ויקטור, הדוכס השלישי מברוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
ויקטור, הדוכס השלישי מברוי
Victor de Broglie
לידה 28 בנובמבר 1785
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בינואר 1870 (בגיל 84)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה אורליאניסטים עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Albertine, baroness Staël von Holstein עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת House of Broglie
אב Victor de Broglie עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Sophie de Rosen-Kleinroop עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אלבר, הדוכס הרביעי מברוי
Auguste-Théodore-Paul de Broglie
Louise de Broglie, comtesse d'Haussonville עריכת הנתון בוויקינתונים
המושב ה-24 של האקדמיה הצרפתית ה־12
1 במרץ 1855 – 25 בינואר 1870
(14 שנים)
Louis de Beaupoil de Saint-Aulaire
Prosper Duvergier de Hauranne
ראש ממשלת צרפת
12 במרץ 1835 – 22 בפברואר 1836
(49 שבועות ו־5 ימים)
Édouard Adolphe Casimir Joseph Mortier
פרסים והוקרה
צלב גדול של לגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשיל לאונס ויקטור שארל, דוכס שלישי לבית ברוי, נדוע בקיצור כויקטור דה ברויצרפתית: Achille Léonce Victor Charles de Broglie,‏ 28 בנובמבר 1785 - 25 בינואר 1870) היה אציל צרפתי, פוליטיקאי ודיפלומט, "פֶּר של צרפת". בימי המונרכיה של יולי הוא כיהן כראש ממשלת צרפת בין אוגוסט-נובמבר 1830 ובי מרץ 1830 לפברואר 1860 ויקטור דה ברוי היה קרוב לחוג הדוקטרינרים הליברלים שהתנגדו למלוכנים הרדיקליים ושבימי מלכותו של לואי פיליפ נקלטו על ידי האורליאניסטים

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות וצעירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקטודר דה ברוי נולד בפריז ב-1785 כילד הצעיר ובנו היחיד של שארל-לואי-ויקטור, נסיך ברוי, ונכד של ויקטור-פרנסואה , הדוכס השני ברוי. כשבזמן המהפכה הצרפתית, סבו יצא לגלות, הוריו נעצרו על ידי שלטון הטרור. אביו הוצא להורג בגיליוטינה ב-1794, בעוד שאמו, הרוזנת לשעבר סופי דה רוזן-קליינרופ [Rosen-(1828-1764) Kleinroop] בעזרתו של משרת, הצליחה להימלט ממאסרה בווזול לשווייץ, בה נשארה עד אחרי 9 בתרמידור, יום נפילתו של רובספייר היא שבה לפריז עם ילדיה - שלוש הבנות והבן . ב-1796 האם התחתנה עם מארק-רנה-וואייה דה פולמי, מרקיז ארז'נסון (1842-1771) , נכד לשר מלחמה של לואי החמישה עשר. ד'ארז'נסון היה מתנגד לשלטונו של נפוליאון הראשון ואחר כך כנציג ליברלי גם למשטרי הרסטורציה ולמונרכיה של יולי. תחת השגחתו של אביו החורג, קיבל ויקטור, שהיה לדוכס השלישלבית ברוי, חינוך מוקפד וליברלי , שמר את אדמות משפחת ברוי וזכה לפטור מגיוס בימי נפוליאון. באותה תקופה הוא פקד את חוגי האריסטוקרטיה והספרות של פריז . ב-1809 התמנה כחוקר (Auditeur) במועצת המדינה. בהמשך הוא שימש כפקיד בכיר (intendant) באיליריה ואחר כך כנספח בשגרירויות בוורשה (1812) וואחר כך בוינה

