אנטון היינריך רדזיוויל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטון היינריך רדזיוויל
Anton Heinrich Radziwill
Antoni Henryk Radziwiłł
לידה 13 ביוני 1775
וילנה, האיחוד הפולני-ליטאי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 באפריל 1833 (בגיל 57)
ברלין, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פרוסיה, האיחוד הפולני-ליטאי, דוכסות ורשה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלת פוזנן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת גטינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Princess Louise of Prussia (17 במרץ 1796–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת משפחת רדזיוויל
אב מיכל הירונים רדזיוויל עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Helena Przeździecka עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Wilhelm Fürst von Radziwill
Prince Ferdinand Radziwill
Elisa Radziwill
בוגוסלב רדזיוויל
Auguste Luise Wilhelmine Wanda Czartoryski עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַנְטוֹן הַינְרִיך רַדְזִיוִוילגרמנית: Anton Heinrich Radziwill), או אנטוני הנריק רדזיווילפולנית: Antoni Henryk Radziwiłł; 13 ביוני 17757 באפריל 1833) היה אציל פולני ופרוסי, אריסטוקרט, מוזיקאי ופוליטיקאי. בתחילה דוכס תורשתי של ניאסוויז' ואוליקה, כנצר למשפחת רדזיוויל הוא החזיק גם בתואר הכבוד של נסיך של האימפריה הרומית הקדושה (אנ') (רייכספירסט של האימפריה הרומית הקדושה). בין השנים 1815 ו-1831 שימש כדוכס-מושל (בפולנית: książę-namiestnik, בגרמנית: Statthalter) של הדוכסות הגדולה של פוזן, פרובינציה אוטונומית של ממלכת פרוסיה שנוצרה מתוך אדמות פולין גדול שסופחו בחלוקות פולין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוקנו, ציור מ-1797

אנטון רדזיוויל נולד ב-13 ביוני 1775 בווילנה למיכל הירונים רדזיוויל (אנ') ולהלנה לבית פז'דז'יצקה. משנת 1792 למד באוניברסיטת גטינגן והוזמן לחצרו של מלך פרוסיה פרידריך וילהלם השני. ב-1796 נישא ללואיזה, נסיכת פרוסיה (אנ'), בתו השנייה של הנסיך אוגוסט פרדיננד, נסיך פרוסיה ומכאן אחייניתו של המלך הפרוסי המנוח פרידריך הגדול. משפחתו החדשה שכנעה אותו שעליו להיות מתווך בין הפולנים שחיו תחת חלוקת פולין השלישית לאחר מרד קושצ'ושקו הכושל לבין השלטונות הפרוסיים בברלין. נע ונד בין ברלין, ורשה וסנקט פטרבורג, פיתח רדזיוויל את הרעיון להפוך את מחוז פרוסיה הדרומית לגרעין של ממלכה פולנית מחודשת, הנשלטת על ידי המלך הפרוסי באוניה פרסונלית.

במהלך המערכה של נפוליאון ב-1806 בפולין במהלך מלחמת הקואליציה הרביעית הוא ניסה להסית התקוממות פולנית נגד הצבא הצרפתי ולשכנע את הנסיך יוזף פוניאטובסקי לנטוש את בעלי בריתו הצרפתיים ולהצטרף לברית האימפריה הרוסית וממלכת פרוסיה. הוא נכשל בשני המקרים, כאשר פרוסיה ספגה תבוסה מוחצת בקרב ינה-אאורשטדט. במקום זאת, חיל המשלוח של נפוליאון הצית את מרד פולין הגדול (אנ'), שהוביל להקמת דוכסות ורשה בשלטון פרידריך אוגוסט הראשון, מלך סקסוניה עם הנסיך פוניאטובסקי כשר המלחמה. בשנים הבאות פרש רדזיוויל לארמונו בברלין והתרכז בהשבת האחוזות העצומות של משפחתו בחלוקה הרוסית (אנ') מידי אלכסנדר הראשון, קיסר רוסיה.

