ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/אלון בצעננים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אֵלוֹן בְּצַעֲנַנִּים הוא מקום בדרום נחלת שבט נפתלי, בין הירדן לבין הר תבור.

המקום נזכר לראשונה בספר יהושע[1], בתיאור גבולות נחלת שבט נפתלי: ”וַיְהִי גְבוּלָם: מֵחֵלֶף מֵאֵלוֹן בְּצַעֲנַנִּים, וַאֲדָמִי הַנֶּקֶב וְיַבְנְאֵל, עַד לַקּוּם; וַיְהִי תֹצְאֹתָיו הַיַּרְדֵּן”.

מקום זה נזכר גם בספר שופטים[2], כמקום בו קבע חבר הקיני את מושבו, כאשר נפרד ממקום מושב שאר בני שבט הקיני: ”וְחֶבֶר הַקֵּינִי נִפְרָד מִקַּיִן, מִבְּנֵי חֹבָב חֹתֵן מֹשֶׁה; וַיֵּט אָהֳלוֹ, עַד אֵלוֹן (בצענים) [בְּצַעֲנַנִּים], אֲשֶׁר אֶת קֶדֶשׁ.

אל מקום זה נמלט סיסרא שר צבאו של יבין מלך חצור במהלך מלחמת סיסרא, ושם הרגה אותו יעל אשת חבר הקיני. אל האתר הגיע גם ברק בן אבינועם ברודפו אחרי סיסרא, ובו נודע לו על הריגתו; ובכך הושלמה נבואת דבורה לברק על העתיד להתחולל במערכה הצבאית כנגד יבין וצבאו.

זיהוי המקום[עריכת קוד מקור]

במאה ה-20 הוצע לזהות את אלון בצעננים באתר ששמו הערבי: סהל אל אחמא, ולחלופין באתר בשם שג'רת אל-כלבּ. שמורת הטבע חורשת יעלה הממוקמת ברמת יבנאל בין המושבה יבנאל למנחמיה, מנציחה את שמה של יעל אשת חבר הקיני ומציינת את מיקומה המשוער של אלון בצעננים.

יש הסוברים כי אלון בצעננים[3] ואלון בצענים[4] הם שני אתרים שונים. הם מזהים את אלון בצעננים בנחלת שבט נפתלי, בגבולה הדרומי; ואילו את אלון בצענים הם מזהים בתל אל-קדיס בבקעת מגידו, ממזרח ללג'ון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

קטגוריה:אתרי המקרא קטגוריה:כנען קטגוריה:נחלת שבט נפתלי