ביימקס!

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביימקס!
Baymax!
כרזת הסדרה בעברית
כרזת הסדרה בעברית
מבוסס על "6 גיבורים" מאת חברת וולט דיסני
סוגה הנפשה ממוחשבת, קומדיה, מדע בדיוני
יוצרים דון הול
כותבים צ'ירוקו דאנלופ
מדבבים ראו כאן
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית (הסדרה דובבה לשפות נוספות, ביניהן עברית)
מספר עונות 1
מספר פרקים 6
תוכנית מקור 6 גיבורים: הסדרה
הפקה
מפיק רוי קונלי, בראד סימונסן
מפיקים בפועל ג'ניפר לי, דון הול, רוי קונלי
חברת הפקה אולפני ההנפשה של וולט דיסני
מוזיקה דומיניק לואיס
אורך פרק 10 דקות
שידור
רשת שידור דיסני+
תקופת שידור מקורית 29 ביוני 2022 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb

ביימקס!אנגלית: Baymax!) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית בהנפשה ממוחשבת, מסוגת קומדיה ומדע בדיוני, אשר נוצרה על ידי דון הול. לאחר הפרויקט "6 גיבורים: הסדרה", זו הסדרה השנייה שמשמשת כהמשכון לסרט הקולנוע "6 גיבורים", אשר מבוסס על הקומיקס "ששת הגיבורים הגדולים" בהוצאת מארוול קומיקס. הסדרה נכתבה על ידי צ'ירוקו דאנלופ, הולחנה על ידי דומיניק לואיס והופקה על ידי אולפני ההנפשה של וולט דיסני, כאשר זוהי הסדרה הראשונה שהופקה על ידיו.

הסדרה עוקבת אחר הרובוט-רופא ביימקס שעוזר לאנשים ברחבי העיר סן פרנסוקיו, כאשר הוא מדובב במקור על ידי סקוט אדסיט ובעברית על ידי צביקה פורמן. הסדרה עלתה לשירות הסטרימינג דיסני+ ב-29 ביוני 2022, כאשר הופקה לה עונה אחת הכוללת שישה פרקים באורך 10 דקות. הסדרה זכתה בעיקר לביקורות חיוביות, כמו כן היא הייתה מועמדת וזכתה במספר פרסים, ביניהם פרס טריילר הזהב, פרסי אמי לתוכניות לילדים ולמשפחה ופרס אנני.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בעיר הבדיונית סן פרנסוקיו לאחר אירועי ההפקות "6 גיבורים" ו-"6 גיבורים: הסדרה". בכל פרק הרובוט-רופא ביימקס עוזר לאזרח אחר בעיר, ביניהם בעלת בית קפה שנפצעה בקרסול, אישה מבוגרת שמפחדת לשחות, ילדה שקיבלה וסת בפעם הראשונה, מנהל משאית אוכל שמגישה רק מרק דגים כשהוא אלרגי למרכיב העיקרי, וחתול רחוב שבלע בטעות אוזניה. בסיום כל פרק, מלבד האחרון, ישנה סצנה אחרי הכתוביות שמתרחשת בחדר של הירו המאדה, נער מתבגר שהוא הבעלים של ביימקס, בה מסוכם היום.

מפני שהסדרה מציגה אירועים מחוץ לצוות גיבורי העל שמתמקדים בו בהפקות הקודמות, החברים של הירו אינם מופיעים בה. במהלך הסדרה מופיעים נושאים כמו פחד ממים, וסת ולהט"ב.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב העברי בוים על ידי תמי ברק וטליה ברקאי, והופק על ידי עדי וולוצקי באולפני אלרום.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית תיאור הדמות
ביימקס סקוט אדסיט צביקה פורמן רובוט-רופא שעוזר לאזרחי העיר סן פרנסוקיו
הירו המאדה ריאן פוטר קובי ליקורמן נער מתבגר שהוא הבעלים של ביימקס
קאס מאיה רודולף איילת רובינסון דודתו של הירו ובעלת בית קפה
קיקו אמילי קורודה עדי ארד אישה מבוגרת שמפחדת לשחות
סופיה לילימאר הרננדז אורה שולמן ילדה שקיבלה וסת לראשונה בחייה
אלי זנו רובינסון גיא גולדברג חברה הטוב של סופיה
מובידה ג'בוקי יאנג-וייט גילן שחף מנהל משאית אוכל שאלרגי לדגים
יוקיטו בריאן טי אורי זלצמן גבר צעיר שמובידה מאוהב בו
יאצ'י חתול רחוב שבסוף הסדרה מאומץ על ידי קיקו

