טיל נגד ספינות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טיל ים-ים)
טיל מדגם הרפון נורה ממשגר מצטודד על גבי פריגטה אמריקאית מדגם KNOX

טיל נגד ספינות הוא טיל שתוכנן להשגת פגיעה אפקטיבית בכלי שיט על-מימיים. רוב הטילים נגד ספינות טסים בגבהים נמוכים, ולרוב הם מצוידים במערכת הנחיה פנימית. טילים נגד ספינות יכולים להיות משוגרים מפלטפורמות שונות כגון כלי שיט על מימיים, צוללות, סוללות טילים על גבי רכב, סוללות טילים קבועות בהצבה חופית וכן כלי טיס. ברוב המקרים, לכל טיל ישנן מספר גרסאות לשימוש מפלטפורמות שונות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Fritz X - פצצה גולשת תוצרת גרמניה שהוסבה להנחיית רדיו

הטילים הראשונים נגד ספינות פותחו במהלך מלחמת העולם השנייה כחלק מפיתוח טילים מונחים לטווח קצר לצורך החלפת תותחי החוף המיושנים. הטיל הראשון שפגע בספינה היה מדגם Fritz X - פצצה מונחית תוצרת גרמניה שעברה הסבה לשליטה מרחוק ושוגרה ממטוסי הפצצה. הטיל הונחה על ידי פקודות בקרה ששודרו בתשדורת רדיו מהמטוס המשגר בעוד הטייס שומר על מיקום הטיל בעזרת מעקב אחר נור שדלק בחלקו האחורי. טיל זה פגע ביעילות רבה בכלי שיט עד לתחילת שימוש במשבשי רדיו על ידי כוחות בעלות הברית. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה פיתחו בעלות הברית טיל בעל יכולות דומות, בשם TINY TOM.

טיבוע המשחתת אילת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיל הסטיקס מוצג במוזיאון חיל הים בחיפה

לאחר מלחמת העולם השנייה הובילה ברית המועצות את הפיתוח של טילים נגד כלי שיט. הטיל הראשון והמפורסם מכולם שפותח תחת שם הקוד P15 נודע במערב כטיל הסטיקס. הטיל יוצר בתחילה עם ראש ביות מכ"מי ולאחר מכן יוצרו דגמים מתקדמים יותר בעלי ראשי ביות אינפרא-אדום. הסטיקס היה אוטונומי לחלוטין לאחר שיגורו וביצע חיפוש אחר המטרה בטווח שהוגדר לו טרם השיגור. הטיל זכה לפרסום בינלאומי עקב כך שהפך לטיל הים-ים הראשון בעל ביות עצמי שהטביע כלי שיט צבאי. ב-21 באוקטובר 1967 הוטבעה אח"י אילת על ידי שלושה טילי סטיקס שנורו לעברה מספינת טילים מצרית שעגנה בנמל פורט סעיד. ארבעה טילים נורו לעבר הספינה, הרביעי פגע בים לאחר טביעתה של הספינה. באירוע נהרגו 47 מלוחמי הספינה.

מלחמת הודו-פקיסטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 באוקטובר 1971,במהלך מבצע "טריידנט", ירה חיל הים ההודי 13 טילי סטיקס והטביע 2 ספינות מלחמה פקיסטניות.

מלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת יום הכיפורים, הייתה המלחמה הראשונה שבה נלחמו ספינות המצוידות בטילי ים-ים זו בזו.

ב־6 באוקטובר 1973 נערך הקרב הראשון, קרב לטקיה, שבו נלחמו ספינות טילים (סטי"לים) של חיל הים הישראלי המצוידות בטילי ים-ים תוצרת ישראל מדגם גבריאל בסטי"לים סוריים המצוידים בטילי סטיקס. הקרב נערך מערבית לנמל לטקיה שבסוריה, בלחימה הוטבעו 5 ספינות טילים סוריות מדגם אוסה וקומאר ואף כלי שיט ישראלי לא נפגע. היה זה גם הקרב הראשון שבו היה שימוש באמצעי הטעייה אקטיביים נגד טילים. כוחות חיל הים שיבשו את טילי הסטיקס וגרמו להחטאתם של יותר מ-10 טילים שנורו לעברם.

בקרב דמייט, ב-8 באוקטובר 1973, הטביעו ספינות טילים של חיל הים הישראלי 3 ספינות טילים מצריות נוספות ושוב לא נפגע אף כלי שיט ישראלי.

מלחמת פוקלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 במאי 1982, במהלך מלחמת פוקלנד, הוטבעה המשחתת (HMS Sheffield (D80 על ידי טיל אקסוסט בודד שנורה ממטוס של חיל האוויר הארגנטינאי.

מלחמת איראן עיראק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחתת האמריקאית USS Stark לאחר פגיעת טיל האקסוסט

ב-17 במאי 1987, נפגעה המשחתת (USS Stark (FFG-31 על ידי 2 טילי אקסוסט שנורו ממטוס מיראג' עיראקי. הטילים לא התגלו על ידי אמצעי המכ"ם בספינה ודווחו על ידי צופים רגעים בלבד לפני פגיעתם. הטיל הראשון לא התפוצץ, אך השני פגע במדור מגורים וגרם למותם של 37 מלחים אמריקאים. הספינה חזרה בכוחות עצמה לנמל הבית ושופצה בעלות כוללת של כ-150 מיליון דולר.

מבצע גמל שלמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988, במהלך מבצע גמל שלמה (Operation Praying Mantis) הטביעו כוחות חיל הים האמריקאי מספר ספינות מלחמה איראניות בקרב טילי ים-ים הראשון בהיסטוריה האמריקאית.

מלחמת לבנון השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 ביולי 2006 נפגעה אח"י חנית מול חופי ביירות מטיל נגד ספינות מתוצרת סינית מדגם C-802. כתוצאה מהפגיעה נהרגו 4 חיילי צה"ל ונגרם נזק לספינה, שחזרה בכוחות עצמה לבסיס אשדוד.

דוגמאות לטילים נגד ספינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיל נגד ספינות בוויקישיתוף