השושנה המקועקעת (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השושנה המקועקעת
The Rose Tattoo
כרזת הסרט "השושנה המקועקעת"
כרזת הסרט "השושנה המקועקעת"
כרזת הסרט "השושנה המקועקעת"
בימוי דניאל מאן
הופק בידי האל ואליס
תסריט מחזה
טנסי ויליאמס
תסריט
טנסי ויליאמס, האל קאנטר
עריכה וורן לאו
שחקנים ראשיים אנה מניאני
ברט לנקסטר
מריסה פאוואן
ג'ו ואן פליט
מוזיקה אלכס נורת'
צילום ג'יימס וונג הו
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 בדצמבר 1955
משך הקרנה 117 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט דרמה, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 4,000,000‏$
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השושנה המקועקעתאנגלית: The Rose Tattoo) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1955 המבוסס על מחזה בשם זהה מאת טנסי ויליאמס שהשתתף בכתיבת התסריט.

בתפקידים הראשיים מככבים אנה מניאני וברט לנקסטר. זה היה סרטה הראשון של מניאני בהוליווד. היא הייתה מועמדת לשחק במחזה הזה בברודוויי אך דחתה את ההצעה בגלל חוסר שליטה טובה באנגלית.

העלילה מתרחשת בשכונה של מהגרים סיציליאנים קשיי יום בלואיזיאנה. התסריט האנגלי משובץ בהרבה מילים ומשפטים באיטלקית.

הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר:

הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר: על העריכה, התלבושות, העריכה והפסקול. מריסה פאוואן הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר אך הפסידה לג'ו ואן פליט (המשחקת בסרט זה) על משחקה בקדמת עדן אך זכתה בקטגוריה זו בפרס באפטא.

אנה מניאני זכתה בפרס גלובוס הזהב ובפרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר.

כדי לקדם את הפצת הסרט חובר השיר "השושנה המקועקעת" שלא מופיע בסרט. השיר הפך ללהיט בביצוע של פרי קומו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרפינה דלה רוזה (אנה מניאני) היא תופרת הגרה עם בעלה רוזריו ובתה רוזה (מריסה פאוואן) בשכונת מהגרים איטלקיים מסיציליה. בעלה עובד כנהג משאית המעביר מטעני בננות שמתחתם סחורה אסורה (סמים?). סרפינה מעריצה את בעלה שיש על עור חזהו קעקוע של שושנה (ליתר דיוק - ורד). היא לא יודעת שיש לו מאהבת בהסתר. באחד הלילות הוא פורץ מחסום משטרתי, נורה ונשרף במשאית. סרפינה מבקשת לשרוף את גופתו החרוכה בניגוד לעמדת הכומר, ושמה את כד האפר בחדרה.

סרפינה נכנסת למצב של אבל פתולוגי, מזניחה את עצמה ובגדיה ומתעמתת באופן קבוע עם בתה המתבגרת רוזה. כשרוזה מציגה בפניה את חברה ג'ק האנטר המשרת כמלח בצי היא מכריחה אותו להישבע לפני פסל המדונה שלא חילל את תומתה ורק אז היא מרשה לו לנשק את ידה.

המצב משתנה כאשר נכנסת לביתה לקוחה בשם בייסי (ג'ו ואן פליט) ובלהט הוויכוח שמתפתח ביניהן היא מטיחה בה שלבעלה הייתה מאהבת וכי רבים יודעים מזה. סרפינה ההמומה מתקשה להאמין שבעלה המנוח בגד בה. היא ממהרת לכומר ומבקשת שייגלה לה אם בעלה התוודה בפניו על כך. הכומר מסרב לגלות לה והיא מתנפלת עליו. נשות השכונה מתנפלות עליה וגבר בשם אלוורו (ברט לנקסטר) מחלץ אותה ומביאה לביתה.

אלוורו הוא נהג משאית רווק, הוא מנסה לחזר אחרי סרפינה אבל היא מסרבת מתוך כבוד לבעלה המנוח. הוא מבקש להרשים אותה על ידי קעקוע של שושנה על חזהו אבל סרפינה נרתעת מזה. הוא לוקח אותה למועדון בו נהג בעלה לבלות והיא מתעמתת עם המאהבת שלו. כשהמאהבת חושפת את חזה ומראה שגם לה יש קעקוע של שושנה כאות אהבתה לרוזריו מתנפלת עליה סרפינה ואלוורו מפריד ביניהן.

אלוורו מחזיר אותה הביתה שם היא מנפצת את כד האפר של בעלה. היא קובעת עם אלוורו שיבוא אליה בהסתר בלילה. אלוורו מגיע שיכור ולא מסוגל לעשות דבר אלא לישון. למחרת הוא קם מטושטש, מגיע למיטתה של רוזה שהוא מזהה כסרפינה. לקול צעקותיה של רוזה מגיעה סרפינה ומגרשת אותו.

רוזה מחליטה להתחתן עם ג'ק לפני שיחזור לצי. הם עוזבים את הבית, רק אז מקבלת סרפינה את אלוורו לביתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]