דיינה דלייני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דנה דלייני)
דיינה דלייני
Dana Delany
דיינה דלייני
דיינה דלייני
דיינה דלייני
לידה 13 במרץ 1956 (בת 68)
ניו יורק, ארצות הברית.
שם לידה Dana Welles Delany עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1974
מקום לימודים
  • אוניברסיטת וסליין
  • אקדמיית פיליפס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.danadelany.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיינה וולס דלייניאנגלית: Dana Welles Delany, נולדה ב-13 במרץ 1956) היא שחקנית, מגישה ומפיקה אמריקאית.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלייני נולדה בניו יורק להורים ממוצא אירי וגודלה כקתולית. לאחר מכן עברה משפחה לסטמפורד, קונטיקט. דלייני התעניינה במשחק מגיל צעיר ובתיכון למדה במסצ'וסטס.

מאמצע שנות התשעים דלייני חלק מהמאבק למציאת תרופה לסקלרודרמה. בשנת 2003 ניסתה דלייני לבצע הזרקת בוטוקס למצחה, אך המחט פגעה בעצב ונוצר אצלה מצב של המטומה דבר הגרם לשריר של עינה הימנית לצנוח מעט.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום לימודיה באוניברסיטה עברה דלייני לניו יורק והחלה לשחק באופרות סבון יומיות. במקביל החלה לשחק בתיאטרון ובשנת 1983 כבר הייתה מוכרת בתחום וזכתה לביקורות חיוביות מצד העיתונות. לאחר מכן עברה דלייני להוליווד ושם ביצעה הופעות אורח בסדרות כמו "בלשים בלילה". דלייני נבחנה לתפקיד בסדרה "צ'יינה ביץ'", אך לא עברה בפעם הראשונה. לאחר שהמלהקים ראו את משחקה בסרט "פאטי הרסט" שיצא באותה שנה היא נבחנה שוב והתקבלה לתפקיד הראשי בסדרה ששודרה משנת 1988 לשנת 1991 והביאה לה את פריצתה הגדולה. על תפקידה בסדרה היא זכתה בשני פרסי אמי והייתה מועמדת פעמיים נוספות ופעמיים הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב.

שנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 דורגה דלייני על ידי מגזין פיפל ברשימת "50 האנשים היפים בעולם". ב-1992 שיחקה בסרט "Light Sleeper" לצדם של סוזן סרנדון ווילם דפו. באותה שנה שיחקה גם בסרט "אשה בהפתעה" לצדו של סטיב מרטין. ב-1993 ביצעה דלייני דיבוב בסדרה המצוירת "באטמן". לאחר מכן היא החלה לדבב את דמותה של לויס ליין בסדרות שונות של סופרמן ושל ליגת הצדק.

שנות האלפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין 2004 ל-2006 ביצעה דלייני הופעות אורח בסדרות חוק וסדר: מדור מיוחד, בוסטון ליגל, קרובות, בטלסטאר גלקטיקה וישנן בנות. בתחילת העשור הוצע לדלייני תפקידה של ברי ואן די קמפ בסדרה עקרות בית נואשות, אך דלייני דחתה אותו. הסדרה עלתה לשידור ונחלה הצלחה עולמית ולאחר מכן הציע לה אחד ממפיקי הסדרה שוב תפקיד אך הפעם את תפקידה של קתרין מייפייר. דלייני הסכימה והשתתפה בסדרה בתפקיד ראשי מהעונה הרביעית (2007) עד העונה השישית (2010) ובתפקיד אורח בעונה השמינית (2012).

2010-הווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2010 ביצעה דלייני הופעת אורח בסדרה קאסל בה מככב השחקן נייתן פיליון אשר שיחק בתור בעלה בעקרות בית נואשות. בשנת 2011 החלה דלייני לשחק בסדרה חדשה בכיכובה בשם "בגוף ההוכחה".

באפריל 2011 דורגה דלייני במקום התשיעי ברשימת האנשים היפים ביותר של מגזין פיפל.

ב-2012 יצא הסרט מחסל מקצועי בו שיחקה דלייני לצידם של פורסט ויטקר ורוברט דה נירו.

דלייני אוחזת בפרס אמי שלה, 1992

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]