חבר בפרלמנט בימי הרסטורציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1813 שימש ברוי כמזכיר של הרוזן נרבון בקונגרס פראג. טלראן התרשם ממנו בהזדמנות זו ובהתיעצות עם דודו, אמדה דה ברוי, ביוני 1814 מינה אותו ברסטורציה הראשונה במחזור הראשון של בית ה"פֶּרים של צרפת" עדיין לא בן 30 השתתף ברוי בדיוני בית הפרים במשפט של המרשל נה. ביום גזר הדין נמנה עם שבעה עשר ה"פרים" שהצביעו בעד הגליה ולא בעד הוצאה להורג. בשובו לצרפת בסוף 1816 הוא חבר לאופוזיציה הפעילה נגד הרוב המלוכני הרדיקלי שב "בית הבלתי נמצא" . כחבר ב"בית הפֶּרים" נאבק ברוי בחוקים המיוחדים, במיוחד נגד "חוק החנינה" מ-9 בינואר 1816 ,הגן על חופש העיתונות (ב-29 בדצמבר 1817),נאם בעד ביטול העבדות (29 בדצמבר 1817) ונגד עונש המאסר לחייבים (contrainte par corps) )(ב-25 באפריל 1818) והצביע למרות הכל בעד חוק הבחירות מ-1820. כמו כן היה הנואם העיקרי בנוגע להצעת החוק על דיכוי פשעים ועבירות באמצעות עיתונות או פרסום (ב- 8 במאי 1819). ברוי הצטרף באותה תקופה לאגודה "עזור לעצמך, השמיים יעזרו לך" ול"חברת ידידי חופש העיתונות", בשנים 1829-1825 היה יושב ראש "החברה למוסר נוצרי". בעקבות פעילות זו עורר את חשד השלטונות שהתחילו לעקוב אחריו.

אחרי שב-1817 הכיר את פרנסואה גיזו, התחבר ברוי לקבוצת הדוקטרינרים": פייר-פול רואייה-קולר, פרוספר דה בראנט, שארל דה רמיזא משהרגיש מוטרד מהשאיפות המהפכניות והכיתתיות של השמאל, התרחק ממנו והעדיף לראות במנהל הבריטי דגם לחיקוי כמוסדות פוליטיים ראויים.

ימי המונרכיה של יולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחלות המשטר החדש (1832-1830)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שלא לקח חלק המזימות שהביאו להפלתו של שארל העשירי , הדוכס ברוי ראה את עצמו כ"אורליאניסט" "מאותו יום עצמו", כפי שהתוודה ב"זיכרונותיו", כלומר תומך נאמן במונרכיה של יולי. החל מ-31 ביולי 1830 נכנס בתו שר הפנים ושר העבודות הציבוריות בממשלה שהתמנתה על ידי הוועדה המוניציפלית של פריז. לעומת זאת הוא לא היה חבר בממשלה הזמנית מ-1 באוגוסט 1830, אך ב-11 באוגוסט 1830 חבר לממשלה הראשונה של לואי פיליפ בתפקיד שר החינוך הציבורי, שר הדתות ונשיא מועצת המדינה. ברוי התבלט כחסיד החזרת הסדר במדינה. אחרי שב-2 בנובמבר 1830 נפלה הממשלה, הפך הדוכס ברוי ,שוב ב"בית הפרים", לאחד הנואמים המשפיעים שח מפלגת ההתנגדות, לצד קזימיר פייר פרייה וחבריו הדוקטרינרים, כמו פרנסואה גיזו, ביריבות כלפי ז'אק לאפיט וממשלתו. ברוי הצביע בעד המעבר בירושה של התואר "פר של צרפת" והתנגד לשוא בהתחלת 1832 לביטול בחוש מ-1816 שהנהיג ב-21 בינואר טקס מכפר ביום הזיכרון למותו של לואי הששה עשר.

