קדמת עדן (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קדמת עדן
East of Eden
מבוסס על רומן מאת ג'ון סטיינבק
בימוי איליה קאזאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי איליה קאזאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פול אוסבורן
עריכה אוון מרקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'יימס דין
ג'ולי האריס
ריימונד מאסי
ג'ו ואן פליט
ברל אייבס
מוזיקה לאונרד רוסנמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום טד מקורד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 במרץ 1955
משך הקרנה 115 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט רומנטי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 5,000,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו eastofeden
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קדמת עדןאנגלית: East of Eden) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1955 בבימויו של איליה קזאן. הסרט מבוסס באופן רופף על חלקו השני של רומן בשם זה מאת ג'ון סטיינבק שפורסם ב-1952.

הסרט מתרכז בצעיר המשתדל בכל כוחו לקנות את אהבתו של אביו המעדיף את אחיו עליו. הוא נוקם מתוך קנאה באחיו, סיפור הדומה לסיפור התנ"כי על קין והבל.

זה היה הסרט הראשון מתוך שלושה בהם שיחק ג'יימס דין בתפקיד ראשי והיחידי שהופץ עוד בחייו. הסרט הבא, "מרד הנעורים", הופץ שלושה חודשים לאחר מותו ובסרט השלישי, "ענק", הוא נהרג לפני סיום הצילומים. שלושת סרטים אלה נקבעו על ידי מכון הסרטים האמריקאי בין 400 הסרטים האמריקאיים הטובים בכל הזמנים[1].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם טראסק (ריימונד מאסי) הוא חוואי לשעבר הגר בעיר סלינאס בקליפורניה עם שני בניו, כיילב (כָּלֵב – המכונה בקיצור קאל – ג'יימס דין) וארון (אהרון – ריצ'רד דאוואלוס). אשתו קייט ברחה ממנו וכעת היא מנהלת בית בושת מצליח בעיר הסמוכה מונטריי. הוא מספר לבניו כי אמם נפטרה.

קאל יודע את האמת והסרט נפתח כשהוא עוקב אחרי אמו קייט (ג'ו ואן פליט), פוגש אותה בבית הבושת ומורחק משם. אדם מראה חיבה יותר לארון שהוא שקט, מנומס ובעל אופי נוח לעומת קאל הנתון למצבי רוח משתנים מדיכאון להתפרצויות. קאל מרגיש ביחס המועדף של אדם על ארון ומנסה לשנות זאת ללא הצלחה.

חברתו של ארון, אברה, (ג'ולי האריס), נמשכת בהדרגה לקאל הבלתי יציב והמעניין לעומת ארון היציב והמשעמם, דבר שמעלה את המתח בין שני האחים.

אדם משקיע כסף רב במיזם של העברת יבול גדול של חסה מוקפאת ברכבת. מפולת שלגים גורמת לרכבת להיעצר וכל היבול יורד לטמיון ביחד עם כספו של אדם.

קאל חוזה שמחיר השעועית יעלה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הוא נפגש עם קייט ולאחר שיחה ארוכה בו היא מספרת לו מדוע ברחה מאביו, הוא מבקש ממנה הלוואה של 5,000 דולר לעסק והיא, לאחר היסוסים, מלווה לו בחוסר רצון. תחזיתו של קאל מתגשמת והוא מוכר את היבול ברווח גדול. הוא מתכנן לתת לאביו 15,000 דולר כמתנת יום הולדת ולזכות על ידי זה באהבתו.

בחגיגת יום ההולדת של אדם, מוסר לו קאל את הכסף אך אביו מסרב לקבלו בטענה שמקורו בספסרות מלחמה והוא, בתור יושב ראש וועדת הגיוס השולח חיילים למות במלחמה, אינו יכול לקחת את הכסף הזה. הוא מעדיף את מתנתו של ארון שהיא בשורת אירוסיו עם אברה. קאל המיואש מתחיל לבכות ובורח מהבית.

הוא מחליט לנקום בארון, מביא אותו לבית הבושת ומכיר לו את אמם הזונה. ארון נתקף בהלם ומתחיל לשתות ולהתפרע ומחליט להתגייס למלחמה. כאשר קאל חוזר לביתו הוא מספר לו מה עשה לארון מתוך כעס וקנאה. השריף סאם (ברל אייבס) מגיע לביתם ומספר כי ארון השתכר, הסתבך בקטטות ונמצא כעת על רכבת מגויסים. אדם ממהר לתחנת הרכבת וארון מתבונן בו שיכור עם מבט מטורף ומנפץ את חלון הרכבת מול פניו. אדם מתמוטט במקום לאחר שלקה בשבץ מוחי.

אדם שוכב משותק ורופא אומר שמצב זה יכול להימשך זמן רב. השריף מייעץ לקאל לעזוב את המקום כמו שקין נדד לארץ נוד (קדמת עדן) לאחר שהרג את אחיו הבל. קאל מתקרב לאביו וזה לוחש לו שיפטר את האחות המעצבנת הסועדת אותו ויישאר בבית כדי לשמור עליו. קאל המפוייס מתיישב ליד אביו ובכך מסתיים הסרט.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קדמת עדן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]