שיחת משתמש:ד"ר יחיעם שורק

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 16 שנים מאת שנילי בנושא חיות מחמד - להזכירך
If you can't read Hebrew, click here. עברית | العربية | English | русский | español | italiano
שלום ד"ר יחיעם שורק, וברוך בואך לוויקיפדיה העברית!
כדי לסייע לך להצטרף לקהילת הכותבים והכותבות בוויקיפדיה, באפשרותך:
לסיוע נוסף
דפי עזרה
קבלת ייעוץ
עקרונות וקווים מנחים
כללי התנהגות בדפי שיחה

בברכה, אחיה פ. 14:29, 24 אוקטובר 2005 (UTC)

מרד החשמונאים[עריכת קוד מקור]

  1. אבקש את התייחסותך לשאלתי במרד החשמונאים#תכנון מוקדם (לד"ר שורק)
  2. הערת סגנון קטנה: אין צורך לכתוב "חשוב/ראוי/כדאי לציין". באנציקלופדיה מה שחשוב לציין אנחנו פשוט מציינים.
עמית 17:05, 25 אוקטובר 2005 (UTC)

מרד התפוצות[עריכת קוד מקור]

לד"ר יחיעם שורק שלום. שמחתי לראותך כאן, אחרי שקראתי מספר מאמרים שלך במקומות שונים. תודה על עריכתך בערך מרד התפוצות. הערך נכתב על ידי, כאשר ההבנה שלי היא מקריאה עצמית של מקורות שונים, ללא הדרכה כלשהי, וללא הרקע המקצועי שלך. וודאי שכל תוספת שלך מבורכת. עם זאת, התוספת שלך על גבי קביעות שלי יוצרת ערך ש"מתווכח עם עצמו". לדוגמה - כתבתי שמגמת המורדים הייתה להצית אש מרד כללית ברחבי האימפריה. אתה כותב "ראוי לקחת את הדברים בפרופורציה..." וממשיך להסביר מדוע הדבר בלתי אפשרי. להבנתי ערך אנציקלופדי צריך להיות הומוגני. לא הייתי אומר מילה אם היית עורך את הערך מהתחלה עד הסוף לפי הידוע לך, ולפי הבנתך שודאי כאיש מקצוע עדיפה על שלי, אבל המצב הנוכחי יוצר בעייה, ואני מבקש ממך לפעול לפתור אותה. כן הייתי שמח לראות עריכות שלך בהמרד הגדול, שהוא אחד הערכים היותר נערכים בויקיפדיה, והשלישי באורכו. עבדתי כחודש על הערך הזה, והייתי שמח לראות עין מקצועית מנפה את הדרוש ניפוי, ומוסיפה את הדרוש הוספה. בכבוד רב אלמוג 17:37, 25 אוקטובר 2005 (UTC)

אני גם מצטרף לברכות ולתודות, למרות שאני לא הייתי מעורב בערכים האלה. רק הייתי מבקש שתשים לב להבדלים בין סגנון כתיבה של מאמר, לסכנון כתיבה באנציקלופדיה בכלל, ובויקיפדיה בפרט: כתיבה רק של מה שיש עליו קונסנזוס מספיק (לפחות בקרב העוסקים בתחום), ולא את דעתך האישית (אם כי השגת הקונצנזוס בהחלת מתרחשת במהלך הכתיבה); שמירה על נקודת מבט נייטרלית; סיגנון תיאורי ולא הערכתי וא פולמוסי; ואפילו הקפדה על הוספת קישורים למאמרים שכבר קיימים, או שאמורים להיות קיימים (ראה עזרה:תחביר ויקי, וגם תסתכל על הערכים הקיימים).
שים לב גם איך התוספת שלך על ההיסטוריה בתקופת בית ינאי עברה לערך התקופה ההלניסטית בארץ ישראל - ערך מפורט יותר מהערך הכללי של "היסטוריה של ארץ ישראל", שעליו התוספת היתה "גדולה" מידי.
אני מקווה שתסתגל מהר, ונראה תרומות רבות שלך פה.
emanשיחה 18:17, 25 אוקטובר 2005 (UTC)

תודה על ההערות וההארות

אפעל בהתאם

יחיעם (ami)

נייטרליות[עריכת קוד מקור]

  1. אבקשך להקפיד על כתיבה נייטרלית ועניינית.
  2. מן הראוי גם שתתייחס לפניות אליך. התעלמות מהן אינה מוסיפה לך כבוד.
בברכה, עמית 19:25, 26 אוקטובר 2005 (UTC)

המרד הגדול[עריכת קוד מקור]

תודה על התייחסותך לערך. אני מבקש בכל לשון של בקשה, אנא הקפד על כתיבה נייטרלית. האם האנציקלופדיה העברית הייתה מתייחסת ליוחנן מגוש חלב כאל "טיפוס הזוי"? כמו שראית, אחרי העבודה שלך ב"מרד בר כוכבא" עברנו אני, ועמית אבידן, וניפינו מה שנראה כנקודת מבט לא נייטרלית, והתייחסויות לא אנציקלופדיות. איני דורש ממך ללמוד את תחביר הויקי כבר בעריכות הראשונות (למרות שזה היה יכול להיות נחמד ומתחשב), אבל לפחות נסה לנקות את כתיבתך מנקודת הראות הסובייקטיבית. כמו כן - אנחנו כאן קהילה. אם אתה רוצה להשתתף בקהילה ולערוך את האנציקלופדיה, יהיה רצוי להתייחס להערותינו. יש כאן מספר אנשי אקדמיה (הבולט - עוזי ו. איש המתימטיקה), שלא רואים פחיתות כבוד בהתייחסות להערות, ובתרומות אחרות לדיונים שאינם קשורים גם לתחומי התמחותם. הדבר מסייע לנו לקבל את השקפותיך, להבין את השינויים שאתה עורך, ולהתייחס אליך כחבר בקהילתנו. זהו פן לא פחות חשוב של העבודה הויקיפדית. אלמוג 16:37, 27 אוקטובר 2005 (UTC)

