ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/נעמן (שר צבא ארם)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נעמן טובל בירדן. איור בתוך תנ"ך פוסטר

נַעֲמָן היה שר צבא ארם בתקופת מלכותו של יהורם בן אחאב. מסופר עליו בספר מלכים כי היה מצורע ופנה לאלישע כדי שירפא אותו.

בקרב על רמות גלעד[עריכת קוד מקור]

בקרב בו התאחדו יהושפט עם אחאב במלחמה מול ארם על רמות גלעד, אחד מאנשי הצבא הארמי ירה בקשתו חץ למחנה ישראל, ובלא כוונה מיוחדת מצדו פגע החץ באחאב, שהיה מחופש לחייל רגיל, והמית אותו. במדרש מזוהה אותו החייל עם נעמן[1], ובכך מבואר בראשונים הפסוק ”וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם”[2], שאותה התשועה שנעשתה על ידו הייתה פגיעתו באחאב, שהכריעה את המערכה[3]. יש מהאחרונים שהבינו שכוונת המדרש כי אף מינויו של נעמן לשר הצבא היה מחמת פגיעתו באחאב[4]

צרעת נעמן[עריכת קוד מקור]

בספר מלכים מסופר שנעמן הצטרע. לנעמן הייתה שפחה שבויה מישראל שסיפרה לאשת נעמן על נביא משומרון שיכול לרפא את נעמן. הדבר נודע למלך ארם והוא שלח את נעמן למלך ישראל עם פקודה לרפא את נעמן. מלך ישראל[5], ידע שאין ביכולתו לרפא את נעמן והאמין שזו תואנה של מלך ארם לפתוח במלחמה עם ישראל. כשאלישע שמע את הסיפור, הוא הודיע למלך שישלח את נעמן אליו והוא ירפא אותו מצרעתו, וכך הוא גם ידע שיש נביא אמת בישראל.

נעמן הגיע לביתו של אלישע, ואלישע שלח אליו שליח שמסר לו כי על מנת להרפא מהצרעת הוא צריך לטבול בנהר הירדן שבע פעמים. נעמן זלזל באלישע וטען שהירדן הוא נהר קטן וחסר חשיבות לעומת הנהרות הגדולים שבארצו. נערו של נעמן שכנעו לנסות זאת בכל זאת, נעמן טבל ובשרו נרפא ונהיה כבשר ילד.

נעמן, שהגיע לישראל עם תשורות רבות, חזר לאלישע והציע לו מתנות כתודה על הריפוי. אלישע השיב שהוא לא רוצה דבר, ונעמן ביקש שיתנו לו אדמה מארץ ישראל כדי שיבנה מזבח לא-להי ישראל בארם כי מעתה הוא יעבוד רק אותו. הוא הוסיף התנצלות, שכאשר ילך עם המלך לבית רימון הוא יאלץ להשתחוות עמו. נעמן נענה בשתיקה והלך בחזרה לארם (חז"ל ביארו כי במעשה זה הפך נעמן לגר תושב[6]). אולם גיחזי, נער אלישע, החליט לנצל את המצב ולקחת לעצמו מהתשורות אותן הביא נעמן. גיחזי רדף אחרי נעמן והודיע לו שעכשיו באו שני תלמידים עניים לאלישע ואלישע ביקש עבורם ככר כסף ושתי חליפות בגדים, נעמן נתן לו שתי כיכרות כסף ושתי חליפות בגדים וגיחזי חזר והחביא אותם. כאשר התייצב גיחזי לפני אלישע שאל אותו אלישע לאן הלך והוא היתמם ואמר שלא הלך לשום מקום. אלישע קיללו על מה שעשה ואמר לו שמכיוון שלקח את הכסף והבגדים ובכך גרם להפחתת כבוד ה' תעבור צרעת נעמן אליו ולזרעו עד עולם.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ מדרש תהילים, פרק ע"ח, פסוק י"א; ילקוט שמעוני, מלכים א', רמז רכ"ב.
  2. ^ ספר מלכים ב', פרק ה', פסוק א'.
  3. ^ ראו: רש"י, פירוש רש"י למקרא, ספר מלכים ב', פרק ה', פסוק א', ד"ה תשועה; רד"ק, על מלכים שם; רלב"ג, על מלכים שם; רבי יצחק אברבנאל, על מלכים שם.
  4. ^ רבי ישראל בנבנישתי (אחיינו של רבי חיים בנבנישתי), בית ישראל, דרוש ל"ו, ד"ה ונראה לעניות דעתי, עמ' 286, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים). וראו גם: שמואל קול, רעיונות ומסרים לפרשת השבוע, כרך ז', ירושלים תשס"א, עמ' 60; אברהם אבא הלוי חזן, נחל איתן, ירושלים תשס"ג, עמ' רצ"ו; אהרן גדליה קרייזר, מטה אהרן - מאמרים, לייקווד תשע"ב, עמ' קנ"ג.
  5. ^ המלך אינו מוזכר בשמו בסיפור, אבל לפי זמן המאורע מדובר ביהורם בן אחאב.
  6. ^ מסכת סנהדרין, דף צ"ו, עמוד ב'.

קטגוריה:אישים בספר מלכים קטגוריה:לוחמים בתנ"ך קטגוריה:פרשת תזריע