שיחת משתמש:אלמוג / ארכיון 7

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המרד הגדול[עריכת קוד מקור]

שלום אלמוג,
ברכות על סדרת המאמרים היפים על המרד הגדול. קראתי ברפרוף את הערך על המרד הגדול וכמה הערות - אין דבר כזה "סורים הלניסטים" כי סוריה לא הייתה קיימת כמובן במאה הראשונה לספרה. הערה נוספת, כמו שהערתי בהתנגדותי לצירוף הערך למומלצים היא הלשון האוהדת מדי. למה לא ציינת במפורש שמדובר בעיוולת? הרי זו היא שטות לצאת למלחמה בחזקה במעצמות האזור. התוצאות המחרידות של המרד - השמדתה של מחצית מהאוכלוסיה היהודית הן תשלום נורא עבור טעות זו. זה לא הובלט מספיק והלך לאיבוד בתיאור המרד. מה גם, הערך נכתב מנקודת המבט היהודית, בלי להזכיר כמעט את הרומאים, פרט למקרים בהם הם מתנגשים עם היהודים. דבר זה פסול בעיני ואני מציע לתקנו. כמו כן, אני מציע לא לחסוך ביקורת מאותם רוצחים מתועבים דוגמת יוחנן מגוש חלש, אלעזר בן שמעון ודומיהם. לא כתבת במפורש שמדובר בטרוריסטים מתועבים שחבל שבאו לעולם ולדעתי זה פסול. מדובר בזן מיוחד והרסני במיוחד של רוצחים שכל מה שהם רוצים הוא דם, דם ועוד פעם דם, אם אפשר אז עדיף דם של בני עמם. יש לתאר אותם כמו שהיינו מתארים את גולדשטיין - רוצחים מתועבים ותו לו. נראה לי שיצא לי כתב אשמה חריף מדי. אני מצטער, פשוט אני לא סובל את הקנאים הדתיים שמוכנים להקריב את הכל, כולל את אלו שלא רצו כלל להיות הקורבן על מזבח הקדוש. בידידות ובברכת חג שמח, גילגמש שיחה

לגילגמש שלום. תודה על המחשבה והזמן שהשקעת בקריאת הערך ובההערת ההערות. תשובותי:

  • מי שאנחנו לומדים מהגן שהיו היוונים הרשעים שכבשו את בית המקדש בחנוכה לא היו יוונים כי אם סורים. אמנם סוריה כיחידה מדינית מודרנית לא הייתה קיימת בצורה שאנחנו מכירים אותה כיום. ממלכתם של הסלבקים הייתה סוריה, ותושביה היו סורים. לאחר מכן, נותר השם סורים ככינוי לתושבי הארץ שאינם יהודים, ואוחזים בתרבות ההלניסטית. הביטוי "סורים" הינו מדוייק בהרבה יותר מן הביטוי "יוונים" בהקשר זה.
  • באשר לעובדה כי היציאה למרד הייתה איוולת, אני לא סבור שהמדובר בעובדה מוחלטת. קרא את הערותי בפרק על הסיבות לכישלון, וראה. לדעתי הייתה זו שעת כושר (ואכן, בהתחלה הצליחו המורדים במטרותיהם), אך בשל הקנאות, והעובדה כי המורדים לא שקלו שיקולים ריאליים כי אם שיקולים מיסטיים, לא נוצלו ההצלחות לקבלת הישגים מדיניים, כי אם נגררו למלחמה עד הסוף המר, שבה, כמובן, לא היה סיכוי. אל מול הבוגדים כאגריפס, והקנאים הקיצוניים כאלעזר בן יאיר, הייתה דרך שלישית - דרכם של חנן בן חנן, ויוסף בן גוריון, אנשי ממשלת המרד המתונה שקמה לאחר הניצחון על גלוס. בפועל, נראה כי ממשלה זו הייתה הססנית ולא תמכה במרד בלב שלם, דבר שהביא להתמהמהות בביצורים ובהכנה למלחמה, כמו גם למינויים שגויים כמינויו של יוסף בן מתתיהו, אך אם היו מצליחים המתונים להשתלט על הקנאים, אולי היה למרד סיכוי להשיג הישגים כלשהם. אגב, הבאתי את תקציר נאומו של אגריפס, שדעתו כדעתך, והוספתי כי המדובר בראייה נכונה של הדברים, וכי המתנגדים לדעתו לוקים בראייה מיסטית. יותר מפורש מזה קשה לכתוב.
  • בקשר לשמעון בר גיורא ויוחנן מגוש חלב, שוב אין המדובר בעובדות היסטוריות מוחלטות. בערך שנגע ליוחנן מגוש חלב באופן אישי הוספתי הן את דעתו של יוסף בן מתתיהו (שהמדובר בנוכל זדוני) והן את דעתו של גרץ (שהמדובר בלוחם חירות). אני חושב שלא העלמתי מעשה אחד ממעשיהם של שניים אלו, מהרציחות שרצחו, מריב האחים ביניהם שהוביל לשריפת מחסני המזון, מסוג האנשים שקיבצו אל דיגלם, מהעובדה שכל פעם שהייתה הזדמנות למגעים או למשא ומתן הם טירפדו אותה, ובכל אופן, איני יכול לקבוע בפירוש שהמדובר בדמוית שליליות. בנוגע לNPOV יש בדפי העזרה של הויקיפדיה תיעוד למקרה בו היה ויכוח על היטלר (להבדיל...). שם כתב אחד המשתמשים שלא צריך לפתוח את הערך על היטלר בפיסקה "היטלר היה איש איום ונורא". די לכתוב את מעשיו, ולתת למתים לדבר. כל הקורא את הערך שכתבתי יוכל להגיע למסקנותיו הוא הן בדבר יוחנן מגוש חלב והן בדבר מתנגדיו.
  • בקשר לנקודת הראות הרומית - אכן הערך לוקה בחסר בנקודה זו, ואתה מוזמן להשלימו. די נרתעתי מלכתוב ערך זה בדיוק בגלל סיבה זאת, קשה לי לכתוב על מאורע שהוא כל כך קרוב אלי (ואל כולנו) ושתוצאותיו משפיעות עד היום, על אף שעברו מאז אלפיים שנה, מבלי לחוש מעורב. כתיבה מנקודת המבט הרומית מחייבת ניתוק, וזה קצת קשה לי. אשמח לקבל את השלמותיך לעניין.

שוב תודה. אלמוג 14:32, 16 אפר' 2005 (UTC)

תגובה[עריכת קוד מקור]

  1. זה שבגן לומדים שהם סורים, לא עושה אותם סורים. הממלכה הסלווקית השתרעה מהים התיכון עד הודו. איפה סוריה בכל הסיפור הזה? גם בתקופה מאוחרת יותר בזמנו של אנטיוכוס הרביעי הממלכה הסלווקית כללה חלקים נרחבים מטורקיה, סוריה, לבנון ועירק של היום. זה בפירוש לא נכון לקרוא להם סורים. יוונים ישבו בתוך הממלכה ולכן במקרים מסוימים אפשר להתייחס אליהם כך. לגבי הממלכה אני בדעה שתמיד, ללא יוצא מהכלל, יש לקרוא להם "סלווקים" ולא חלילה "סורים".
  2. לגבי הזווית של המנהיגים הקנאים יש לבדוק היטב את שנת הוצאת הספר. מתי מר גנץ הוציא את ספרו? אם זה היה בסמוך לקום המדינה, יש לחשוד במקור זה כמנסה להטיף מוסר ולהקים מיתוסים "אותנטיים" על מנת לגבש את "זהות יהודית חדשה". אם מדובר במקור מהשנים האחרונות (נניח מאמצע שנות ה-80) אפשר להתייחס אליו באור אוהד יותר.
  3. לגבי הרומאים אין ברשותי מספיק מקורות על מנת לכתוב ערך מתאים. טרם השלמתי את קריאת ספרו של מומזן ואני תקוע עדיין עם ספר על אייכמן "דוח הרשע" או מה שמו.. שקניתי בגיחה האחרונה לארץ לפני חודש בערך. בכל אופן, אנסה לחפש מקורות לכוחם הצבאי של הרומאים בארץ וכוחם של המורדים ואולי אכתוב ערך על כך. גילגמש שיחה 14:40, 16 אפר' 2005 (UTC)
דוח על הבנאליות של הרוע אתה מתכוון? מצטער שנדחפתי, אני פשוט רוצה קצת להתבטל מהעבודה הנוכחית. Ches 14:45, 16 אפר' 2005 (UTC)
כן. ספר חביב. גילגמש שיחה
כמה עניינים:
  • סורים הוא הכינוי של אנשים אלו בכל הספרים בהם עיינתי כולל האנציקלופדיה העברית, ספרו של רפפורט על הבית השני, ואפילו יוסף בן מתתיהו (האינדקס שם מגדיר את הסורים כ"יושבי מדינת סוריה וערי היוונים בארץ ישראל - סורהלנים). אני עומד על דעתי כי אנשים אלו יכולים להקרא סורים כשם שהם יכולים להקרא יוונים או הלניסטים.
  • גרץ כתב את ספרו בסוף המאה ה-19. יעקב פיכמן שכתב הקדמה לספר כתב: "שום סופר היסטורי ורושם רשומות לא הרגיש כל כך עד כמה ההזיה הדתית (מבחוץ או מבפנים) נושאת אסון וכליה לישראל כגרץ. את הקנאות, שהייתה בכל מקום ובכל זמן בעוכרינו, הוא רודף בשבט זעם, במשטמת מוות, לא כהיסטוריון כי אם כלוחם...". ועדיין אם הוא מתאר את יוחנן מגוש חלב במילים בהן הוא מתאר אותו, נראה לי ראוי להביא את הציטוט.