אלמוג - לגופו של עיניין אתה צודק, אבל קצת סבלנות. הבן אדם עושה את צעדיו הראשונים בויקיפדיה. נכון שעל מה שהוא עשה יש צורך לבצע עבודה בשביל להתאים לאופי הויקיפדי (ואני יודע שאתה עושה את זה, ולא אני, כי זה לא בנושאים שאני מבין בהם מספיק), אבל תן לו את האש-ר-אי (כלשונו של אשכול) שהוא ישתמש בדוגמה הזו בשביל ללמוד איך צריך לכתוב בויקיפדיה. אני לא ראיתי שום דבר שגורם להניח שזה לא יהיה כך. emanשיחה 03:12, 28 אוקטובר 2005 (UTC)
אני מנסה לתמוך ולעודד, אבל כשאני קורא את הדברים זה נשמע כנזיפה... אולי קצת החמרתי כאן. עיקר העבודה הוא כמובן טוב ומצויין, והבעיות קיימות בשוליים. אבל כתיבה נייטרלית היא היסוד לעבודה כאן, וחייבים להתרגל אליה מהשניה הראשונה. אלמוג 03:17, 28 אוקטובר 2005 (UTC)

תודה

"תן לי עוד דקה להתרגל ..." (כדברי השיר)

שוב תודה

יחיעם (ami)

אי אפשר להגיע לדף המשתמש שלך. יתכן שהסיבה נעוצה בגרשיים שבמילה ד"ר. אם זו הבעיה, תוכל לכתוב בצורה מלאה את תוארך: דוקטור יחיעם שורק. בדף המשתמש תוכל לכתוב על עצמך רקע כללי ואישי. ppesel 17:09, 27 אוקטובר 2005 (UTC)

אין בעיה בגרשיים בשם. דף המשתמש עדיין לא נוצר, זה הכל. דוד שי 18:41, 27 אוקטובר 2005 (UTC)
קובץ:Qadesh map 2.JPG
אפשר ללחוץ להגדלה

שלום,
תהיתי אם תוכל לעזור לי עם טקסט לא ברור. אני כותב כרגע על קרב קדש ויש ברשותי מפה מספר של הוצאת osprey. השאלה היא האם יתכן מצב בשנת 1300 לפנה"ס שבו תיהיה "קדש החדשה" ו"קדש העתיקה" (מספרים 10 ו-7 על המפה) ואם כן, האם מדובר בשתי ערים או בחורבות העיר העתיקה ועיר חדשה שעמדה בסמוך לה. תודה, גילגמש שיחה 06:43, 29 אוקטובר 2005 (UTC)

ויקיזציה בערך יאסון[עריכת קוד מקור]

תודה על תרומתך לוויקיפדיה!

אנו יודעים כי זמנך יקר, אך על מנת שתהיה אחידות בוויקיפדיה, אנו מבקשים וממליצים לקרוא את המדריכים העוסקים בכתיבת ערכים חדשים:

בכל שאלה נשמח לעזור לך בדלפק הייעוץ.

בברכה,
--ג'ו בלאק 14:00, 30 אוקטובר 2005 (UTC)

כתיבת ערכים[עריכת קוד מקור]

שלום לך יחיעם.

בהתייחס לדבריך בשיחה:היסטוריה של הספורט - אין כאן "מערכת". אתה המערכת. אתה מוזמן לכתוב כל ערך רציני כאוות נפשך, וכן לשנות ערכים קיימים. בברכה, הלל 15:34, 30 אוקטובר 2005 (UTC)

שלום מר שורק, אתה כותב דברים מעניינים, אך כדאי שתעצב אותם ותתאים אותם לויקי (קישורים ראה בהודעה הלפני-קודמת). טיפ קטן: אנטר סתם לא יוצר פסקה חדשה. אבל שניים כן. הלל 16:08, 30 אוקטובר 2005 (UTC)


שלום לך הלל,

כיצד אני יכול לפתח ערך, כמו למשל "הספורט ברומא הקדומה", כאשר אין כלל הפניה לערך כזה בטקסט הכללי. הצע לי ברוב אדיבותך דרך להשחיל, טכנית, ערך כזה. כמו כן חשבתי לפתח שני ערכים נוספים: רבן גמליאל ורבן שמעון בן גמליאל

בתודה ובברכה

יחיעם פשוט מאוד. קשר אותם בינתיים מדף זה. הקישורים אדומים רבן גמליאל ורבן שמעון בן גמליאל אבל אחרי שתמלא אותם, הערכים יהיו קיימים.217.132.224.162 16:27, 30 אוקטובר 2005 (UTC)

ד"ר שורק, הפכתי את מה שביקשת לקישור: תלחץ ותתחיל לכתוב...עמית 18:38, 30 אוקטובר 2005 (UTC)

רבן שמעון בן גמליאל[עריכת קוד מקור]

אם לא הייתי יודע מי כתב את הערך, הייתי מוחק אותו מיד וללא היסוס, ואני מודיע קבל עם ועדה שאני נוהג כאן במשוא פנים כלפי ד"ר שורק.

ד"ר שורק: אינך מציית לכללים של כתיבה אנציקלופדית לא בסגנון וחמור מכך, לא באובייקטיביות. אתה מציג ספקולציות היסטוריות כעובדות, ואני בטוח שאם תלמידים שלך היו נוהגים כך היית פוסל את עבודותיהם.

לפיכך, עם כל הכאב והצער, אני נאלץ להתרות בך: ציית לכללים, או שניאלץ לנהוג בך כבמשחית. לא אוכל לקבל את עריכותיך אלו לאורך זמן רק בשל היותך בעל תואר ד"ר.

