דלת התאבדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דלת התאבדות על רכב דלהאיי Type 135
לינקולן קונטיננטל עם דלתות התאבדות אחוריות, דלתות צד שמאל פתוחות

דלת התאבדות היא דלת של אמצעי תחבורה המצויה בצירים בחלקה האחורי ולא מלפנים[1], דלתות כאלה שימשו במקור על כרכרות רתומות לסוסים[2] אך לעיתים רחוקות נמצאות בכלי רכב מודרניים, בעיקר משום שהן נתפסות כפחות בטוחות מדלת קדמית. עקב היותו עם ציר אחורי, כאשר הרכב נע והדלת נפתחת, הנהג או הנוסע יצטרכו לרכון קדימה ולצאת מהרכב כדי לסגור אותו. מכיוון שחגורות בטיחות לא היו בשימוש נפוץ באותה תקופה, הסיכון לנפילה מהמכונית אל הדרך היה גבוה, ומכאן השם "דלת התאבדות"[3][4].

בתחילה היו יצרני הרכב מתקינים דלתות כאלו כסטנדרט בדגמים רבים, מאוחר יותר הם הפכו פופולריים בסחר במכוניות מותאמות אישית[5], יצרני רכב קוראים להן בשמות שונים: דלתות אוטובוס (רולס-רויס ולינקולן)[4], דלתות פלקס (אופל)[6], דלתות בסגנון חופשי (מאזדה)[4], דלתות גישה אחוריות (סאטרון)[4], או פשוט מתארות אותן כדלתות צירים אחוריות[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיאט 600 מולטיפלה עם דלתות התאבדות קדמיות, דלתות צד ימין פתוחות. יש לשים לב שכל ארבע הדלתות מחוברות לקורה B.

דלתות עם צירים אחוריות היו נפוצות במכוניות שיוצרו במחצית הראשונה של המאה ה-20[1] כולל סיטרואן טראקשן אוואנט האייקונית. בעידן שלפני חגורות הבטיחות, פתיחה בשוגג של דלתות כאלה הביאה לכך שהיה סיכון גדול יותר לנפילה מהרכב בהשוואה לדלתות קדמיות, שבהן זרימת האוויר דחפה את הדלתות לסגירה במקום לפתוח אותן עוד יותר[4]. דלתות עם צירים אחוריות היו פופולריות במיוחד בקרב מאפיונרים בעידן הגנגסטרים של שנות ה-30, כביכול בגלל הקלות של דחיפת נוסעים מכלי רכב נעים כשהאוויר סביב המכונית הנוסעת מחזיקה את הדלת פתוחה[4].

לאחר מלחמת העולם השנייה, דלתות צירים אחוריות הוגבלו בעיקר לדלתות אחוריות של מכוניות סדאן עם ארבע דלתות. השימוש הידוע ביותר של דלתות ציר אחוריות במכוניות אמריקאיות שלאחר מלחמת העולם השנייה היה מכוניות סדאן 4 דלתות לינקולן קונטיננטל (1961–1969), קאדילק אלדורדו ברוגאם 1956–1959 מכוניות סדאן ארבע דלתות ופורד ת'נדרבירד 1967– מכוניות סדאן ארבע דלתות משנת 1971[4]. הרובר P4 הבריטי השתמש בדלתות עם צירים אחוריות מאחור. למכוניות גוגומוביל גרמניות היו מרכבים עם דלתות ציר אחוריות עד 1964.

שימוש מודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

2010 אופל מריבה

בשנת 2003, מכונית הפנטום החדשה של רולס רויס הציגה מחדש דלתות עצמאיות עם צירים אחוריים כרכב ייוקרתי. דגמי יוקרה אחרים עם דלתות צירים אחוריות כוללים את Spyker D8 ו- Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe עם ארבעה מושבים. הדגם האחרון בייצור המוני עם דלתות כאלה הוא ככל הנראה אופל מריבה[7]. ואחריו רולס רויס קולינאן ב-2018, וכמה רכבים חשמליים סיניים כולל ה-Singulato iS6 ב-2018 וה-HiPhi X ב-2020[8]. לינקולן הודיע כי 80 קונטיננטלים 2019 במהדורה מוגבלת ייוצרו עם דלתות "אוטובוס", לציון יום השנה ה-80 של הקונטיננטל[9]. הרכב החשמלי של סיטרואן עמי 2020 יוצא דופן בהיותו בעל דלת התאבדות עבור הנהג אך דלת קונבנציונלית עבור הנוסע, שכן הדלתות נפתחות לכיוונים מונגדים.

בתחילת שנות ה-2000, הופיעו במספר כלי רכב דלתות אחוריות עם צירים אחוריות המוחזקות סגורות על ידי הדלתות הקדמיות, ואינן ניתנות לפתיחה עד לשחרורן על ידי פתיחת הדלת הקדמית באותו צד (מצירים מלפנים). דלתות כאלה עשויות להיקרא דלתות צדפה. דוגמאות כוללות טנדרים עם תא נוסעים מורחב, Saturn SC, Saturn Ion Quad Coupe, Honda Element, Toyota FJ Cruiser, BMW i3, Mini Cooper Clubman, Mazda RX-8, Mazda MX-3020[1] ופיאט 500 החדשה[10].

דלתות עם צירים אחוריות של הנוסעים האחוריים שימשו זמן רב במוניות אוסטין FX4 בלונדון, הופסקו על יורשיהן ה-TX1, TXII ו-TX4, אך הוצגו מחדש ב-LEVC TX 2018.

