אור מן ההפקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אור מן ההפקר
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי נסים דיין
הופק בידי יעקב אלקוב
תסריט נסים דיין
עריכה אד אורשן
שחקנים ראשיים נסים לוי
שלמה בסן
אלי זלצברג
מוזיקה אלברט פיאמנטה
צילום שמואל קלדרון
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה סרטי שבזי
הקרנת בכורה 1973
משך הקרנה 97 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 5900 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אור מן ההפקר הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 1973, בבימויו של נסים דיין שגם כתב את התסריט.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין גדל בשכונת העוני ג'מוסין בתל אביב וביקש לתת בסרט זה ביטוי למה שקורה בשכונות אלה - עוני, אבטלה פשע וחוסר תקווה לעתיד טוב יותר. במקום ג'מוסין הוא צילם את הסרט בשכונת שבזי[1].

דיין ביים סרט ברוח הנאו-ריאליזם האיטלקי, בשחור-לבן בשטח ולא באולפן ושיתוף שחקנים לא מקצועיים אבל בעלי יכולת משחק טבעית. כולל כוכב הסרט נסים לוי, אז נער בן 17[2].

את הסרט הפיק ומימן באופן חלקי יעקב אלקוב, איש עסקים, מפיק הוליוודי ונדבן שניהל את הקמת בית ציוני אמריקה בתל אביב[3]. אלקוב גייס מספר משקיעים ולקח הלוואות כדי לממן את הפקת הסרט[4].

צילומי הסרט נערכו בשנת 1972[5], אך הוא יצא לאקרנים כשנה אחר כך לקראת מלחמת יום הכיפורים, שהדירה את הצופים מבתי הקולנוע והוא לא הצליח מסחרית[6].

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאול שטרית (נסים לוי) הוא נער בן 17 שהפסיק את לימודיו בפנימייה וחזר לביתו בשכונת עוני בדרום תל אביב. אביו אברהם (שלמה בסן) הוא פועל קשה יום שמתפרנס בקושי מעבודה בחפירה ארכאולוגית ביפו. אחיו הגדול ברוך (אלי זלצברג) מתחבר לעבריינים ומסתבך מדי פעם עם המשטרה[5].

נסים עובד במוסך לתיקון קטנועים של אלי (רולף ברין) אך לא מחזיק שם מעמד. אביו המיואש שולח אותו לנוער העובד והלומד והוא מקבל שם עבודה כפקיד בחברת ביטוח אבל גם משם הוא בורח, מסתובב ברחוב דיזנגוף ומתבונן בעולם שזר לו. ברוך העבריין רוצה למשוך אותו לפשע ולוקח אותו לבלות במועדון לילה "של אשכנזים" בו מופיע אלכסנדר יהלומי בקטע ביידיש.

נסים הוא בחור טוב ומופנם עוזר לדודתו נעמי החולה במחלה קשה ולבסוף נפטרת. בעלה שלמה (שי דנון) מסדר לו עבודה אך גם שם הוא אינו מחזיק מעמד וחוזר להתבטל בשכונה עם כל הצעירים המובטלים הנסחפים לפשע. כאשר מגיע אחד מהם שמשרת בצבא בבגדי צבא, הם לועגים לו ומתעללים בו.

בשכונה יש בנייה בלתי חוקית ובעת ההריסה התושבים מתפרעים ומציתים רכב של המשטרה. אישה אחת מובלת בכוח לרכב המשטרתי.

לנסים יש חברה, דליה (בתיה רוזנטל), אך גם היא עוזבת אותו לטובת גבר אחר. בשכונה יש מלחמת כנופיות וכל כנופיה מאשימה את השנייה בהלשנה למשטרה. הם גם הורסים את המוסך של אלי ומכים אותו בטענה שהלשין עליהם במשטרה. ברוך נעצר ומשוחרר ומקבל מכות מהעבריינים באשמה שהלשין עליהם לשוטרים ונאלץ לעזוב את השכונה.

נסים מסתובב מובטל ומיואש ומקבל הצעה להשתתף בגניבה אבל גם הפעולה הזאת נכשלת. לבסוף הוא מסתובב מיואש עם אביו שמבקש ממנו לחזור לדירה. נסים המיואש עומד ברחוב ואינו יודע מה לעשות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
נסים לוי שאול שטרית
שלמה בסן אברהם שטרית
אייבי זלצברג ברוך שטרית
אסתר אשד נעמי כהן
שי דנון שלמה כהן בעלה של נעמי
בתיה רוזנטל דליה חברה של נסים
רולף ברין אלי מוסכניק
אלכסנדר יהלומי בדרן
ששון גבאי שעיה בחור מהשכונה
יעקב רודה עבריין חבר כנופיה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]