גוון מור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גוון מור
Gwen Moore
דיוקנה הרשמי של מור בקונגרס, 2019
דיוקנה הרשמי של מור בקונגרס, 2019
דיוקנה הרשמי של מור בקונגרס, 2019
לידה 18 באפריל 1951 (בת 72)
ראסין, ויסקונסין, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת מרקט
עיסוק פוליטיקאית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת בפטיזם[1]
gwenmoore.house.gov
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הרביעי של ויסקונסין
3 בינואר 2005 – מכהנת
(19 שנים)

גוונדולין סופיה מוראנגלית: Gwendolynne Sophia Moore; נולדה ב-18 באפריל 1951) היא פוליטיקאית אמריקאית, המכהנת כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הרביעי של מדינת ויסקונסין, ברציפות מאז 2005. מור, חברת המפלגה הדמוקרטית, מייצגת מחוז בחירה שברובו שוכנת העיר מילווקי. בקונגרס ה-115 הייתה מצליפת השדולה השחורה בקונגרס. היא האישה הראשונה המייצגת את המחוז והאישה השנייה שמייצגת את ויסקונסין בקונגרס לאחר תמי בולדווין, כמו גם האישה האפרו-אמריקאית הראשונה לעשות כן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מור נולדה בראסין שבוויסקונסין, אך בילתה את רוב חייה במילווקי. היא השמינית מבין תשעת ילדי הוריה; אביה היה עובד מפעל ואמה הייתה מורה בבית ספר ציבורי. מור למד בבית הספר התיכון נורת' דיוויז'ן, וכתלמידה שימשה כנשיאת מועצת התלמידים. מאוחר יותר למדה באוניברסיטת מרקט והפכה לאם חד-הורית על בסיס קצבת רווחה. בשנת 1973 השלימה לימודי תואר ראשון במדע המדינה. כמארגנת בסוכנות הממשלתית "AmeriCorps VISTA", פעלה מור להקמת איגוד האשראי לפיתוח קהילתי של קרים סיטי, שהציע מענקים לתושבים בעלי הכנסה נמוכה להקמת בתי עסק. על עבודתה זו הוענק לה הפרס הלאומי "מתנדב העשור של VISTA" של השנים 1976–1986. בשנים 1985 עד 1989 עבדה במילווקי כאסטרטגית לפיתוח השכונות ובמחלקה המדינתית ליחסי תעסוקה ובריאות ושירותים חברתיים. מור עבדה גם ברשות הדיור והפיתוח הכלכלי של ויסקונסין (WHEDA) כפקידה לענייני דיור ציבורי.

בשנת 1988 נבחרה מור אל בית המחוקקים של מדינת ויסקונסין, ובשנים 1989–1993 ייצגה את מחוז הבחירה השביעי באספה המדינתית. היא הייתה תומכת נלהבת בחקירת תיקו של הרוצח הסדרתי ג'פרי דאהמר, שהתגורר במרחק כשני רחובות ממור. בשנת 1992 נבחרה מור לסנאט של ויסקונסין, בו ייצגה את מחוז הבחירה הרביעי בין השנים 1993–2005. היא הייתה האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שנבחרה לסנאט המדינתי ונודעה בשל התנגדותה הנחרצת לחיוב הצגת תעודות זהות בכניסה לקפיטול מדינת ויסקונסין[2].

מור נבחרה אל בית הנבחרים של ארצות הברית בשנת 2004 עם 69.6% מקולות הבוחרים, כאשר גברה על עורך הדין ג'רלד בויל, מועמד המפלגה הרפובליקנית. היא הייתה אחת מתוך קומץ אפרו-אמריקאים שנבחרו לראשונה לקונגרס במחזור הבחירות של 2004; בבחירות אלה רשמה לעצמה שני שיאים: האישה השנייה המייצגת את ויסקונסין בקונגרס, אחרי תמי בולדווין, והאישה האפרו-אמריקאית שנבחרה מטעם מדינה זו לקונגרס[3]. מור היא תומכת נלהבת בזכויות נשים, ולעיתים תכופות מפרסמת הצהרות בסוגיות הנעות בין הזכות להפיל ואלימות במשפחה. ב-6 במאי 2006 נעצרה מור ושמונה מעמיתיה לשדולה השחורה בקונגרס והואשמו בהתאספות בלתי-חוקית ובהפרת-סדר לאחר שנכנסו לשטח שגרירות סודאן בוושינגטון הבירה כדי להפנות את תשומת הלב הציבורית אל רצח העם בדארפור.

בינואר 2011 נבחרה ליושבת הראש הדמוקרטית של שדולת הנשים בקונגרס, שם פעלה למען הגנת זכויות רבייה בחוק הגנת החולה וטיפול בר השגה. ביולי 2019 הצביעה מור נגד החלטת בית הנבחרים שהציג בראד שניידר כאות התנגדות למאמצים תנועת ה-BDS להחרים את מדינת ישראל[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גוון מור בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של גוון מור בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]