טיוטה:ניתאי צרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ניתאי צרי הוא כנר, ויולן ואיש חינוך ישראלי מבכירי הכנרים הישראלים.

ילדות וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתאי צרי הוא בן למשפחה מוזיקלית, החל את למודי המוזיקה אצל אביו צבי צרי. את לימודי הכינור החל אצל פרופסור יאיר קלס והמשיך אצל אילן גרוניך ופרופסור פיוטר בונדרנקו. את לימודי התואר הראשון באקדמיה למוזיקה על שם רובין בתל אביב השלים תחת הדרכתו של אורי פיאנקה ובד בבד השתלם בויולה אצל גד לברטוב. בארצות הברית השתלם אצל פרופסור איזידור טינקלמן בקונסרבטוריון למוזיקה בסן פרנסיסקו. את לימודי המאסטר השלים בכיתתו של פרופסור יאיר קלס באוניברסיטת תל אביב. הוא זכה ברציפות במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, בתחרות מוזיקה קאמרית על שם פאול בן-חיים ופרס פרטוש לביצוע מוזיקה ישראלית.

ניתאי צרי מרבה להופיע בישראל ובעולם כסולן, ברסיטלים, בשיתופי פעולה קאמריים מגוונים וככנר ראשי. הרפרטואר הרחב שלו משתרע מתקופת הבארוק ועד ליצירותיהם של מלחינים בני זמננו, רבות מהן נכתבו במיוחד עבורו. במקביל לעיסוקו העיקרי בכינור הוא גם מופיע ומקליט בויולה ובכינור בארוק. הופעותיו הרבות מוקלטות ומשודרות בתחנות הרדיו והטלוויזיה השונות באופן תדיר. הוא הכנר הראשי של תזמורת סימפונט רעננה וחבר שלישיית אלכסנדר עם הצ׳לנית אלה טובי והפסנתרנית מיכל טל. הוא מלמד בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב.

כסולן הופיע ניתאי עם תזמורות רבות בישראל ומחוצה לה, ביניהן תזמורת תיאטרון האופרה של רומא, תזמורת הרדיו והטלוויזיה של ליובליאנה, התזמורת הסימפונית של האיים הבלאריים בפלמה דה מיורקה, התזמורת הסימפונית בונקובר וושינגטון והתזמורת הסימפונית הלאומית של אוקראינה ועוד. בישראל ניגן כסולן עם התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, תזמורת סימפונט רעננה, התזמורת הסימפונית חיפה, הסינפונייטה הישראלית באר שבע ועוד. כסולן עבד עם מנצחים רבים כגון מנדי רודן, נעם שריף, עומר מאיר ולבר, דוד זבה, דורון סלומון, גארי ברתיני, סלבדור ברוטונס, מישה כץ, נועם צור, יוסטוס פראנץ ועוד.

ניתאי השתתף בפסטיבלים רבים בישראל ומחוצה לה בהם פסטיבל טנגלווד, פסטיבל גראץ, פסטיבל שופן בבייג׳ינג, פסטיבלים למוזיקה מודרנית בדרזדן, שטוטגרט, ורשה וזאגרב, פסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון פסטיבל ישראל ויורו ארטס-האלה. ככנר ראשי הוביל נתאי תזמורות ואנסמבלים שונים בישראל ובעולם ביניהן התזמורת הסימפונית הלאומית של אוקראינה, התזמורת הסימפונית של קסטילה ולאון בספרד, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, אנסמבל מוזיקה נובה ואנסמבל המאה ה-21, ועבד עם מנצחים ידועי שם כגון אוליבר נוסן, סייג'י אוזאווה, ליאונרד ברנשטיין, מייקל טילסון תומאס, לאון פליישר, ז׳ולט נאג׳, אד ספאניארד, חסוס לופז-קובוס ועוד.

ניתאי משקיע רבות בהוראה והדרכה לדור הצעיר. הוא משמש מדריך בכיר בתוכנית דייוויד גולדמן לנגנים צעירים מצטיינים מטעם המרכז למוזיקה ירושלים, ובתזמורת הפילהרמונית הישראלית הצעירה. הוא מוזמן בקביעות לשפוט בתחרויות שונות.

ניתאי צרי הוא בנו של צבי צרי, מחנך מוזיקלי וכותב ספרים בתחום המוזיקה. אחיו התאום של ניתאי, הלל צרי, הוא צ'לן. אחותם, רות צרי, היא פסנתרנית ובעבר נגנית קלרינט, ואחות נוספת, כרמית צרי, היא כנרת.

קטגוריה:כנרים ישראלים קטגוריה:כנרים יהודים