טיוטה:השפעות בריאותיות של מחשבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השפעות בריאותיות של מחשבים הו בעיות בריאות שונות שמשתמש במחשב יכול לפתח, כתוצאה משימוש ממושך ושגוי. משתמש מחשב עלול להיתקל בבעיות בריאות גופניות רבות, כתוצאה משימוש נרחב במחשבים לאורך תקופה ממושכת באופן לא יעיל. ייתכן שלמשתמש המחשב יש יציבות לא נכונה. על פי הדיווחים, שימוש מוגזם במדיה אלקטרונית על מסך יכול להיות בעל השפעות רעות על בריאות הנפש הקשורות למצב רוח, קוגניציה והתנהגות, אפילו עד כדי הזיה.[1]

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום, שימוש במחשבים הוא הכרחי עבור רוב האנשים, אך לא רבים באמת מתחשבים בהשלכות הרפואיות שעבודה עם מחשבים עלולה לגרום, כגון ראייה פגומה, יציבות לא טובה, דלקת פרקים באצבעות ופציעות מתח שעלולות להיגרם על ידי ישיבה בתנוחה אחת למשך זמן ממושך. הבעיות קשורות יותר לגיל מבוגר, אך בשל גורמים רבים כמו קרבת המשתמש למסך ועודף שעות עבודה רצופות גורמים לכך שהבעיות יכולות להופיע אצל משתמשי מחשב צעירים.

ההערכה היא שכיום לפחות 75% מכלל המשרות כרוכות ברמה מסוימת של שימוש במחשב. המשמעות היא ששלושה רבעים מכוח העבודה נחשפים לבעיות בריאותיות רבות, אותו הדבר ניתן לומר על סטודנטים ומחנכים שלא עוברים יום ללא גישה למחשב לצורך עבודה אקדמית.

בעיות רפואיות נפוצות הנגרמות על ידי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיות רפואיות פיזיות בולטות שיכולות לנבוע משימוש במחשב כוללות תסמונת התעלה הקרפלית, תסמונת ראיית מחשב ובעיות שרירים ושלד.[2]

תסמונת התעלה הקרפלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבעיה הרפואית הקשורה לעבודה הקשורה למחשב היא תסמונת התעלה הקרפלית, פציעה הקשורה ללחץ הנגרמת על ידי תנועה חוזרת ונשנית של מפרקים, במיוחד מפרק כף היד, ועלולה להוביל לבעיות שרירים ושלד רבות. זה הפך נפוץ מאוד בקרב אנשי מקצוע בתחום המחשבים עקב מיקום גרוע של המחשב והקלדה נרחבת לאורך תקופה ארוכה. מחקרים שנערכו מראים שאחד מכל שמונה אנשי מקצוע בתחום המחשבים חווה תסמונת התעלה הקרפלית.[3] מחקר זה נערך על פני 21 חברות ורוב האנשים שנפגעו אמרו כי הם חוו כאב חריף ובמקרים מסוימים חמור עקב תסמונת התעלה הקרפלית. עם זאת, נראה שהסיבה העיקרית לתסמונת התעלה הקרפלית שנויה במחלוקת, כאשר מקורות רבים טוענים שהתסמונת נגרמת בעיקר מהמיקום של פרק כף היד בזמן ההקלדה, ובעיה זו מחמירה בשל הצורך של המשתמש להתכופף לכיוון המסך בזמן ההקלדה. מחקרים שונים שנערכו מציינים את העכבר כגורם העיקרי לתסמונת התעלה הקרפלית[3] שכן נמצא שבין האצבעות האגודל הימני התגלה כרגיש יותר לתסמונת התעלה הקרפלית עקב המיקום של האגודל בזמן השימוש בעכבר. קשה מאוד לשפר או לרפא את תסמונת התעלה הקרפלית בגלל העקביות בעיצוב רכיבי מחשב כמו העכבר והמקלדת, אבל חברות מסוימות מובילות עם טכנולוגיות כמו מסכי מגע שיפחיתו את הלחץ על היד ועל פרק כף היד. מעסיקים בחברות גדולות נוקטים גם בצעדים לשיפור תסמונת התעלה הקרפלית על ידי הטמעת הפסקות עבודה תכופות ונוהלי מחזור עבודה כדי להבטיח שהעובדים לא עובדים על מחשב בודד שעות על גבי שעות "רמה גבוהה יותר של אינטנסיביות של עבודת מחשב גורמת לסיכון גבוה יותר עבור תסמונת התעלה הקרפלית."[4] מה שגורם ללחץ חמור על המפרקים ובכך יכול להוביל לתסמונת התעלה הקרפלית.

הפרעות מצטברות נגרמות על ידי "אנשים שיושבים בתחנות עבודה למחשבים או במסופי תצוגה חזותיים בעבודות מהירות וחוזרות על המקשים. האצבעות, פרקי הידיים, הידיים, הצוואר והגב שלהם עלולים להיות חלשים וכואבים עד כדי כך שהם לא יכולים לעבוד", אנשים רבים אינם חושבים על כך כשהם מסתכלים על המחשב שלהם בזמן השימוש בו. לכל דבר עד למקלדת יש תהליך עיצוב מאחוריו המתמקד בממשק המשתמש.

