Quake Champions

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלופי קווייק
Quake Champions
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 22 באוגוסט 2018
סוגה משחק ירי בגוף ראשון
פיתוח id Software
הוצאה לאור Bethesda Softworks עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, ספרדית, פולנית, פורטוגזית ברזילאית, גרמנית, צרפתית, איטלקית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה Quake
דרישות תוכנה
מצבי משחק מרובה משתתפים
פלטפורמות Windows
מדיה הורדה דיגיטלית (דרך סטים)
המשחק הקודם Quake Live
דרישות מערכת
מעבד Core i5 750 או AMD Phenom II X4-810
מומלץ i5-2400 או AMD FX-8320
זיכרון 8 GB
מומלץ 16 GB
כרטיס מסך GeForce GT 730/Radeon R7 240
מומלץ AMD R9 290 4GB/GeForce GTX 770 4GB
מקום פנוי 20GB
בקרים מקלדת ועכבר
quake.bethesda.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Quake Champions ("אלופי קווייק") הוא משחק פעולה בסגנון יריות גוף ראשון. המשחק פותח על ידי חברת id Software והופץ על ידי חברת Bethesda למחשב האישי בלבד כחלק מסדרת Quake הנודעת. בהיותו הכותר החמישי המרכזי של הסדרה, אחרי Quake 4 ששוחרר בשנת 2005, המשחק מתרכז במשחק מרובה משתתפים ברשת האינטרנט, בדומה ל-Quake 3: Arena. מאז אוגוסט 2018, המשחק עבר למודל חינמי (Free 2 play).

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריגת שחקן במהלך קרב קבוצתי

Quake Champions תואר על ידי המפתחים כ "משחק Arena shooter תחרותי מבוסס דמויות"[1] ואכן, המשחקיות שלו הושפעה רבות מזו של קודמו המוצלח Quake 3 ושל הגרסה המחודשת שיצאה לו, Quake Live, כאשר ההשפעה האומנותית הגיעה בעיקרה מהמשחק Quake הראשון. המשחק מציג מגוון רחב של דמויות, חלקן הוצגו במשחקים קודמים של איד וחלקן חדשות, והחידוש הגדול במשחקיות הגיע מכך שכל דמות (שנקראת בז'רגון המשחק "אלוף", "Champion") ישנן יכולות מיוחדות, בדומה לרעיון שהוצג במשחקים כמו Overwatch. לכל אלוף יש שני סוגים של יכולות מיוחדות, יכולות פאסיביות (לפחות אחת) המשפיעות על השחקן לאורך כל המשחק, ויכולת אחת אקטיבית, שנמשכת לכל היותר מספר שניות ובעלות זמן השהייה של בין 30 ל-45 שניות. כדי לאזן את כוחותיהן של היכולות בשדה הקרב, המשחק תוכנן כך שגם ליכולות המיוחדות יהיו אמצעי התגוננות שונים ועל השחקנים המשחקים באותה הקבוצה לגלות איזה אלופים עובדים בצורה הטובה ביותר ביחד וכיצד להתגונן מפני האלופים של הקבוצה היריבה. בדומה ליתר המשחקים בסגנון, המשחק שם דגש רב גם על כישורי המשחק של השחקן ואל לו להסתמך רק על היכולות המיוחדות של האלוף שברשותו.

בדומה למשחקי יריות תחרותיים אחרים שיצאו בשנים קודם לכן, גם כאן המשחק מציג מערכת עליית רמות (הנקבעת לפי נקודות ניסיון) ודרגות (הנקבעת לפי כישוריו של השחקן, ניצחונותיו והפסדיו), אך בשונה מהם, המשחק לא מציג Loadouts של כלי נשק (בחירה מראש של כלי נשק לפני הקרב) אלא שכלל כלי הנשק זמינים עם תחילת המשחק ופזורים במפה, בדיוק כמו במשחקי Quake הקודמים. מצבי המשחק מגוונים, והם כוללים מצב "כולם על כולם", קרב בקבוצות, דו-קרב, וכן שלל מצבי "ארקייד" כמו InstaGib, Sacrifice, Hot Rockets ועוד.

האלופים הזמינים במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאת המשחק היו זמינים יותר מתריסר אלופים, חלקם מקוריים וחלקם הוצגו במשחקים קודמים. עם הזמן התווספו עוד אלופים כאשר חלקם מגיעים מסדרות משחקים אחרות של איד, לאו דווקא מסדרת Quake.