אגב, הבנאליות של הרוע הוא אכן ספר מצויין. אולי אחרי קריאתו תוכל לשפץ לנו קצת ערכים קשורים כאדולף אייכמן או חנה ארנדט או אפילו את מרטין היידגר. אלמוג 14:58, 16 אפר' 2005 (UTC)

בעברית קוראים להם סורים? זה באמת טיעון חזק. אני לא יודע למה הם עשו את זה. זה לא הגיוני כל כך. הם בפירוש לא סורים. אנטיוכוס הוא בכלל ממשפחה שמקורה במקדוניה. אה... יש לך במקרה את הספר של גולן מהוצאת מגנס? מענין איך הוא כינה אותם. זהו ספר חדש יחסית מסוף שנות ה-80. עד כמה שאני זוכר, רפופורט הוא חוקר מיושן במידת מה. לגבי גרץ, אני לא מכיר את הספר שלו. אני עדיין חושב שהם רוצחים מתועבים, אך מקבל את דעתך לגבי השארת הערך כמו שהוא למעט תיקונים קלים שאבצע בו בהמשך. גילגמש שיחה 15:04, 16 אפר' 2005 (UTC)

אני מרשה לעצמי להתפרץ לדלת פתוחה. אף פעם לא שמעתי את הביטוי סורים לגבי הנושא יוונים זה טעות די שגורה וגם הלנסיטים לא קשה למצוא. סלווקים זה השם הנכון. מלך הג'ונגל 19:23, 16 אפר' 2005 (UTC)

אני מתפלא על הודעתך אלי כאילו אין כיבוש ערבי. האם אתה טוען שארץ ישראל אינה נתונה בחלקה תחת כיבוש ערבי? העובדה שאתה מוחק את הביטוי מעידה שהוא מהותי ביותר. לדעתי, אם יש לך יושר אינטלקטואלי, הנך צריך לדון בנושא ולא למחוק את המציאות. ביחוד לא במילון אובייקטיבי.--עמנואל גרטל 16:39, 16 אפר' 2005 (UTC)

טוב לדעת שא"י כבושה ע"י הערבים, זה בערך כמו להגיד שצרפת כבושה על ידי הפרנקים המשוקצים שנישלו את הרומאים מחזקתם על טרטוריה גאלית. שיתביישו להם! גילגמש שיחה 16:40, 16 אפר' 2005 (UTC)
די לכיבוש הנורמני של בריטניה.Ches 16:42, 16 אפר' 2005 (UTC)
סליחה על התערבותי: תחת איזה כיבוש מצוי כיום הר הבית?--עמית אבידן 20:17, 16 אפר' 2005 (UTC)

המרד הגדול ויוסף בן מתתיהו[עריכת קוד מקור]

הוספתי מידע ביוסף בן מתתיהו והלכתי למרד הגדול לוודא שאין סתירות, וראה זה פלא: במרד הגדול עצמו יש סתירה פנימית: מצד אחד, אתה מציג את סימני השאלה בדבר מינויו כמפקד הגליל, ומצד שני ניתן לראות מהפרק על מהלך המרד בגליל, שמנהיגותו שם (בתנאים ששררו) היתה כמעט ללא דופי. אז למה התהיות על מינויו? בשורה התחתונה, הוא עשה את העבודה. פרק זה תמוה ולדעתי אין לו מקום אפילו בערך על יוסף עצמו, לא כל שכן בערך על המרד הגדול. --עמית אבידן 20:15, 16 אפר' 2005 (UTC)

כתב האישום נגד יוסף בן מתתיהו:
  • לא השתמש כהלכה בכוח שברשותו. אם היו לי מאה אלף איש לעצור פלישה לגליל, הייתי מחלק אותם בין ערים מבוצרות? כשמגיע צבא ענק עם מכונות מצור? לטענה אסטרטגית זו יש להוסיף את עדותו של יוסף עצמו לפיה היה בקיא באסטרטגיה וראה את הרומאים בפעולתם.
  • ליבו לא היה עם המרד מההתחלה - לראיה, סירב לשדוד את תבואת הקיסר, וכן ניסה להחזיר לאגריפס וברניקי את כספם שנשדד. הדבר מראה על הנאמנות הפוליטית האמיתית שלו.
  • במקום להפעיל סמכות כמפקד יצר מריבה מחלוקת ופילוג בכל מקום אליו הגיע.
  • לא כיבד את ברית ההתאבדות שלו ביודפת (טענה מוסרית).
  • לאחר נפילתו בשבי סייע לטיטוס נגד אחיו. בכל מקום היה נשלח ליצור דמורליזציה אצל המורדים.
זה בגדול. לא נראה לי שהוא עשה את העבודה, אבל יש מקום לויכוח. אחרי שחרשתי טוב את מלחמות היהודים, אני מתכוון להרחיב מאד את הערך על בן מתתיהו וגם להעלות את הטענות בעד ונגד ואתה מוזמן להגיב ולשנות לאחר סיום העבודה הזו. אלמוג 03:26, 17 אפר' 2005 (UTC)
נאמר: אל תדין אדם עד שתגיע למקומו. איך הוא אמור היה לתפקד כשהעיר הראשית שלו, ציפורי, כלל אינה משתפת פעולה עמו?
  1. מאה אלף: בירושלים היו מעל מאה אלף. נו, זה עזר משהו? אם המאה אלף האלה היו מנסים להתנגש עם לגיונות רומיים סדירים בפיקודו המעולה של אספסינוס סביר להניח שהיו נטבחים מייד. לו אני במקומו, גם אני הייתי בוחר במגננה. (בקרב הגנה תמיד יש יתרון בסיסי לצד המגן).
  2. יוסף מסביר יפה מאוד את סירובו לשדוד ולהחזיר. לא מספיק שיש לו את הרומאים על הראש הוא צריך גם את אגריפס נגדו? (וזה אכן מה שקרה). יש להניח שהעמדה של יוסף שלנו אודות הקנאים כ"שודדים" לא היתה המצאה שלו, אלא משהו שרבים החזיקו בו (ואפילו אתה ציינת את העובדה שמדובר ב"שכבה בעם" שהתנגדה למרד). אז אם יוסף מנסה להכניס עוד אנשים לקונצנזוס, מי אתה שתטיל ספק בשיקוליו?
  3. יצר מריבה ומחלוקת: בניגוד לירושלים, שם היתה תמימות דעים? באמת, אלמוג, הוא לא היה צריך ליצור כלום. הכל כבר היה מובנה.
  4. לא כיבד את ברית ההתאבדות. נו, טוב. גם כן האשמה כבדה.
  5. סייע לטיטוס? דמורליזציה? היה צריך אותו בשביל זה? על ריב"ז שמעת? למה אותו לא מאשימים בהאשמות הללו? ההאשמה הזאת נכונה בדיוק כמו ההאשמות הזהות שמועלות נגד יוסף ביילין ויוסף שריד (כה יוסיף לי אלוהים!). לטענתו: הוא רצה להציל את ירושלים. מדוע מה שעשה לגיטימי פחות ממעשיהם של שאר היוספים בעמנו?

העברת השיחה[עריכת קוד מקור]

שלום אלמוג, בדף שיחה זה הצטברו דיונים חשובים אודות הערך המרד הגדול. לדעתי כדאי שתעביר אותם לשיחה:המרד הגדול. דוד שי 03:43, 17 אפר' 2005 (UTC)


הצבעות מחיקה[עריכת קוד מקור]

שלום,
השתתפת בהצבעת מחיקה של הערך מועדון השעות הקטנות בויקיפדיה:רשימת מועמדים למחיקה/מועדון השעות הקטנות שיזמתי. אנא שקול שנית את הצבעתך לאור ההתפחות בדיון. תודה. גילגמש שיחה 19:43, 20 אפר' 2005 (UTC)

לעניין הערכים של דוד קרון ז'ל וחביב כנען ז'ל[עריכת קוד מקור]

שלום,
לסיום שיחתנו, למה לא לפתוח ערכים לשני האישים המעניינים הללו? דוד קרון היה ממייסדי הש"י, איש רב מעללים מאושיות חיל המודיעין שמעשיו עדיין נסתרים. משופטי המהנדס טוביאנסקי - אגב יש ערך לטוביאנסקי? - והאחרון שהאריך ימים מהם. כשנשאל לפני מותו האם היה עושה משהו אחרת בעניין משפט טוביאנסקי והוצאתו להורג, אחרי שבן גוריון חנן אותו? השיב בקצרה שאינו מתחרט על שום דבר. ושהיה עושה מה שעשה אז. ראה ראיון עיתונות איתו.