בנוסף דיבבו בדיבוב העברי תמי ברק, טליה ברקאי, דור סרוגו, עינת אזולאי, ניר ברק, שירלי לילו, יהונתן מגון והדר שחף-מעיין.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הפרק בסדרה שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי תסריט הפקה תאריך שידור מקורי
1 Cass קאס דין ולינס צ'ירוקו דאנלופ[1] רוי קונלי 29 ביוני 2022
2 Kiko קיקו
3 Sofia סופיה ליסה טריימן
4 Mbita מובידה דן אברהם בראד סימונסן
5 Yachi יחי מארק קנדי
6 Baymax ביימקס דין ולינס

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014 עלה לאקרנים סרט הקולנוע המונפש "6 גיבורים" בהפקת אולפני ההנפשה של וולט דיסני שבבעלות חברת וולט דיסני, אשר מבוסס על הקומיקס "ששת הגיבורים הגדולים" בהוצאת מארוול קומיקס. הסרט זכה להצלחה רבה, ואף קיבל את פרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-87[2]. בשנת 2017 החלה להיות משודרת סדרת הטלוויזיה "6 גיבורים: הסדרה", אשר מבוססת על סרט זה. הסדרה הופקה על ידי Disney Television Animation והסתיימה בשנת 2021[3], לאחר שהופקו 3 עונות ו-56 פרקים.

בדצמבר 2020, פרק זמן קצר לפני שסדרת הטלוויזיה הסתיימה, הוכרז על ידי ג'ניפר לי, מנהלת הקריאייטיב הראשית של אולפני ההנפשה של וולט דיסני, שתופק סדרה זו שגם מבוססת על הסרט, אשר תקרא "ביימקס!" ותופץ בשירות הסטרימינג דיסני+[4][5]. הרעיון להפקת הסדרה נוצר על ידי דון הול, אשר ביים את הסרט יחד עם כריס וויליאמס, כאשר הוא משמש כמפיק בפועל של הסדרה יחד עם לי ורוי קונלי[6], שהאחרון גם הפיק את הסדרה יחד עם בראד סימונסן[1]. הול שיתף שהוא "חשב שזה יהיה כיף לעשות סדרת דיסני+ עם ביימקס באינטראקציה עם אנשים נורמליים"[1][7], ושהוא מעוניין שהסדרה תתמקד בדמות לאחר שהסדרה הקודמת התמקדה בהרבה דמויות בתוך היקום[8].

זוהי סדרת הטלוויזיה הראשונה שהופקה על ידי אולפני ההנפשה של וולט דיסני[6], דבר שאילץ את צוות ההפקה להסתגל לעבודה בפורמט סיפור אפיזודי[9], שאותו תיאר קונלי כ"תרגיל נהדר בסיפור סיפורים" שנתן לאולפן "הזדמנות לספר סיפורים בדרכים שונות"[10]. המפיקים השתמשו גם בפורמט האפיזודי כדרך לאפשר לעובדים בתוך האולפן לעשות את הופעת הבכורה שלהם בבימוי[7]. כמה אמני סיפור מהסרט הציגו כ-20 רעיונות לסיפורים, מתוכם הם בחרו שישה בעקבות "קשת נושאית". חלק מהאמנים שעשו פיצ'רים נשכרו לביים פרקים על סמך הרעיונות שלהם[11].

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתמקדת ברובוט-רופא ביימקס, אשר מוצא בעיר הבדיונית סן פרנסוקיו חולים "שלא רוצים שיעזרו להם"[12], כאשר צ'ירוקו דאנלופ, כותבת הסדרה, מציינת כי הסירוב שלהם נובע מהכחשה ומפחד להתמודד עם המציאות[10]. הול שיתף שבמהלך הסדרה ביימקס מנסה לעזור לאנשים עם מחלותיהם הפיזיות "ותוך כדי כך, מגיע למקום עמוק יותר רגשי" המאפשר למטופליו לגדול כאנשים[12]. סימונסן אמר שצוות ההפקה רוצה שהסיפורים של כל פרק התפתחו בדרכים בלתי צפויות אך נוגעות ללב[10]. הול וקונלי ציינו שהכתיבה של דאנלופ גרמה לסדרה להיות דומה לטון של הסרט המקורי[13].