שם מבוסס על יכולת אקטיבית יכולות פאסיביות
Anarki Quake 3: Arena מזריק לעצמו חומר המחדש את נקודות החיים שלו. שליטה טובה יותר בזמן תנועה באוויר.
Athena - חבל עם וו תפיסה המתחבר לקירות ומאפשר לעקוף מכשולים. קפיצה טובה יותר.
B.J. Blazkowicz Wolfenstein: The New Order Dual-wielding: החזקת שני כלי נשק מאותו הסוג בשתי הידיים ריפוי פאסיבי של החיים אל הנקודה הקרובה ביותר במכפלות של 20.
Clutch Quake 3: Arena מגן אקטיבי החוסם פגיעות מכלי נשק שימוש במקדחה שיש ברשותו כנשק, הגברת מהירות בתנועה בקו ישר, יכולת להתחמק לצדדים על ידי לחיצה פעמיים על אחד ממקשי התנועה
Death Knight - זימון כדורי אש הפוגעים ביריב חסינות לנזק מאש ומלבה, גרימת Damage over time ליריב
Doom Slayer דום 2016 Berserk: מהירות מוגברת וכוח פיזי רב המאפשר לו להרוג אויבים בידיים ריקות.

בנוסף, מוזיקת הרקע של Doom מתנגנת כאשר היכולת פעילה.

קפיצה כפולה (יכולת לבצע קפיצה נוספת באוויר לאחר קפיצה)
Eisen - זימון רובוט המתמקם בנקודה מסוימת ויכול להגן על השחקן וכן להתריע מפני אויבים הקטנת זמן ההשהייה בין יכולות מיוחדות כאשר אוספים שריונות מהרצפה או מאויבים.
Galena - זימון טוטם המרפא את חברי הקבוצה וגורם נזק ליריב הקטנת זמן ההשהייה בין יכולות מיוחדות כאשר מחדשים את נקודות החיים.
Keel Quake 3: Arena השלכת רימונים תוך כדי קרב, ניתן להחזיק עד 5 רימונים (מתחדשים) ולכל רימון זמן השהייה של 10 שניות הקטנת זמן ההשהייה בין יכולות מיוחדות כאשר אוספים תחמושת.
Nyx - יכולת להפוך לרואה ואינו נראה. היעזרות בקירות כדי לקפוץ ולהתחמק ממכשולים.
Ranger Quake זימון כדור בנקודה מסוימת, המאפשר לשחקן להשתגר אליו (ולפוצץ אויב שעמד בדרכו של הכדור) נזק מופחת מכלל סוגי כלי הנשק
Scalebearer - הסתערות לעבר היריב במהירות גבוהה, במטרה להרוג כל שחקן שיתנגש בו. יכולת למעוך שחקנים אחרים כאשר המהירות שלו עוברת סף מסוים.
Slash Quake 3: Arena יצירת שובל פלסמה תו"כ תנועה, הגורם נזק ליריב, וניתן גם לפוצץ אותו. יכולת להחליק על האדמה במצב שכיבה לאחר נחיתה מהאוויר.
Sorlag Quake 3: Arena יריקת חומצה, האזור הנגוע בחומצה יגרום נזק ליריב, פגיעה ישירה של חומצה בשחקן תעוור אותו זמנית שליטה טובה יותר בזמן קפיצה ותנועה באוויר, חסינות מפני יריקת חומצה של אויבים
Strogg & Peeker Quake 2, Quake 4 השחקן מצויד בעוזר רובוטי ויכול לשלוח אותו לתקוף עצמאית את יריביו. השגת חומר בשם Stroyent מגופות יריבים, החומר הזה מרפא את נקודות החיים של השחקן.
Visor Quake 3: Arena יכולת לראות אויבים המסתתרים מאחורי קירות ומחסות. השחקן לא מאבד מהירות לאחר קפיצה.

מודל תשלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר יצאה גרסת הגישה המוקדמת, השחקן היה נדרש לקנות אותו ולאחר קניית המשחק כלל הדמויות ומצבי המשחק נהיו זמינים. ב-10 באוגוסט 2018, המשחק עבר למודל בו המשחק עצמו ניתן בחינם, יחד עם הדמות Ranger כברירת מחדל, והדמות Scalebearer שהייתה נפתחת אחרי שהשחקן היה מסיים את ה-Tutorial. כדי לפתוח את יתר הדמויות, השחקן נדרש לקנות חבילת הרחבה על מנת לקבל גישה לכלל הדמויות לצמיתות, או לשחק מספיק זמן במטרה לצבור נקודות שאיתן אפשר "להשאיל" אלוף לזמן מצומצם. בכך, המשחק משלב אספקטים של משחק חינמי יחד עם משחק בתשלום[2].