תסמונת ראיית מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים רבים, משתמשי מחשב תכופים מפתחים תסמונת ראיית מחשב, שהיא בעיית עיניים ניוונית שעלולה לגרום לקוצר ראייה, ראייה מטושטשת, עייפות כללית בעיניים ואפילו גלאוקומה. תסמונת ראיית מחשב היא מונח גג לבעיות רבות אך ניתן לזהות בקלות את הגורמים לבעיות אלו. בעת שימוש במחשב בשל הגודל וההגדרה של הצג והרכיבים, יש צורך שהמשתמש יהיה בטווח של לפחות שני מטרים מהצג בעת ביצוע עבודה. למרות שבעיות אלו בולטות יותר במחשבים ישנים יותר, גם הדגמים החדשים אינם נקיים מבעיות אלו. נערכו מחקרים שקובעים ש"הטיפול דורש גישה רב כיוונית המשלבת טיפול עיני עם התאמה של תחנת העבודה", מה שמראה שבעיות אלו נפתרות די בקלות בהשקעה מינימלית של יצרני מחשבים באמצעות ייצור צגים באיכות גבוהה יותר עם רזולוציה וקצב רענון טובים יותר. הצורה הנפוצה ביותר של תסמונת ראיית מחשב היא מצב הנקרא עין יבשה, הגורמת לגירוד, כאב ואפילו אשליה שמשהו תקוע בעין שלך. מצב זה נגרם לעיתים קרובות על ידי התבוננות ארוכה על מסך מחשב.[5]

למסכי וידאו יש תהליך עיצוב לממשק משתמש. מסכי וידאו עלולים לגרום למאמץ בעיניים מצפייה ממושכת. צינורות קרני קתודה הם מה שמשמשים להצגת המידע במחשב. אלה שולחים קרינה. זה חשש שנלקח בחשבון בעת תכנון מסכי מחשב טובים יותר עבור ממשק משתמש.[6]

בעיות שרירים ושלד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיה רפואית נוספת הנגרמת משימוש במחשבים היא בעיות גב ויציבה. בעיות אלו נוגעות להפרעות שרירים ושלד הנגרמות מהצורך של המשתמש להיות כפוף ורכון לעבר המסכים ורכיבי המחשב בשל העיצוב והמיקום של ציוד היקפי מחשב מסוים. כפיפה זו קדימה של המשתמש גורמת לבעיות יציבה וגב אך היא גם הסיבה לכאבים עזים וחריפים בגב העליון, במיוחד כאבים בצוואר או בכתפיים. נערך מחקר שבו 2146 עוזרים טכניים התקינו תוכנת מחשב לניטור כאבי השרירים והשלד מהם סבלו וענו על שאלונים על מיקום וחומרת הכאב. המחקר הראה תוצאות מעניינות, שכן הוא פירט כיצד ברוב המקרים כל כאב שסבל הוחמר והוחמר על ידי שימוש בציוד היקפי למחשב כמו עכבר ומקלדת, אך באופן כללי הכאב לא נבע משימוש במחשבים. "יתרה מכך, נראה שאין קשר בין שימוש במחשב לבין כאבי צוואר וכתפיים ממושכים וכרוניים" זהו מחקר חיובי עבור יצרני מחשבים אך למרות שהכאבים עשויים שלא לנבוע מציוד היקפי למחשב, אין ספק שהכאב הוא החריף על ידי השימוש בהם וגילוי זה לבדו אמור להוביל את יצרני המחשבים לחלוצי טכנולוגיות חדשות המפחיתות את הסיכון לבעיות יציבה או שריר-שלד המחמירות על ידי שימוש בציוד היקפי למחשב מעוצב בצורה לקויה וליניארית.

במחקר אחר,[7] נמצא שנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר מגברים לפתח בעיות שרירים ושלד. שני הסברים שניתנו היו ש"נראה שנשים מדווחות באופן עקבי על יותר תסמינים בצוואר ובגפיים העליונות מאשר גברים.", וכי נשים עשויות לתפוס עמדות מיסוי יותר בזמן העבודה מאשר גברים, בשל הבדלים באנתרופומטריה.

