הוצא מהקשרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוצא מהקשרו
הספר הראשון בסדרה
הספר הראשון בסדרה
מידע כללי
שפת המקור עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוצא מהקשרו הוא שמה של סדרת ספרים ובהם אוסף ציטוטים של "אמרות שפר", לרוב של מפורסמים, שנלקחו מהתקשורת הישראלית. לכל ציטוט מצוין מי אמר אותו ובאיזה הקשר, ולעיתים מצורפת הערה הומוריסטית. את הציטוטים ליקטו אמיר דורון ומרדכי (מורדי) אלון, וכל הספרים יצאו בהוצאת גלורי. עד היום הסדרה כוללת תשעה ספרים. דורון ואלון הוציאו ביחד גם את הסדרה "העשירייה הפותחת".

מקור השם של סדרת הספרים, שהוצע על ידי דורון, בטענה נפוצה של אנשים על כך שדבריהם "הוצאו מהקשרם" - כלומר שהמשפט המצוטט מנותק מההקשר המקורי שלו בצורה שגורמת לדברים להישמע מגוחכים.

תולדות הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שאמיר דורון ראה ספר דומה בטיול לחו"ל, הוא הציע למרדכי אלון ליצור ספר דומה בישראל. אלון, עיתונאי פורש ומעסיקו לשעבר של אמיר באתר האינטרנט "גלורי" לתרבות ישראלית, נענה להצעה. השניים בילו זמן רב בארכיון ספריית בית אריאלה עד שהגיעו לטיוטה ראשונית.

השניים הציגו את הספר לתשע הוצאות ספרים גדולות שדחו אותו כיוון שלא האמינו שיהיו די קוראים לספר כזה. לאחר כישלונותיהם הרבים שכרו הכותבים גרפיקאית והוציאו את הספר בעצמם.

בחנויות הספרים זכה הספר תחילה להצלחה בינונית. המחברים, שרצו לעורר תשומת לב לספר, שלחו אותו לעיתונות בצירוף הודעה פרובוקטיבית. תוך זמן קצר זכה הספר לתשומת לב רבה באמצעי התקשורת וכותביו רואיינו על ידי אנשי תקשורת בולטים כאלי יצפאן ורפי רשף. לאחר הצלחת הספר והפיכתו לרב-מכר, הקימו השניים את הוצאת "גלורי", הקרויה על שם אתר האינטרנט בו הכירו.[1]

גם לאחר הצלחת ספרים קודמים בסדרה, לא בחלו אלון ודורון בפרובוקציות. ב-3 במאי 2005 הם שלחו מכתב לכל אחד מחברי הכנסת המבקש מהם ציטוטים שונים הראויים להיכלל בספר:

בעוד כחודשיים יצא לאור הכרך השביעי בסדרת רבי המכר "הוצא מהקשרו". הכרך יעסוק בפוליטיקה הישראלית ויובאו בו כל המשפטים השנונים, המצחיקים, המביכים והטפשיים של פוליטיקאים... בימים אלו אנו מסיימים את שלב העריכה הראשוני של הספר ונשמח מאוד לקבל ממך ציטוטים שנאמרו מפיך או מהקולגות ואשר ראויים לדעתך להיכלל בספר.

לאחר שלא קיבלו אף ציטוט מחברי הכנסת, הם פרסמו את המכתב כפתיחה לספר.[2]

הספרים השונים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הוצא מהקשרו - משפטי המחץ של הספורט הישראלי (2001) - הספר הראשון בסדרה.
  • הוצא מהקשרו 2 - משפטי המחץ של הספורט הישראלי (2001).
  • הוצא מהקשרו - משפטי המחץ של הקולנוע הישראלי (2002) - בניגוד לשאר ספרי הסדרה, הלועגים לדמויות הנמצאות בהם, ספר זה הוא בעיקרו מחווה לקולנוע הישראלי ומצוטטות בו קלאסיקות מתוכו. רק שני פרקים מתוך 20 הפרקים שבספר כוללים אמרות שפר הקשורות לקולנוע שלא נאמרו בסרטים. מסיבה זו הקריקטורות בתחילת הפרקים פחות מוקצנות (ראו פרק "מבנה").
  • הוצא מהקשרו 3 - משפטי המחץ של הספורט הישראלי (2003).
  • הוצא מהקשרו - משפטי המחץ של התקשורת הישראלית (2004) - ספר זה כולל בעיקר אמרות שפר של אנשי תקשורת שונים.
  • הוצא מהקשרו 4 - משפטי המחץ של הספורט הישראלי.
  • הוצא מהקשרו - משפטי המחץ של הפוליטיקה הישראלית (2006).
  • הוצא מהקשרו - משפטי המחץ של עולם העסקים הישראלי (2006).
  • הוצא מהקשרו 5 - משפטי המחץ של הספורט הישראלי (2010) - הספר מוקדש לאמרות של שדרי ופרשני הספורט.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לספרים בסדרה יש מבנה אחיד יחסית. עם זאת, יש גם הבדלים לא מעטים בין הספרים. העמוד הראשי של הספרים בסדרה כולל את הכיתוב "הוצא מהקשרו" ולידו בועת דיבור בסגנון קומיקס שבו נכתבת כותרת המשנה של הספר, "משפטי המחץ של...".

