נורדלנד

נורדלנד (מחוז)
Nordland
סמל נורדלנד
סמל נורדלנד
סמל נורדלנד
דגל נורדלנד
דגל נורדלנד
דגל נורדלנד
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מושל טומאס נורוול
בירת המחוז Bodø
שטח 38,456 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 243,385 (1 בינואר 2019)
 ‑ צפיפות 7 נפש לקמ"ר (2016)
קואורדינטות 66°50′00″N 14°40′00″E / 66.833333333333°N 14.666666666667°E / 66.833333333333; 14.666666666667 
אזור זמן UTC+1
www.nfk.no

לחצו כדי להקטין חזרה

סבאלברדיאן מאייןאסטפולוסטפולאוסלואקרסהוסטלמרק (מחוז)מזרח אגדרמערב אגדררוגלנדהורדלנדבוסקרודהדמרקאופלנד (נורווגיה)סון או פיורנהמרה ורומסדלטרנדלגנורדלנדטרומספינמרקאסטוניהלטביהדנמרקפינלנדשוודיהשוודיהרוסיה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נורדלנדנורווגית: Nordland) הוא אחד ממחוזות נורווגיה הנמצא בצפון נורווגיה למחוז גבול משותף עם המחוזות טרומס וטרנדלג, וגובל בחלקו המזרחי בשוודיה ובחלקו המערבי עם הים הנורווגי. נורדלנד הוא המחוז ה-3 הגדול ביותר מבחינת שטח וה-9 הגדול ביותר מבחינת אוכלוסייה. מנהל המחוז נמצא בבודה. האי הארקטי המרוחק יאן מאיין מנוהל על ידי נורדלנד מאז 1995.

בחלק הדרומי נמצאת וגה, המופיעה ברשימת אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. ההיסטוריה של נורדלנד היא סיפור על המתנות מהים: אחד הימים היצרניים ביותר בעולם המספק מזון כל השנה מאז ימי קדם, אותו ים יוצר אקלים מתון יותר מכל מקום אחר בארקטי; אפילו הסלע עצמו מועשר על ידי אורגניזמים חיים בים לפני מיליוני שנים בעבר הגאולוגי.

טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לים לאורך החוף יש חיים ימיים עשירים, ודיג הבקלה נמשך יותר מ-1,000 שנה. המחוז כולל גם אגמים רבים. שונית האלמוגים במים העמוקים (Lophelia pertusa) הגדולה ביותר בעולם, שונית רוסט, שאורכה 40 ק"מ, ממוקמת מערבית לרוסט ומוגנת מפני שייטים מאז 2003. יש מיליוני עופות ים בחוף ובים של המחוז; באיי רוסט יש את המושבות הגדולות ביותר בנורווגיה עם כרבע מכל עופות הים ביבשת נורווגיה.

לוטרות נפוצות מאוד לאורך החוף והפיורדים, וכך גם עופות נמל וכלבי ים. הדג הגדול ביותר בים הוא הכריש המתחזק, שנצוד בימים קודמים. ציפורי האופי לאורך החוף, הנפוצות בכל האזורים כולל הפיורדים, הם שחפים ימיים, צדפות אירואסיות וסטריות ארקטיות, וגם האנפה האפורה הפכה לנפוצה. לינשוף הנשר האירואי יש מעוז לאורך חוף הלגלנד; עופות טורפים כמו נשר זהוב, גירפלקון ובז פרגרין מקננים באזורים בלתי נגישים מסוימים. אורקות נפוצות לאורך החוף ובאזור וסטפיורד (אפילו בפיורדים) בחורף, והטורף הגדול בעולם, לוויתן הזרע, ציד טרף במים העמוקים שממערב לאנדויה. פיורד טיספיורד ופולדה הוא ביתם של אוכלוסיית הלובסטרים הצפונית בעולם.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענפי המפתח הם דיג וחקר נפט ימי. נורדלנד ידועה בדיג של דג בקלה וגידול דגים של סלמון. שוקי הייצוא העיקריים הם גרמניה, סקנדינביה, בריטניה, הולנד, איטליה, ספרד, צרפת, רוסיה ויפן.