וחביב כנען האם יש ערך בערכו? גם הוא היה איש צבעוני ומעניין. שניהם ראויים שיזכרו אותם ואת מפעלם. אלושה 38

טוב אלמוג חיפשתי וגם מצאתי הנה המראה מקום של ספרו של פיטר פריי עם הפרק על שירותו בספרד. אני מצרף את המראה מקום גם לדף הבריגדות. אלושה38 http://ram1.huji.ac.il/ALEPH/HEB/NNL/NNL/NNL/FULL/1379386?

לאלושה - בעניין דוד קרון, אשמח אם תכתוב עליו ערך. אני, מצידי, אראה אם בחומר שאבא שלי אסף לכתיבת הערך ש"י יש משהו שניתן להוסיף. לעניין חביב כנען אני יודע שאבא שלי היה בקשר טלפוני עם משפחתו על מנת לקבל חומר לכתיבת ערך בויקיפדיה. לכל הידוע לי המשפחה הבטיחה לשלוח חומר, ולא שלחה. כל מה שידוע לנו הוא כי המדובר בעיתונאי שכתב ב"הארץ" ומה שניתן לדעת מקריאת ספריו. נראה כי אכן מדובר באדם מעניין ביותר, אבל אין לנו כרגע פרטים ביוגרפיים אפילו לקצרמר. אולי תוכל לעזור לנו כאן? אלמוג 15:22, 21 אפר' 2005 (UTC)

שלום אלמוג, בתו, סימה כנען, דווקא מגלה עניין במה שקורה עם כתבי אביה. אנסה לאתרה. ובעניין תרומתו של קרון לש"י ולמודיעין, הוקמה אנדרטה לזכרו על ידי חיל המודיעין, ממזרח לכפר מנחם, ביער הקקל שם. חרובית שמו כמדומני. כדאי עוד להוסיף שהוא האחראי גם לקיומו של כפר ערבי בישראל. שם הכפר עזי, ממזרח לקדמה ומדרום מערב לכפר מנחם. בעתיד הקרוב הוא ייחשף לציבור עם הפעלת קטע כביש 6 במקום. דוד קרון לחם מלחמה אבודה כמעט להשאיר את משפחת עזי, ששיתפה פעולה עם היהודים בדרום, ולא לגרשם. היום תפתח מפה ותראה, כמעט עיירה...היה מעניין לתת ערך על כמה יישובי ערבים משתפ"ים כאלה, שהציבור אינו יודע סוד הולדתם.

ולעניין הפק"פ ורדיפתה בארץ ע'י הבולשת הבריטית, יש בארכיון קיבוץ גן שמואל מסמך מרתק בנושא. חברי קיבוץ בנימינה דאז, עשו 'שמיכה' והכו מכות רצח את הסופר חנן אילתי, חניך השוה"צ וידיד קרוב של כמה מהם. הוא נחשד בצדק על ידי הבריטים כפק"פ טרוריסט, והיה חשש שאם ימצאו אותו בקיבוץ יגרשו את כולם מהארץ. הם זרקו אותו כמה ק'מ מהקיבוץ שלא יקשרו בינו לבין הקיבוץ. לימים הביעו כמה מהם חרטה מסוייגת ואחרים לא חזרו בהם. חשוב לכן להבין שחוזרי ספרד נרדפו על אותו הרקע. אגב חברת הכנסת לשעבר פייגה אילנית, אמרה לי בראיון אישי בעניין, והיא כבר בת למעלה מתשעים, נכה לחלוטין אבל צלולה לגמרי, שהייתה מכה אותו שוב ואפילו עוד יותר חזק...

חוות דעת שניה[עריכת קוד מקור]

שלום אלמוג,
יצרתי "הידעת" לפי מאמר שתרגמת מהוויקיפדיה האנגלית על ג'ורג' השני. תראה אם לא הגזמתי מעט - תבנית:DidYouKnowMon05Day29. גילגמש שיחה 14:11, 21 אפר' 2005 (UTC)

זו האמת ההיסטורית, כפי הנראה. אלמוג 15:15, 21 אפר' 2005 (UTC)

מחק בבקשה את הערך כפר מתן 10:59, 22 אפר' 2005 (UTC)

ראה בבקשה את הערתי בשיחה:הראקליאידס מתן 11:42, 22 אפר' 2005 (UTC)

תרשימי החשמונאים[עריכת קוד מקור]

בוקר טוב אלמוג,
בצד התרשימים שיצרת יש חלק לבן, גדול ומיותר שיוצר קצת אי-אסתטיקה (במיוחד בתמונת הדורות האחרונים), אכפת לך אם אוריד אותו ואעדכן את התמונות תחת אותו השם? (רק הוזהרת מראש שכאשר מעלים תחת אותו השם, דף התמונה עושה מיני דברים בלתי-צפויים למשך איזה יום, ואז מסתדר) בברכת פסח כשר ושמח, גיא 04:30, 23 אפר' 2005 (UTC)

אשמח אם תעשה זאת. הידע שלי בתמונות ובתרשימים עדיין קצת חסר, ואשמח לכל עזרה טכנית. אלמוג 04:44, 23 אפר' 2005 (UTC)
נעשה. עכשיו רק צריך להקטין את ה-PX שמופיע בערך בשורת התמונה, כדי שהתמונה לא תראה גיגנטית וכדי שהמערכת תבחין בשינוי שנעשה בתמונת המקור. גיא 04:53, 23 אפר' 2005 (UTC)
אשחק עם זה קצת תוך כדי הוספת תוכן לערך. אל תיגע לעת עתה כי הערך כרגע בעריכה. אלמוג 04:59, 23 אפר' 2005 (UTC)

שלום אלמוג וחג שמח,
אני עורך את מאמרך "חשמונאים" ויש לי שאלה. אני מצטט: "בימי אריסטובולוס ואנטיגונוס נכבש הגליל וגויירו היטורים, שבט ערבי שישב בערי הגליל." האם אתה בטוטח שזה שבט ערבי? קצת מוזר לי שהיו ערבים בארץ לפני התפשטות האסלם. גילגמש שיחה 06:32, 23 אפר' 2005 (UTC)

היטורים היו שבט שמי, שבהחלט ניתן לקרוא לו ערבי, ורבים אכן עושים זאת. בתורה נמנים היטורים על בני ישמעאל. נראה לי שהביטוי "ערבים" כאן הוא די מדוייק, וגם נותן תמונה לקורא מי ומה הם היו. אלמוג 06:43, 23 אפר' 2005 (UTC)
אני חושב שכדאי שתוסיף את זה למאמר כי הקטע הזה לא ברור כלל ובהחלט אפשר לחשוב בטעות שמדובר בערבים מחצי האי ערב. גילגמש שיחה
אני חושב לכתוב עליהם ערך, אבל לשם כך אני צריך מקורות נוספים שתהיה לי אליהם גישה רק בשבוע הבא. אלמוג 06:50, 23 אפר' 2005 (UTC)
ללא קשר למאמר עתידי זה, אני בדעה שאתה צריך להוסיף משפט או שניים לערך "חשמונאים" שיבהיר את הנקודה הזאת. גילגמש שיחה 06:57, 23 אפר' 2005 (UTC)
ההתיחסות לשבטי "ערבים" מצויה למיטב זכרוני כבר בספר עזרא ונחמיה, ובטח אצל בן מתתיהו. קודם היו ערבים, רק אח"כ הם נהיו גם מוסלמים.--עמית אבידן 07:53, 23 אפר' 2005 (UTC)

תרשו לי להתערב בשיחתכם רבותיי, הפרופ' בדימוס שמעון דר, ארכאולוג מקיבוץ מעברות, חפר בחרמון את המזבח של היטורים. והוא נחשב מומחה גדול לעממון הזה. מה יותר טוב מלעקוב אחר פרסומיו בנושא? אלושה38

יהודה המכבי[עריכת קוד מקור]

עם השלמת הערך חשמונאים אני ממליץ שתציץ בערך יהודה המכבי, שהיה נושא לויכוח גדול ראה שיחה:יהודה המכבי. אני משוכנע שתוכל לסדר שם את העניינים. דוד שי 07:01, 23 אפר' 2005 (UTC)