המפיקים רצו לתאר את הנושאים המופיעים בכל פרק בצורה זהירה[10]. בפרק השלישי הם רצו להימנע מלתאר את הוסת החודשי כמבייש, כאשר דאנלופ תיארה את התיאור שלו כחשוב עבורה[10]. באופן דומה, עבור הפרק הרביעי, הם שאפו לתאר אלרגיה לדגים כמשהו מדאיג בזמן שהקהל עדיין יכול היה ליהנות מהפרק[10]. בניגוד לסרט, הסדרה אינה כוללת אלמנטים של גיבורי על, כאשר הול במקום זאת רוצה שהיא תזכיר יותר את הפרוצדורות הרפואיות שבהן צפה בילדותו[14].

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות היחידות שהופיעו במדיות הקודמות של הזיכיון ומופיעות גם בסדרה זו הן ביימקס, הירו המאדה וקאס[15]. המדבבים המקוריים של שלושת הדמויות חזרו לדבב אותן גם בסדרה זו, כאשר הם כוללים את סקוט אדסיט, ריאן פוטר ומאיה רודולף[15]. בנוסף אליהם דיבבו בסדרה את הדמויות החדשות זנו רובינסון, לילימאר הרננדז, ג'בוקי יאנג-וייט, אמילי קורודה ובריאן טי[15]. הרננדז נבחרה לדבב את דמותה של סופיה לאחר ששמעו את הקלטת האודישן שלה והרגישו שהיא מסוגלת לתאר במדויק את האינטליגנציה והגיל של הדמות[10].

בדיבוב העברי קובי ליקורמן חזר לדבב את דמותו של הירו המאדה[16], לאחר שדיבב אותו גם בסרט המקורי ובסדרת הטלוויזיה הראשונה[17][18]. ביימקס דובב על ידי צביקה פורמן[16], לאחר שדיבב אותו בדיבוב הסדרה[17], כאשר בסרט המקורי דיבב אותו עמוס שוב[18]. את קאס דיבבה איילת רובינסון[16], לאחר שבסרט ובסדרה דובבה על ידי תמר קינן[17][18].

הנפשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנימטורים של הסדרה עשו בהנפשתה שימוש חוזר מחומרים מהסרט המקורי, כאשר היה צריך לעדכן את הנתונים עקב שינויים בטכנולוגיה מאז יציאתו לאקרנים[10]. לאחר המרת הנתונים, האנימטורים בדקו אותם וטיפלו בשגיאות שנמצאו[10]. כשהיה אפשר הם היו עושים שימוש חוזר ושלא הם יצרו דגמים חדשים[9].

עבור העיצובים של הדמויות החדשות, האנימטורים עשו שימוש חוזר בדגמים שהופיעו בהמונים בסרט המקורי[9]. לדברי סימונסן, התהליך דרש תיאום עם הדירקטורים; בזמן שהבמאים פיתחו את הסיפור לכל פרק, המפיקים היו נותנים להם סדרה של דמויות רקע שלדעתם יתאימו לסיפור, ולאחר מכן הבמאים בחרו את הדגם[9].

