דיינה פלטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיינה פלטו
Dana Plato
דיינה פלטו, על טעם ועל ריח, 1979
דיינה פלטו, על טעם ועל ריח, 1979
לידה 7 בנובמבר 1964
מייווד, קליפורניה, ארצות הברית
התאבדה 8 במאי 1999 (בגיל 34)
מור, אוקלהומה, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון ויליאם הווארד טאפט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיינה מישל פלטואנגלית: Dana Michelle Plato; ‏7 בנובמבר 1964 - 8 במאי 1999) הייתה שחקנית אמריקאית שהתפרסמה בתפקיד קימברלי דראמונד בקומדיית המצבים "על טעם ועל ריח". לאחר שעזבה את התוכנית, ניסתה לקדם את עצמה כשחקנית רצינית, אך ללא הצלחה. היא עבדה באופן אקראי בסרטים לטלוויזיה ובסרטים עצמאיים, וכן בקריינות.

בגיל 34, לאחר מספר שנים שבהן חיה חיי עוני, פלטו התאבדה באמצעות נטילת מנת יתר של תרופה לשיכוך כאבים יחד עם תרופה להרפיית שרירים.

ילדותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטו נולדה בשם דיינה מישל ב-7 בנובמבר 1964 בעיר מייווד, קליפורניה. אמה, זני לינדה, הייתה צעירה לא נשואה, מטפלת בתינוק בן שנה וחצי. היא בחרה למסור את התינוקת לאימוץ. דיקן ופלורין "קיי" פלטו, תושבי עמק סן פרננדו, אימצו את דיינה ביוני 1965. כשהייתה בת שלוש, הוריה המאמצים התגרשו, והיא נותרה להתגורר עם אמה המאמצת.

קריירה בטלוויזיה ובקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיי פלטו התחילה לקחת את בתה בגיל צעיר למספר מבחני בד. בגיל שבע פלטו החלה להופיע בפרסומות בטלוויזיה. היא הופיעה כילדה בלמעלה מ-100 פרסומות לחברות שונות, ביניהן דול וKFC.

הופעת הבכורה הקולנועית של פלטו הייתה בשנת 1977, בגיל 13, בסרט האימה "Return to Boggy Creek". לאחר מכן הופיעה בסרטים רבים, ביניהם "High School U.S.A.‎" וסרט המשך ל"מגרש השדים". כמו כן שיחקה בפרקים של הסדרות "ספינת האהבה" ו"סטיב אוסטין, האיש השווה מיליונים".

בנוסף לכישרון המשחק שלה, פלטו עסקה גם בהחלקה אולימפית בגלגיליות, ושולבה בנבחרת ארצות הברית. אימה החליטה שעליה לוותר על קריירה זו לטובת משחק בטלוויזיה, לאחר שהוצע לה התפקיד של קימברלי דראמונד בסדרה "על טעם ועל ריח".

"על טעם ועל ריח"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – על טעם ועל ריח

בשנת 1978, הושקה הסדרה "על טעם ועל ריח", בה כיכב קונרד ביין בתפקיד פיליפ דראמונד, עשיר לבן אלמן מהעיר ניו יורק, המאמץ שני צעירים אפרו-אמריקאים לאחר מות הוריהם. פלטו שיחקה את קימברלי, בתו המתבגרת של דראמונד, שבתחילת הסדרה הופכת להיות אחותם של שני הילדים המאומצים, ויליס (טוד ברידג'ס) וארנולד (גארי קולמן). הסדרה הפכה מיד ללהיט.

פלטו הופיעה בסדרה מ-1978 עד 1986, עם הפסקה של שנה בשנת 1984 בשל הריונה למוזיקאי לני למברט ולידת בנה, טיילר אדוארד.

לאחר 1986[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעזבה את "על טעם ועל ריח" בשנת 1986, פלטו ניסתה לקדם את עצמה כשחקנית רצינית, אך התקשתה לקבל תפקידים החורגים מהדמות הקומית ששיחקה בסדרה. היא נאלצה להתפשר על תפקידים בסרטים מדרגה שנייה ("בי מובי") כמו "מרוץ ביקיני בחוף" ו"קאובוי קטלני".

בשנת 1992, פלטו זכתה להיות אחד השחקנים הראשונים שכיכב במשחק וידאו. המשחק, "Night Trap", לא זכה להצלחה גדולה, אבל נחשב למשחק פורץ דרך עקב היותו המשחק הראשון המשתמש בשחקנים אמיתיים, ובמיוחד בשחקנית ידועה כמו דיינה פלטו. המשחק הכיל תוכן מיני ואלים ועקב כך קיבל ביקורות שליליות.