הערך כמו שהוא הוא די בסדר. חוץ מזה, ביום שובו של בן הטבע לויקיפדיה אתה מבקש ממני להתערב בויכוח בינו ובין גילגמש? נראה לך שהדבר יוסיף לערך (הרי כל עריכה שלי תשוחזר שלוש פעמים לאחר מכן), לשלוות נפשי או ליכולתי להמשיך ולערוך בויקיפדיה? ישנם ויכוחים שיחכו עד בוא התשבי, וזה אחד מהם... אלמוג 07:40, 23 אפר' 2005 (UTC)
לא אשלח אותך לשדה מוקשים - הלכתי לטפל בעניין בעצמי. העתקתי כמה פסקאות מחשמונאים למרד החשמונאים, ולאחר מכן העברתי חלקים נרחבים של תיאור המרד מהערך יהודה המכבי לערך מרד החשמונאים, ובערך יהודה המכבי השארתי תיאור מקוצר של המרד עם התמקדות ביהודה עצמו. עכשיו אבקשך לעבור על התוצאה ולתקן את הטעון תיקון. דוד שי 09:27, 23 אפר' 2005 (UTC)
אני אבהיר את עמדתי - כל עוד לא מחלקים שבחים ומנסים לתאר את יהודה המכבי כגאון צבאי שניצח צבאות ענק, השינויים יהיו מקובלים עלי. צריך לזכור שהמרד התחרש בתנאים מיוחדים - מרידה פרתית ותבוסה בקרב מגנסיה. המרידה הפרתית באזור אירן הייתה חשובה בהרבה מהמרידה היהודית ועיקר הצבא הסלבקי הופנה לשם. כל עוד שומרים על קווים אלו, אין לי שום בעיה עם תיקונים ותוספות. גילגמש שיחה 12:20, 23 אפר' 2005 (UTC)

ראה בבקשה שאלה של אלמונית בשיחת ויקיפדיה:עזרה#עזרה עם חצי האי קרים אולי תוכל לעזור לה. גילגמש שיחה 09:20, 23 אפר' 2005 (UTC)

שלום אלמוג,
למה אתה לא מעלה את הצילומים ישר לקומונס? גילגמש שיחה 13:05, 24 אפר' 2005 (UTC)

כי זה מה זה מסובך ואין לי כוח. אלמוג 13:06, 24 אפר' 2005 (UTC)

כל דבר שמקדם את הערך הוא בסדר, אבל תשתדל תמיד שלא ילך לאיבוד מידע, כי זה חבל. יש שם מידע רב שהוצאתי מספרים שונים, כמו על הכשרת שטח הר הבית, הגדלת שטחו על ידי מילוי נחלים, מידות קודמות ומידות נוכחיות. לפעמים מישהו עורך מחדש ערך, ומחליט שזה לא לטעמו, ואז המידע הולך לאיבוד.

עזוב, תעשה מה שאתה מבין.

Dudutal 18:28, 25 אפר' 2005 (UTC)

דוד ודודה[עריכת קוד מקור]

אל תעלב שמחקתי את הערתך משיחת המשתמש שלי. אני חושב שהמשפחה שלי היא לא נושא "חשוב" במסגרת העבודה שלנו של כתיבת אינצ'. דודה שלי, דוד שלי ואבא שלי מרצים באוניברסיטאות, והם סבא כתבו כל אחד ספר - אז יש מספר רב של איזכורים שלהם בגוגל - X ביקר בכנס W וכו'. אבא שלי כותב בפורום רפואי באינטרנט - אז יש הרבה איזכורים שלו (ועליו לא כתבתי ערך). וכו'.

אין בעיה. אם זאת ההרגשה שלך זה כבר לא עניין מבחינתי. עם 23,000 איזכורים בגוגל ציפיתי למצוא שהדודה שלך היא לפחות נינט טייב, אבל אשתדל לרסן את סקרנותי. שיהיה לך חג שמח. אלמוג 16:35, 26 אפר' 2005 (UTC)
אין צורך להתנצל - הכל ברוח טובה

דף בקשת תמונה[עריכת קוד מקור]

שלום אלמוג. מה דעתך על פתיחה של דף בקשות לתמונה? האם הוא יהיה אפקטיבי או שהעבודה עליו תהיה מיותרת? אני מבין שאנשים מסויימים (בראשם אתה) מעלים תמונות בלי קשר לבקשות של אנשים, אך יתכן כי באלבומים של ויקיפדים ישנן תמונות שאפשר להעלות לויקי אבל אף אחד לא טרח לבדוק איזה תמונה שלו רלבנטית לאנציקלופדיה. הדף הזה יפתור את הבעיה: אתה פשוט בודק איזה תמונה דרושה, ומוציא את הנ"ל מהמחסנים. בנוסף, אנשים שגרים קרוב למקומות שתמונותם מבוקשת יוכלו להזכר שהם גרים ליד אותו מקום, לצלם ולהעלות לראשות ויקי... מה דעתך בנושא? בברכה, צ'סשיחה 17:43, 26 אפר' 2005 (UTC)

לטעמי אפשר להשתמש בדף בקשת ערך למטרה הזאת ולהוסיף שם פסקה של תמונות מבוקשות. טרול רפאים 17:49, 26 אפר' 2005 (UTC)
אפשר להרחיב את הייעוד של ויקיפדיה:איורים דרושים גם לתמונות. ערן 17:51, 26 אפר' 2005 (UTC)
למה אין קישור באף מקום לאיורים הדרושים? מעולם לא ראיתי את הדף הזה. בנוגע לדף בקשת התמונה, כבר בניתי אותו.. נותן רק לשמור את הדף. אם כן מה נבחר לעשות? אני עדיין חושב שראוי לדף הבקשה להיכלל בדף משלו, ביחד עם האיורים הדרושים. בנוסף, בשער הקהילה יהיה לינק אליו בצמוד אל דף בקשת הערך. צ'סשיחה 17:59, 26 אפר' 2005 (UTC)
אתה מוזמן ליצור את הדף לבקשת תמונות ואיורים ולהכניס לתוכו את האיורים שביקשו בויקיפדיה:איורים דרושים ואז להפוך את דף האיורים הדרושים להפנייה לדף החדש. מהדף החדש כדאי לצרף קישור לויקיפדיה:מקורות לתמונות- שם יש הרבה מאוד מקורות שאולי בהם אפשר למצוא תמונות מתאימות. את הדף החדש כדאי לשייך לקטגוריה:ויקיפדיה - קהילה ולהוסיף אליו קישורים משער הקהילה ומעוד מקומות כדי שיהיה נגיש בקלות. ערן 18:09, 26 אפר' 2005 (UTC)
בוצע. אתה יותר ממוזמן להוסיף את הקישור לדף בכל מקום שתמצא לנכון. צ'סשיחה 18:27, 26 אפר' 2005 (UTC)
כל מה שנאמר כאן מקובל עלי, ואני שמח שהדיון התקיים בדף המשתמש שלי, אם כי לדעתי המקום המתאים לו הוא המזנון. הייתי רוצה רק להוסיף שעיון בדף האיורים הדרושים מראה במיוחד כי נדרשו תרשימים לערכים מתימטיים וכו' ואני חושב שצריך להתחיל ולקשט בתמונות את כל היישובים בארץ. אלמוג 19:12, 26 אפר' 2005 (UTC)

תמיד שאני מעלה תמונה לויקיפדיה (תמיד זה מהויקיפדיה האנגלית), אני מוריד אותה קודם כל למחשב. אבל לפעמים יש בתמונות האלו וירוסים, שמתחילים להרוס לי את המחשב ועושים לי את השהייה שלי בו קצת לא נוחה. יש עוד דרך להעלות את התמונות מבלי לפגוע במחשב? אני מתכוון כמובן לתמונות מהויקיפדיה האנגלית. מתן 04:20, 27 אפר' 2005 (UTC)

שלום,
ראה בבקשה את הערתו של האלמוני בשיחה:יוליוס קיסר#"מפלגות"?. גילגמש שיחה 19:00, 27 אפר' 2005 (UTC)

מִתְרְדָת ,מיתרדת, מיתרידאטס, מיתרידטס.[עריכת קוד מקור]

שלום. שמתי לב שתעתקת את השם של המלך הפונטי בערך האימפריה הפרתית כ מיתרידטס. כיוון שאני בתהליכים של כתיבת מספר ערכים שקשורים למלך בשם זה(לא הראשון כי אם השישי) תהיתי אם אתה יודע מה השם הנכון יותר. אני אישית משתמש במיתרידאטס, על פי התעתיק אצל יעבץ, אבל כפי שאפשר לראות יש לפחות 4 ניסוחים שונים. אודה לך אם תענה על שאלתי, על מנת למנוע עבודה מיותרת בעתיד. בתודה מראש --יום טוב 06:53, 28 אפר' 2005 (UTC)

אני לא רואה בעצמי מומחה לתעתיק. אם נחליט כאן על תעתיק אחיד לכל השמות של הבחור, ונסמוך אותו במקור מספיק מוסמך, אז זה נראה לי טוב. מכאן שאני הייתי סומך על יעבץ ב"מיתרידאטס". העניין הוא שזה נראה לי עברית לא נכונה, לכן הייתי מנסה "מיתרידטס", וכך מצאתי גם במקומות אחרים. אלמוג 16:24, 28 אפר' 2005 (UTC)

בסדר גמור מיתרידטס נראה לי הגיוני,תודה רבה.