ניתן גם לקנות ערכות למתחיל המכילות מספר מצומצם של דמויות, וכן לקנות Loot boxes מהן ניתן להשיג פריטים קוסמטיים[3].

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלבים המוקדמים של הפיתוח, שהחל עוד בשנת 2013, המשחק היה ידוע תחת השם "פרויקט לאבקראפט"[4][5]. המטרה המקורית הייתה לבנות את המשחק על בסיס המשחק Quake Live, שהיה בעצמו רימייק של Quake 3. בזמן שהמפתחים היו עסוקים בלבנות את אב הטיפוס של המשחק על בסיס המנוע של Quake Live, נודע להם על פיתוח הכותר הבא בסדרת דום ועל יכולות המנוע הגרפי שלו, והחליטו לשתף פעולה עם סטודיו בשם Saber Interactive על פיתוח המשחק, שכבר הפך לפרויקט בפני עצמו שאינו קשור יותר ל-Quake Live. אף על פי שהמפתחים אכן שאבו השראה מאופן פיתוחו של דום 2016, הם השתמשו במנוע ייחודי פרי פיתוחן של איד ושל Saber, ולא במנוע id Tech 6 ששימש את דום. טים ווילץ, מנכ"ל איד, הסביר כי הסיבה שבחרו לא להשתמש בסוף במנוע של דום הייתה מפני שב-Quake אין צורך בהרבה תכונות שיש בדום, למשל התמיכה ב-Vulkan API, מציאות מדומה, SnapMap ותמיכה במודים שפותחו עבור דום[6].

את המוזיקה למשחק הלחינו אנדרו הולשולט וכריס ורנה. הולשולט היה ידוע קודם לכן כמלחין של המוד Brutal Doom שיצא לדום המקורי, וכן על הרימייק שיצא בשנת 2013 למשחק Rise of the Triad. ורנה הוא מוזיקאי ותיק ומוערך בתחום הרוק והמטאל, ששימש כמתופף של ניין אינץ' ניילז ומרילין מנסון, וכן עבד על מספר פרויקטים נוספים בשיתוף פעולה עם איד וביניהם הלחנת הפסקול למשחקים דום 3 ו-Quake 4.

המשחק הוצג בתערוכת E3 של 2016 ונכנס לשלב בטא סגורה באפריל 2017. מאוחר יותר באותה השנה, הוצגו שני גיבורים חדשים: בי. ג'יי. בלאזקוביץ' מסדרת Wolfenstein שהוצג בתערוכת E3 שהתקיימה ביולי 2017, ודום סלייר (גיבור משחקי דום) שהוצג חודש לאחר מכן, באוגוסט 2017, עם השקת גרסת ה"גישה המוקדמת" (Early Access) של המשחק.

המשחק יצא בתצורת Free to play ב-10 באוגוסט 2018, כאשר בת'סדה הכריזו כי המשחק יעבוד על מודל Loot boxes אך בדצמבר באותה השנה הם הכריזו כי הם יעברו למודל תשלום של Battle pass כאשר ה Loot boxes יהיו זמינות עבור פריטים קוסמטיים בלבד.

קבלה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה בתואר "בחירת המעריצים" למשחקי פעולה בטקס פרסי Gamers' Choice Awards‏[7], ובפרס "משחק הפעולה של השנה" מטעם Titanium Awards‏[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Allegra Frank, Bethesda unveils Quake Champions, an arena-based shooter, Polygon, ‏2016-06-12 (באנגלית)
  2. ^ Charlie Hall, Quake Champions will be free, unless you want to buy it, Polygon, ‏2017-03-10 (באנגלית)
  3. ^ Quake Champions Is Now Free-to-Play, and Here's What That Means - IGN (באנגלית), נבדק ב-2020-11-11
  4. ^ הווארד פיליפס לאבקראפט היה סופר שיצירותיו השפיעו רבות על משחקי Quake, במיוחד על המשחק הראשון.
  5. ^ Game preview: Quake Champions sees the return of old school FPS, Metro, ‏2016-06-21 (באנגלית)
  6. ^ Chris Stead, No SnapMap or mod support for Quake Champions, finder.com.au, ‏2016-08-12 (ב־Australian English)
  7. ^ Mike Glyer, 2018 Gamers’ Choice Awards Nominees, File 770, ‏2018-11-19 (באנגלית)
  8. ^ Titanium Awards | Fun & Serious Game Festival 2019 | English Site, web.archive.org, ‏2019-07-07