שר החוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשב-11 באוקטובר 1832 הגיעו הדוקטרינרים לשלטון, קישבל ברוי את תיק החוץ והרכיב יחד עם גיזו ואדולף טייר מעין טריומווירט שאותו כינה המלך לךואי פיליפ במורת רוח "קזימיר פרייה בשלושה דמויות".עד 1836 ראש הלשכה שלו היה חימנס דודן. כשר החוץ של צרפת ארגן הצבעה למען מלווה עבור מלחמת העצמאות של יוון מה שהכעיס את לואי פיליפ שראה בדיפלומטיה תחום שמור למלך רצה ששר החוץ יהיה כפוף להוראותיו. הדוכס ברוי הפגין לדעתו "קשיחות מתנשאת" ורצה לנהל לבד את משרדו. ברוי נאלץ להתמודד גם עם עוינותם הבלתי מתפשרת של טלראן שכיהן כשגריר בלונדון, ושל לואי-מתייה מולה, יועץ בעל השפעה על המלך. שניהם התנקמו על זלזולו הגלוי כלפיהם וכלפי רוב עובדי האימפריה לשעבר. במהרה הופיעו פערים משמעותיים בתחום המדיניות כלפי אנגליה. לואי פיליפ סבר שאנגליה נוהגת כלפי צרפת בגישה אדונית ורצה למצוא בני ברית אחרים באירופה. נישואיו של הדוכס אורליאן סימל את הכיוון הזה להתקרבות אל פרוסיה ואוסטריה, בזמן של ברוי, על אף המכשולים בברית שנכרתה עם אנגליה אחרי 1830, ביקש לשמור בצורה קפדנית על מדיניות זו. המלך הותקף על ידי האופוזיציה שמתוך חדלות אישים ותסביכים לגבי נסיבות עלייתו לשלטון התכופף בפני הברית הקדושה בעיקר בסוגייה הפולנית (דיכוי המרד בפולין על ידי רוסיה), אולם ברוי לא ראה בכך סיבה ראויה לפרוש. במאי 1831 נחתם הסכם עם ארצות הברית וביולי בא בעקבותיו חוזה שלפיו העניקה להן צרפת 25 מיליון כפיצויים על הנזקים שגרמו להן הפיראטים הצרפתים בעת מלחמות נפוליאון. בהתחלת 1834 הובא החוזה לאשרור הפרלמנט. לה פאייט וחלק מהשמאל תמך בחוזה. לעומת זאת הרפובליקני מוגן והלגיטימיסט ברייה תקפו אותו בחריפות. ברוי לא הכיר מספיק את התיק ולא היה מעורב דיו בדיונים. בהצבעה חשאית ב 31 במרץ דחה בית הנבחרים במפתיע את האישרור ב 176 קולות נגד 168, כאשר היה ברור שחלק מנציגי הרוב הצביעו נגד הממשלה. משום כך ברוי וגם המרשל סבסטיאני, שניהל את המשא ומתן עם האמריקנים, התפטרו ב 1 באפריל 1834

ראש ממשלה 1836-1835[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 במרץ 1835 אחרי נפילת ממשלת מורטייה הנבחרים, בנדחפו על ידי גיזו ותייר, קמו לכפות על המלך ממשלה בראשות ברוי. זו נועדה להיות ממשלה אוטונומית, דבר שלואי פיליפ חשש מכל. אחרי היסוסים , הסכים המלך "לבלוע זאת כדי לא ליפול לרדיקליזם" וקרא לברוי להרכיב את הממשלה. ברוי שמר לעצמו גם את תיק החוץ. הוא התנה את הסכמתו להרכיב ממשלה בתנאים שהוענקו לקזימיר פרייה - בעיקר האפשרות לכנס ישיבות ממשלה ללא נוכחות המלך. ב-21 באפריל העביר ברוי בפרלמנט את הפיצויים לארצות הברית אם כי ננזף על גישתו הסלחנית נוכח מלים מעליבות שנכללו במסר נשיא ארצות הברית, אנדרו ג'קסון. ברוי חתם גם ע הממלכה המאוחדת חוזה על מאבק נגד הסחר בעבדים, שבה הסכים לזכות הביקור של הבריטים באוניות זרות, דבר שנחשב לוויתור מוגזם מצד צרפת. ממשלת ברוי נפלה ב-5 בפברואר 1835 בגלל ההצבעה בנוגע להמרת הרנטות . חסרו לו שני קולות כדי להשיג רוב. האספה מחתה נגד תשובתו שנחשבה "חצופה" של ברוי לשאלת אחד הנבחרים. הוא נאלץ להתפטר מיד. אחד מבני התקופה העיר על כך" "לדוכס ברוי לא חסרו כדי שיסלחו לו לא מעמד אריסטוקרטי בכיר, לא יושר בלתי מעורער, לא חוסר אינטרסנטיות, לא הכישרון , אבל מה שכן חסרה לו תמיד זאת הייתה האמנות שלא לפגוע באגו-יים של האחרים". [1] פול טרו-דנז'ן כתב באותה נימה: "הוא לא חשש שלא ריצה אחרים, נטה יותר מדי להאמין כי זה מספיק שהוא צודק, ובנוסף, בבטחונו שהוא צודק, היה משהו בלתי גמיש, חד ומתנשא [2] עצמאותו השכלית, חשיבתו המעולה, הרושם להתנשאות בעלת קרירות אריסטוקרטית, שיריביו ייחסו אותם לשחצנות מזלזלת, וידידיו -לבשינות צנועה, זיכו אותו בכבוד אבל לא בפופולריות. מאוד דבק בשמו הטוב, הוא ראה בפוליטיקה לא אמצעי להרוויח אלא סיכון להכתים את עצמו. הוא לא רצה מעמד כוח אלא מתוך רוח מחויבות, חובה פטריוטית. [3] אחרי הפרישה מהשלטון הוא המשיך לשבת ב"בית הפרים" של צרפת יד למהפכה בפברואר 1848.