בכבוד רב.עמית 22:00, 31 אוקטובר 2005 (UTC)


שלום לך החבר עמית
ראשית, ובאמת עם כל הכבוד, מי שמך להחליט מה ראוי ומה אינו ראוי. התמחותך בתחום ההנדסה החשמלית, או כפי שאתה מציג את עצמך בכרטיס הביקור האישי שלך, ואשר על כן לא אהין אפילו בניד עפעף לחדור אל בין נבכי ידיעותיך הדיסציפלינריות.
החילותי לכתוב את הערך רבן שמעון בן גמליאל, שהוא בין שאר הנושאים, אחד מתחומי התמחותי ומחקרי. טרם הספיקותי לסיים את הערך ומלאכה זו תידחה לזמן מה, קצר ככל שיהיה, בשלבים כמובן, ואולי תיאות להמתין עד סיום המלאכה ואו-אז תוכל להתייחס לדברי.
אני מניח שאתה מצוי לפני ולפנים בתחום האקדמיה והדעת של מחקרי בית שני, שבמחי קולמוס אתה מבקש להזים את טענותי. אתמהה מחד ואבקשך ללהמתין בסבלנות מאידך, אך בוודאי לא אסכים להתייצב נכחך כתלמיד נזוף. הפעם יקירי הגזמת!
ראשית כל, העברתי את דבריך לכאן, היות והנוהג הוא לקיים שיחה במקום בו היא התחילה.
שנית: הערותי אליך הן בשני מישורים: המישור הסיגנוני, שעל מנת להבין בו לא צריך להיות מומחה גדול אלא די לקרוא את דפי העזר לעריכה שכאן, והמישור התוכני, שבו מן הסתם הידע שלך אכן גדול משלי, אבל אין זה אומר שאני חסר ידע בכלל.
מבחינת סיגנון, יש כאן בעיה: אתה לא כותב בצורה שמתאימה לאנציקלופדיה, ולא מתייחס להערות שמעירים לך. מה אומר לך? יש כאן בעיה שאיני יודע ממה היא נובעת, ולמען האמת זה לא משנה. אם היה לך סטודנט או תלמיד מחקר שמגיש עבודות, והערת לו שוב ושוב והוא חוזר על אותן שגיאות ומתעלם מהערותיך, מה היית עושה?
אבל בעית התוכן חמורה הרבה יותר בעיני. אתה מציג תיאוריות כעובדות היסטוריות. אתה כותב "אין ספק ש..." כאשר בחקר ההיסטוריה תמיד יש ספק. מה שכל כך חמור בעיני, זה שמחר יבוא אדם תמים, שאין לו חוש ביקורת יותר מדי מפותח, יקרא את הערך ויאמר: "את זה כתב ד"ר, אז זה נכון ללא ספק". המעשה שאתה עושה כאן, הניצול של התואר שלך על מנת להציג תיאוריות שפיתחת או שאתה שותף להן כעובדות היסטוריות, הוא בעיני מעשה לא הגון לחלוטין.
לפני יותר משבוע הפנייתי אליך שאלה בשיחה:מרד החשמונאים בקשר לעריכה שביצעת שם. לא טרחת לענות עליה. אתה הצגת שם השערה לחלוטין לא מבוססת (בנוגע לרומא) כעובדה, ובמקרה זה נושא שדנתי בו עם המרצה שלי בקורס שלמדתי בנושא זה בדיוק, ויש להניח שאותו מרצה "שווה ערך" לך בידע שלו. התשובה שקיבלתי אז לאותה שאלה בדיוק היתה "יש ספק", אפילו ספק סביר.
ד"ר שורק, תחושת הבטן שלי לא טובה. אני שמח מאוד שהצטרפת לכתיבה בויקיפדיה, אבל מחוסר היחס שלך לביקורת (העניינית, לדעתי) שעולה כלפיך עולה ריח חזק של היבריס. הייתכן?
עמית 06:55, 1 נובמבר 2005 (UTC)


ספורט ברומא העתיקה[עריכת קוד מקור]

ראשית, אני רוצה לומר שאני שמח מאוד שאדם בסדר גודל כשלך כותב כאן. שנית, התחלתי לבצע ויקיזציה לערך ספורט ברומא העתיקה.כחלק מכך, יש לפרק את הערך לכמה סעיפים, כנהוג. בשלב הזה התקשיתי קצת. האם תוכל לבצע זאת? זה מתבצע על ידי כתיבת כותרות ==בין שני סימני שווה== או יותר, לפי גודל הכותרת. כותרת גדולה היא עם שני סימני שווה, כותרת משנית לה היא עם שלושה, כותרת משנית לה היא עם ארבעה וכולי. אפשר להתעלם מן הכותרות שהוספתי, לדעתי הן לא ממש מונחות היכן שצריך. בברכה, אחיה פ. 12:15, 2 נובמבר 2005 (UTC)

תודה רבה לך על שעשית זאת. כעת, עוד פרט קטן ששכחתי: תוכל להוסיף איזו פסקת פתיחה קטנה (1-4 שורות) שתתמצת את הערך, באופן כללי? שוב תודה, אחיה פ. 12:19, 2 נובמבר 2005 (UTC)
ראיתי שהוספת. תודה רבה! עכשיו יללה, לשיעור באלגברה מופשטת. אחיה פ. 12:55, 2 נובמבר 2005 (UTC)

תבנית בעבודה[עריכת קוד מקור]

כאשר אתה מעלה ערך בשלבים אחדים, שים בבקשה בראשו את השורה {{בעבודה}}, כך נדע שבכוונתך להמשיך ולשפר ערך זה, ולא נתרגש מאיכותה של תוצאת הביניים. דוד שי 18:25, 1 נובמבר 2005 (UTC)

חתום על תגובותיך[עריכת קוד מקור]

בסוף קטע שנכתב בדפי שיחה, נהוג "לחתום" באמצעות הקלדת ~~~~ (ארבעה סימני טילדה), שהופכים ל"חתימה" עם שמירת הדף. לחלופין, ניתן להשתמש בכפתור חתימה: חתימה. הוספת החתימה נדרשת כדי שנבין בקלות מיהו הכותב של כל קטע בדף, ולכן חשוב להקפיד עליה. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 18:54, 3 נובמבר 2005 (UTC)

תראה מה שכתבתי בדף השיחה של יחיעם שורק. אחד מן העם

שלום לך!

