אוקינאווה (מחוז)

(הופנה מהדף אוקינווה)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: שגיאות כתיב מרובות, תרגמת, השערות ללא אסמכתאות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: שגיאות כתיב מרובות, תרגמת, השערות ללא אסמכתאות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
אוקינאווה (מחוז)
沖縄県
סמל אוקינאווה
סמל אוקינאווה
סמל אוקינאווה
דגל אוקינאווה
דגל אוקינאווה
דגל אוקינאווה
מדינה יפןיפן יפן
חבל קיושו
מושל Denny Tamaki
רשות מחוקקת האסיפה המחוזית של אוקינאווה עריכת הנתון בוויקינתונים
נפות במחוז 5
ערים במחוז 41
בירת המחוז נהה
תאריך ייסוד 27 במרץ 1879 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם אוקינאווה עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 2,271.30 קמ"ר (דירוג: 44)
 ‑ הנקודה הגבוהה הר אומוטו (525.5 מטר) עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 1,460,652 (דירוג: 27, 1 במרץ 2021)
 ‑ צפיפות 622 נפש לקמ"ר (2016)
קואורדינטות 26°12′44″N 127°40′51″E / 26.212222222222°N 127.68083333333°E / 26.212222222222; 127.68083333333 
אזור זמן UTC +9
www.pref.okinawa.jp

לחצו כדי להקטין חזרה

קגושימהמיאזקיקוממוטוסאגהנגסאקיפוקואוקהאויטהימאגוצ'יהירושימהשימאנהטוטוריאוקיאמההיוגואוסקהקיוטושיגהנארהוקאיאמהמיאהאאיצ'יפוקויגיפואישיקווהטויאמהנאגנושיזואוקהיאמאנאשיקנאגאווהטוקיוסאיטאמהצ'יבהאיבראקיגונמהטוצ'יגיניאיגטהפוקושימהיאמאגטהמיאגיאקיטהאיווטהאאומוריהוקאידוקאגווהאהימהקוצ'יטוקושימהאוקינאווהקגושימהקוממוטומיאזקיקוריאה הדרומיתקוריאה הצפוניתרוסיההרפובליקה העממית של סיןהאיים הקורילייםסלעי ליאנקור
(למפת מחוז אוקינאווה רגילה)
 
מחוז אוקינאווה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוקינאווהיפנית: 沖縄県) הוא מחוז בדרום־מערב יפן. המחוז כולל את האי אוקינאווה, אחד מן האיים הגדולים שבשרשרת איי ריוקיו. בירתו הייתה שורי עד תקופת מייג'י ומאז בירתו היא נהה, אשר ממוקמת בדרום המחוז.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העדות העתיקה ביותר לחיים אנושיים באיי ריוקיו התגלתה בנהה וביאאסה. מספר עצמות אדם נמצאו באזור מהתקופה הפלאוליתית, אך לא נמצאו ממצאים ארכאולוגיים אחרים מתקופה זאת. ההשפעה של תקופת ג'ומון על איי אוקינאווה ניכרת בבירור, ונראה כי מספר כדי חרס אשר נמצאו באוקינאווה דומים במיוחד לכדים אשר נמצאו בטאיוואן. האזכור הראשון למילה "ריוקיו" הופיע בספר סואי. אוקינאווה הייתה המילה היפנית אשר הגדירה את האיים, ונראתה לראשונה בביוגרפיה של ג'אינז'ן.

חברות חקלאיות החלו להתפתח באוקינאווה במאה ה-8 עד המאה ה-12. בעקבות המיקום של האיים בים סין המזרחי קרוב ליפן, סין, ודרום-מזרח אסיה, ממלכת ריוקיו הפכה לתחנת סחר משגשגת.

מיקום אוקינאווה. כפי שניתן לראות, אוקינאווה קרובה במיוחד לאיים המרכזיים של יפן, לסין ולדרום מזרח אסיה
שגרירות בריוקיו מתקופת אדו

בתקופה זו נבנו גוסוקו רבים, מבנה הדומה בתפקידו לטירה או מבצר. לממלכת ריוקיו היו קשרי מיסים עם האימפריה הסינית החל מהמאה ה-15. ב-1609, שבט שימאצו, שלט באזור מחוז קגושימה, וכבש את ממלכת ריוקיו במסגרת הפלישה לריוקיו. ממלכת ריוקיו יצרה קשרי מיסים עם סצומה ושוגונות טוקוגאווה, והחלישה את קשריה עם האימפריה הסינית; הקשר הושאר, בגרסה פחות משמעותית שלו, מחשש שביטול מוחלט שלו ייצור סכסוך עם האימפריה הסינית. שבט סצומה צבר רווח רב ממסחר עם האימפריה הסינית, בתקופה בה המסחר עם זרים היה אסור על ידי שוגונות טוקוגאווה.

למרות שסצומה השאירו חותם על איי ריוקיו, ממלכת ריוקיו השיגה רמה גבוהה של עצמאות פוליטית למשך כמעט 200 שנים. ארבע שנים לאחר רסטורציית מייג'י ב-1868, הממשלה היפנית ספחה באמצעות אמצעים צבאיים את הממלכה וקראה לה האן ריוקיו. האן ריוקיו הפך ל'מחוז אוקינאווה" ביפן בשנת 1879, למרות ששאר ההאנים הפכו למחוזות בשנת 1872. בשנת 1912 אוקינאווה בחרה נציגים לדיאט היפני, שהוקם ב-1890.