ימי הרפובליקה הצרפתית השנייה והאימפריה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי המהפכת 1848 לא הגיש מועמדות בבחירות לאספה המחוקקת. במאי 1849 הוא נבחר באספה הלאומית מטעם מחוז אר. הוא היה חבר בוועד הבחירות ברחוב פואטייה. באספה הוא הפך לראש הימין ונמנה עם חברי וועד ה"בורגראבים" Burgraves שניסחו את חוק הבחירות ממאי 1851 שהגביל את זכויות הבחירה באמצעות תנאי המגורים הקבועיים למשך שלוש שנים באותו מקום. ("חוק הבורגראבים") ביולי 1851 הציעה את שינוי החוקה, אולם הצעתו לא זכתה אלא ב 446 קולות מול 278 ולא הגיעה לשני שליש מהקולות שנדרשו על ידי החוקה.

אחרי הפיכת 2 בדצמבר 1851 פרש ברוי מהחיים הפוליטיים. הוא כתב כמה מסות פוליטיות, כולל Vues sur le gouvernement de la France (השקפות על השלטון של צרפת) (1870). מסה זו השפיע על בנו, אלבר ועל חוקי החוקה של צרפת מ-1875 הדוכס ויקטור דה ברוי נפטר בפריז ב-1870. על מצבתו כתובת עם ציטוט המפורסם, המצוי גם על כמה קברות של פרוטסטנטים:

J'ai achevé ma course / J'ai mené le bon combat / J'ai gardé la foi

סיימתי את המרוץ שלי, נאבקתי מאבק נכון, שמרתי את האמונה

פעילותו למען ביטול העבדות והסחר בעבדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר משלב מוקדם בפעילותו הפוליטית התעניין ברוי בגורל העבדים.

  • ב-28 במרץ 1822 הציע ב"בית הפרים" שלצרפת להציג בפני המלך פנייה שבה יבקשו נקיטת אמצעים מתאימים להבטחת הביטול המוחלט של הסחר בעבדים.
  • ב-24 בינואר 1827 נאם בקשר להצעת החוק על הדיכוי סחר העבדים. עדיין הוא לא התבטא בעד שחרור העבדים, ודרש את שמירת המשמעת הקפדנית בקרב השחורים בצורה דומה ל"כליאת המשוגעים בבית מחסה" עד ליום שבו יפסיקו השחורים לאיים באלימות נגד הלבנים, ליזום תגובות תגמול איומות, לפני שיטרפו זה את זה"

באותו יום "שמירת השיעבוד יהיה פשע". [4]

  • בדצמבר 1834 נמנה ברוי עם 26 מייבדי החברה הצרפתית לביטול העבדות. הוא היה ליושב ראש שלה עד לפיזורה ב-1850.
  • ב-26 במרץ 1840 נקרא ברוי לשבת בראש הוועדה שהכינה את ביטול העבדות והחוקה המדינית של הקולוניות.
  • במרץ 1843 הציג בפני שר הימיה את דו"ח הוועדה
  • ב-29 במאי 1845 אחרי מו"ם חתם ברוי על החוזה עם אנגליה בעניין דיכוי הסחר בשחורים
  • ב-7 ביולי 1845 נאם בבית הפרים על הצעות החוק שנועדו לעודד את שחרורם , חינוכם ורחוותם של העבדים.

