דה זור'ב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משפחת דה זור'באנגלית וצרפתית: de Zogheb, או דה זור'ייב Zughayb) היא משפחה של אנשי רוח ודיפלומטים ממוצא סורילבנוני, שהתיישבו במאה ה-19 באלכסנדריה שבמצרים.

מקור המשפחה היה ככל הנראה מדמשק ומהעיירה ראשיא אל-פוח'אר (אנ') שבדרום לבנון. דתם הייתה נוצרית אורתודוקסית. אליאס זור'ב היה אחד מראשי העירייה החשובים בתולדות היישוב רשיא אל-פוחאר. ענף המשפחה במצרים קיבל תואר של רוזנים.

למשפחה הייתה באלכסנדריה וילה מפורסמת שנבנתה בשנת 1898, שמשמשת כיום אכסניה לבית הספר "טושקה". בקהיר ברחוב קַסְר א-ניל נמצא ארמון זור'ב, שתוכנן בידי מקס הרץ פאשה, והפך מאוחר יותר לבניין נציגות דנמרק.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הנציגים המפורסמים של המשפחה נמנו:

ברנאר דה זור'ב
  • ברנאר דה זור'באנגלית: Bernard de Zogheb; ‏1924 - 14 ביולי 1999) מחזאי, צייר ואיש הבוהמה המצרית מאלכסנדריה. מחבר מספר אופרטות (וודוויל), כתובים בלינגואה פרנקה הים-תיכונית - העגה האיטלקית המקומית מאלכסנדריה, המתובלת בביטויים מצרפתית, ערבית, יוונית ואנגלית. האופרטות הוצגו בסוף שנות השישים בניו יורק על ידי להקת תיאטרון בובות "The Little Players": "ויטה אלכסנדרינה" (Vita Alessandrina) בהשראת חיי המשורר קונסטנדינוס קוואפיס (1963); ו"האחיות ברונטה" (Le Sorelle Brontë) ‏(1968). המוזיקה הורכבה מלחנים עממיים של התקופה. בעריכת מחזות זמר אלה, ברנאר דה זור'ב שיתף פעולה עם המשורר האמריקאי ג'יימס מריל, שכתב גם דברי מבוא למחזות. כמו כן כתב "יומן אלכסנדריני" שפורסם בשנת 1954. בעשור האחרון הוצגו שוב האופרטות שלו, בצרפת ואיטליה. בשנת 2009 הוצגה גרסה חדשה של האופרטה "האחיות ברונטה" בביאנלה של ונציה, על ידי להקת תיאטרון מטורינו. אופרטות אחרות של ברנאר דה זור'ב הן: "פדרה" (Fedra) לפי ראסין; ו"חופשה בפריז" (Vacanza a Parigi). בשנות ה-20-30 ברנאר דה זור'ב נושל מחלק מנכסיו על ידי השלטונות ובילה בהמשך שנים רבות בצרפת, בארצות הברית ובמרוקו. בשנות ה-80 חזר לעיר מולדתו אלכסנדריה, שם נפטר בשנת 1999 בגיל 74. העיתון "אל אהראם" פרסם מאמר הספד לזכרו.
  • סטפאן אולרי - היה מחזאי פרינג' צרפתי, בן לרוזנת מרי דה זור'ב. כתב, בין היתר, גרסה חדשה של האופרטה "ויטה אלכסנדרינה" של ברנאר דה זור'ב, שהוצגה בשנת 2002 בתיאטרון "דה לה סיטֵה" בפריז.
  • אנרי דה זור'ב (19001939) היה משורר צרפתי שהתפרסם בשנות ה-30.
  • מישל דה זור'ב - היה בן דודו של מלך מצרים, פואד[דרושה הבהרה]. בוגר מכללת איטון ואוניברסיטת לוזאן בשווייץ. היה אספן אמנות. נישא לשחקנית התיאטרון הצרפתייה גבריאל דורזיא (1979-1880).
  • שארל דה זור'ב - היה דיפלומט לבנוני, בצעירותו אחד משחקני הגולף המפורסמים במצרים.
  • אן דה זור'ב - בתו של שארל דה זור'ב, דוגמנית לשעבר. במשך מעל שלושים שנה הייתה אשתו של הזמר הקנדי ממוצא לבנוני פול אנקה.
  • ז'אק דה זור'ב - היה איש תיאטרון וסופר צרפתי, ידיד קרוב ושכן של המלחין מוריס ראוול ביישוב מונפור. כתב, בין השאר, ספר זכרונות אודותיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]