העולם האבוד (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העולם האבוד
The Lost World
מידע כללי
מאת מייקל קרייטון
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
מקום התרחשות איסלה סורנה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת קנופף
תאריך הוצאה 1995
מספר עמודים 430
סדרה
סדרת ספרים פארק היורה
ספר קודם פארק היורה
הספר הבא Airframe עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-679-41946-2
הספרייה הלאומית 001746302
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העולם האבוד הוא ספר מדע בדיוני שנכתב על ידי מייקל קרייטון וספר המשך לפארק היורה. הספר יצא לאור בשנת 1995 על ידי הוצאת קנופף. הספר מתאר "תקרית" נוספת המתרחשת באותה חברה של הנדסה גנטית, המכילה דינוזאורים משובטים.

בשנת 1997 סטיבן ספילברג יצר את הסרט פארק היורה: העולם האבוד המבוסס על הספר (אך בעל הרבה פרטים שונים).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר 6 שנים מעלילת הספר הקודם, איאן מלקולם (שנחשב למת מפצעיו בספר הקודם, אך מתברר כחי וסובל מצליעה בספר זה) והחוקר ריצ'רד לוין, חוקרים מקרים מוזרים של עצמות משונות בכמה איים לחופי קוסטה ריקה ומעריכים שישנם באיים אלה דינוזאורים החיים ב"עולם אבוד", בדומה לעלילת הספר של ארתור קונן דויל.

הם מחליטים למצוא בעצמם את "אתר B" של חברת "אינגן", בו נוצרו וגדלו הדינוזאורים עד שהעבירו אותם לאי "איסלא נובלר", אך לאחר קריסת החברה המדענים עזבו והאי ננטש. לוין יוצא לבדו לאי ונעלם, לכן מלקולם יוצא לחפש אותו יחד עם פרופסור דוק תורן ועוזרו אדי קאר למשימת הצלה וגם עם שני ילדים: ארבי בנטון וקייטי קורטיס, שמצטרפים אליהם ללא ידיעתם.

הקבוצה מגיעה לאי עם כלי נשק ושני מעונועים שחוברו יחד לאורך וצוידו כך שישמשו כמעבדה ניידת. הם מוצאים מתחם מבנים ומעבדה בבעלות אינג'ן, ובה מוצאים את לוין שמלקט חומרים מה״עולם האבוד״ הזה. במקביל אליהם מגיעה קבוצה נוספת של לואיס דודג'סון, הווארד קינג וג'ורג' בזלטון שמגיעים מטעם החברה היריבה לאינג'ן - חברת "ביוסיין" ומטרתם לצוד ולגנוב ביצי דינוזאורים ולהפציץ את האי לחלוטין. איתם נוסעת ד"ר שרה הרדינג, חברתו לשעבר של מלקולם וחוקרת בעלי חיים שאינה מודעת לחברי הקבוצה. לאחר שהיה בקצה הסיפון עם דודג'סון, הוא מפיל אותה לים והיא כמעט טובעת, אך מצליחה לחתור עד האי ושם מתאחדת עם מלקולם וחבריו.

מלקולם וחבריו מגלים שהקבוצה של דודג'סון מגיע לאי, גונבת מספר ביצי מאיזאורים ומנסה לגנוב ביצים של טירנוזאורוסים. אך הטרינוזאורוסים הורגים את בזלטון, ומפרידים בין דודג'סון וקינג שנפצעים ומאבדים את ההכרה. קינג מתעורר ומנסה לברוח לספינה שנמצאת על החוף.

מלקולם בודק את גור הטירנוזאורוס הפצוע ומבקש מאדי להרוג אותו אך ללא ידיעתו הוא מבריח אותו חזרה לקרוואן. כשמלקולם ושרה מגלים הם מחליטים לטפל בפצע שברגלו ונשארים לבדם לטפל בו בזמן ששאר חברי הקבוצה יוצאים לתצפית על הדינוזאורים. בלילה ולוצירפטורים שיוצאים לצוד הורגים את קינג. הורי הטירנוזאורוסים מוצאים את גורם בקרוואן של שרה ומלקולם והם מוציאים אותו החוצה אך הטירנוזאורוסים מפילים את הקרוואנים מהצוקים. אחד הקרוואנים נופל מהצוק אך דוק מציל את שרה ומלקולם שנפצע. בינתיים אדי, לוין והילדים מטפסים על מגדל שמירה גבוה אך הרפטורים מצליחים למשוך ולהרוג את אדי. ארבי נלכד על ידי הרפטורים בתוך כלוב סגור אך ניצל. הקבוצה בורחת ומוצאת מקלט בכפר העובדים של אינגן ושם ממתינים למסוק הצלה.

שרה עולה לפני השחר לחפש את המסוקים אך בדרכה עדר פכיצפלוזאורוסים עצבנים והיא נאלצת להסתתר תחת מכוניתה מנגיחותיהם. דודג'סון מגיע לרכב ומנסה להיכנס אך היא מפילה אותו והוא מסתתר גם מתחת הרכב, בעוד טירנוזאורוס מתקרב אליהם. כנקמה על הפלתה למים, שרה דוחפת את רגלו החוצה והטירנוזאורוס גורר את דודג'סון ונותן לגור שלו לטרוף אותו.

שרה מנסה להתקשר עם אנשי המסוק שהזמינו אך מאחרת. לאחר הימלטות במנהרה מלהקת רפטורים, הקבוצה מגיעה לחוף ומוצאת סירה בבעלות אינגן. הם עולים עליה ושבים חזרה ומלקולם עולה על מידע שחקר במעבדה: הדינוזאורים הטורפים של האי הואכלו בכבשים נגועות בפריון וכך המחלה עברה לדינוזאורים וקיצרה את חייהם אך המדענים הצליחו לחסל את המחלה. לאחר שהם נטשו את האי המחלה חזרה ומלקולם מעריך שהיא תחסל את כל הדינוזאורים על האי תוך זמן קצר.

דינוזאורים ויצורים נוספים המופיעים בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]