הלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלים
מאכלים
סוג מרק, מזון, צלי קדירה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חיטה, בשר, עדשים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מנה של הלים עם בצל מטוגן וקינמון

הלים או חלים (פרסית: حلیم) הוא תבשיל פרסי ודרום אסייתי העשוי חיטה מלאה מבושלת עם בשר (על פי רוב עצמות בקר, כבש או, תרנגול הודו).

על פי רוב מוגש ההלים כארוחת בוקר בליווי בצל מטוגן עם כורכום ונהוג לפזר עליו קינמון טחון.[1] בימי הרמאדן, ההלים הוא מנה מקובלת בארוחות איפטאר באיראן ובפקיסטן.[2] יהודי אירן, נוהגים לבשל הלים בישול ארוך בלילה כמנה לשבת, בדומה למאכלים אחרים בבישול ארוך כמו חמין.[3]

סיר הלים

גרגירי החיטה מבושלים בשלמותם בישול ארוך, עד התפרקות העמילן שבהם, שלצד הג'לטין הנוצר מבישול העצמות מעניק למנה מרקם סמיך של דייסה. בחלק מגרסאות המנה, היא מכילה גם גרעיני שעורה או גריסים ולעיתים קטניות דוגמת שעועית וחומוס.[4]

מקורו של ההלים במנה הערבית האריס (אנ') (ערבית: هريس). מאכלים דומים קיימים גם בטורקיה, ארמניה, עיראק, אזרבייג'ן, אוזבקיסטן וטג'יקיסטן. בדרום אסיה (הודו, בנגלדש, פקיסטן ובנגל) ישנם תבשילים הנקראים לעיתים בשם זהה, אף הוא בבישול ארוך עם בשר, המכיל גם קטניות כגון עדשים ותיבול שונה כגון קארי וזנגוויל.[5] בחלק מגרסאות התבשיל נהוג למעוך את גרעיני הדגן שבתבשיל למרקם משחתי יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתכון לחמין פרסי- הלים, באתר לגדול.
  2. ^ Halim(Haleem)|Persian wheat and lamb porridge recipe - PersianGood, PersianGood, ‏5 באוגוסט 2020(באנגלית)
  3. ^ Halim (Persian Porridge) באתר Jewish Food Society. (באנגלית)
  4. ^ מתכון להלים באתר של אודי גלילי
  5. ^ Meredith Goad, Observing Ramadan: Maine family expresses faith by sharing traditional Pakistani dish, at Portland Press Herald. (באנגלית)