שלום אלמוג,
נתקלתי בשם מוזר היום בערך הקרב על ברלין שהועתק מהערך החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה. שמו של הבחור הוא צ'רניאחובסקי. שאלתי היא מי זה? על מה הוא פיקד וכו'. אציין שזאת הפעם הראשונה שאני רואה שם זה. זה לא אומר כמובן שהוא לא קיים, היות ואני לא מכיר את כל הגנרלים הרוסיים במלחמת העולם השנייה, אך בדקתי בוויקיפדיה האנגלית ואין מרשל בשם זה. גילגמש שיחה 12:46, 28 אפר' 2005 (UTC)

צ'רניאחובסקי היה מפקדה של החזית הבילורוסית השלישית אשר פרצה לפרוסיה המזרחית מהצפון בינואר 1945. זאת על פי ספרו של אלכסנדר ורט "רוסיה במלחמה". הספר אינו עם אינדקס. את האיזכור מצאתי בכרך ב' עמ' 627 ובמפה המופיעה בעמ' 628. אלמוג 16:21, 28 אפר' 2005 (UTC)

טוב, תודה. אשווה עם מקורות שאמצא ברשת. גילגמש שיחה 16:41, 28 אפר' 2005 (UTC)
אכן מצאתי את האדם הזה מוזכר באיזה מקור. תודה על המידע. גילגמש שיחה 17:14, 28 אפר' 2005 (UTC)

מה לא מובן בערך על סטלין? אתה יכול להצביע על קטעים ספציפיים שאולי אפשר לשפרם? אני מתקשה לשפוט כי הכל ברור לי :-) גילגמש שיחה 00:57, 29 אפר' 2005 (UTC)

לילה טוב לך גילגמש... ידעתי שתקפוץ. אין הכוונה ל"מובן" אלא ל"בהיר". אהבתי את התוספות שהוספת (לפי הבנתי מספר שקראת), והן מוסיפות מידע רב ונחוץ על הדמות. התוצאה, אם מסתכלים במונחים של ניסוח, היא סרבול מסויים בערך, וחוסר איזון בין ההתחלה המפורטת והיורדת לפרטים, ובין ההמשך. כמו כן צריך לעבוד קצת על העברת כל הפעלים ללשון עבר. שני אלו פגמים קטנים מאד כשמדובר בערך רגיל, וכאשר היתרון הגדול שבתוספות שהוספת מחפה על חוסר האיזון שנוצר בערך בגללם, אבל כשמדובר באחד מעשרה או עשרים ערכים שצריכים להיות בהודעה לעיתונות, אני חושב שצריך ערך יותר בהיר. זו לא בעייה של ערך זה בלבד, אלא בעייה אינהרנטית לויקי שנוצרת בכל ערך שיש בו יותר מעורך אחד. כוונתי היא שאם הערך נוצר על ידי כותב אחד טוב (גילגמש, אביהו, אורי רדלר), והתוספות הן שינויי הגהה וניסוח קטנים, אז לערך יש "חזון", איזון פנימי, בהירות, אחידות בניסוח וכו'. אם הערך נוצר, כמו שנוצר סטאלין, מקצרמר, שהורחב על ידי מספר כותבים בתאריכים שונים וללא תיאום, כאשר כל אחד מתרכז בנקודות המעניינות אותו או החשובות לו, התוצאה פחות טובה. לכן, בלי קשר לאיכות הכתיבה שלך או לעניין בפרטים שהוספת, דבש או רומן פולנסקי יהיו תמיד יותר טובים מהערך "סטלין". גם לי היה חבל להציע להורידו מהרשימה, כי המדובר בערך שהורחב על ידי בצורה משמעותית. גם לאחר ההרחבה שלי, עדיין נותרה הבעיה הזו, שמדובר בערך המורכב מ"טלאים", שההרחבה שלך רק הוסיפה עליה. וכל זאת, כאמור, בלי קשר לאיכות העבודה שהשקעת בערך, שאני יודע שהיא רבה, ולדעתי גם מעולה. אלמוג 01:06, 29 אפר' 2005 (UTC)
זאת אכן בעיה חריפה. לא רציתי להמשיך בהרחבת הערך כי כבר עכשיו הוא בגדול מפלצתי של 50K. אם לדעתך זה פוגע בקוהרנטיות, אני יכול להרחיבו ואז לפצל לשניים-שלושה מאמרים. גילגמש שיחה 15:42, 29 אפר' 2005 (UTC)
אני חושב שאפשר לנקוט באחת משתי דרכים: או להרחיב ולפצל (כמו שנעשה לגבי ידידו היטלר), או להוריד הרבה מאוד אנקדוטות, וליצור ערך בגודל סביר, שהוא יותר אינפורמטיבי. הדבר תלוי במידת העבודה שתרצה להשקיע. אלמוג 15:47, 29 אפר' 2005 (UTC)
יש לי בעיה של חוסר זמן ויותר מדי דברים שאני עושה במקביל. אני גם מנסה לכתוב ערך סביר על מלחמת הזולו וכתבתי כבר 4 ערכי מבוא, גם על חה"א במלחמת העצמאות, גם לשכתב את הפלנקס וגם משתתף בדיונים וכו'. אם אחליט להרחיב את סטלין זה לא יקרה לפני סוף תקופת המבחנים שתגמבר ככל הנראה באמצע יוני. גילגמש שיחה 16:35, 29 אפר' 2005 (UTC)
הערך כמו שהוא הוא לא רע, הוא פשוט לא "מושלם". אין כל דחיפות בעניין. ושיהיה לך הרבה בהצלחה במבחנים! אלמוג 16:39, 29 אפר' 2005 (UTC)

תקופת הבית השני[עריכת קוד מקור]

ראה: שיחה:תקופת הבית השני. דוד שי 07:23, 29 אפר' 2005 (UTC)

אתה מכחיש שואה[עריכת קוד מקור]

תתבייש בעצמך, אתה לא יהודי בכלל! אין גבול לאיוולות!

להתבייש זה תמיד טוב, אלמוג, ולהיות יהודי זה לא גליק. אבל לעניינינו: מה שכתב האלמוני לעיל אולי אינו נכון לגבי אנה פרנק, אך נכון מאוד ככלל. ראה בית הבובות של ק. צטניק--עמית אבידן 17:27, 29 אפר' 2005 (UTC)
את בית הבובות קראתי, וגם את פיפל, ואני מכיר את הנושא. אונס כתופעה היה קיים בשוליים של השואה, כאשר המדיניות הגזענית של הנאצים לא עודדה יחסי מין מכל סוג בין ארים ויהודים. הפיסקה הייתה לא נכונה ומביכה (במיוחד הקטע הנוגע לאנה פרנק שלא "נרצחה" במובן של פעולה אקטיבית, אלא מתה במחלת הטיפוס, והקטע שניסו להעלים את מעשי האונס). הערך על השואה אינו רחב כל כך עד כדי שיכלול פיסקה שלמה העוסקת בנושא זה בעוד שנושאים אחרים, לא פחות חשובים, לא נסקרים באותה הרחבה. קרא לי מכחיש שואה, כשם שהאלמוני קורא (את הערך הכחשת השואה אני כתבתי, וסבורני שאיני עומד בקריטריונים), אבל כל עוד אין סימוכין מסודרים לכל טענה וטענה שמופיעה בפיסקה, מקומה לא היה בערך. אם תמצא מחקר או אסמכתא (פרט לק.צטניק, שהוא יותר מקור ספרותי, מבלי לזלזל בחשיבותו או באמיתות תיאורו) על האונס כתופעה בשואה, ניתן יהיה לשלבה באופן מסודר. בברכה אלמוג 18:25, 29 אפר' 2005 (UTC)
אני יודע שלא אתה כתבת את הברכות לעיל... תראה, יש נקודה מסוימת במה שהאלמוני כתב. הנושא אכן הודחק. עומדת אשתי מאחורי הגב ושואלת:"חוץ מק.צטניק, יש עוד ראיות?"
ואין לי ברירה אלא לענות לשניכם: יש עם הנושא הזה את הבעיה הרגילה של נושא האונס בכללותו: הקורבנות לא ממהרים להודות שזה קרה. לצערי ידוע לי ממקור ראשון, שאני מאמין לו מעל לכל ספק שהנושא אכן היה נפוץ. אם במלחמה האחרונה בסרביה היה אונס שיטתי, אתה חושב שהנאצים ועוזריהם לא ביצעו כאלה דברים?
אני מציע לשלב בכל זאת בערך את הנוסח המתוקן הבא: "במחנות ההשמדה ובגטאות חיילים נאצים ביצעו מעשי אונס בנשים יהודיות ששהו שם. הנושא לא זכה לתודעה ציבורית רבה מכיוון שנשים רבות שנאנסו בתקופת השואה העדיפו לא לספר על כך מחמת הבושה."
עמית אבידן 18:54, 29 אפר' 2005 (UTC)
טוב. חפרתי גם באתר של יד ושם. יש עדויות מובהקות לאונס וניצול מיני.--עמית אבידן 19:24, 29 אפר' 2005 (UTC)
אונס הוא תופעה שמלווה מלחמות רבות. בהקשר של מלחמת העולם השנייה מפורסם דווקא אונס נשות קוריאה על-ידי היפנים. השאלה היא האם היה ייחוד באונס יהודיות, ולכן ראוי לסקירה במסגרת הדיון בשואה, או שיש לדון בכך בהקשר הרחב יותר, של אונס במלחמת העולם השנייה, או אונס במלחמות בכלל. ברמת הדיון שהייתה בערך השואה, ברור שטוב עשה אלמוג ששיחזר. דוד שי 02:54, 30 אפר' 2005 (UTC)
אני דווקא קראתי תיזה שהמספר המועט יחסית של תלונות נגד חיילים נאצים על מגע מיני עם יהודיות, מעיד עד כמה הופנמה בתודעתם הדה הומניזציה של היהודיות, עד שאפילו לא ראו אותן כאובייקט מיני שש"ז 20:40, 4 מאי 2005 (UTC)
האמת היא שבעקבות הדיון כאן היתה לי שיחת משתמשים עם אוריון והיא ציינה נקודה מעניינת: גם אם העובדה נכונה, הרי שיחסית לתאי גזים אונס הוא פשע באמת זניח. --עמית אבידן 20:47, 4 מאי 2005 (UTC)