האם סיימת את העבודה על הערך גימנסיון? בברכה, אחיה פ. 12:44, 10 נובמבר 2005 (UTC)

אחיה שלום

אכן סיימתי לכתוב את הערך גימנסיון

בברכה

יחיעם (ami)

אם כך - אני מוריד את תבנית ה{עבודה} המונחת על הערך, ומתחיל בוויקיזציה שלו. שבוע טוב, אחיה פ. 16:09, 12 נובמבר 2005 (UTC)
(אגב, טיפ קטן: אפשר לחתום את השם באופן אוטומטי על ידי ארבע פעמים ~, שיפט + מקש הנמצא משמאל לספרה 1).

נ.ב ידוע לך כיצד מאייתים באנגלית את המילה (לצורך קישור לערך באנגלית)? תודה, אחיה פ. 16:11, 12 נובמבר 2005 (UTC)


בסופו של עניין מצאתי איך מאייתים את זה באנגלית, והגעתי גם לערך בצרפתית בנושא. ראיתי שם תמונה שעלולה להתאים לערך, אך מאחר ואינני מבין צרפתית אין לי מושג מה לכתוב מתחתיה (והיכן למקם אותה בערך). אם תוכל לפענח את התמונה, זה יהיה נחמד:

תודה! אחיה פ. 11:27, 13 נובמבר 2005 (UTC)

אחיה שלום וברכה

לפנינו "דיסקובולוס" - זורק דיסקוס הלני. אמנותית הוא שייך לז'אנר שנקרא בשם "דמויות אדומות" - על רקע שחור/כהה (בשונה מן "הדמויות השחורות" על רקע אדום). זורק הדיסקוס, כאן מן המאה הששית לפנה"ס, מייצג את "היופי האתלטי" של גוף אתלטי, לא שירי מדי, אך יפה דיו כדי להעריץ ולחקות. הדיסקובולוס היה מניף את הדיסקוס כלפי הקהל וזורקו בטכניקה כלשהי. הצורה הגיאומטרית, דמויית כלי חקלאי, באה להדגיש את גבולות הגיזרה של משטח הזריקה, על מנת להשיג אחידות בין הזורקים. ראוי לציין כי התופעה של שיבוץ ציורים ספורטיביים על גבי כלים שימושיים כמו צלחות או כדים משקפת את השאיפה להפיץ את המודעות החיובית כלפי הספורט ואף לשקף את הנפי התודעתית, הכמעט שגרתית שלו בקרב הציבור היווני באותם ימים. בגימנסיון היווני הרבו להתחרות בזריקת דיסקוס.

בברכה

יחיעם (ami) 09:07, 14 נובמבר 2005 (UTC)

הטבח בעין גדי[עריכת קוד מקור]

ד"ר יקר!

בערכים שונים בנושא בית שני (ובמצדה בפרט), אתה מפנה אל מאמרך המקוון על הטבח בעין גדי. עיינתי במאמרך ולא הבנתי איך הגיעו החוקרים למסקנה כי דווקא הסיקריקיים היו אלו שטבחו בתושבי עין גדי. הרי אשמת רצח היא חמורה מאוד ואין להניח סתם כך כי בוצע רצח ללא ראיות הקושרות את החשוד למעשה. יתכן מאוד כי את הטבח ביצעו הרומאים, אך אינני בקי בפרטי המעשה. מניין הראיות כי היו אלו הסיקריקיים שטבחו בתושבים? אם זו רק השערה - מוטב לה שלא תאמר. ppesel 00:58, 17 נובמבר 2005 (UTC)

מגיב יקר,

אכן, אין בשטח מימצאים שמצביעים על כך כי הרצח בוצע על ידי הסיקריים, בנוסח של: "היינו כאן!" (על החתום - סיקריים) אלא מאי? קטונתי מיוסף בן מתתיהו: אנא בטובך, סור לקטע הרלוונטי בספרו "מלחמות היהודים ברומאים", ותגלה כי מעשה זה בוצע על-ידי "חביביו" של אלעזר בן יאיר. זה אחד המקרים הבודדים שניתן להצליב מקור ספרותי עם מקור ארכיאולוגי.

ד"ר יחיעם שורק 06:56, 17 נובמבר 2005 (UTC)

מיזם שכתוב[עריכת קוד מקור]

שלום לך ד"ר שורק,

האם אוכל לרתום אותך אל מיזם השכתוב? זהו מיזם שמנסה לטפל בבעית הערכים הדורשים שכתוב. בין השאר, ישנה קבוצת ערכים בהיסטוריה עתיקה, ביניהם קרב בית זכריה, אותות רומיים, קרב פילוס ויאסון. יש גם ערך כבד כהתרבות ההלניסטית. האם תוכל לשכתב אותם, או חלק מהם? אם אתה חושב שצריך למחוק הכל ולהתחיל מחדש - גם זה לגיטימי. בברכה, אחיה פ. 12:40, 17 נובמבר 2005 (UTC)

אחיה שלום

רוב תודות. הוחמאתי.