כמה מכוניות קונספט כללו דלתות ציר אחוריות, כגון לינקולן C, האצ'בק ללא קורה B ודלתות ציר אחוריות מאחור, או Carbon Motors Corporation E7, מכונית משטרה עם דלתות ציר אחוריות שנועדו עבור שוטרים להקלה כאשר מכניסים ומוציאים עצורים אזוקים מהמושב האחורי. לקיה נאימו, מכונית קונספט חשמלית, יש גם דלתות התאבדות אחוריות[11].

יצרניות רכב אחרות שייצרו דגמים עם דלתות התאבדות כוללות סיטרואן, לנצ'יה, אופל, פאנהרד, רובר, סאאב, סטורן, סקודה, סטודבייקר, פרארי, מאזדה ופולקסווגן.

יתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלת התאבדות אחורית פתוחה על רוח רפאים של רולס רויס

דלתות עם צירים אחוריות מקלות על הכניסה והיציאה מרכב, ומאפשרות לנוסע להיכנס ולצאת בצורה נוחת יותר. זה חשוב לנוסעים שברצונם ליצור כניסה מכובדת, לבנטלי סטייט לימוזינה יש דלתות נוסעים הנפתחות לרווחה יותר מהרגיל, מה שמאפשר למלך לצאת מהמכונית בצורה מכובדת[12].

בשילוב עם דלתות קדמיות מסורתיות, דלתות ציר אחוריות מאפשרות לנהגים גישה קלה יותר לדלת האחורית. במוניות אוסטין FX4, נהגים הצליחו להגיע לידית הדלת החיצונית האחורית דרך חלון הנהג מבלי לצאת מהרכב[13].

דלתות עם צירים אחוריות מאפשרות גם מיקום טוב יותר לאדם שמתקין מושב בטיחות במושב האחורי של הרכב מאשר דלתות קונבנציונליות, בעוד שהן פשוטות וזולות יותר לבנייה מאשר דלתות ההזזה הנפוצות במיניוואנים.

השילוב של דלתות קדמיות עם צירים קדמיים ודלתות אחוריות אחוריות מאפשר עיצוב ללא קורה B, ויוצר פתח גדול לכניסה ויציאה מהרכב.

חסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לויד LT 600 ואן עם דלת התאבדת קדמית

כאשר דלתות קדמיות צמודות ישירות לדלתות התאבדות אחוריות, היציאה והכניסה מהרכב עלולה להיות מביכה אם אנשים מנסים להשתמש בדלתות הקדמיות והאחוריות בו-זמנית.

ישנם גם מספר סכנות בטיחותיות:

  • גורמים אווירודינמיים מאלצים דלתות עם צירים אחוריות להיפתח במהירות במכוניות ישנות יותר. בשנת 1969, Consumer Reports דיווח על בעיה זו על סובארו 360[14].
  • אם אדם שאינו חגור חגורת בטיחות נופל ממכונית נוסעת עם דלת התאבדות, הדלת עלולה לתפוס אותו ולגרור אותו לאורך הכביש במהירות, ולגרום לפציעות חמורות.
  • אם אדם יוצא מרכב כשהוא חונה במקביל ומכונית פוגעת בדלת מאחור, האדם יימחץ במקום שהדלת תיקרע.

יצרני רכב מפחיתים את הסיכונים הללו באמצעות תכונות בטיחות כגון חגורות בטיחות ומנעולים המחייבים לפתוח את הדלתות קדמיות לפני שניתן לפתוח את הדלתות האחוריות[5].

סוגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים סוגים נוספים של דלתות כלי רכב: דלת פרפר (אנ'), דלת חופה (אנ'), דלת כנף שחף (אנ'), דלת מספריים (אנ'), דלת הזזה (אנ') ודלת ברבור (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דלת התאבדות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Suicide doors | Vehicle Terms, Parts and Abbreviations, web.archive.org, ‏2013-01-25
  2. ^ Bird, Anthony; Hutton-Stott, Francis (1965). Lanchester Motorcars, A History. London: Cassell. p. 96.
  3. ^ Why are suicide doors on old cars called suicide doors? | Notes and Queries | guardian.co.uk, www.theguardian.com
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 7 Mayersohn, Norman (2003-07-11). "DRIVING; Don't Call Them Suicide Doors". The New York Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2023-09-09.
  5. ^ 1 2 Martin Zimmerman, 'Suicide doors' resurrected by car designers despite safety concerns, Los Angeles Times, ‏2007-09-15 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ "New Meriva: unhinged". Top Gear. 5 בינואר 2010. נבדק ב-24 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Opel/Vauxhall Meriva: Giant Jelly Bean Gets Suicide Doors, Jalopnik, ‏2010-01-05 (באנגלית)
  8. ^ Human Horizons HiPhi X 6-Seater Electric SUV Makes The Tesla Model X’s Falcon Doors Look Normal
  9. ^ Phoebe Wall Howard, Lincoln Continental: A limited-edition design of 80 new cars for $100,000 each, Detroit Free Press (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Fiat 500 Electric 3+1 Debuts With Tiny Third Door, Motor1.com (באנגלית)
  11. ^ Kia Naimo concept EV debuts: 93mph, 124-mile range, and suicide doors, Engadget, ‏19 ביולי 2019 (באנגלית)
  12. ^ Parkinson, Justin (17 באפריל 2021). "Prince Philip: The State Bentley and five other features of the duke's funeral explained". BBC News. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ Berridge, Declan (16 במאי 2020). "Austin FX4 Black Cab – taxi!". AROnline. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "The Subaru 360 (Not Acceptable)" (PDF). Consumer Reports. באפריל 1969. pp. 220–222. נבדק ב-24 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)