דוכס-מושל[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום קונגרס וינה ב-1815, הוא נשלח לבירת פולין גדול פוזנן כדוכס-מושל וכנציגו של פרידריך וילהלם השלישי, מלך פרוסיה בדוכסות הגדולה של פוזן. נאבק בין נתיניו הפולנים לשלטונות פרוסיה, רדזיוויל מצא שכוחו מועט, שכן הכוח האמיתי היה בידיו של אוברפרזידנט יוזף צרבוני די ספוסטי (אנ') ומושלי המחוזות שבראשות המחוזות של פוזן וברומברג. הוא ניסה ללא הצלחה להתנגד למסע הגרמניזציה שהחלו הפרוסים. אירוסיה של בתו אליזה (אנ') עם הנסיך הפרוסי (לימים הקיסר הגרמני) וילהלם הראשון בוטלו ב-1824.

זמן קצר לאחר פרוץ מרד נובמבר ב-1830 בפולין הקונגרסאית בשליטת רוסיה בראשות אחיו מיכל גדאון רדזיוויל, נשלל ממנו כל הסמכויות, והשלטון עבר לידי האוברפרזידנט אדוארד היינריך פון פלוטוול (אנ'). שנה אחר-כך בוטל תפקידו של הדוכס-מושל, והאוטונומיה של הדוכסות הגדולה בוטלה. הוא שולב בפרובינציות של פרוסיה (אנ'), ושמו שונה ל"פרובינציית פוזן" ב-1848.

אנטון היינריך רדזיוויל חזר לארמונו בברלין, שם נפטר ב-7 באפריל 1833. הוא נקבר בקתדרלת פוזנן (אנ'). ילדיו עם לואיזה היו גרמנים בתרבותם, ולא שבו לפוזנן; אולם, כבעלים של אחוזת נייבורוב (אנ') ליד ורשה ואחוזות משפחתיות ענקיות בבלארוס של ימינו, הם ביקרו תכופות בחלקים אחרים של פולין. הפוליטיקאי פרדיננד רדזיוויל היה נכדו.

שופן מנגן בפסנתר בסלון ברלין של רדזיוויל ב"פאלה רדזיוויל" (הנריק סימירדזקי, 1887)

פטרון אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטון רדזיוויל ידוע יותר בזכות חסות שהעניק לאמנות מאשר בזכות הקריירה הפוליטית הכושלת שלו. ארמונותיו בברלין (מאוחר יותר לשכת קנצלר הרייך של אוטו פון ביסמרק), בפוזנן ובאנטונין ליד אוסטרוב ויילקופולסקי (אנ') היו ידועים בקונצרטים נהדרים שביצעו המוזיקאים הבולטים בתקופתו. מלבד קונצרטים של גיטרה, צ'לו ואופרה בביצועו של רדזיוויל עצמו, בין אורחיו היו ניקולו פאגאניני (קונצרט בפוזנן ב-19 במאי 1829), יוהאן וולפגנג פון גתה, פרדריק שופן ולודוויג ואן בטהובן. שופן כתב את "פתיחה ופולונז בריליאנט בדו מז'ור לפסנתר ולצ'לו, אופוס 3" במיוחד עבור רדזיוויל. הוא גם ביצע קונצרט בארמונו בפוזנן ב-2 באוקטובר 1828. בנוסף, שופן הקדיש את ה"שלישייה לפסנתר, לכינור ולצ'לו בסול מינור, אופוס 8" לרדזיוויל. לודוויג ואן בטהובן הקדיש לו את האוברטורה אופוס 115 (Zur Namensfeier), ואילו גתה השתתף במאמציו לכתוב את המוזיקה לפאוסט שלו. מריה שימנובסקה הקדישה לו את הסרנדה pour le Pianoforte avec le accompagnement de violoncelle (תרגום מצרפתית: לפסנתר בליווי צ'לו). הוא גם היה נותן חסות בולט של תיאטראות פולניים, ואשתו פתחה את בית הספר הממלכתי הראשון לבנות בפוזנן ב-1830.

אותות ועיטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Preußen (1832). Handbuch über den Königlich Preußischen Hof und Staat: für das Jahr .... 1832. Decker. p. 6.
  2. ^ Preußen (1796). Handbuch über den Königlich Preußischen Hof und Staat. Decker. p. 27.
  3. ^ 'Liste der Ritter des Königlich Preußischen Hohen Ordens vom Schwarzen Adler (1851), "Von Seiner Majestät dem Könige Friedrich Wilhelm II. ernannte Ritter" p. 13
  4. ^ Bayern (1828). Hof- und Staatshandbuch des Königreichs Bayern: 1828. Landesamt. p. 7.