דניאל דורון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל דורון
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 1929
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בפברואר 2022 (בגיל 93 בערך)
ישראלישראל תל אביב-יפו, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל דורון (1929 - 28 בפברואר 2022) היה כלכלן ישראלי. היה מעורב בהקמת מפלגת שינוי והקים וניהל את "המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי". הוא הרבה לכתוב מאמרים בזכות השוק החופשי בעיתונאות הישראלית והאמריקנית, ובמיוחד בג'רוזלם פוסט והוא סייע רבות לקידום של מספר רפורמות מבניות במשק הישראלי. הוא פרסם ספר בשם "תמול וכישלון" שיצא לאור ב־2022 בהוצאת ידיעות ספרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורון נולד בשם דניאל הלפרין וגדל בתל אביב, הוא נין של זרח ברנט[1]. כשהיה בן 14 נפטרה אמו, וכשסיים את לימודיו בבית הספר הדתי "מוריה", נשלח אל קרובי משפחה בארצות הברית ושם החל ללמוד רפואה. ב-1948 התגייס בארצות הברית להגנה ונשלח לישראל באוניה "מארין קארפ". האוניה עגנה בביירות שבלבנון אחרי הקמת המדינה, והנוסעים הישראלים, ביניהם דורון, הועברו למעצר בבעלבכ[2]. כששוחרר הגיע לישראל, ושירת במלחמת העצמאות במודיעין של חיל האוויר. אחר כך למד סוציולוגיה וכלכלה באוניברסיטה העברית, במחזור הראשון של החוג לכלכלה שבו לימד הכלכלן דן פטינקין[3].

בשנות ה-50 היה מעוזריו של טדי קולק במשרד ראש הממשלה ושימש מטעמו כעוזר יו"ר וועדת חגיגות העשור למדינת ישראל. שימש גם כיועץ מיוחד מטעם משרד ראש הממשלה לשגרירות האמריקנית בתל אביב[4], לניהול קרן שהוקדשה לכארבעים מיזמים תרבותיים וחינוכיים[5]. בנוסף שימש כמבקר ספרותי בעיתון "הארץ" ותרגם עם אברהם יבין את "דיוקן האמן כאיש צעיר" של ג'יימס ג'ויס, ואחר כך את "התפסן בשדה השיפון" של סלינג'ר.

בשנות ה-60 המשיך את לימודיו באוניברסיטת שיקגו, ואחר כך שימש כחוקר אורח באוניברסיטת קולומביה. דורון נשאר להתגורר בארצות הברית עד תחילת שנות ה-80.

לאחר שאשתו קנתה מספר ציורים של הצייר הצפתי שלום מושקוביץ', הוא הפך לסוכן ונציג של הצייר וארגן עבורו תערוכות בישראל ובניו יורק[6]. ב-1965 ביים בארצות הברית סרט תעודה על אודותיו[7]. בשנות ה-70 היה פעיל במפלגת שינוי ועזר להקים את כוח המשימה לענייני ישראל-גולה של הוועד היהודי אמריקני. הוא שימש גם כמגייס תרומות עבור מפלגת שינוי בארצות הברית[8].

בשנת 1984, לאחר שחזר לגור בישראל ייסד את "המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי" (ICSEP), מלכ"ר, השואף להנחיל את עקרונות השוק החופשי בישראל[9]. המרכז התבסס על הגותו של הכלכלן האמריקאי מילטון פרידמן והביע התנגדות לסוציאליזם ומדינת הרווחה. ופעל למען הפרטה והסחרה של שירותים ציבוריים בישראל. בשנת 1991 עורר המרכז סערה ציבורית לאחר ששילם עבור נסיעתם של תשעה חברי כנסת לביקור בלונדון[3].

בשנים 1996–2021 שימש כיועץ בהתנדבות לראש הממשלה בנימין נתניהו[10] וקידם שורה של רפורמות לקידום התחרותיות של המשק הישראלי.

דורון הוא ממייסדי כנס הרצליה[11]. בשנת 2007 העניקה לו האגודה לזכות הציבור לדעת את הפרס לתקשורת כלכלית איכותית[12].

דורון נפטר ב-28 בפברואר 2022 בגיל 93[13]. נקבר בבית העלמין האזרחי מנוחה נכונה כפר סבא.

ספרים שתרגם לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממאמריו הספרותיים ב"הארץ"

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]