מוכן בשמחה להרים את הכפפה. אגב, כעת אני עובד על הערך של רבי יהודה הנשיא ואחר כך על רבי יוחנן. תן לי שבוע-שבועיים ואוכל להתפנות, חרף מיעוט שעות הפנאי שלי

בברכה ובתודה

ד"ר יחיעם שורק 16:22, 17 נובמבר 2005 (UTC)

הסיקאריים[עריכת קוד מקור]

שלום רב לך!

שם הערך הנדון הוא "סיקריקים". ממרבית ההפניות שראיתי במחקר, נמצא כי נכון יותר לכנותם "סיקאריים" (או בהשמטת האל"ף - "סיקריים"). אין זה מובן לי מדוע נוספה הסופית "ק" בתואר זה, ואם רוב המחקרים מכנים קבוצה זו סיקריים, גם אנו נכנה אותם כך. מה דעתך? ppesel 20:44, 17 נובמבר 2005 (UTC)

שלום גם לך,

המונח "סיקריקים" או "סיקריקין" אינו שייך כלל לסיקריים, ומקורו בטעות הייחוס ההיסטורי לפני שנים. אגב, המחתרת היהודית, הימנית קיצונית, שניסתה לפוצץ לפני שנים את הר הבית, כינתה עצמה בשם "סיקריקין", ושוב על בסיס טעות נפוצה. ומה מקורה? בחינה בלתי אחראית של מונח תנאי ותלמודי בשם "סיקריקון", ועניינו של "דין הסיקריקון" נוגע בהחרמת רכוש על ידי הרומאים וניהולו על ידי בעלי זרוע וכסף, יהודים. הסנהדרין עסקה בנושא זה במשך שלושה דורות של תנאים, עד רבי יהודה הנשיא. חבורת הקנאים הירושלמית, למשל בפיקודו של אלעזר בן יאיר, היתה "סיקריית", על יסוד המילה ביוונית ובלטינית - "סיקה" - פיגיון. אגב, הסיומת ar בלטינית מצביעה על מקצוע ועל מיומנות.

ד"ר יחיעם שורק 13:35, 18 נובמבר 2005 (UTC)

פלנקס בקרב בית זכריה[עריכת קוד מקור]

הפלנקס היהודי שהשתתף בקרב לחם לצד המכבים או לצד הסלבקים? זה לא ברור מן הפסקה, ויש (לי לפחות; אני מבין אך מעט בתקופה) יסוד להניח את שתי האפשרויות: מצד אחד, פלנקס היא יחידה הלניסטית מובהקת, ולא מתאים לכוחותיו של יהודה, לוחם הגרילה, להשתמש בה. מצד שני, הפלנקס היה יהודי וממש מוזר בעיני שיהודים ישתפו פעולה נגד עמם עד כדי כך ובמספר כה רב של אנשים. בברכה, אחיה פ.

ואם כבר: בניגוד לפירוט היחסי על המערך הסלבקי, בערך לא מסופר על כוחותיו של יהודה המכבי. האם תוכל להרחיב על כך? תודה מראש, אחיה פ. 15:09, 28 נובמבר 2005 (UTC)

שלום לך אחיה

ראשית - מדובר על פלנקס המאוייש על ידי לוחמי יהודה המקבי. יהודה אימץ, מן הקרבות הראשונים הן שיטות לחימה והן כלי לחימה הלניסטיים. מדובר איפוא במעין פלאנקס יהודהי. יצויין כי יורשי המקבים, החשמונאים, הקימו, כחלק אינטגראלי מתהליך התיוונותם, צבא במתכונת הלניסטית.

שנית - בעל מקבים א' ומקבים ב' וכמותו יוסף בן מתתיהו מרבים לתאר את מערך הצבא הסלאוקי, לא כן את היהודהי, מעבר לאיזכור 600 הנופלים ופריצתו של אלעזר לעבר הפיל ה"מלכותי". האמת היא שקיימים נתונים על כך בספרו של אבישר, מלחמות יהודה המכבי, אך אין להם על מה שיסמכו, ועל כך מתייחס החוקר המקצועי, בצלאל בר כוכבא בספרו מלחמות החשמונאים, ימי יהודה המקבי (כאן מקבי בקו"ף כפי שצריך וראוי להיות).

בברכה

ד"ר יחיעם שורק 15:29, 28 נובמבר 2005 (UTC)


תודה רבה. לגבי מכבי\מקבי (וכן סלבקי\סלאוקי), השתמשתי פשוט בנוסח המקובל בוויקיפדיה על מנת לשמור על אחידות. אם לדעתך נכון יותר להשתמש במקבי בק', תוכל לפנות לנדב (כאן: שיחת משתמש:Felagund) כדי שייצור בוט (מעין תוכנה אוטומטית) שישנה את כל האזכורים לכך בוויקיפדיה. בברכה, אחיה פ. 15:35, 28 נובמבר 2005 (UTC)


שלום לך אחיה

יש לך מושג מה עלה בגורלו של ערך כבד שכתבתי, תחת הכותרת של "התרבות ההלניסטית"?

בתודה ובברכה

ד"ר יחיעם שורק 15:39, 28 נובמבר 2005 (UTC)

ראשית, אתה יכול להכנס לכל ערך שכתבת בכל עת, על ידי חיפוש רגיל במנוע החיפוש של ויקיפדיה, או על ידי לחיצה על "התרומות שלי", בראש הדף (בשורת "כניסה לחשבון"). שנית, אתה יכול לערוך רשימת מעקב, על ידי לחיצה על הלשונית "עקוב" בערכים המעניינים אותך (בדרך כלל כל אחד עוקב אחרי ערכיו-הוא). כל פעם שתכנס לרשימת במעקב (על ידי לחיצה על הכפתור "רשימת המעקב שלי", ליד "התרומות שלי") תראה את כל השינויים שנעשו בדפים הנמצאים ברשימה. זה יעיל מאוד, מניסיון.
ועכשיו לעניין: ראיתי את הערך שכתבת (לפי רשימת הערכים הארוכים הוא צריך להיות באזור המקום ה-60 והמכובד מבחינת אורך). כיוון שאיננו מתאים לתחביר הוויקי המקובל (קישורים פנימיים, קטגוריות, קישורים לשפות אחרות וכו'), הוספתי לו תבנית {עריכה}, המעידה שדרושים תיקונים מסוג זה. בימים הקרובים אטפל בכך. בברכה, אחיה פ. 15:51, 28 נובמבר 2005 (UTC)