היסטוריה של עם ישראל[עריכת קוד מקור]

כאן ירוכזו כל הפניות בנוגע להצעתי במזנון בנוגע להיסטוריה של עם ישראל. אשיב לכולם במרוכז ביום ב'.

אלמוג שלום, הכנתי לפני מספר ימים רשימה משל עצמי, אבל נתקלתי בבעיות דומות לשלך. עם זאת, הרשימה שלי ממשיכה עם ההיסטוריה אחרי בית ראשון ובית שני, אך לא בכזה פירוט. האם נוכל וכדאי לאחד כוחות בעניין זה? אמיתי 15:19, 29 אפר' 2005 (UTC)
שלום אלמוג,
מדובר בפרוייקט קטן יותר מבית השיטה, ולדעתי כדאי לאמץ את אותה השיטה: רשימה של ערכים, עם הפניות מהירות מדפי הקהילה. במקום לחלק את העבודה לכרכים החלוקה תהיה לתקופות (כפי שהצעת או אחרת). ישנם ספרים על הנושא שאולי פשוט נאמץ את חלוקת הנושאים שלהם?--עמית אבידן 14:07, 29 אפר' 2005 (UTC)
אני אעבור בקרוב על אטלס כרטא הרלוונטי, יכול להיות שהוא יתן איזה כיוון. --עמית אבידן 17:29, 29 אפר' 2005 (UTC)
ראיתי שאתה רושם ויקיפדים, אז תראה את הצעתי במזנון. אם זה מתאים לך, אז אפשר לבנות על הערך הזה לקראת אמצע הקיץ כי אני רוצה להשלים את מה שהתחלתי וטרם סיימתי. גילגמש שיחה 18:33, 29 אפר' 2005 (UTC)

כליאה וגירוש של גרמנים מבריטניה במהלך מלחה"ע ה-2[עריכת קוד מקור]

שלום שוב. הובא לידעתי הקטע הבא מתוך: יצחק זמיר, "זכויות אדם וביטחון המדינה", משפטים יט (תשמ"ט) 17, עמ' 22 -

"...כך הדבר בכל מדינה, תהא נאורה ככל שתהיה. הארצות הברית, לדוגמא, בזמן מלחמת העולם השניה הספיק חשש של פגיעה בבטחון המדינה , ללא כל הוכחות, להרחיק רבבות אזרחים יפנים מבתיהם שלאורך החוף המערבי ולכלוא אותם במחנות מעצר למשך שנים, ללא שימוע, אישום או משפט. אנגליה נהגה באותה עת באורח דומה כלפי תושביה ממוצא גרמני, בהם פליטי המשטר הנאצי. בתי המשפט בשתי מדינות אלה, שבדרך כלל זכויות האדם הולכות לפניהם כמו עמוד- האש, כתבו פסקי דין מלומדים שבהם הסבירו מדועי אין זה ראוי להתערב בשיקולים של רשויות הביטחון."

כמו כן, ישנה הפנייה לפסק הדין של בית הלורדים באנגליה בנושא: Livestridge v. Anderson [1942] A.C. 206. האם שמעת על יחס מסוג זה מצד הרשויות הבריטיות כלפי תושביה ממוצא גרמני? חיפשתי בויקי האנגלית ולא מצאתי דבר, כרגע אני מחפש מקום לכתוב על זה (אולי אפילו ערך שלם, אם אמצא מקורות על הנושא) אצלנו.

בברכה, צ'סשיחה 22:16, 29 אפר' 2005 (UTC)

לצ'ס שלום - ידוע לי שהדבר נעשה בבריטניה. דוגמה יפה לכך היא היחס לטמפלרים אצלנו, שגורשו לאוסטרליה ורכושם נלקח. החיפוש שביקשת דורש קצת יותר מחקר מעבר לחיפוש בגוגל או בויקי האנגלית. אם אמצא בקלות מקור טוב - אודיע לך. אם לא, אני מניח שתדע מה לעשות לבד. את פסק הדין שהזכרת אפשר למצוא בכל ספריה של פקולטה למשפטים (והיום יש כאלו קצת יותר מדי לטעמי) אלמוג 04:23, 30 אפר' 2005 (UTC)
אני עצמי לא לומד משפטים אבל כבר וידאתי שמישהו יבדוק בשבילי את זה. תודה רבה, והעיקר אחד במאי שמח! צ'סשיחה 22:23, 30 אפר' 2005 (UTC)

שלום אלמוג, בפרויק הנציבים שלך יש קישור ליהודה, שהוא דף פירושונים. הפוך זאת לקישור הספציפי המתאים. בנוסף, ראוי להגדיר מהו נציב או מהו נציב יהודה. דוד שי 08:28, 30 אפר' 2005 (UTC)

הכל יגיע. גם תקופת הנציבות הראשונה ותקופת הנציבות השנייה. גם הנציבים לא יישארו קצרמרים... אלמוג 08:29, 30 אפר' 2005 (UTC)

איחוד כוחות[עריכת קוד מקור]

אלמוג שלום. ראיתי שלא שמת לב להודעתי בדף המתאים אז אני מעתיק את שאלתי לכאן. אמיתי 09:17, 30 אפר' 2005 (UTC)

אלמוג שלום, הכנתי לפני מספר ימים רשימה משל עצמי (של הכרונולוגיה היהודית), אבל נתקלתי בבעיות דומות לשלך. עם זאת, הרשימה שלי ממשיכה עם ההיסטוריה אחרי בית ראשון ובית שני, אך לא בכזה פירוט. האם נוכל וכדאי לאחד כוחות בעניין זה? אמיתי 15:19, 29 אפר' 2005 (UTC)
ודאי שראתי את ההודעה, ואף העתקתי אותה לכאן. בכוונתי לראות מי יצטרף אלי עד יום ב' בנוגע להיסטוריה של עם ישראל, ואז לראות איך לחלק את העבודה (בהסכמה כמובן) בינינו, אחרי שנראה מי בעסק. אלמוג 09:21, 30 אפר' 2005 (UTC)
אני מתנצל. לא בדקתי זאת זה קודם לפני פרסום הודעה זו. בכל מקרה מדובר כאן ברשימה בלבד כרגע. אם באמת תתקבל הצעתו של גילגמש לעבודה משותפת בקיץ אני מאמין שאוכל לתרום הרבה יותר (לצערי, אני כבר חודשים לא כותב ערכים) כי אז אסיים את התואר ויגמרו לי התירוצים. אמיתי 09:37, 30 אפר' 2005 (UTC)

אין כל ספק שהערך ברמה גבוהה מאוד. כל הכבוד על ההשקעה הרבה. חבל שערכים רבים בויקיפדיה הם מאוד עלובים ובסיסיים. לאחרונה הפסקתי ליצור ערכים חדשים ואני רק משפר קיימים. ממש לא מפריע לי שמשדרגים דברים שהתחלתי. כל עוד הרמה עולה ולא להיפך. (שידרוגים אחרונים שעשיתי: מארי אנטואנט, איליץ' רמירז סנשז, גיליוטינה ).