שליטת ארצות-הברית במחוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרבע מהאוכלוסייה של מחוז אוקינאווה נהרגו במהלך קרב אוקינאווה שהתרחש ב-1945, אשר לאחריו אוקינאווה נכפפה לשליטה של ארצות הברית למשך 27 שנים. במהלך השליטה של ארצות הברית, ארצות הברית הקימה מספר גדול של בסיסים צבאיים על איי ריוקיו. במהלך המלחמה הקוריאנית מטוסים הפציצו גם את אוקינאווה.

תחת הסכם משותף בין ארצות הברית ויפן, צבא ארצות הברית השאיר נוכחות צבאית גדולה באזור. החל משנת 1960, הוסכם בין ארצות הברית ליפן כי יורשה לארצות הברית לאחסן נשק גרעיני, וייתכן כי נשק גרעיני מאוחסן באוקינאווה. בשנת 1972 ממשלת ארצות הברית החזירה את אוקינאווה לשליטה של יפן.

דיווחים על פשעים ותאונות המבוצעים בידי אנשי-שירות מארצות הברית עוררו סערות תקשורתיות ברחבי יפן, והגבירה את התמיכה בתנועה לעצמאות ריוקיו שהתפתחה לאחר 1945 והתנגדה לנוכחות הצבאית האמריקנית. האונס של ילדה בת 12 בידי איש שירות מארצות הברית עורר מחאה גדולה באוקינאווה בשנת 1995. למרות האמור לעיל, לאנשי-שירות מארצות הברית ביפן יש אחוז פשיעה נמוך ביותר, פחות משל האוכלוסייה הרגילה באוקינאווה. התפישה באוקינאווה לגבי הבסיסים של צבא ארצות הברית מורכבת, וחלק מההתנגדות לבסיסים מופנית לממשלה אשר בטוקיו, אשר מואשמת בידי המתנגדים לבסיסים בהתעלמות מהצרכים והרצונות של תושביה באוקינאווה. אוקינאווה היא המחוז העני ביותר ביפן, ויש המקשרים עובדה זאת לבסיסים הצבאיים הרבים של ארצות הברית בשטחה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיים באוקינאווה מורכבים בעיקר מאלמוגים, וברובם האבנים הן אבני גיר. חילחול מי גשמים דרך האלמוגים יצר מערות רבות. נכון לתאריך 31 במרץ 2008, 19% מכלל השטח במחוז היו פארקים לאומיים.

צמחייה ובעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איריאומוטה-ג'ימה הוא אזור המחיה של אחד מזני החתולים הנדירים ביותר, חתול איריאומוטה. האיים הם מקום מחיה של מין אנדמי אחד לפחות של צפע. שוניות האלמוגים אשר מסביב לאיים הן מקום מחיה לשפע בעלי חיים ימיים. צבי הים חוזרים מדי שנה לאי הדרומי ביותר באוקינאווה להטיל את ביציהם. בחודשים החמים של השנה נהוג להיזהר מכניסה למים מחשש ממדוזות רעילות. אוקינאווה מספקת כמויות גדולות של קני סוכר, אננסים, פפאיות ופירות טרופיים אחרים.

איים משמעותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיים המרכיבים את המחוז הם שני השלישים הדרומיים של איי ריוקיו (ריוקיו-שוטו 琉球諸島). האיים המאוכלסים באוקינאווה לרוב מחולקים לשלוש קבוצות איים:

איי אוקינאווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיים אשר במחוז אוקינאווה
מפה של המחוז
העיר אישיגאקי

איי מיאקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

איי יָאאֵיָאמָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחוז אוקינאווה ישנן 11 ערים. השמות האוקינאווים לאחר המקף:

שפה ותרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיסה, הכלאה בין כלב לאריה, על רעפים יפנים מסורתיים

העובדה שתושבי המחוז היוו אומה נפרדת מכלל האוכלוסייה עד לשנת 1879, גרמה לכך שהשפה והתרבות של אוקינאווה היו שונות משל יפן המרכזית. מדינות אשר השפיעו רבות על התרבות באוקינאווה הן סין, תאילנד ומדינות דרום-מזרח אסיה. השפעות תרבותיות גדולות של אוקינאווה על שאר יפן ושאר העולם הן הקראטה והאוואמורי.

כדי אוואמורי

קיימות שפות ריוקיואניות רבות אשר כמעט ולא מובנות לחלוטין לדוברי יפנית, למרות שהן נחשבות לחלק ממשפחת השפות היפניות. שפות אלו מתנוונות עם הזמן, כאשר רוב הנוער באוקינאווה משתמש ביפנית. רוב השפות האלו נחשבות כניבים בידי האוכלוסייה היפנית והאוקינאווית כאחד. ביפנית מדברים לרוב בסיטואציות רשמיות. בסיטואציות לא רשמיות, למעשה מדוברת בקרב בני השישים ומטה אוקינאווית המושפעת ממבטא יפני ומיפנית (אוקינאווית יפנית), אשר לפעמים לא מובנת כהלכה ומתייחסים אליה כאוקינאווית. אוקינאווית מסורתית עדיין מדוברת בפעילויות תרבותיות, כגון ריקוד מסורתי או מוזיקה ריוקיואנית, ישנה בנוסף לכך תחנת רדיו המשדרת בשפה זאת.

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד ליפן בה הדתות הנפוצות הן השינטו והבודהיזם, באוקינאווה הדת הנפוצה היא דת ריוקיו, אשר לרוב מוגדרת באמצעות פולחן אבות וכיבוד היחסים בין המתים, החיים, האלים והרוחות של עולם הטבע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]