גולני שלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"גולני שלי"
סינגל בביצוע יהורם גאון
יצא לאור 1974
שפה עברית
אורך 3:26
כתיבה עמוס אטינגר[1]
לחן אפי נצר[1]
עיבוד יצחק גרציאני[1]
גרסאות כיסוי שלומי שבת[2] ‏•‏‏ רביב כנר[3]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"גולני שלי" הוא שיר בביצוע הזמר הישראלי יהורם גאון, שהתפרסם ב־1974. עמוס אטינגר כתב את השיר, ואפי נצר הלחין אותו. השיר התקבל כהמנון חטיבת גולני.

על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־1974, אחרי מלחמת יום הכיפורים ולקראת כנס של חטיבת גולני בבנייני האומה בירושלים, הגיע מפקד החטיבה באותם הימים, אורי שמחוני, לאטינגר וביקש ממנו ומאפי נצר (שהיה גם המנהל המוזיקלי של המופע בכנס[4]) לכתוב שיר לכבוד הכנס. אטינגר עיין בטקסט של איתן הבר ("מעין מקאמה", לדברי אטינגר) שבתוך חוברת של גולני שהייתה מונחת מולו, טקסט שנשא את השם "גולני שלי", ועל בסיסו כתב אטינגר בו במקום את המילים. "המקאמה שכתב איתן הבר שימשה בסיס לשיר הזה ואני נותן את כל הקרדיט לאיתן", אמר אטינגר[5]. גם אפי נצר הלחין את השיר במקום בתוך 10–15 דקות. לאחר יצירת השיר הגיע שמחוני לאטינגר עם עוד מג"דים מהחטיבה כדי לשמוע את השיר, והתלהב מאוד מהתוצאה. נצר ביקש שיהורם גאון יבצע את השיר וכן הציע ש־200–300 חיילים ישירו אותו עם גאון בליווי תזמורת צה"ל. הבקשות התקבלו, והשיר בוצע בכנס החטיבה. יהורם גאון שר אותו שלוש פעמים באותו הערב, והשיר הפך להמנון החטיבה[5][4].

מילות השיר סוקרות ציוני דרך במורשת הקרב של החטיבה עד כתיבת השיר: מלחמת השחרור, מבצע קדש, קרבות רפיח, מלחמת ששת הימים וקרב תל פאחר והקרבות הקשים על החרמון במלחמת יום הכיפורים: הניסיון הישראלי לכיבוש החרמון מחדש ומבצע קינוח וכן הקרבות על שיא החרמון[6].

אפי נצר הלחין המנונים צבאיים רבים. הוא ביקש מכל פזמונאי שכתב את המילים להמנונים (במקרה הזה אטינגר) להוסיף שורה או שתיים על חיילים שנפלו. ובשיר: "ורעים שנותרו בצידי הדרכים למולי"[7].

הוספת בית חדש, 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר התווסף עוד בית שאטינגר כתב לאחר מבצע צוק איתן, שבו ספגה חטיבת גולני אבידות קשות, כשזכור במיוחד קרב שג'אעייה, שבו נהרגו 13 מלוחמיה. עופר מנדלוביץ', אביו של סמ"ר עוז מנדלוביץ'[8], לוחם "גולני" שנפל במבצע (והיה גם נגן ומוזיקאי[9]) פנה ליוצרי ומבצע השיר המקורי וביקש מהם לעדכן את המנון החטיבה, כדי להנציח את בנו וחבריו שנפלו בקרב. בתחילה לא רצה אטינגר לגעת בשיר, בטענה שאם כל מלחמה יוסיפו בית להמנונים, לא יהיה לזה סוף, אך עופר מנדלוביץ' נסע לביתו של אטינגר ושכנע אותו. גם יהורם גאון הסכים להקליט גרסה חדשה, ואטינגר כתב את הבית. לימים אמר: "בסופו של דבר זה הצדיק את עצמו"[10][9].

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (1975)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל הגל הקל 10[11]
גלי צה"ל 3[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]