באטמן: מסכת התעתועים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באטמן: מסכת התעתועים
Batman: Mask of the Phantasm
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על באטמן - הסדרה המצוירת עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אריק רדומסקי, ברוס טים עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אלן בורנט
בנג'מין מלניקר
אריק רדומסקי
ברוס טים
תסריט פול דיני, ביל פינגר, מייקל ריבס, מרטין פסקו, בוב קיין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קווין קונרוי
מארק המיל
הארט בוכנר
דנה דלייני
סטייסי קיץ'
אייב ויגודה
מדבבים קווין קונרוי
אפרם זימבליסט
מארק המיל
הארט בוכנר
בוב הייסטינגס
John P. Ryan
רוברט קוסטנזו
אייב ויגודה
דייק מילר
דיינה דלייני
סטייסי קיץ'
ארלין סורקין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה שירלי ווקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Warner Bros. Family Entertainment, האחים וורנר הנפשה, StudioCanal עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בדצמבר 1993
משך הקרנה 77 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה נאו-נואר, סרט מדע בדיוני, סרט בלשי, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 6 מיליון דולר
הכנסות 5,617,391 דולר בארצות הברית וכ-11 מיליון דולר בסך הכל
הכנסות באתר מוג'ו batmanmaskofthephantasm
סרט הבא באטמן ומיסטר פריז: מתחת לאפס עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באטמן: מסכת התעתועיםאנגלית: Batman: Mask of the Phantasm) הוא סרט גיבורי על מונפש משנת 1993 המבוסס על הקומיקס באטמן מבית DC קומיקס, והוא סרט ספין אוף לסדרת הטלוויזיה "באטמן - הסדרה המצוירת". את הסרט ביימו אריק רדומסקי וברוס טים, ומדבבים אותו קווין קונרוי בתפקיד באטמן, מארק המיל בתפקיד הג'וקר, בנוסף לדיבובם של הארט בוכנר, דנה דלייני, אייב ויגודה וסטייסי קיץ'. סיפור הסרט מציג את דמותה של אנדריאה בומונט, מושא אהבתו הישנה של ברוס ויין, שחוזרת לגות'אם סיטי, וכן ברוצח מסתורי שהורג בשיטתיות את הבוסים של העולם התחתון. אותו רוצח דומה לבאטמן, וזה האחרון צריך להימלט מהמשטרה בניסיון להוכיח את חפותו ולתפוס את הרוצח האמיתי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן כינוס של ראשי הפשע המאורגן בגורד שחקים, הגנגסטר צ'אקי סול נהרג בידי דמות מסתורית עטוית שחורים מעט לאחר שבאטמן פורץ באמצעה של הישיבה. באטמן מואשם ברצח של סול. חבר מועצת העיר ארתור ריבס מודיע לתקשורת שבאטמן הוא איום פומבי. מאוחר יותר, ריבס נוכח במסיבה שנערכת באחוזתו של ברוס ויין (זהותו הסודית של באטמן). ריבס מקניט את ויין על מזלו הרע עם נשים כאשר נתן לאהובתו הישנה אנדריאה בומונט לחמוק מידיו.

בפלאשבק לימי המכללה של ויין, ברוס נפגש עם אנדריאה בבית הקברות בשעה שהוא מבקר את קברי הוריו. באותו לילה הוא עוטה מסיכת סקי ומעיל עור שחור ועוצר שוד של מכונית משוריינת. הוא מבחין בעובדה שהפושעים אינם מפחדים ממנו. באותו זמן, ברוס מתחיל במערכת יחסים רומנטית עם אנדריאה ומחליט לפרוש מחיי הלחימה בפשע ולהציע נישואין לאנדריאה. אולם, אנדריאה בוחרת לעזוב את גות'אם יחד עם אביה, קארל בומונט, וברוס - שמאמין כי איבד כל סיכוי אחרון לחיים נורמליים - עוטה סוף כל סוף את פרסונת הבאטמן.