תיירות חשובה, בעיקר בעונת הקיץ, אם כי ישנם מבקרים בחורף המחפשים סקי טוב או רוצים לראות את הזוהר הצפוני, במיוחד מפברואר עד אפריל. התיירים נמשכים על ידי החוף המרהיב, במיוחד לופוטן, שאליו מגיעים ספינות תענוגות רבות גם בקיץ, בעוד ששאר המחוזות זוכים לעיתים קרובות להתעלמות מתיירים. טיולי הרים פופולריים בקרב הילידים וחלק מהתיירים.

צפייה בלווייתנים מושכת תיירים לאנדוי ולאזור טיספיורד, לודינגן וסבולוואר, והדיג פופולרי גם לאורך החוף ובנהרות הסלמון והפורל; בחלק מהנהרות יש גם שרפה ארקטית.

ממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז (fylke) הוא האזור המינהלי המקומי הראשי בנורווגיה. כל המדינה מחולקת ל -11 מחוזות. מחוז הוא גם אזור בחירות, עם הצבעות פופולריות שמתקיימות כל 4 שנים. בנורדלנד, ממשלת המחוז היא עיריית מחוז נורדלנד. הוא כולל 45 חברים שנבחרים להקים מועצה מחוזית (Fylkesting). בראש הפילקסטינג עומד ראש עיריית המחוז (fylkesordførar). מאז שנת 2020 ראש עיריית המחוז הוא קארי אן בוקסטאד אנדראה.

במחוז יש גם מושל מחוז שהוא נציג המלך והממשלה של נורווגיה. טום קאטו קרלסן הוא מושל המחוז הנוכחי של נורדלנד.

העיריות בנורדלנד מחולקות בין כמה בתי משפט מחוזיים (tingrett): בית המשפט המחוזי באלסטאהוג, בית המשפט המחוזי בברוננוי, בית המשפט המחוזי בלופוטן, בית המשפט המחוזי באופוטן, בית המשפט המחוזי בראנה, בית המשפט המחוזי בסלטן ובית המשפט המחוזי בווסטרלן. כל בתי המשפט הללו כפופים למחוז בית המשפט לערעורים הולוגאלנד שבטרומסו.

מחוזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוז מחולק למחוזות. אלה הם הלגלנד בדרום (דרומית לחוג הארקטי), סלטן במרכז ואופוטן בצפון מזרח. בצפון מערב שוכנים ארכיפלגיהם של לופוטן ושל ווסטרלן.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורדלנד נמצאת לאורך החוף הצפון מערבי של חצי האי סקנדינביה בצפון נורווגיה. בשל המרחק הגדול לחלקים המאוכלסים בצפיפות אירופה, זהו אחד האזורים הפחות מזוהמים באירופה. לנורדלנד קו חוף מחוספס, עם פיורדים רבים.

הרים תלולים ליד הים ואזור שפלה כמעט מישורי בין ההרים לים אופייני מאוד לקו החוף הארוך בנורדלנד, וסטרנדפלטן ממשיך לעיתים קרובות מחוץ לחוף, התוצאה היא איים רבים, מהם הלגלנד מונה אלפים; איים אלה הם בדרך כלל הרריים, אך עם שטחים גדולים יותר או גדולים יותר. בפיורדים, שולי החוף מפותחים הרבה פחות: ייתכן שיש שיפוע הדרגתי יותר, עם גבעות, לכיוון ההרים, או ללא שפלה בכלל. לעיתים קרובות ישנם עמקים בראש פיורדים (הפיורד הוא הרחבה של העמק), בדרך כלל עם נהר במרכז העמק.[1]

במחוז נמצא אגם רס, האגם השני בשטחו בנורווגיה.

אקלים[2][עריכת קוד מקור | עריכה]

אקלים בנורדלנד
חודש ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר שנה
טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) 2 1 2 6 10 13 16 15 12 8 5 3 8
טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) -1 -2 -2 2 6 9 12 11 8 5 2 0 4

מחוזות תאומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ mosjoen.com - Bilder fra Mosjøen og Vefsn, web.archive.org, ‏2006-02-21
  2. ^ Wayback Machine, web.archive.org, ‏2008-04-09