Dudutal 04:02, 2 מאי 2005 (UTC)

תודה לך דודו. אולי תקרא את ההתכתבות שלי במזנון (וכאן) בעניין (היסטוריה של עם ישראל). אני מחפש מתנדבים לפרוייקט שידרוג משמעותי של ערך חשוב זה. אלמוג 04:08, 2 מאי 2005 (UTC)

שלושת אבות הטומאה[עריכת קוד מקור]

לאלמוג שבת שלום,

נא ראה תגובתי לאלושה בדף השיחה שלו.

בברכה, אדר 06:36, 7 מאי 2005 (UTC)

אלמוג נכבדי, אתה פוסט ציוני - לטענתך - אך ללא שנאה וטינה לישות הציונית. שלושת אבות השנאה נבדלים ממך. יש להם מטען רגשי הקדמי של שנאה טינה והתנגדות לציונות ולמה שהולידה - לדעתם כמובן בחטא - מדינת ישראל. אז שיהיה לך לבריאות פוסטציונותך, תזהר רק שלא ללקות בשנאת שלושת בני הטומאה. כמובן וזה אני חייב שוב לציין, מדובר במיעוט שבמיעוט מביניהם. אנא העבר רוח הדברים לאדר. תודה, Alosha38 06:45, 7 מאי 2005 (UTC)

עצתך? Roeeyaron 16:22, 7 מאי 2005 (UTC)

האם לדעתך רצח הלא יהודים מוגדר כחלק מ"השואה". באנצ' עברית אין מילה עליהם. בכל מקרה, אולי תוכל להכניס תוכן לערך הלקוי הזה. שש"ז 19:08, 8 מאי 2005 (UTC)
ראשית - כן. בהחלט השמדתם של הצוענים, ואחרים, כחלק מאותו טירוף גזעני נאצי, הינה חלק מן השואה. ככל שאנשים אלו נרצחו בשל היותם "נחותים" על ידי הגרמנים ה"עליונים" איני רואה כל הבדל בין יהודי שנרצח באושוויץ ובין צועני שנרצח באושוויץ. אבדוק במקורותי בימים הקרובים ואראה אם אפשר להרחיב הערך. בכל מקרה הערך על הצוענים בויקי האנגלית מכיל מידע רב. כן קיים מידע בערכים על פקודת הקומיסאר, ובערך שלי בויקי העברית על תכנית T4 - אותנסיה. הנושא הוא רחב מאוד. על דוברי אספרנטו לא שמעתי אבל צוענים, פולנים, סלאבים והומוסקסואלים הושמדו במכוון, ופעולה זו היא חלק בלתי נפרד מן השואה. השואה לא הייתה רק שואת העם היהודי, אם כי העם היהודי היה האובייקט העיקרי לטירוף הגזעני של מחולליה אלמוג 19:23, 8 מאי 2005 (UTC)
אם המונח "השואה" מתאר ג'נוסייד אז הוא יכול להיות מכוון רק ליהודים, כי השמדת השאר (גם אם נגדיר הומואים כ"עם" לצורך העניין) לא הייתה שיטתית וגורפת, פרט אולי לצוענים (עליהם יש מחלוקת). אני מניח שזה היה השיקול של האנציקלופדיה העברית. ראיתי שב"יד ושם" מזכירים מהקבוצות האלו רק את הצוענים, ובקיצור נמרץ. גוגל, לעומת זאת, נותן הרבה תוצאות עבור "חמשת המיליונים הנשכחים - הקורבנות האחרים של השואה". נראה לי שהיום אכן מקובל להכליל גם לא יהודים בין קורבנות השואה, ואולי שווה לכתוב על השאלה הזו עצמה פסקת מבוא בערך שואה. שש"ז 21:36, 8 מאי 2005 (UTC)

עניתי לך בדף השיחה שלי. Harel 20:35, 8 מאי 2005 (UTC)

שוב, רודולף הס[עריכת קוד מקור]

שלום. אנא הסתכל בדיון המחודש שפתחתי בשיחה:רודולף הס (סגנו של היטלר). eman 21:44, 8 מאי 2005 (UTC)


לאלמוג שלום,

ראה הערך העברה שכתבתי. יש בידי מסמכים אורגינליים של ההעברה. היש אפשרות טכנית לצלמם ולשלבם בערך ?

בברכת חג עצמאות שמח, אדר 14:21, 11 מאי 2005 (UTC)

שלום אלמוג וחג שמח,
ראה בבקשה את הערתי בשיחה:מרד בר כוכבא#התוספת החדשה. גילגמש שיחה 05:54, 12 מאי 2005 (UTC)

דיו קסיוס[עריכת קוד מקור]

שלום אלמוג, האם תוכל לכתוב את הערך דיו קסיוס או לתרגמו מויקי האנגלית (en:Dio Cassius)? יש אליו קישורים מערכים אחדים שכתבת. לא ברור לי אם שם הערך צריך להיות דיו קסיוס (כמו בויקי האנגלית ובמרבית מופעיו בויקי העברית), או קסיוס דיו (בויקי האנגלית יש הפניה מצורה זו לצורה הקודמת). ראה גם הערתי בשיחה:מרד בר כוכבא. דוד שי 07:26, 13 מאי 2005 (UTC)

תודה רבה על ההיענות המהירה. דוד שי 17:46, 13 מאי 2005 (UTC)

ראיתי את תגובתך, אני שמח שאנו רואים עין בעין. השאלה - מה עושים עם זה? תבנית שכתוב? אותי יותר מטריד ערך כזה, רחב ורווי שנאה, מאשר קצרמר עם נתונים סטטיסטיים יבשים. יש לך רעיון? Magister 07:33, 13 מאי 2005 (UTC)

הלב של פילסודסקי ווילנה[עריכת קוד מקור]

נא ראה את שאלתי בשיחה:יוזף פילסודסקי eman 09:29, 18 מאי 2005 (UTC)

קישורים לבית הספרים[עריכת קוד מקור]

תודה על ההערה, מעשה שטן, או להיפך, מעשה קוסם - אצלי הם עובדים פיקס! אפשר והיתה שם תקלה כלשהי? ניסיתי עכשו, רבע שעה לאחר תשובתי אליך, עשרה!!! קישורים לבית הספרים, וזה עבר חלק לגמרי!Alosha38 04:05, 20 מאי 2005 (UTC)

אכן, מעשה שטן ואף מעשה קוסם. ברוכים הבאים לרכבת השדים של בקרת איכות תוכנה. דוד שי 05:36, 20 מאי 2005 (UTC)

אורינובסקי בר אור[עריכת קוד מקור]

תודה אלמוג, אך חוששני שלא אוכל לסייע בעניינו. אני מרגיש שאולי אני צריך לחשוף קצת בדף המשתמש שלי. אז אני לא בא מתחום ההיסטוריה לצערי. שבת שלוםAlosha38 03:58, 20 מאי 2005 (UTC)

אורינובסקי[עריכת קוד מקור]

לאלמוג ערב טוב ושבת שלום,

כל החלקים של "תולדות הספרות העברית החדשה" מאת אהרון בן אור (אורינובסקי) מצויים בספריתי.

בברכה, אדר 16:20, 20 מאי 2005 (UTC)

שלום אלמוג, לבקשתך גרדתי קצת מידע על אורינובסקי בן אור: נולד בהולינקי, אוקראינה, בשנת תר"ן, 1890. למד ב'חדר' ובישיבות בליטה. התפקר, ועבר ללמוד בקורסים פדגוגיים בגרודנה והשלים בחינוך באוניברסיטות של אודסה, ורשה וקיוב. הערת ביניים: הרבה לטייל ולנדוד בנעוריו, כמעט בכל קצווי תחום המושב היהודי...

היה מורה ובין מייסדי רשת הגימנסיות העבריות המפורסמת "תרבות". בשנת תרצ"ג, 1933 עלה לארץ ישראל. כתב הרבה בעיתונות העברית לסוגיה על נושאי חינוך וספרות. וכן לכסיקונים וספרי שימוש. וכן היה מתרגם של ספרי נוער. אתה יכול לראות את הדפים שלו בבית הספרים הלאומי, למעלה מששים פריטים! מידע אישי אני יודע שהוא אינו נחשב רציני בחקר הספרות העברית, ושמו כמעט לא מופיע במחקרים של לפחות שלושים השנה האחרונות. כנאה שהיה חובב מהסוג הישן ולא התאים לדיסציפלינה האקדמית בתחום הספרות הלשון ועוד.