קנאות לעובדות היסטוריות[עריכת קוד מקור]

אבקש את התייחסותך לדברי בשיחה:מלחמת פרס-יוון. עמית 21:30, 3 דצמבר 2005 (UTC)

התרבות ההלניסטית[עריכת קוד מקור]

התחלתי בעבודת הוויקיזציה והעריכה, ויש לי שאלה אחת בינתיים (אני מניח שעם הזמן יבואו עוד): כשכתוב "התרבות הברברית" - לאיזו תרבות מדובר? לפי זכרוני הרעוע משיעורי ההיסטוריה של כיתה ח' (לפני כמעט 7 שנים) הכוונה לפרסים. מצד שני, קל להתבלבל ולחשוב שמדובר באלה: ברברים (עם). האם אני צודק, ומדובר בפרסים? אחיה פ. 16:34, 18 דצמבר 2005 (UTC)

מייד אחר כך כתוב שהכוונה לכל תרבות שונה מההלנית. אני מושך את שאלתי. אחיה פ. 16:35, 18 דצמבר 2005 (UTC)

כתבת ש"אימוץ האבסולוטיזם המלכותי נועד גם לאחד את היוונים עם המקומיים ולהקל בכלל על שליטת המלכים ההלניסטיים". לא ממש הבנתי איך (זה כי כך היה נהוג במזרח לפני כן? לא יותר סביר להניח שההשפעה היא הפוכה?). אחיה פ. 12:08, 21 דצמבר 2005 (UTC)

אחיה שלום

אימוץ האבסולוטיזם המלכותי, כפי שנהוג היה במזרח ה"ברברי" הקל מחד על השליטה היוונית/המקדונית על המקומיים בשל היותם מורגלים לסוג כזה של שלטון, ומאידך כפתה על היוונים, חיילים כפקידים כאחד, להיות כפופים לשלטון סמכותי, מונארכי. נוהל כזה כלל לא היה מקובל ביוון, אך תורגלה בכך אופציית השליטה של המלכים ההלניסטיים. הללו, האחרונים, ריככו תחושת נישלטות זו במנטרת ההלניזציה, בבחינת "הולכים אחר מורשת אלכסנדר". אסור גם לשכוח כי צבאות אלכסנדר היו במקורם ובעיקרם מקדונים ולא יוונים (הלנים).

בברכה

ד"ר יחיעם שורק 18:29, 21 דצמבר 2005 (UTC)

עוד שאלה בנושא, הפעם על הפילוסופיה. מה היחס בין הפילוסופיה ההלניסטית, שאליה התייחסת בערך, לבין הפילוסופיה היוונית? האם זו ההלניסטית היא חלק ממנה, המשך ישיר שלה או מנותקת ממנה? נרא לי, שכדאי לתת קישור לערך פילוסופיה יוונית, אך אני חושש להטעות את הקוראים (בינתיים רשמתי משפט כללי שאינני בטוח בנכונותו). שבוע וחודש טוב, חנוכה שמח אחיה פ. 20:56, 31 דצמבר 2005 (UTC)

סיימתי את העריכה. אשמח אם תסתכל בערך, ותראה את השינויים שביצעתי (הם היו די נרחבים, שיניתי סדר פסקות והוספתי תמונות). תרגיש חופשי לשנות ולהחזיר לגרסא שלך, זה ערך שלך. אחיה פ. 13:18, 2 ינואר 2006 (UTC)

אחיה שלום

קראתי שוב את הערך ואין לי כל טענה לגבי השינויים-התיקונים.

לגבי הפילוסופיה היוונית: אין למעשה אמירה אחת, התייחסות אחת, חד-משמית לגביה, בעיקר בשל מיגוון אסכולותיה. אפשר בהחלט לראות את הפילוסופיה ההלניסטית כמין המשך לזו היוונית, אך שונה ממנה בכמה מובנים, ובעיקר בהדגש הפרגמטי. ומן הצד האחר, בשל העדר ה"פסיקה" לגבי הפילוסופיה היוונית, נגזר גם העדר "פסיקה" לגבי זו ההלניסטית. זאת ועוד, קיימים גם שינויים בין הפילוסופיה המוגדרת כאלכסנדרונית לבין זו האנטיוכיית, ולבין הגדים פילוסופיים שעדיין רווחו באתונה במאות רביעית-שלישית לפנה"ס.

ד"ר יחיעם שורק 19:03, 2 ינואר 2006 (UTC)

יהודה תחת שלטון הרומים בתקופת האנרכיה[עריכת קוד מקור]

ראיתי עכשיו שישנו ערך כזה: התקופה הרומית בארץ ישראל. אולי תוכל להפנות ממנו בערך שאתה מעוניין ליצור. חנוכה שמחה ולילה טוב, אחיה פ. 20:50, 25 דצמבר 2005 (UTC)

אחיה שלום

מדובר על ערך "כבד" יחסית שהנני שוקד על כתיבתו ועריכתו בימים אלה, והוא בן כ-6000 מילה, אם לא יותר, וכותרתו: ארץ ישראל בתקופת האנרכיה-המשבר האימפריאלי ברומא במאה השלישית לספ'.