לקראת סוף הקריירה שלה, פלטו כיכבה במספר סרטים ארוטיים, ובשנת 1989 דגמנה בעירום לעיתון פלייבוי. היא הופיעה בעירום חלקי בסרטים "החשוד העיקרי" (1988) ו"ראיות משכנעות" (1995), ובקומדיה בשם "סיפורם של ג'ק וג'יל ... וג'יל" (1997) שגם בה היה עירום חלקי. לאחר סרט זה היא הופיעה רק בסרט אחד נוסף.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטו החלה לצרוך סמים ואלכוהול בשלב מוקדם בחייה. בגיל 14 היא לקחה מנת יתר של כדורי וליום. היא הודתה ששתתה אלכוהול והשתמשה במריחואנה וקוקאין במהלך שנותיה בסדרה "על טעם ועל ריח".

בחודש דצמבר 1983 פלטו עברה לגור עם הגיטריסט לני למברט. בני הזוג נישאו באפריל 1984, וביולי 1984 נולד בנם טיילר אדוארד. הם נפרדו בשנת 1988 ולאחר מכן התגרשו. עקב התמכרותה לסמים, לני למברט קיבל משמורת ילדים מלאה, כאשר לדיינה פלטו היו רק זכויות ביקור.

בשנת 1991 פלטו עברה ללאס וגאס, שם חיה חיי עוני. לאחר תקופת אבטלה ארוכה נאלצה לעבוד, בחוסר חשק, בחנות לניקוי יבש. בפברואר 1991 פלטו שדדה ספריית וידאו באמצעות רובה אוויר. לאחר השוד, עובד החנות התקשר למשטרה ודיווח: "נשדדתי על ידי הבחורה ששיחקה את קימברלי בסדרה 'על טעם ועל ריח'". לאחר השוד היא נעצרה, שוחררה בערבות ונדונה לחמש שנות מאסר על תנאי. מעצרה עלה לכותרות ועורר מחדש את הדיון סביב הבעיות של ילדים-שחקנים, במיוחד לאור הקשיים של המשתתפים האחרים בסדרה "על טעם ועל ריח", גארי קולמן וטוד ברידג'ס. בינואר 1992 היא נעצרה שוב, הפעם על זיוף מרשם לתרופת הרגעה. לאחר המעצר היא שולבה בתוכנית גמילה מסמים.

ראיון אחרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 במאי 1999 התראיינה פלטו בתוכנית הרדיו של הווארד סטרן, ודיברה בגלוי על חייה. היא טענה שהתדרדרה לחיי עוני מכיוון שרואה החשבון שלה גנב מיליונים מכספה. כמו כן הציגה את בן זוגה החדש, רוברט מנצ'קה. היא שוחחה בכנות על בעיותיה הכלכליות ועל התקריות שלה עם החוק. היא הודתה שהייתה מכורה לאלכוהול ולסמים, אך טענה שנגמלה מהם, פרט לשימוש בתרופות לשיכוך כאבים להן היא נזקקה עקב טיפולי שיניים. במהלך התוכנית נשאלה פלטו על קשריה עם בנה, נושא שהסב לה צער רב.

יום למחרת התוכנית פלטו ובן זוגה חזרו לקליפורניה. מנצ'קה ביקש לעצור בדרך בבית אמו באוקלהומה, לרגל יום האם שחל בקרוב. פלטו שכבה לנוח בקרוואן בחצר הבית, ולאחר מכן מתה ממנת יתר של תרופות לשיכוך כאבים ותרופות להרפיית שרירים. מותה נקבע כהתאבדות.

מות בנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 במאי 2010, סמוך ליום האם שחל 11 שנה לאחר מותה של דיינה פלטו, בנה טיילר למברט התאבד כאשר ירה לעצמו בראש, בגיל 26. סבתו העידה שהוא נהג להשתמש בסמים ובאלכוהול, וייתכן שזה היה הגורם להתאבדותו. אחד מחברי המשפחה, ג'וני ויטאקר, אמר שלמברט תמיד אמר שהוא "רוצה להיות עם אמא". הוא הוסיף: "יום האם היה תמיד תקופה קשה עבורו, לא רק בגלל שזה יום האם, אלא גם יום השנה למותה של דיינה."

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיינה פלטו בוויקישיתוף