טרון (מטבע מבוזר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טרון (בלוקצ'יין))
טרון
Tron
נתונים כלליים
בורסה
מייסדים ג'סטין לין
תקופת הפעילות 2014–הווה (כ־10 שנים)
 
tron.network
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרוןאנגלית: Tron; קוד: TRX) היא פלטפורמת בלוקצ'יין ציבורית מבוססת קוד פתוח הפועלת בשיטת מערכת הוכחת סיכון לצורך השגת קונצנזוס במסחר וביצוע של עסקאות בין עמיתים, הרצת אפליקציות ויישומים מבוזרים ופריסת חוזים חכמים.

הרשת ממונעת על ידי המטבע המבוזר טרוניקס (TRX) שהוא אמצעי התשלום המקובל באקו-סיסטם שלה, ומסוגלת להגיע עד לעומס עבודה של כ-2,000 עסקאות בשנייה. היא נוסדה במרץ 2014 על ידי ג'סטין לין ומתוחזקת על ידי קרן טרון, ארגון ללא כוונת רווח המבוסס בסינגפור[1].

מטרת העל של הפרויקט כפי שתוארה בספר הלבן שפרסמה קרן טרון, היא לרפא את האינטרנט ולשחרר אותו משלשלאות העבדות להן הוא כבול בידי תאגידי ענק כגון גוגל ואפל, וזאת באמצעות יצירת תשתית לרשת אינטרנטית חדשה ומבוזרת אשר אינה מוגבלת על ידי צנזורה או קווים גאוגרפיים, ומנוהלת בידי משתמשיה[2][3].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרויקט נוסד על ידי ג'סטין לין ב-2014, אשר רשם את קרן טרון כארגון ללא כוונת רווח בסינגפור ב-2017. הצעת המטבע הראשונית שנערכה באותה שנה גרפה כ-70 מיליון דולר, מעט לפני שסין אסרה על קיום פעילות זו בתחומה. עד אז היה המטבע בנוי על בלוקצ'יין אתריום, אולם במרץ 2018 עלה לאוויר שלב הבטא של הפלטפורמה יחד עם האקספלורר והארנק הקריפטוגרפי הרשמי של המטבע, ובמהלך החודשים מאי-יוני הושקה הרשת הראשית של הבלוקצ'יין החדש, אליה הועברו כלל המטבעות[4][5][6].

באותה העת התפרסמה רכישת הענק של חברת התוכנה ביטורנט בידי לין בעסקה ששוויה מוערך בסכום של 140 מיליון דולר. אף על פי שלא נמסרה הודעה מפורשת בדבר עתידה של החברה בתוך האקו-סיסטם של טרון, מספר השערות שהועלו מציעות כי ממשק ביטורנט הנתמך בידי רשת רחבה של צמתים, וכן תקשורת העמית לעמית שלה המיועדת לשיתוף קבצים, עשויים להתמזג בקלות עם טכנולוגיית הבלוקצ'יין הבנויה גם היא על עקרונות דומים[7][8][9][10][11]. בפברואר 2019 השיקה ביטורנט מטבע מבוזר משלה בשם אסימון ביטורנט או בקיצור BTT[12][13].

לין הודיע בדצמבר 2021 על פרישתו מהפרויקט במטרה להעביר את הבלוקצ'יין לידי משתמשיו. כמו כן הכריז על כוונתו להסב את עבודתו להאצת לגיטימציית תעשיית הקריפטו במדינות אמריקה הלטינית, זאת לרקע אימוץ הביטקוין כמטבע רשמי באל סלוודור, וכן בנוסף למינויו כשגריר ארגון הסחר העולמי בגרנדה[14][15][16].

הרשת החלה לקחת צעדים ראשונים ביקום המטאברס באותו החודש, לאחר שהודיעה כי חצבה מקום בעולם הווירטואלי והקימה מכלול המורכב ממפקדת החברה, אולם כנסים ומוזיאון לאומנות דיגיטלית. המכלול הושת על הרשת של חברת Cryptovoxels הבנויה על גבי אתריום, בשותפות עם ספקית הנדל"ן הווירטואלי MetaEstate. צוות טרון עבד בשיתוף פעולה עם הארכיטקטים של חברת מטאסטייט בכדי לבנות העתק פחמן של מטה החברה הפיזי הנמצא בחוף המזרחי של מיאמי, ולשעתקו לתוך המטאברס[17][18][19].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הלבן של טרון הואשם בגנבה ספרותית[20]. חוקרים מהארגון למחקר נכסים דיגיטליים גילו קטעים בקוד של הפלטפורמה אשר הועתקו מפרויקטים אחרים. כמו כן הועלו האשמות בנוגע להפרת הרישיון הציבורי הכללי המוקטן של גנו מפני שכותבי הרשת שכחו לציין שקוד צד הלקוח שלה נבנה באמצעות EthereumJ, יישום של שפת התכנות ג'אווה על אתריום. האשמות אלו נדחו כליל על ידי קרן טרון[21].