בזמן ההווה, פורע החוק המסתורי רוצח גנגסטר נוסף, באז ברונסקי. באטמן מגלה ראיה הקושרת את אביה של אנדריאה לאנשי מפתח מהפשע המאורגן. הרוצח הורג את סלבטורה ולסטרה, ראש הפשע עבורו עבדו סול וברונסקי כשומרי ראש, אך נתקל במלכודת של הג'וקר, אליו פנה ולסטרה בבקשה לעזרה. באטמן מואשם בשנית ברצח וכמעט ונתפס לאחר עימות קצר עם הרוצח. אנדריאה בומונט מופיעה ומצילה את באטמן במכוניתה, ומסבירה לו שהיא ואביה התחבאו באירופה מכנופייתו של ולסטרה, לה היו חייבים סכום רב של כסף. קארל בומונט שילם להם בסופו של דבר, אך הם דרשו עוד. באטמן מאמין שאביה של אנדריאה הוא הרוצח, אך הוא גורם לריבס להתוודות על שאמר למאפיה את מקום הימצאו של בומונט בתמורה לטובות הנאה במסע הבחירות שלו. בנוסף הוא מגלה שהמאפיה הורתה על חיסולו של בומונט.

הרוצח עוקב אחר הג'וקר למקום מחבואו - "יריד העתיד", תעתיק מיניאטורי של גות'אם סיטי - ומסיר מעליו את התלבושת המסתורית. הוא מתגלה כאנדריאה בומונט עצמה, שמבקשת לנקום את מותו של אביה על ידי הריגת המאפיונרים ששמו עליו חוזה. הג'וקר מתגלה כאחרון חברי משפחת ולסטרה ששרדו, ושלפני מפגשו הראשון עם באטמן הוא היה רוצח שכיר אלמוני שנשלח להרוג את בומונט בהוראתו של ולסטרה. במהלך המאבק ביניהם, באטמן מגיע ומתחנן בפני אנדריאה שתוותר על מסע הנקמה שלה. היא מסרבת, באומרה שהמאפיה הרסה כל סיכוי שלה לאושר, ואומרת לבאטמן שהוא עצמו מונע בידי נקמה. לאחר מכן, אנדריאה נעלמת ובאטמן נאבק בג'וקר. לפתע, אנדריאה מופיעה ותופסת את הג'וקר, נפרדת לשלום מבאטמן לפני שהיא והג'וקר נעלמים במעטה עשן. סדרת פיצוצים מחריבה את העיר המיניאטורית, ובאטמן נמלט ממנה בעור שיניו.

בחזרה במערת העטלף, ברוס שבור הלב מקבל נחמה מאלפרד פניוורת', שאומר לו שאף אחד לא היה יכול לעזור לאנדריאה. ברוס מוצא תליון במערה ובו תמונה שלו ושל אנדריאה. בינתיים, אנדריאה נצפית כשהיא עומדת לבדה על סיפון מעבורת. הסצנה האחרונה מראה את באטמן עומד ברומו של בניין, וכאשר סמל העטלף מבליח למרחוק, הוא מזנק אל תוך הלילה.

צוות שחקנים ודיבוב עברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף השבוע הראשון ליציאת הסרט, הסרט הכניס כ-1.2 מיליון דולר, והכניס בסך הכול בקולנוע בארצות הברית 5,617,391 דולר. הסכום נמוך מעלות הפקתו - כ-6 מיליון דולר, אך הסרט הפך לרווחי בעקבות ההכנסות מבתי קולנוע מחוץ לארצות הברית, שמסתכמות בכ-11 מיליון דולר, ובעקבות הכנסות מהשוק הביתי.

הסרט קיבל ביקורות טובות הן מהמבקרים והן מהקהל - באתר האינטרנט Rotten Tomatoes הסרט קיבל דירוג של 87% ביקורות מאת המבקרים בהתבסס על 23 ביקורות, ודירוג של 74% מאת משתמשי האתר[1] בנוסף לקביעה כי הסרט "מסוגנן ומכבד מאוד את חומר המקור", וכי הוא "מצליח בהרבה מקומות בהן אדפטציות הלייב אקשן (של שנות ה-90) לא הצליחו". ג'ין סיסקל ורוג'ר אברט, שביקרו את הסרט כמה שנים לאחר יציאתו לאקרנים, נתנו לו ביקורת חיובית בתוכנית הטלוויזיה Siskel & Ebert, וציינו שבחלק מהאספקטים הוא מתעלה על סרטי הבאטמן הלא מצוירים שיצאו עד לאותה תקופה[2]. ב-IMDb, דירוג הסרט עומד על 7.9. הסרט הוגדר על ידי אושיית האינטרנט הנוסטלג'יה קריטיק כ"סרט הבאטמן הטוב ביותר אי פעם".

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לפרס אנני לשנת 1994 עבור הסרט המונפש הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]