אפי זיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפי זיו
לידה 8 באפריל 1947 (בן 76)
ברטיסלאבה, צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.efiziv.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפי (אפרים) זיו (נולד ב-8 באפריל 1947) הוא סופר, מרצה ומדריך טיולי אמנות בחו"ל. עוסק בהוראה ובכתיבה של תולדות האמנות, הנצרות והמיתולוגיה היוונית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיו נולד בברטיסלבה, צ'כוסלובקיה. בגיל שנתיים עלה עם הוריו לישראל והתיישב עימם בעיר חיפה. אביו, שמחה זיו, עבד כמנהל חשבונות בבית חולים רמב"ם ואמו, חנה זיו, עסקה בהוראה שנים רבות והייתה מנהלת בית ספר.

את לימודיו התיכוניים סיים בישיבה התיכונית, מדרשית נעם בפרדס חנה. ב-1965 התגייס לחיל השריון וסיים את שירותו הצבאי בתפקיד סמ"פ בדרגת סרן. במלחמת יום הכיפורים, בעת שירותו במילואים, נפצע קשה באזור תעלת סואץ.

לזיו תואר ראשון ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר ראשון נוסף, חד חוגי מורחב ותואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל אביב. עבודת הדוקטורט שלו הייתה על הגנאלוגיה של כל הדמויות במיתולוגיה היוונית. את תואר הדוקטור קיבל מאוניברסיטת American Coastline בלואיזיאנה, ארצות הברית.

זיו עבד כמה שנים במשרד הביטחון. לאחר מכן פנה לעסקי הביטוח וכיהן שנתיים כנשיא לשכת אביב של הבונים החופשיים.

משנות התשעים הוא עוסק במתן הרצאות בכל רחבי הארץ בנושאים: היסטוריה של האמנות, המיתולוגיה היוונית, האמנות הנוצרית ותרבות המערב. מרצה במכללות וקתדרות, מוזיאונים, במוסדות תרבות שונים ובקורסים להכשרת מדריכי טיולים בישראל ובעולם, מטעם משרד התיירות וחברות נסיעות. זיו מרצה בהתנדבות בפני חיילי צה"ל בבסיסים השונים.

נשוי ואב לארבעה.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיתולוגיה עכשיו, הוצאת דניאלה די-נור מוציאים לאור והוצאת עם עובד, 2003.

הספר "מיתולוגיה עכשיו" הוא לקסיקון. הספר מאגד בתוכו כ-200 מונחים ומושגים מהמיתולוגיה היוונית אשר נמצאים בשימוש בשפה היומיומית. השפה העברית המתחדשת הושפעה אף היא מאוצרות התרבות המיתולוגית ואימצה לחיקה עשרות מושגים ומונחים מעולמה. הספר משבץ צילומי יצירות אמנות מתקופות שונות.

הספר משלב את הרבדים האטימולוגיים של השמות והמונחים, בשימושים העכשוויים שלהם ובסיפורי המיתולוגיה עצמם. בין המושגים: פאניקה, נרקיסיזם, אולימפוס, אהבה עיוורת, תיבת פנדורה, עקב אכילס, מוזה, קשר גורדי.

"מיתולוגיה עכשיו" נכלל ברשימת רבי המכר של העיתון הארץ.[1]

  • משחקי האלים, דניאלה די-נור מוציאים לאור, 2008.

הספר היחידי בעברית, הסוקר את המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה והאולימפיאדות, שהתקיימו מדי שנה לאורך כ-1,200 שנה ומשבץ בהם את סיפורי המיתולוגיה היוונית הקשורים לתחרויות. בספר מובאים תצלומי יצירות אמנות שיצרו גדולי האמנים לאורך ההיסטוריה, בהשראת התחרויות והספורטאים שהתחרו במשחקים. מובא תיאור ענפי הספורט השונים, הספורטאים הידועים, הפרסים שהוענקו למנצחים, משחקי הנשים והמשחקים שהתקיימו מחוץ לאולימפיה. יש בספר גם התייחסות למשחקים האולימפיים היום ועל הדומה והשונה בין העבר למשחקים המודרניים.

בספר פרק שלם לכל אל והוא משלב בין יצירות האמנות לסיפורי המיתולוגיה. הספר מציג מאות יצירות אמנות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה. בספר ניתנים כללים פשוטים אשר על פיהם ניתן לזהות את הדמויות ואת הסיפור המיתולוגי עצמו בתוך היצירה. כמו כן הספר מאזכר את המיתולוגיה הרומית ומבאר כיצד ניתן להבדיל ביניהן,[דרושה הבהרה] תוך כדי הסברים על הפולחן והדת.

  • הצופן הנוצרי באמנות, כנרת, זמורה-ביתן, דביר – מוציאים לאור בע"מ, 2015.

הספר עוסק בשאלה כיצד לפענח יצירות אמנות העוסקות בתנ"ך ובנצרות. מטרתו לאפשר לצופה לזהות ולהבין את יצירת האמנות שמולה הוא ניצב במוזיאון או בכנסייה. הספר סוקר את התפתחות האמנות הנוצרית, הכוללת יצירות על התנ"ך, תוך כדי הצגת הדמויות החשובות ותיאורן ביצירות אמנות.

הספר מתאר את האירועים והדמויות בתנ"ך מנקודת המבט של יצירות האמנות שעוסקות בהם. בספר כללים פשוטים אשר על פיהם אפשר ללמוד לזהות את הדמויות ואת הסיפור בכל יצירה העוסקת בנושא.

הספר ערוך לפי נושאים, עם אינדקס אטריבוטים. הוא מכיל למעלה מ-600 תמונות.

ספר זה הוא ספר המשך ל"סודות אלי האולימפוס". בין הפרקים – מלחמת טרויה, אודיסאוס, הראקלס, פרסאוס, מסע הארגונאוטים ועוד. גם בספר זה ממשיך זיו להסביר כיצד לזהות כל אחד מהגיבורים המוזכרים בו בתוך יצירות אומנות שונות מרחבי העולם. בספר למעלה מ-250 יצירות אמנות שונות.

ספר זה עוסק במיתולוגיה הרומית, שאינה המיתולוגיה היוונית. המיתולוגיה היוונית יחד עם המיתולוגיה הרומית נקראות כיום בפי כל – "המיתולוגיה הקלאסית". כל הספרים על מיתולוגיה, עוסקים למעשה במיתולוגיה היוונית. אך המיתולוגיה הרומית עצומה בהיקפה ומשלבת (כמו כל המיתוסים בעולם) היסטוריה, תרבות, ארכאולוגיה, דת ופולחנים. יש בה אין ספור דמויות וסיפורים אשר מקורם אינו במיתולוגיה היוונית.

פרקי הספר - האיניאדה - המסע של איניאס מטרויה לרומא - מאיניאס ועד רומולוס ורמוס – ייסודה של רומא - מלכי רומא עד הקמת הרפובליקה - פסיכה ואמור, סיפור אהבה מרגש - סיפורים קצרים - אלי רומא הקדמונים - אלי רומא טרם הטמעתם באלי יוון - מוסדות הדת של המיתולוגיה והשפעתה על הנצרות. כמו כן משולבים בטקסט מאות יצירות אמנות.

לקט ממאמריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יועץ מדעי של התערוכה "מוונוס עד מדונה", בית אריאלה, 2011, בחסות שגריר יוון בישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפי זיו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רבי-מכר, הארץ, 28 במאי 2003