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה של הסדרה הולחנה על ידי דומיניק לואיס, אשר עבד על הפסקול של הסרט המקורי יחד עם הנרי ג'קמן. לואיס הלחין את הפרטיטורה לסדרה עד מאי 2022, חודש לפני יציאת הסדרה[19]. ב-29 ביוני 2022, עם הפצת הסדרה, יצא לאור על ידי וולט דיסני רקורדס פסקול הסדרה שכולל 18 רצועות שונות[20].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטריילר הראשון של הסדרה פורסם ב-12 בנובמבר 2021, ביום שצוין יום דיסני+[4]. טריילר נוסף פורסם ב-20 במאי 2022, במהלך יום הסטרימינג הלאומי[2]. ב-17 ביוני 2022 הוקרן הפרק הראשון של הסדרה בפסטיבל סרטי האנימציה הבין-לאומי אנסי[7]. ב-29 ביוני 2022 הסדרה עלתה לדיסני+, כשהיא כוללת שישה פרקים[21].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה קיבלה בעיקר ביקורות חיוביות, וזכתה לאחוזי צפייה גבוהים. על פי אפליקציית מעקב הצפייה "TV Time", הסדרה הייתה החמישית המוצפת ביותר בחודש הבכורה שלה, יוני 2022[22]. באתר הביקורות "Rotten Tomatoes" לסדרה יש דירוג של 100% על סמך שישה מבקרים, עם דירוג ממוצע של 8.3/10[23]. הסדרה הייתה מועמדת וזכתה במספר פרסים, ביניהם פרס טריילר הזהב, פרסי אמי לתוכניות לילדים ולמשפחה ופרס אנני[24][25][26].

סם סטון שיבח באתר "Comic Book Resources" את עבודתו של הול ואת העומק הרגשי של הסדרה[27]. ג'ף יואינג מאתר "פורבס" תיאר את הסדרה כ"מדהימה באופן לא מפתיע", כינה את הפרקים "חמודים" ושיבח את ההנפשה והדיבוב[28]. באתר "Game Rant" נכתב על ידי רייבן ברונר שהסדרה מאמצת את הנאיביות של גיל ההתבגרות, תוך פיתוח הזיכיון והעולם של "6 גיבורים"[29]. פולי קונוויי דירג באתר "Common Sense Media" את הסדרה ב-4 מתוך 5 כוכבים, שיבח את תיאור המסרים החיוביים והמודלים לחיקוי, תוך ציון התמדה ואמפתיה, והחמיא לייצוגים המגוונים בין הדמויות[30]. מאט פאולר דירג באתר "IGN" את הסדרה בציון 8 מתוך 10, מצא את האינטראקציות בין הדמויות נעימות, ושיבח את הסדרה על ההומור וההנפשה שלה[31].