הנני מיודע ללא ספק לערך "התקופה הרומית בארץ ישראל", ואף תרמתי לו-ובו לא מעט. יש בו אמנם, ובזכותי, איזכור של המילה "אנרכיה", אך אין באפשרותי, ולפחות על שום העדר הידע הטכני שלי/שבי, להפוך מילה זו בערך הנ"ל (קרי ל"צבוע" אותה בכחול או באדום), ומתוך כך ל"היזרק" אל "ערך ריק" - "אנרכיה", שלתוכו אוכל להעביר/ליצוק את הערך עליו אני שוקד כיום.

אודה על עזרתך הצפויה

בתודה ובברכה

ד"ר יחיעם שורק 14:49, 26 דצמבר 2005 (UTC)

כדי להפוך מילה לכחולה (או אדומה - אם אין ערך בשם זה), יש לסמן אותה בשני זוגות סוגריים מרובעים, [[כך]]. אם רוצים להפנות את הקורא הלוחץ על המילה "כך" לערך בשם "כהנא צדק" (תרתי משמע :)), למשל, אפשר לכתוב [[כהנא צדק|כך]]. את הסימון של הקו | אפשר למצוא במקלדת ע"י Shift ומקש הנמצא ליד מקש ה-Enter (מיקומו המדוייק משתנה בין מקלדת למקלדת). לחילופין, הוא נמצא ברשימת התווים המיוחדים שבתחתית הדף, כשעורכים (מתחת לכפתורי "שמור דף", "הראה תצוגה מקדימה").
בברכה, אחיה פ. 17:08, 26 דצמבר 2005 (UTC)

כתיבה בדף המשתמש[עריכת קוד מקור]

שים לב כי דף המשתמש (בניגוד לדף שיחת המשתמש) הוא כמעט המקום היחיד בוויקיפדיה שרק המשתמש זכאי לשנותו. התיקון שבצעת בדף המשתמש של אלמוג הועבר לדף השיחה שלו. נא להקפיד להבא. תודה אביהו 15:16, 7 ינואר 2006 (UTC)

יהודה בן בבא[עריכת קוד מקור]

שלום לך!

האם אתה הוא כותב הערך יהודה בן בבא? אחיה פ. 19:57, 10 ינואר 2006 (UTC)

שלום לך אחיה

לשאלתך, ממש-ממש לא!

עם זאת אגלוש לערך המדובר כדי לעמוד מקרוב על הרכבו, תוכנו ואמינותו

בברכה יחיעם (ami)

ד"ר יחיעם שורק 11:48, 11 ינואר 2006 (UTC)

רק אעיר שלפני ששאלתי לא קראתי את הערך (זה ערך בנושא שאתה מתעסק בו, ובדרך כלל אלמונים לא כותבים כל כך ארוך), אז אם התוכן בו לא משהו (ועכשיו אני רואה שזה המצב) - מצטער. פשוט לא ראיתי. אחיה פ. 11:59, 11 ינואר 2006 (UTC)

ערך מעניין, פעם ראשונה שנתקלתי בזה. יש לזה שם באנגלית? אני רוצה לתת קישור לערך המקביל בוויקי האנגלית, אם קיים כזה (אחרי קצת חיפושים אני חושב שלא, אבל יש סבירות גבוהה שפספסתי). בברכה, אחיה פ. 20:51, 15 ינואר 2006 (UTC)

היי אחיה

אכן צדקת. אף אני חיפשתי ואפילו חרס בידי לא העליתי. ניסיתי דרך פרושים (pharisees), צדוקים (saducees) ואיסיים (essenes), ויוק, נאדה - אין כל זכר ל"פילוסופיה הרביעית".

בברכה

יחיעם (ami)

ד"ר יחיעם שורק 10:52, 16 ינואר 2006 (UTC)

שלום רב, מחקתי את הטיוטה הספקנות שהעלית, משום שכבר יש ערך מסודר ספקנות. דוד שי 20:16, 19 ינואר 2006 (UTC)

חנילאי וחסינאי[עריכת קוד מקור]

שתי שאלות: ראשית, כתבת שהשליט הפרתי באותה תקופה היה ארתבנוס השלישי. בערך האימפריה הפרתית כתוב שבאותן שנים השליט היה ארטבן השני, ואילו השלישי הופיע רק בשנת 80. מי צודק? עכשיו אני שם לב שכתבת שזה בשלהי המאה הראשונה, מה שמתאים לכך שהשנים 10 עד 30 לספירה הן טעות סופר. יכול להיות שהתבלבלת?

שנית, ניסיתי למצוא גם לזה ערך מקביל באנגלית, אך לא מצאתי את ידי ואת רגלי. איך מאייתים חנילאי או חסינאי באנגלית? יש איות מקובל?

בתודה ובברכה, אחיה פ. 21:13, 26 ינואר 2006 (UTC)

ועוד: כתבת שבימי ארטבן הרביעי פלש ויטליוס לפרת; ארטבן הרביעי שלט במאה השלישית לספירה, וזו תקופה שפחות רלוונטית לערך - מה גם שוויטליוס חי בכלל במאה הראשונה - יכול להיות שאני מזהה לא נכון את ארטבן הרביעי מהאימפריה הפרתית עם ארטבניוס הרביעי שלך? ואם הזיהוי שלי מוטעה - על מי אתה מדבר? אחיה פ. 21:27, 26 ינואר 2006 (UTC)

שלום אחיה

ראשית - הצגת את שאלת מיליון הדינאר. החוקרים חלוקים ביניהם, האם מדובר בארטבנוס השני (כדעת אסכולת פרופ' יהושע גוטמן), או השלישי (כגירסת אסכולת פרופ' אוריאל רפפורט). בכל מקרה הדבר נובע ממחלוקת-גג בין היסטוריונים שונים: האם היו ארבעה או חמישה מלכים ששמם ארטבנוס (או ארטבן). תשובה לכך תפצח את השאלה, האם המלך הפרתי בתקופת מרד חנילאי וחסינאי היה ארטבן השני או השלישי. "סוד" מהמטבח המחקרי המודרני - מקובל יותר לראותו כארטבנוס השלישי.