(לפי ספרו של אוגוסטן קושן - "ביטול העבדות" כרך א, עמ' V-IV. (Agustin Cochin L'abolition de l'esclavage)

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקטור דה ברוי היה נשוי החל לאלברטין, בתו של אריק מגנוס סטאל פון הולשטיין ושל מדאם דה סטאל (אם כי יתכן כי אביה הביולוגי היה הסופר בנז'מן קונסטן). ב-1821 הזוג הוליד את אלבר, הדוכס הרביעי מבית ברוי. בתם הבכורה, לואיז הייתה סופר , מחברת רומנים וביוגרפיות וצויירה על ידי הצייר אנגר. לבן אחר, אוגוסט, הייתה קריירה כנסייתית ואקדמית.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1833 נבחר כחבר חופשי באקדמיה למדעי הרוח המדינה. ב-1866 נבחר בה כחבר מלא.
  • 30 באפריל 1836 - הצלב הגדול של ליגיון הכבוד
  • 1 במרץ 1855 התקבל לאקדמיה הצרפתית בכסא 24 במקום הרוזן סנט-אולר המנוח. ב- 3 באפריל 1856 את נאום הקבלה לכבודו נאם דזירה ניזאר

ברוי ניהל סלון ספרותי והקים באקדמיה "סיעת הדוכסים" יחד עם פסקייה ונואי. סנט בב ציין שכנואם, ברוי "האיר, השכיל, רומם, יותר משריגש".

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדוכס ברוי השאיר שלוש כרכים של Écrits et Discours (כתבים ונאומים) עמם נמנים:

  • Considérations sur l'origine du monde et le gouvernement de la Providence (Paris, Imp. de Callet, 1861 in-4°);

(הרהורים על מוצא העולם ושלטון האלהות)

  • Vues sur le gouvernement de la France (Paris, Michel Lévy frères, 1870 ברשת ;

(השקפות על השלטון של צרפת)

  • Le Libre échange et l'impôt, études d'économie politique , Paris, Calmann-Lévy, 1879 [1] ;

סחר החופשי והמסים, עיונים בכלכלה פוליטית)

  • Souvenirs, 1785-1870 (publiés par son fils), Paris, Calmann-Lévy, 1886 , 4 vol. in-8, כרך א (1785-1817) ברשת ; tome 2 (1818-1827) ברשת ; כרך ג (1826-1830) ברשת ; כרך ד ;

(זיכרונות -1870-1785) פורסמו על ידי בנו

  • Le Père Lacordaire, Paris, Honoré Champion, 1889 , in-8°,, ברשת  ;

(האב לקורדר)

ויקטור דה ברוי הוציא לאור את הזיכרונות שלא פורסמו קודם של חמותו, מדאם דה סטאל. Mémoires posthumes de Madame de Staël (1818) ; édition Charpentier 1861,Paris ברשת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Guy Antonetti, Louis-Philippe, Paris, Librairie Arthème Fayard, 2002 – (ISBN 2-213-59222-5)
  • Benoît Yvert (dir.), Premiers ministres et présidents du Conseil depuis 1815. Histoire et dictionnaire raisonné, Paris, Perrin, 2002, pp. 112–115 - (ISBN 2-262-01354-3)



הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dictionnaire des parlementaires français
  2. ^ Paul Thureau-Dangin ב Benoit Yvert עמ' 115
  3. ^ G. Antonetti ע מ' 700-699
  4. ^ Alfred Berchtold Sismondi et le groupe de Coppet face à l'esclavage et au colonialisme, 1976 in Sismondi européen עמ' 179-178]