Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד
נתונים כלליים
בורסה הבורסה של מדריד (CAF) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1917–הווה (כ־107 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה חבל הבסקים
ענפי תעשייה תחבורה
מוצרים עיקריים רכבות מהירות, קטרים, קרונות נוסעים, רכבות קלות, קרונועים, איתות רכבתי
הכנסות 2.53 מיליארד אירו
רווח תפעולי 244 מיליון אירו
הון עצמי 733 מיליון אירו
עובדים 11,400 (2018)
 
www.caf.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רכבת קלה תוצרת החברה בעיר סביליה הפועלת במרכז העיר ההיסטורי על סוללות (כדי למנוע את הצורך לפרוש חוטי חשמל ולפגוע במבנים העתיקים)
מערך רכבת קלה תוצרת החברה בעיר בודפשט - זה מערך רכבת קלה הארוך בעולם, המרוכב מתשעה מקטעים
קרונוע חשמלי תוצרת החברה בתחנת הרכבת פדינגטון שבלונדון

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (לשעבר Compañía Auxiliar de Ferrocarriles; בראשי תיבות: CAF) היא חברה ציבורית ספרדית, מחבל הבסקים, המייצרת רכבות, ציוד רכבתי ואוטובוסים מתקדמים.

הציוד הנייד המיוצר על ידי החברה כולל רכבות קלות, רכבות מטרו, רכבות בינעירוניות, רכבות מהירות, קרונות וקטרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה נוסדה בשנת 1917 בשם Compañía Auxiliar de Ferrocarriles, ועסקה בייצור קרונות משא. חברה זו מיזגה לתוכה חברות מתכת וחשמליות שהוקמו בשלהי המאה ה-19. בשנת 1940 הוקם מפעל נוסף של החברה במסגרת הרחבת הפעילות לאחר מלחמת האזרחים בספרד. CAF לקחה חלק בשיקום צי הרכבות הספרדי.

בשנת 1954, רכשה את חברת Movil y Construcciones מסרגוסה, חברה שעסקה בייצור רכבות בינעירוניות ורכבות תחתית. בשנת 1969 הקימה CAF את יחידת המחקר והפיתוח שלה, שהביא להתמקדות בפיתוח טכנולוגיית חדשות בתוך החברה.

פריסה עולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט לפריסת הפרויקטים ברחבי העולם, הקימה CAF מספר חברות בת, בבעלותה המלאה, המנהלות את פעילות הקבוצה בשווקים מרכזיים:

  • CAF U.S.A, הוקמה בשנת 1998 וממוקמת באלמירה, ניו יורק. היא מייצרת רכבות לשוק בצפון אמריקה במפעל באלמירה שרכשה החברה מ- ADtranz בשנת 2000.
  • בדרום אמריקה הוקמו חברות בת במקסיקו, ארגנטינה, ברזיל וצ'ילה.
  • באירופה הוקמו חברות בת במדינות רבות, בהן צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה, הולנד והונגריה.
  • באפריקה פועלת חברת בת באלג'יריה.
  • במזרח התיכון פועלות חברות בת בטורקיה, ישראל וקטר.
  • במרחב אסיה והפסיפיק פועלות חברות הבת בהודו ובאוסטרליה.

מוצרים ופרויקטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 CAF התמודדה במכרז לאספקת 120 רכבות קלות (טראם) ותחזוקתן עבור הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. אך הפסידה להצעה הסינית בהפרש של כ־6.5% בלבד[1]. CAF עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה להכריז עליה כזוכה ולפסול את הזוכה CNR הסינית, בטענה שפרק הציון הטכני הוביל אותה למקום הראשון במכרז עם ציון של 92.08 במרכיב האיכות של המוצר, אך הניקוד להצעה הסינית שוּנה ושוּפר באופן חשוד[2]. עתירת החברה נדחתה[3].

באוגוסט 2019, זכו CAF ושפיר הנדסה ותעשייה, במסגרת השותפות TransJerusalem שהקימו בפרויקט PPP (זכיינות) ה-JNET, שכולל תכולות עבודה מורכבות: תפעול ותחזוקת הקו האדום הוותיק שנחנך ב-2011; תכנון וביצוע של הרחבת הקו האדום צפונה לשכונת נווה יעקב ודרומה להדסה עין כרם תוך תגבור צי הרכבות הקיים ברכבות קלות חדשות; תכנון והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים[4]; ולבסוף תפעול ותחזוקת שני הקווים כרשת הרכבת הקלה בירושלים. היקף פרויקט הזכיינות כ-10 מיליארד שקל, ובמסגרתו תייצר CAF ‏114 רכבות קלות[5], תספק את המערכות, תבצע את אינטגרציית הפרויקט ותנהל את תפעול הרשת ותחזוקתה.

בספטמבר 2019 חתמה שותפות TransJerusalem על הסכם הזכיינות עם המדינה וכפועל יוצא, החליפה שותפות זו באפריל 2021 את הזכיין הקודם – חברת סיטיפס. השותפות מותגה בשם "כפיר".

בינואר 2020 הקימה CAF את "CAF ישראל בע"מ" ומינתה את מיקי רביב כנשיא ומנכ"ל. החברה הציבה לעצמה כיעד להיות שותפתה העיקרית של מדינת ישראל בפרויקטי הסעת המונים Mass Transit במטרופולינים המרכזיים.

בדצמבר 2020, נרשמו מחאות קטנות היקף בישראל ובספרד נגד מעורבותה של החברה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, מכיוון שהוא כולל מקטעים מעבר לקו הירוק, בשכונות גילה ונווה יעקב[6].

ב-30 בינואר 2022 זכו CAF ושפיר שפיר במכרז להקמת הקו הסגול, של המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב[7]. השותפות הגישו את הצעתן בספטמבר 2020. בנוסף, שתי השותפות השתתפו במכרז הקו הכחול בירושלים ונערכות להשתתף במכרז הטראם-טריין (TT) חיפה–נצרת, הפעם תוך צירוף קרן ההשקעות התעשייתית - קרן נוי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]