בעיות נפשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאות הציבור באנגליה אמרה כי ילדים שמבלים זמן רב מדי באינטרנט מתמודדים עם בעיות חברתיות כמו בדידות, דיכאון וחרדה.[8]

לדברי ד"ר ויקטוריה דאנקלי, שימוש מופרז באמצעי מסך אלקטרוני עלול להשפיע לרעה על בריאות הנפש הקשורה לקוגניציה ולהתנהגות - ואף עלול לגרום לפסיכוזה בצורה של הזיה.[1] היא מכנה זאת "תסמונת המסך האלקטרוני" (ESS). לטענתה, נראה ששורש התסמינים הללו קשור ללחץ חוזר על מערכת העצבים, מה שהופך את הוויסות העצמי וניהול המתח לפחות יעילים. לדבריה, אינטראקציה עם מסכים מעבירה את מערכת העצבים למצב הילחם או ברח, מה שמוביל לחוסר ויסות כחוסר יכולת לווסת את מצב הרוח, תשומת הלב או רמת העוררות שלו באופן המתאים לסביבתו.[9]

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפול רפואי מודרני לבעיות רפואיות הנגרמות על ידי מחשב כמו תסמונת התעלה הקרפלית כולל סדים, ניתוחים, קורטיקוסטרואידים ופיזיותרפיה.[10] רפואה אלטרנטיבית לבעיות רפואיות הנגרמות על ידי מחשב הוכחה גם כיעילה, בעיקר דיקור סיני.[11]

יתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר מחקרים שנערכו בנושא השפעות השימוש במחשב על הישגים בלימודים מרמזים על כך ששימוש במחשב קשור להצלחה בלימודים, אם כי מדובר בממצאים ראשוניים בלבד. לפי המחקרים, לתלמידים שיש להם מחשב בבית יש הישגים גבוהים יותר בלימודים וכן ל"משתמשים כבדים" במחשב יש הישגים גבוהים יותר בלימודים. מספר תוכניות חינוכיות שנערכו לעודד ילדים לשימוש במחשב הובילו לשיפור הישגיהם בלימודים. כמו כן, השימוש במחשב מדגיש בעיקר תפקודים חזותיים ופחות מילוליים. המחקרים בתחום מצביעים על כך ששימוש במחשב משפר תפיסה מרחבית, יכולת "לחשוב בדימויים" במקום במילים וכן יכולת לחלק קשב ולעקוב אחרי התרחשויות שונות באותו זמן. יכולות אלו עשויות לתרום להישגים בלימודים ואף לעיסוק במקצועות הקשורים בטכנולוגיה ומדע.[12]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Electronic Screen Syndrome: An Unrecognized Disorder? Screentime and the rise of mental disorders in children". 23 יולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Computer-related injuries".
  3. ^ 1 2 Andersen, J. H.; Thomsen, JF; Overgaard, E; Lassen, CF; Brandt, LP; Vilstrup, I; Kryger, AI; Mikkelsen, S (2003). "Computer Use and Carpal Tunnel Syndrome: A 1-Year Follow-up Study". JAMA. 289 (22): 2963–9. doi:10.1001/jama.289.22.2963. PMID 12799404.
  4. ^ Ali, KM; Sathiyasekaran, BW (2006). "Computer professionals and Carpal Tunnel Syndrome (CTS)". International Journal of Occupational Safety and Ergonomics. 12 (3): 319–25. CiteSeerX 10.1.1.1002.3294. doi:10.1080/10803548.2006.11076691. PMID 16984790.
  5. ^ ד"ר שמואל לוינגר, זמן מסך: עד כמה השימוש במסכים באמת משפיע על בריאות העיניים שלנו?, באתר כלכליסט, 26 באפריל 2018
  6. ^ ד"ר גד דותן, מהן הסכנות הקיימות בחשיפה ממושכת למסכים?, באתר מרכז שניידר
  7. ^ Wahlstro¨m, Jens. "Ergonomics, musculoskeletal disorders and computer work" (PDF). oxfordjournals.org. Oxford University Press. נבדק ב-20 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ אתר למנויים בלבד Telegraph Staff, ‏Too much time on web 'gives children mental health problems', The Telegraph, 16 May 2014
  9. ^ ד"ר גדי ליסק, [https://www.biomindclinic.com/blank-1 השפעות זמן מסך על בריאות תינוקות, ילדים ונוער]
  10. ^ Feuerstein, Michael; Burrell, Lolita M.; Miller, Virginia I.; Lincoln, Andrew; Huang, Grant D.; Berger, Ruth (1999). "Clinical management of carpal tunnel syndrome: A 12-year review of outcomes". American Journal of Industrial Medicine. 35 (3): 232–45. doi:10.1002/(SICI)1097-0274(199903)35:3<232::AID-AJIM3>3.0.CO;2-G. PMID 9987556.
  11. ^ Khosrawi, Saeid; Moghtaderi, Alireza; Haghighat, Shila (2012). "Acupuncture in treatment of carpal tunnel syndrome: A randomized controlled trial study". Journal of Research in Medical Sciences. 17 (1): 1–7. PMC 3523426. PMID 23248650.
  12. ^ יונית שולמן, דור דיגיטלי: כיצד משפיע השימוש במחשבים ובאינטרנט על ילדים ומתבגרים?, באתר הספרייה הווירטואלית של מטח

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

קטגוריה:הנדסת אנוש קטגוריה:מחלות והפרעות בבני אדם קטגוריה:אינטראקציה בין אדם למחשב