הספרים בסדרה מחולקים לפרקים לפי נושאים, כגון בדיחות קרש, חוסר טקט, שיבושים של פתגמים וכו'. בראש כל פרק מופיע דף פתיחה עם שם הפרק וקריקטורה של אחד האנשים המצוטטים בו, מלבד הפרקים בספר על התקשורת הישראלית שבו הפרקים נפתחים בקריקטורות בווריאציות שונות של "הברווז העיתונאי" מתחילת הספר על פי נושא הפרק. לעיתים מופיע לצד הקריקטורה גם סמל מיוחד לפרק.

בכל עמוד מופיעים לרוב שניים־שלושה ציטוטים. הציטוטים מודפסים בכתב גדול, ומתחתם מופיעות הערות העורכים ומקור הציטוטים. ברוב הספרים מופיע עמוד הנקרא "מלך הציטוטים", ובו מופיעים האנשים המצוטטים ביותר. בספרים על התקשורת והקולנוע נוספו דירוג הערוצים והסרטים המצוטטים ביותר (בהתאמה). בסוף הספרים יש גם אינדקס, המפנה לעמודים בהם נמצאים ציטוטים של אנשים שונים (המסודרים לפי סדר אלפביתי).

השפעה, הערכה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי "הוצא מהקשרו" זכו להצלחה מסחרית רבה, ונמכרו בעשרות אלפי עותקים. תוכניות אירוח רבות אירחו את יוצריו, ובעיתונים נכתבו מספר כתבות על הספרים. בעקבות הספרים, הכדורגלן אלון מזרחי, למשל, הפך לסמל לטיפשות וזכה ללעג רב על ציטוטיו. אנשים נוספים שספגו לעג רב בספרים הם שלמה שרף, אייל ברקוביץ' ומשה גרטל. שם הסדרה הפך לשם נרדף לאמרות שפר ופליטות פה.

מבקרי הסדרה היו חלוקים בדעותיהם. כתב ידיעות אחרונות עמוס אורן הגדיר את הספר הראשון בסדרה כ"אוסף מצחיק, משעשע ומפתיע", ארי שמאי מהעיתון זמן תל אביב כתב כי אותו הספר הוא "ספר מקסים ומומלץ" ואביב לביא מהארץ כתב עליו כי "הספר נותן סיבה לחייך ובו בזמן מעשיר את הזיכרון הקולקטיבי הדליל של הספורט המקומי". לעומת זאת, מבקרי הסדרה טענו שהיא אינה איכותית, ושהספרים משפילים את המצוטטים בהם. המבקר הבולט ביותר היה אבי רצון, שכתב:

...צר עולמו כעולמם של הסופרים החדשים שהוציאו שלושה ספרים מהקשרם[3], על חשבונו של אלון מזרחי, וכבר הם רואים את עצמם כראויים לזכייה בפרס נובל לספרות. מקורות יודעי דבר אף מדווחים כי בחודשים האחרונים יושבים השניים בבית הסופר בתל אביב ומעניקים חתימות לתושבי ישראל. לא ראיתי אף אחד משלושת הספרים שחיברו יורשיהם של טולסטוי, דוסטויבסקי ועגנון. אני כן יודע שחלוץ הפועל כפר סבא הושם בהם ללעג ולשנינה על ידי שניים שלא מצאו את מקומם אפילו בתקשורת הספורט שלנו ולכן נותר להם להיות המגיהים שלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קטע זה מתבסס על עדותם בפני כותב הערך.
  2. ^ "הוצא מהקשרו-משפטי המחץ של הפוליטיקה הישראלית", עמודי הפתיחה
  3. ^ ציטוט זה נאמר לאחר שנכתבו רק שלושה ספרים בסדרה (מלבד ספר המחווה לקולנוע הישראלי).