מסדר העיט השחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסדר העיט השחור
Hoher Orden vom Schwarzen Adler
עריכת הנתון בוויקינתונים
מוטו: Suum Cuique
לטינית:"לכל אחד לפי זכויותיו")
פרטים
מדינה פרוסיהפרוסיה פרוסיה
סוג מסדר אבירות
מפקד המסדר מלך פרוסיה
סטטוס היסטורי
נוסד 17 בינואר 1701
בוטל/פורק 1918
הענקות
הוענק לראשונה 1701
מספר החברים 407
היררכיה
עיטור נמוך יותר מסדר העיט האדום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרידריך וילהלם הרביעי, עם גלימת המסדר, עונד את השרשרת ואת כוכב המסדר על גבי הגלימה

מסדר העיט השחורגרמנית: Hoher Orden vom Schwarzen Adler) היה מסדר האבירות הגבוה ביותר בחשיבותו בפרוסיה. אות האבירות במסדר חולק לראשונה ב-17 בינואר 1701 על ידי פרידריך הראשון, מלך בפרוסיה ובפעם האחרונה חולק ב-1918 על ידי וילהלם השני, קיסר גרמניה בעת גלותו בהולנד בתום מלחמת העולם הראשונה (לאשתו השנייה). בכל שנות המסדר התמנו בו לאבירים 407 אישים, בהם שליטי פרוסיה וגרמניה לדורותיהם, שליטים זרים וקציני צבא מצטיינים או מדינאים בולטים.

תיאור העיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיטור הורכב מסמל שנענד על מדי שרד ובאירועים מיוחדים ומכוכב, שנענד גם על מדים רגילים, מעל ללב.

סמל המסדר היה צלב מלטה מוזהב על רקע כחול שבמרכזו עיט שחור עם כתר זהב וסמלו של פרידריך הראשון, האותיות FR ‏(לאמור "המלך פרידריך" בלטינית: Fredericus Rex).

הסמל נענד באמצעות אבנט על גבי סרט חזה או שרשרת. הסרט היה בצבע כתום ונענד מהכתף השמאלית אל המותן הימנית, כאשר סמל המסדר מונח על המותן. השרשרת, בת 24 חוליות העשויות בתבנית האותיות FR היוצרות צלבים, נענדה על הצוואר. הסמל הוצג באמצע מדליון בו טבוע מוטו המסדר: Suum Cuique (לטינית: "לכל אחד לפי זכויותיו") שנתלה ממרכז השרשרת.

כוכב המסדר הוא כוכב מתומן (בעל שמונה קודקודים) העשוי בתבנית קרניים. במרכז הכוכב עיט שחור על רקע מוזהב וסביבו טבעת לבנה ובה רשום מוטו המסדר. ברגלו הימנית אוחז העיט שרביט וברגלו השמאלית - זר עלי דפנה.

את סממני המסדר משלימה גלימה ארגמנית בעלת בטנה כחולה. באירועי המסדר נענד כוכב המסדר על גבי הגלימה.

חוקת המסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקת המסדר התפרסמה במעמד ההכתרה של פרידריך הראשון ב-18 בינואר 1701 ועודכנה ב-1847. החברות במסדר הוענקה למספר קטן של אבירים, בשתי קטגוריות: שליטים (מבית הוהנצולרן ו"זרים") ואבירים לפי תואר. לפני 1847 הוגבלה האבירות למשפחות אצולה בלבד, אך לאחר מכן ניתן היה להעניק תואר אבירות במסדר גם לקצינים ומדינאים שלא הגיעו ממשפחות אצולה, אך קיבלו תואר במקביל לחברותם בו.

בהענקת כוכב המסדר היו קיימות שתי דרגות "עם שרשרת" (mit der Kette) ו"ללא שרשרת" (ohne Kette). מקבלי אבירות העיט השחור קיבלו באופן אוטומטי גם דרגה ראשונה של אבירות ("צלב גדול") במסדר העיט האדום, המשני בחשיבותו.

מקבלי העיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבין 407 חברי המסדר 57 מונו בתקופת פרידריך הראשון (1701 - 1713). כאשר חוסל המסדר ב-1918 היו חברים בו 118 אבירים, 15 מבית הוהנצולרן (מתוכם אחד מבית הוהנצולרן-זיגמרינגן), 49 בני בתי מלוכה זרים, מתוכם 9 שהיו במצב מלחמה עם גרמניה ו-54 אבירים לא-אצילים. כל הבנים הזכרים לבית המלוכה קיבלו עיטור ללא שרשרת ביום הולדתם העשירי ובגיל 18 קיבלו את השרשרת. מלכת פרוסיה (וקיסרית גרמניה, לאחר מכן) קיבלה מעמד של אבירה במסדר, למרות שבנות משפחה אחרות קיבלו את תואר "אבירת מסדר לואיז", במקום. מלך פרוסיהקיסר גרמניה, לאחר מכן) היה ריבון המסדר.

ריבוני המסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידריך וילהלם השלישי, ניתן לראות את סרט החזה הכתום
אוגוסטה ויקטוריה, קיסרית גרמניה ומלכת פרוסיה

בני בית הוהנצולרן, נסיכי ומלכות פרוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני בית הוהנצולרן - זיגמרינגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שליטים זרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבירים (מבחר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסדר העיט השחור בוויקישיתוף