ובקשה אחרונה: אם כל האמור כאן מוכר לך, אנא מחוק זאת בהקדם. תודה.Alosha38 03:40, 26 מאי 2005 (UTC)

לאלושה שלום - תודה על המידע. אאסוף עוד קצת מידע מספריו שמצויים ברשותי (יותר נכון ברשות אדר), ואכתוב ערך המבוסס על הודעתך. אם המידע היה ידוע לי, לא הייתי מבקש אותו. אגב, חסר לי תאריך פטירתו, האם הוא ידוע לך? (אני מניח שאינו בחיים שכן היום היה צריך להיות בן 115). ותודה על ההיענות. אלמוג 04:05, 26 מאי 2005 (UTC)

אבקש שתשים לב לדבריי בשיחה הזאת, מבחינתי בכל מקרה העניין סגור. טרול רפאים 18:48, 20 מאי 2005 (UTC)

הויקיפיד הזה שוב עושה בעיות, בחלק מהמקרים הוא סתם מעביר דפים ע"י Copy-Paste ובחלק מהמקרים מדובר בשינויים על רקע פוליטי. הכנסתי כרגע לדף השיחה שלו את {{אזהרה}} בשל השינויים הנ"ל. אבקשך לבדוק את מעשיו הבאים (אני לא אכנס במהלך השעות הקרובות לויקיפדיה). טרול רפאים 05:15, 21 מאי 2005 (UTC)

נ.ב. עושה רושם שאנחנו מנהלים דו שיח של חרשים (כנראה באשמתי) בנושא עפולה, תראה בבקשה את דף השיחה שלי. טרול רפאים 05:15, 21 מאי 2005 (UTC)

בוקר טוב לך טרול. לצערי אני עומד לצאת מהבית עד לשעות אחר הצהריים (למה לצערי, בעצם - אני יוצא לבר מצווה...) ולא אוכל לפקח אחר מעשיו של הנ"ל. באשר לעפולה - קיבלתי את הערותיך. חבל לי על כל עימות וכל סכסוך, ואם נשבה בינינו רוח לא נעימה בימים האחרונים כתוצאה מעניין זה, אני מקווה כי העניין הסתיים. אלמוג 05:22, 21 מאי 2005 (UTC)
אתה יכול להיות רגוע, הנ"ל מבוקר על ידי. גילגמש שיחה 05:56, 21 מאי 2005 (UTC)

הצבעות מחיקה[עריכת קוד מקור]

היי,
כשאתה רוצה להצביע על מחיקתו של דף מסוים, לא מספיק לפתוח את הדיון, צריך לשים בדף אותו אתה רוצה למחוק תבנית VFD, ככה הוא נכנס לקט' של מועמדים למחיקה וכך כעבור שבוע יהיה קל יותר לאתר אותו. אחרת נשכח שמישהו רצה למחוק משהו בכלל. גילגמש שיחה 06:19, 21 מאי 2005 (UTC)

אנקדוטות[עריכת קוד מקור]

היי,
אמנם קצת באיחור, אבל אני רוצה לשאול, למה הורדת את האנקדוטה הזאת:

פרט להיותו מיזנטרופ ממדרגה ראשונה סטלין היה פרנואיד. היות ובזמנו לא היו סכיני גילוח מודרניים, והגילוח נעשה עם התער, תקופה ארוכה היו לו זיפים כי חשש שמישהו יגלח אותו. משרת המגלח אוישה לבסוף, והיה זה אחד התפקידים החשובים ביותר במדינה

מערך סטלין [1]? אציין שהפרטים האלו נלקחו מספרו של אורלוב, גנרל של נ.ק.ו.ד שברח למערב בעת מללחמת האזרחית בספרד. הבחור הטעה אותי כבר פעם אחת, אבל חשבתי אולי יש לך מקורות נוספים או שהורדת אותה בגלל סגנונה הלא אנציקלופדי. אגב, את ההרחבה העיקרית לערך עשיתי מספר אחר, של רדזינסקי שנחשב לאמין מאוד. גילגמש שיחה 09:57, 21 מאי 2005 (UTC)

אתה חושב שאני זוכר? זו אחת ממליון עריכות שערכתי את הערך הזה לפני ואחרי השינויים שלך. כבר הייתה לנו שיחה ארוכה בעניין הערך הזה. מה שצריך לעשות זה לשלב במינון מדוייק את האנקדוטות ואת המידע האנציקלופדי, להדק את הערך, לאחד את לשונו ואת רמת הפירוט בחלקיו השונים. אין לי כל התנגדות שתוסיף את האנקדוטה הזאת, אבל הערך כמו שהוא הוא מאוד לא מאוזן. מישהו צריך לקחת את העניין לידיים, ולדעתי זה צריך להיות אתה בשל הידע שלך והמקורות שלך. אם תעשה את זה, אני מציע שתחשוב טוב טוב על שאלת האנקדוטות, עד כמה הן חשובות, והמינון המדוייק שלהן. הערך צריך להיות קריא ולתת את המידע העיקרי, בנוסף לאנקדוטות, וכרגע הוא קצת מתרחק מנקודת האיזון הזאת. בברכה אלמוג 14:59, 21 מאי 2005 (UTC)
יש בזה משהו. אעשה את זה ביולי כאסיים את המבחנים. גילגמש שיחה

שלום! שים לב בבקשה לנסיון שעשיתי על מנת לידע את הציבור בקיומיינו לקראת הערך העשרים אלף. כל עריכה תתקבל בברכה. אורי מוסנזון 10:47, 23 מאי 2005 (UTC)


בתור מפעיל מערכת, יש לדף זה השפעה ישירה עליך, אבקש את התייחסותך לדף זה. ראה גם ויקיפדיה: מזנון#ויקיפדיה:מדיניות החסימה. בתודה, טרול רפאים 16:08, 23 מאי 2005 (UTC)

נא הצביע גם בדיון מחיקה של ירושלים (אוהיו). Deroravi 08:23, 27 מאי 2005 (UTC)

אבקשך לעבור על השינויים האחרונים שביצעתי. טרול רפאים 12:14, 27 מאי 2005 (UTC)

השינויים הם בסדר גמור, אם כי הערך דורש עריכה והרחבה רבה, ואולי פיצול לכמה ערכי משנה. אלמוג 12:29, 27 מאי 2005 (UTC)
אני יודע, בעבר הוספתי אותו לתבנית: לטיפול דחוף אולם לא הייתה הענות לבקשה. טרול רפאים 12:33, 27 מאי 2005 (UTC)

תשים לב לשינוי בדיון מחיקה[עריכת קוד מקור]

שלום,
זאת הודעה כללית לכל משתפי הדיון ויקיפדיה:רשימת מועמדים למחיקה/ירושלים (אוהיו). תשים לב בבקשה לשינוי הצעת המחיקה. ההצעה היא לאחד את כל הערכים ששמם ירושלים לערך אחד תחת השם "מקומות ששמם ירושלים". תודה. גילגמש 16:18, 27 מאי 2005 (UTC)

תשים לב לשינוי בדיון מדיניות[עריכת קוד מקור]

שלום,
זאת הודעה כללית לכל משתתפי הדיון ויקיפדיה:פרלמנט#שינוי מדיניות: עתידם של ערכים גאוגרפיים איזוטריים בעלי שם זהה למקום מוכר. תשים לב בבקשה לשינוי ההצעה ממחיקה לאיחוד. לדוגמה, כל הערכים ששמם ירושלים יאוחדו לערך אחד תחת השם "מקומות ששמם ירושלים". תודה. גילגמש גילגמש 16:55, 27 מאי 2005 (UTC)

מבירור קצר שערכתי, התברר שעוד בשנות ה-70 של המאה ה-18 רומיאנצב סידר את הדיביזיות שלו בריבועים נגד התורכים. אני לא בטוח אם זה היה המקרה הראשון, אך הוא מקדים בכמה שנים טובות את קרב הפירמידות. גילגמש 17:17, 27 מאי 2005 (UTC)

במייל שכתבתי לך קודם הסברתי שלמרות שבידי מקורות סותרים אני מקבל את דעתך. ואכן גם שיניתי את הערך בהתאם. ערב טוב. אלמוג 17:19, 27 מאי 2005 (UTC)
אשמח לשמוע מה הם המקורות האלה. אולי יש שם דברים מעניינים נוספים. גילגמש 17:23, 27 מאי 2005 (UTC)

מוקי צור הוא איש מדהים[עריכת קוד מקור]

תודה על הערתך החשובה אלמוג נכבדי. עריכתך היא מעולה. אני שייך לדור העיפרון והעט הנובע. קצת קשים לי החידושים שהויקי משופעת בהם. ומוקי צור הוא אכן איש מדהים, מבורך, רב הגדרתי. התלבטתי קצת האם לשייכו לסופרים עבריים, אבל כן, הוא ביסודו סופר ומספר. ושוב תודה ושבת שלוםAlosha38 04:37, 28 מאי 2005 (UTC)

עיקרון החזרה[עריכת קוד מקור]

שלום אלמוג, ראה בבקשה הערך של עיקרון החזרה שהעליתי בספרות. נא טיפולך האוהב בו.Alosha38 08:18, 29 מאי 2005 (UTC)