אג'נדה להט"בית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אג'נדה להט"בית או אג'נדה הומוסקסואלית הוא מונח המתאר באופן מזלזל את פעילות התנועה למען זכויות להט"ב (אנ'), הפועלת לקבלה תרבותית ונורמליזציה של נטיות ומערכות יחסים מיניות שאינן הטרוסקסואליות. השימוש במונח החל אצל ארגוני שמרנים בארצות הברית (אנ') ולאחר מכן נעשה בו שימוש גם במדינות אחרות בהן בולטת ההתנגדות לזכויות להט"ב, כגון הונגריה ואוגנדה.

המונח מתייחס למאמצים לשנות חוקים ומדיניות ממשלתית בנושאים הקשורים לזכויות להט"ב, ומייחס להם מניעים של "אג'נדה סודית". בנוסף, ארגוני שמרנים משתמשים במונח זה כדי לתאר מטרות לכאורה של פעילי זכויות להט"ב, בהן תאוריית קשר אודות "פיתוי הומוסקסואלי" (אנ'), לפיה כביכול הומוסקסואלים בוגרים מנסים לפתות צעירים הטרוסקסואלים ובכך לשנות את הנטייה המינית שלהם.

מקורות ושימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית, הביטוי "אג'נדה להט"בית" הפך לפופולרי עקב סדרת סרטונים שהופקה על ידי ארגון נוצרי-אוונגליסטי מקליפורניה בשם "Springs of Life Ministries". הסדרה הופצה על ידי ארגוני ימין נוצריים (אנ') רבים. הסרטון הראשון בסדרה, הקרוי "Gay Agenda", ראה אור בשנת 1992 וזכה לתפוצה רחבה בארצות הברית.

בסרטון הופיע פסיכולוג אמריקאי בשם פול קמרון שטען בו כי 75 אחוז מהגברים ההומוסקסואלים צורכים צואה באופן קבוע, וכי 70 עד 78 אחוז מהם סבלו ממחלות מין. לאחר הסרטון הראשון הופקו סרטונים נוספים, שהכילו בעיקר ראיונות עם מתנגדי זכויות להט"ב.

השימוש בביטוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הסרטונים שהופקו בשנות ה-90 של המאה ה-20, ארגוני ימין נוצריים בארצות הברית החלו להשתמש במונח "אג'נדה להט"בית" לתיאור נושאים שנויים במחלוקת הקשורים לזכויות להט"ב, בהם נישואים של זוגות מאותו המין, איחוד אזרחי, אימוץ בקרב הקהילה הגאה ושירות צבאי של להט"בים.

השימוש במונח התגבר לאחר פסיקות של בית המשפט העליון של ארצות הברית הנוגעות לזכויות להט"ב, בהן פסק דין לורנס נגד טקסס ופסק דין אוברגפל נגד הודג'ס, אשר עיגנו בחוק את הזכות לקיום יחסי מין בהסכמה בין זוגות חד-מיניים בוגרים, ואת הזכות לנישואים של זוגות מאותו המין. שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית אנטונין סקאליה התנגד בשנת 2003 להחלטת בית המשפט בפסק דין לורנס, וציין בדעת המיעוט שלדעתו החלטה זו "נובעת כביכול מאג'נדה להט"בית הרווחת בחברה האמריקאית".

בשנת 2004 אמר הסנטור טום קובורן כי "האג'נדה הלהט"בית היא האיום הגדול ביותר על חירויות האמריקאים."

באפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות אפריקה נפוץ החשש מ"אג'נדה להט"בית" שנתפסת כהשפעה מערבית מזיקה. הביטוי נמצא בשימוש תכוף אצל מתנגדי זכויות להט"ב, בעיקר באוגנדה, גאנה וזמביה.

במדינות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעשה שימוש בביטוי "אג'נדה להט"בית" על ידי פוליטיקאים המתנגדים לזכויות להט"ב במדינות נוספות, בהן ארגנטינה, בליז, הונגריה, מקסיקו, ספרד, פרגוואי והרפובליקה הדומיניקנית.

בשנת 2020 חתם נשיא פולין אנדז'יי דודה על הצהרה שמטרתה היא "הגנה על ילדים מפני אידאולוגיה להט"בית ואיסור של "תעמולה להט"בית" לכאורה במוסדות ציבור"[1].

בישראל, בשנת 2019 טען ארגון "בוחרים במשפחה" שחברת החשמל "מנצלת את השימוש בדמויות "שקע ותקע" לצורך העברת אג'נדה להט"בית"[2].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט בהפגנה המציג בצורה פרודית את המונח "אג'נדה להט"בית".

על פי ארגון הליגה ההומו-לסבית נגד השמצה, המונח "אג'נדה להט"בית" הוא ביטוי הומופובי שנועד לפגוע בזכויות להט"ב.

בדצמבר 2010 התייחס חבר בית הנבחרים של ארצות הברית ברני פרנק למונח, ואמר: "האג'נדה הלהט"בית היא היכולת להגן על חברי הקהילה מפשעים אלימים של אנשים פנאטיים, האפשרות להתחתן, האפשרות לקבל עבודה, והאפשרות להילחם למען המדינה שלנו."[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אג'נדה להט"בית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנדז'יי דודה: "האידאולוגיה הלהט"בית מסוכנת מהקומוניזם", באתר ישראל היום, 14 ביוני 2020
  2. ^ פייסבוק הסירה פוסט של ארגון "בוחרים במשפחה", באתר ערוץ 7, 15 באוקטובר 2019
  3. ^ Barney Frank Reveals Gay Agenda, ‏22 בדצמבר 2010 (באנגלית)