שנית - כיתוב שמות האחים בלטינית/אנגלית הינו asineus & anileus

שלישית - אין מדובר בוודאי בוויטליוס, הטוען לכתר הקיסרי, שעמד מול אותו, גלבה וווספסיאנוס בשנת 69 לספ' (שמכונה בשם "שנת ארבעת הקיסרים"), אלא הנציב הרומי של סוריה בימי ארטבנוס הנזכר.

בברכה

יחיעם (ami)

ד"ר יחיעם שורק 14:08, 27 ינואר 2006 (UTC)


ומה באשר לשלהי המאה הראשונה? אחיה פ. 12:20, 29 ינואר 2006 (UTC)

שלום אחיה

הצדק עימך. האירוע ההיסטורי המדובר מתחולל בראשית המאה הראשונה לספ' (בין שנת 10 ל-30 לספ')

בתודה ובברכה

יחיעם (ami)

82.80.129.238 14:23, 29 ינואר 2006 (UTC)

אנא ממך...[עריכת קוד מקור]

תודה על תרומתך לוויקיפדיה!

אנו יודעים כי זמנך יקר, אך על מנת שתהיה אחידות בוויקיפדיה, אנו מבקשים וממליצים לקרוא את המדריכים העוסקים בכתיבת ערכים חדשים:

בכל שאלה נשמח לעזור לך בדלפק הייעוץ.

בברכה,
אביעד המקורי 16:17, 11 אפריל 2006 (UTC)

הערך יחיעם שורק[עריכת קוד מקור]

אנא ראה הערתי בשיחה:יחיעם שורק--שנילישיחה 11:30, 13 אפריל 2006 (UTC)

יוון העתיקה[עריכת קוד מקור]

שלום לך ד"ר יחיעם שורק!

ניכר שתרומתך לויקיפדיה בתחום ההיסטוריה של העת העתיקה ובכלל הוא רב ומשמעותי. בימים אלה נערכת בויקיפדיה מתקפת איכות בנושא יוון העתיקה. במתקפה זו משתתפים לא מעט ויקיפדים (אך גם לא מספיק לצערי) הכותבים ומשפרים ערכים רבים בנושא יוון העתיקה, על כל תקופותיה (מהמיקנית ועד ההלניסטית) ועל כל רבדיה (תיאטרון, מיתולוגיה, אמנות, צבא, ספורט ועוד). ערכים רבים כבר נכתבו ושוכתבו אך דווקא הערכים המרכזיים כמו הערך יוון העתיקה עצמו מצויים במצב בלתי מספיק ובלתי ראוי לאנציקלופדיה. אודה לך בשם הקהילה אם תתרום מהשכלתך לטובת מתקפת איכות זו.

שני קישורים שימושיים נוספים הם ויקיפדיה:מתקפת איכות/יוון העתיקה/ערכים מרכזיים ודף מיוחד ויקיפדיה:מתקפת איכות/יוון העתיקה/הכה את המומחה בו מועלות שאלות מקצועיות שונות בתחום המחפשות תשובות מומחיות.

בברכה, השמח בחלקו (-: 12:47, 23 באוקטובר 2006 (IST)תגובה

אני בטוח שתוכל לשפר את ספורט ביוון העתיקה הוא דורש שכתוב. דניאלשיחה 19:38, 23 באוקטובר 2006 (IST)תגובה

כן כזה אתה![עריכת קוד מקור]

אךךך תאמין לי אתה !! האיש והאגדה! Sahlabstyle (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

הספורט בתקופת ימי הביניים[עריכת קוד מקור]

קראתי ונהניתי מהערך המעניין. יש נקודה לא ברורה:

בפסקה האבירים מופיע בפסקה הרביעית : "יצאה החברה האבירית במחאה קשה נגד החינוך הציבורי שנאנק תחת עולה וכבליה של הכנסיה, ושבין קפליו לא היה כל מקום לפעילות גופנית"

למה הכוונה בין קפליו?

בנוסף אנא בדוק את שני התיקונים הזעירים שבצעתי , שמא קלקלתי משהו שאליו כוונת. תודה! --Yoavd 21:32, 1 במאי 2007 (IDT)תגובה

תולדות השחייה[עריכת קוד מקור]

האם יש לך ידע בהיסטוריה של השחייה? דניאל ב. 21:35, 1 במאי 2007 (IDT)תגובה

אני כותב את הערך שחייה תחרותית וקיוויתי שתוכל לעזור לי. דניאל ב. 20:04, 5 במאי 2007 (IDT)תגובה

תרבות הגוף בתקופת הרנסנס וההומניזם[עריכת קוד מקור]

אנא בדוק את המשפט : חימום שקודם לפעילות וסדרת תרגילי פיוג והרפייה לאחריה

בנוסף הכנסתי מספר תיקונים וקישורים פנימיים; אנא בדוק שלא קלקלתי דבר.

הערה: בטעות כתבת לי כמה שורות בדף המשתמש ולא בדף השיחה. אנא הימנע משינויים בדף המשתמש...

--Yoavd 12:32, 7 במאי 2007 (IDT)תגובה

קנאים[עריכת קוד מקור]

ראיתי שאתה הכותב העיקרי של הערך. אשמח אם תענה על השאלה ששאלתי בדף השיחה. תודה, יאיר ח. 15:50, 7 בספטמבר 2007 (IDT)תגובה

חיות מחמד - להזכירך[עריכת קוד מקור]

היטלר מאד אהב את כלבו בלונדי. שנילישיחה 15:30, 30 בנובמבר 2007 (IST)תגובה

עניתי לך בדף שיחתי. שנילישיחה 21:16, 4 בדצמבר 2007 (IST)תגובה