הפלת המסוק הרוסי בחנקאלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפלת המסוק הרוסי בחנקאלה
תאריך 19 באוגוסט 2002 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום צ'צ'ניה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 43°17′49″N 45°46′12″E / 43.2969°N 45.77°E / 43.2969; 45.77
הרוגים 127 עריכת הנתון בוויקינתונים
פצועים 20 עריכת הנתון בוויקינתונים
ניצולים 20 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מסוק מיל M-26 של חיל האוויר הרוסי

הפלת המסוק הרוסי בחנקאלה התרחשה ב-19 באוגוסט 2002. בדלנים צ'צ'נים ירו טיל כתף לעבר מסוק מיל Mi-26 של חיל האוויר הרוסי וגרמו לו להתרסק בשדה מוקשים. מתוך 142 איש שהיו על המסוק, 127 חיילים וקצינים נהרגו, באסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה שבו היו מעורבים מסוקים. היה זה גם אסון התעופה הגדול ביותר שספג חיל האוויר הרוסי. בנוסף, יום ההפלה היה היום הקטלני ביותר במלחמת צ'צ'ניה מאז שנת 1999[1][2].

תקיפת המסוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 באוגוסט 2002 שיגרו לוחמים צ'צ'נים טיל כתף מתביית חום 9K38 איגלה מתוצרת רוסיה לעבור מסוק מיל Mi-26 של חיל האוויר הרוסי. הטיל פגע במסוק מעל חנקאלה, ישוב צ'צ'ני הנמצא בקרבת בירת צ'צ'ניה גרוזני. על גבי המסוק היו 142 חיילים וקציני חיל האוויר מיחידות שונות שעשו את דרכם ממוזדוק.

לפי דברי כתב צבאי רוסי "הטיל פגע באחד מן המנועים כאשר ה-Mi-26 התקרב לחנקאלה, והמסוק התרסק בשדה מוקשים שהקיף שדה תעופה צבאי. חלק מניצולי ההתרסקות, בניסיונם להימלט מגוף המסוק הבוער והמרוסק, מצאו את מותם מפיצוצם של המוקשים בשדה". חלקו הפנימי של המסוק הוצף בדלק ודלתותיו נתקעו כך שלא היה ניתן לפתוח אותן. רק חמישה מבין צוות הטייסים ועוד 29 חיילים הצליחו להימלט מפתח המילוט המיועד לטייסים. 14 מהם מתו כעבור ימים כתוצאה מכוויות עזות.

כוחות הביטחון הרוסיים הוזעקו מיידית לחנקאלה עם פגיעת הטיל במסוק. הם ניסו לאתר וללכוד את התוקפים, אך כל מה שהצליחו למצוא היה השפופרת שבאמצעותה שוגר טיל הכתף למסוק.

בעקבות האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע ב-21 באוגוסט כי היום למחרת, 22 באוגוסט, יהיה יום אבל לאומי עקב האסון הקשה. האסון כונה בתקשורת המקומית "אסון קורסק השני". העיתונות בצ'צ'ניה שיבחה את פעולת הבדלנים והפלת המסוק תוארה כ"מעשה החבלה המוצלח ביותר שבוצע על ידי צ'צ'נים מזה שנתיים". מטעם מערכת העיתון הרוסי "איזבסטיה" קמה ביקורת נוקבת, שטענה שהצבא טייח ליקויים, נקב במספר נמוך בהרבה באשר למספר ההרוגים והפצועים ואף הציע שהמסוק כלל לא הופל על ידי טיל. מפקד חיל האוויר הרוסי בעת התקרית, קולונל גנרל ויטלי פבלוב הושעה מתפקידו ובחודש ספטמבר שלאחר האסון התפטר מתפקידו.

ב-24 בספטמבר סוכנות הידיעות האמריקאית Associated Press הצליחה להשיג סרטון מעיתונאי טורקי ובו רואים את המסוק מתרסק. נשיא צ'צ'ניה אסלאן מסחאדוב הצהיר: "הנה מסוק בוער שמתרסק מעל חנקאלה. הוא נפגע מטיל כתף "איגלה" שלנו". מסחאדוב אף ציין שהרוסים טענו בתחילה כי המסוק התרסק עקב תקלה טכנית. הייתה זו הפעם הראשונה שבה הוצגו סמלים איסלאמיים ולא צ'צ'נים, בהקשר זה של הבדלנות הצ'צ'נית, וכן הפעם הראשונה שבה כוחות המורדים תוארו כלוחמי מוג'אהדין. בסרטון נוסף שהפיץ מסחאדוב, הוא נראה מעניק רובה כמתנת הוקרה, ללוחם שירה את טיל הכתף על המסוק. שתי הקלטות שודרו באופן פיראטי בתדר של ערוץ התקשורת הרוסי REN TV במשך חודש.

בתגובה להפלת המסוק, צבא רוסיה הרס בנייני מגורים ביישוב חנקאלה. גורמי חוק וגורמי צבא גרסו כי אזרחים צ'צ'נים ידעו על הנעשה בשטחם ולא טרחו לדווח על כך לרשויות, כך שמעשיהם נחשבים לבגידה ולסיוע לדבר עבירה. מעל 100 משפחות פונו מבתיהן בזריזות והורשה להן לקחת עימן רק מעט חפצים אישים בטרם הריסת המבנים. הפעולה הצבאית נעשתה לא רק בתור פעולת תגמול אלא גם כדי למנוע קרבה של מחבלים אפשריים לבסיס חיל האוויר בחנקאלה. אזרח צ'צ'ני בן 27, דוקו ז'חנטמיורב, הואשם בסחר בטיל הכתף שהפיל את המסוק, בצילום ההפלה ובסיוע למעשה טרור באפריל 2004. הוא נידון למאסר עולם בגין עבירות "טרור, רצח אכזרי מתוכנן מראש, שוד וניסיון לרצוח גורמי אכיפת חוק"[3]. הוא אולץ לשלם 100,000 רובל (כ-3,500 דולר) לכל משפחה של הרוג באסון וכן 50,000 רובל (כ-1,750 דולר) לכל לוחם ששרד את האסון. להגנתו טען במשפט שהוא אינו טרוריסט אלא חייל במדינת איצ'קרה. ארבעה לוחמים צ'צ'נים נוספים שהיו קשורים להפלת המסוק טרם נלכדו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]