פורטל:תנ"ך/פרשת השבוע/11

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הווידוי של יוסף לאחיו על היותו בחיים
הווידוי של יוסף לאחיו על היותו בחיים

הפרשה הקודמת הסתיימה בדרישת יוסף מאחיו להשאיר אצלו את בנימין. יהודה ניגש ליוסף ומתאר לו את סיפורם ואת מצבם הקשה אם לא יחזירו את בנימין. יוסף לא מסוגל להתאפק עוד, ומתוודה על זהותו לאחָיו. האחים נבהלים ושותקים. יוסף מסביר שהתגלגלות מכירתו הייתה לטובה, כיוון שכעת הוא משנה למלך מצרים ויכול לכלכל אותם. לאחר מכן הוא שולח אותם חזרה לארץ כנען עם עגלות וציוד כדי להביא את שאר המשפחה.

יעקב מקבל בהתרגשות גדולה את הבשורה ויוצא לדרך למצרים. הוא עוצר בבאר שבע ומעלה קורבנות, ושם מתגלה אליו אלוהים ומבטיח ליעקב כי זרעו יהיה לגוי גדול במצרים ובסופו של דבר יעלו חזרה לארץ ישראל. לאחר מכן מובאת בתורה רשימה של צאצאי יעקב שירדו למצרים.

משפחת יעקב מגיעה למצרים ויעקב ויוסף נפגשים. יוסף מדריך את אחיו לומר לפרעה שהם רועי צאן, כדי שישכן אותם באזור נפרד במצרים. בני יעקב נפגשים עם פרעה ואחריהם בא גם יעקב עצמו ומברך את פרעה. יוסף משכן את אחיו בארץ גושן ומספק להם מזון במהלך שנות הרעב. במקביל מנהל יוסף את הכלכלה המצרית כולה בזמן הרעב. המצרים הרעבים ללחם נותנים ליוסף את כספם ואת מקניהם, ולבסוף נותנים את אדמותיהם וגם את עצמם לעבדים לפרעה בתמורה לאוכל. יוסף קובע מערכת של מסים, שבה פרעה מחזיק בכל הנכסים, מספק לעם זרעים לעבודת האדמה והעם מחזיר לו חמישית מן היבול.