במהלך הסדרה ישנם דמויות להט"ב, דבר שעורר מחלוקות וביקורות שונות[32][33]. עקב כך, הסדרה נאסרה במזרח התיכון ובכמה מדינות אורתודוקסיות[34].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 מרצדס מיליגן, Trailer: ‘Baymax’ Is Back in New ‘Big Hero 6’ Series on Disney+, באתר Animation Magazine‏, 20 במאי 2022
  2. ^ 1 2 ג'ון רידלהובר, 'Baymax!' Trailer Reveals the Return of 'Big Hero 6's Cuddly Super-Robot, באתר Collider‏, 20 במאי 2022
  3. ^ ניק רומנו, Big Hero 6 The Series to end with season 3: Cast look back on their favorite moments, באתר אנטרטיינמנט ויקלי, 28 בינואר 2021
  4. ^ 1 2 אריק מסוטו, ‘Baymax!’ Series Trailer Has Everyone’s Favorite ‘Big Hero 6’ Health Care Robot Helping Others, באתר Collider‏, 12 בנובמבר 2021
  5. ^ נלי אנדריבה, ‘Baymax!’, ‘Tiana’, ‘Moana & ‘Zootopia+’ Series Set For Disney+, באתר Deadline Hollywood‏, 10 בדצמבר 2020
  6. ^ 1 2 בן פירסון, 'Baymax!' And 'Zootopia+' Animated TV Shows Coming To Disney+, באתר Film/‏, 10 בדצמבר 2020
  7. ^ 1 2 3 אלכס רייף, Annecy 2022 Recap: Walt Disney Animation Studios Gives First Look at “Strange World,” “Baymax!,” and “Zootopia+”, באתר Laughing Place‏, 17 ביוני 2022
  8. ^ אדמין, Baymax! Interview with Don Hall and Roy Conli, באתר Opentapes‏, 29 ביוני 2022
  9. ^ 1 2 3 4 לריל ג'וסף, Walt Disney Animation Studios Shows Another Side of Heroism in Baymax!, באתר חברת וולט דיסני, 6 ביוני 2022
  10. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Disney Baymax! Production Brief מאת אולפני ההנפשה של וולט דיסני
  11. ^ Baymax! and Marvel Studios' Doctor Strange in the Multiverse of Madness - What's Up, Disney+, באתר יוטיוב, 15 ביולי 2022
  12. ^ 1 2 אנני מרטין, 'Baymax!' trailer shows 'Big Hero 6' character try to help others, באתר יונייטד פרס אינטרנשיונל, 20 במאי 2022
  13. ^ אשלי, DON HALL AND ROY CONLI ON THE HEART OF THE BAYMAX SERIES, באתר With Ashley And Company‏, 27 ביוני 2022
  14. ^ קווין קרטר, Baymax! Creators Discuss The Show's Focus On Healthcare Providers As Heroes - The Illuminerdi, באתר The Illuminerdi‏, 27 ביוני 2022
  15. ^ 1 2 3 קייטי קמפיונה, Baymax Sets Out to Save the City in New ‘Big Hero 6’ Spinoff Trailer (Video), באתר TheWrap‏, 20 במאי 2022
  16. ^ 1 2 3 ביימקס!, במיזם "אישים" לתיעוד היצירה הישראלית
  17. ^ 1 2 3 6 גיבורים: הסדרה, במיזם "אישים" לתיעוד היצירה הישראלית
  18. ^ 1 2 3 שישה גיבורים, במיזם "אישים" לתיעוד היצירה הישראלית
  19. ^ צוות האתר, Dominic Lewis Scoring Disney+’s ‘Baymax!’, באתר Film Music Reporter‏, 21 במאי 2022
  20. ^ צוות האתר, ‘Baymax!’ Soundtrack Album Details, באתר Film Music Reporter‏, 28 ביוני 2022
  21. ^ דניאלה דירקטורו-מסטון, How to Watch ‘Big Hero 6’ Sequel Series ‘Baymax!’ Online, באתר הוליווד ריפורטר, 28 ביוני 2022
  22. ^ סטפני פראנג', Disney+’s ‘Ms. Marvel’ Top New Show, Netflix’s ‘The Umbrella Academy’ Top Returning Show Anticipated in June, באתר Media Play News‏, 26 במאי 2022
  23. ^ ביימקס!, באתר Rotten Tomatoes
  24. ^ קלייטון דייויס, Golden Trailer Awards: ‘The Batman’ and ‘Top Gun: Maverick’ Among Nominees, Disney Leads for Studios (EXCLUSIVE), באתר וראייטי, 2 באוגוסט 2022
  25. ^ מרצדס מיליגן, 2nd Children’s & Family Emmy Awards Announce Nominees, באתר Animation Magazine‏, 2 בנובמבר 2023
  26. ^ קרולין ג'יארדינה, ‘Guillermo Del Toro’s Pinocchio’ Wins Five Trophies Including the Top Prize at the 50th Annie Awards, באתר הוליווד ריפורטר, 25 בפברואר 2023
  27. ^ סם סטון, REVIEW: Baymax! Brings the Inflatable Character on Heartfelt Adventures on Disney+, באתר Comic Book Resources‏, 29 ביוני 2022
  28. ^ ג'ף יואינג, Review: Baymax! Is A Charming, Limited, But Still Enjoyable Set of Vignettes, באתר פורבס, 29 ביוני 2022
  29. ^ רייבן ברונר, Baymax! Review, באתר Game Rant‏, 29 ביוני 2022
  30. ^ ביימקס!, באתר Common Sense Media
  31. ^ מאט פאולר, Baymax! Season 1 Review, באתר IGN‏, 29 ביוני 2022
  32. ^ ג'ון דודג', Baymax! Scene Featuring Trans Man and Period Products Fuels Online Discussion, באתר Comic Book Resources‏, 30 ביוני 2022
  33. ^ דינה אלג'נאידי, Fans Praise Baymax! for Featuring a Transmasculine Character Buying Menstrual Pads, באתר Primetimer‏, 29 ביוני 2022
  34. ^ אלכס ריטמן, Disney+ Middle East to Align With Local Censorship Rules, ‘Lightyear’ Won’t Appear on Streamer, באתר הוליווד ריפורטר, 5 באוגוסט 2022