בלדה לאישה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בלדה לאישה הוא שיר שנכתב על ידי המשוררת תרצה אתר בשנת 1977, והולחן על ידי משה וילנסקי. שיר זה היה כפי הנראה השיר האחרון שכתבה, ויש הרואים בו ניבוי לסיום חייה. את השיר כתבה אתר להצגה "ארבע נשים" שנעשתה לפי מחזה פרי עטהּ של פאם ג'מס (Pam Gems), שאותו תרגמה קודם.[1]

בלדה לאישה

"אֲפִלּוּ הַסְּפָרִים בַּחֶדֶר,
הַסָּגוּר וְהֶעָצוּב,
כְּבָר יָדְעוּ: הִיא לֹא בְּסֵדֶר,
הִיא הוֹלֶכֶת לִבְלִי שׁוּב.
עוֹד פּוֹרְחוֹת הַרְחֵק בָּעֵמֶק
שְׁלָל חֲבַצָּלוֹת הַבָּר.
אָךְ לַמְרוֹת הַכֹּל,
הַכֹּל נִגְמָר."

תרצה אתר. הבית האחרון בשיר.

בתי השיר ותכניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר, המדבר בגוף שלישי על אישה, מתאר פרידה וצער רב. הוא מורכב משלושה בתים, שכל אחד מהם מסתיים במילים "הכל נגמר". הבית הראשון, הנפתח במילים "אפילו ענני הגובה" מתאר את תקופת הקיץ, בה מופיעים ענני גובה. הבית השני, הנפתח במילים "אפילו ענני אוקטובר, הסגולים אל מול שקיעה" מעיד על תקופת הסתיו. ואילו הבית השלישי נפתח במילים "אפילו הספרים בחדר, הסגור והעצוב".

מוטיב חוזר בשיר הוא החבצלות, צמח בר הגדל באזורי החוף והנגב. חבצלות הבר הפורחות במחזוריות, מוזכרות בכל בית בשיר כחלק מהטבע והנוף, והן הַנְגָּדָה להמשך, המציין כי "הכל נגמר".

הרקע לכתיבת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרצה אתר הושפעה כנראה משירה של המשוררת האמריקאית סילביה פלאת' "פרגים באוקטובר" (Poppies in October), כפי שהראתה נגה אלבלך במחקר שערכה לעיזבונה של אתר.[2] השיר של פלאת' נכתב על ידה באוקטובר 1962, שלושה חודשים לפני ששמה קץ לחייה, ופורסם בשנת 1965 בקובץ "אריאל". בעזבונה של תרצה אתר התגלה תרגום של השיר, שנעשה כנראה בסמוך למועד הפרסום שלו. השורה הראשונה בתרגומה של אתר - "אפילו ענני-השמש אינם יכולים להשתלט על הגלימות האלה" - מזכירה מאוד את שורת הפתיחה של "בלדה לאישה", שנכתבה יותר מעשור אחריו.

השיר "בלדה לאישה" נכתב למחזה "ארבע נשים" מאת פאם ג'מס (Pam Gems) שהועלה בתיאטרון הבימה, שאחת הדמויות בו מתאבדת. תרצה אתר, שתרגמה את ההצגה, החליטה להוסיף ולכתוב שיר מקורי שיושמע בסיומה. בטיוטה קודמת קראה המשוררת לשיר בשם "פרחי אוקטובר", והבתים בו הסתיימו במילה "אינסוף". שלושה שבועות לפני מותה בחרה תרצה בגרסה הסופית, המוכרת כיום, ושינתה את סיום הבתים בשיר לשורה - "אך למרות הכל, הכל נגמר".[3]

תרצה אתר בחרה במלחין משה וילנסקי להלחנת השיר. בבוקרו של היום שבו העביר וילנסקי את השיר המולחן ל"הבימה", ב־7 בספטמבר 1977, בהיותהּ בת 36 בלבד, נהרגה תרצה אתר כשנפלה מחלון ביתה שבקומה השישית. המשפחה טענה שהייתה זו תאונה, מאחר שימים ספורים לפני מותה נפגעה על ידי מכונית, וכתוצאה מכך קיבלה טיפול של תרופות מטשטשות אשר עלולות היו לגרום לנפילתה.[4] אמנם, רמזים להתאבדות נמצאו בחלק משיריה. הבולט בהם היה בשיר "בלדה לאישה".

ביצועי השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוקלט להצגה "ארבע נשים" בביצועו של ששי קשת,[5] והושמע בסוף ההצגה. הצגת הבכורה עלתה ב-24 בספטמבר 1977.

אחד הביצועים המפורסמים של השיר הוא של הזמרת נורית גלרון, שהוקלט בהופעה חיה בליווי תזמורת בתוכנית הרדיו של קול ישראל "סולן ותזמורת" בעיבודו וניצוחו של אלכס וייס, ונכלל באלבומה "סימפתיה" משנת 1982.[6] כמו כן, הופיעה עם השיר בערב הוקרה שנערך למשה וילנסקי באותה שנה, שנקרא זר כלניות למשה וילנסקי.(שיצא גם כאלבום).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זיוה שמיר, 'אפילו ענני אוקטובר' - שירי פרדה מן החיים: תרצה אתר בעקבות סילוויה פלאת, מאזנים 76, 2002, עמ' 35-39
  • ערן ליטווין (עורך), בלדה לאישה:פזמונים ושירים מולחנים. בני ברק:הקיבוץ המאוחד, 2006
  • "קול משלה" מאת נגה אלבלך, ביוגרפיה שירית של תרצה אתר בספר תרצה אתר - כל השירים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2018, עמודים 533–588.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארבע נשים, באתר ארכיון תיאטרון הבימה (ארכיון)
  2. ^ נגה אלבלך, פרגים וחבצלות בר להלוויה שלי, באתר הארץ, 12 ביוני 2009
  3. ^ על השיר "בלדה לאישה" בביצוע נורית גלרון. אתר חרסונסקי מיוזיק
  4. ^ עפרי אילני, היום לפני 32 שנה: המשוררת תרצה אתר נמצאה מתה, באתר הארץ, 7 בספטמבר 2009
  5. ^ בלדה לאישה, בביצוע ששי קשת, סרטון באתר יוטיוב
  6. ^ נורית גלרון - ביוגרפיה, באתר איוונטים

7. בשנת 2012 הוציאה חברת NMC מארז של חמישה תקליטורים הנושא את השם בלדה לאישה. האוסף כולל 98 שירים מהשנים הראשונות שלפני קום המדינה ועד השנים האחרונות. שמו המלא של המארז נקרא "בלדה לאישה: נשים בזמר העברי, אנטולוגיה 1940-2011".