שירות אבטחת הסייבר HackerOne חשף במאי 2019 כי מחשב בודד היה מסוגל להפיל את כל הבלוקצ'יין של טרון ולעצרו[22]. הגילוי הראה כיצד מטח של פניות מצד מחשב יחיד עלול היה לצרוך את כל הכוח של מעבד הבלוקצ'יין, ליצור עומס על הזיכרון, ולבצע בכך התקפת מניעת שירות[23][24].

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלבי התפתחות הפלטפורמה הידועים גם כ"מפת הדרך" שלה פורסמו עם הצעת המטבע הראשונית, ומתוכננים להימשך לאורך עשר שנים מרגע ההשקה ועד להשלמת הפרויקט הסופית בשנת 2027. כל שלב כולל שדרוג חדש ברשת והוספת אטרקציות ופונקציות נוספות[2][25][26].

  • אקסודוס: השלב הראשון כלל בניית תשתית מתאימה להקמת מערכת שיתוף קבצים מעמית לעמית, ונבע מתוך מטרת העל המובילה את טרון, קרי מניעת שימוש במידע אישי השייך למשתמשי האינטרנט בידי החברות הגדולות.
  • אודיסאה: השלב השני עסק בהעצמת התוכן המצוי על הפלטפורמה על ידי שיפור פונקציות היצירה, הפיתוח וההפצה של תכנים, הנמצאות כולן לרשות המשתמשים. שלב זה החל עם עצמאותה של הפלטפורמה דרך המעבר מבלוקצ'יין אתריום לבלוקצ'יין החדש. כמו כן נוספה מערכת כלכלית המאפשרת ביצוע עסקאות ומתן פרסים למשתתפים באחזקת הרשת, ובמילים אחרות הגשמת שיטת העבודה של הבלוקצ'יין, מערכת הוכחת הסיכון.
  • המסע המופלא: השלב השלישי התמקד במתן אפשרות למשתמשים לפתח הצעות מטבע ראשוניות על גבי הרשת בדומה לצורה בה הדבר נעשה על גבי אתריום, ולאפשר תמיכה בהוראות תשלום, וחלוקת רווחים ודיבידנדים.
  • אפולו: השלב הרביעי הציע ליוצרי תוכן ומפיקים לבנות מטבעות מבוזרים משלהם על גבי הפלטפורמה. בשונה מהשלב הקודם אשר פנה אל קהל משתמשי הפלטפורמה ברובד אישי יותר, אפולו מתמקד בקהל העסקי והמקצועי המעוניין לבזר את התוכן שהוא יוצר.
  • סטאר טרק: השלב החמישי נועד להקמת פלטפורמת גיימינג מבוזרת המסוגלת להריץ משחקים מקוונים, ולאפשר למשתמשי טרון לבנות מערכות משחק משלהם המאמצות את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כגון שימוש במטבעות מבוזרים במקום כסף דמיוני.
  • נצח: השלב השישי והאחרון הוערך על ידי ג'סטין לין וצוות טרון כתקופה בה רשת הבלוקצ'יין תהיה עצמאית ומבוזרת לחלוטין, וכלל כספי המסחר שהושקעו בה עד לאותה עת יהפכוה לכר פורה עבור הקמת שוק משחקים מוצלח המעודד המשך גיוס והשקעה לצורך שגשוגו.

אקו-סיסטם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלוקצ'יין טרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלוקצ'יין של טרון (TRC) הוא פלטפורמה המשיגה קונצנזוס על ידי מערכת הוכחת סיכון. מחזיקי המטבע טרוניקס רשאים להקפיא את חשבונם ובכך לשים את כספם בסיכון, פעולה המקנה להם תשואת ריבית ואת הזכות להשתתף בהצבעה בה נבחרים מאמתים, קרי משתמשים המאשרים את העסקאות המבוצעות ברשת. כל שש שעות נערכת הצבעה חדשה בה נבחרים כ-27 מאמתים המאשרים את העסקאות שנעשו על גבי יומן מבוזר. בלוק חדש נוצר כל שלוש שניות ומתגמל את אלו שכרו אותו ב-16 מטבעות טרוניקס. בסך הכל מסוגלת הרשת לעמוד בעומס של כ-2000 עסקאות בשנייה[27].

ישנן שלוש שכבות המרכיבות את הרשת; שכבת הליבה, האחראית לפונקציות חשבונות המשתמשים, הקונצנזוס והחוזים החכמים. שכבת הזיכרון, בה מאוחסנים הבלוקים שנכרים ומצבים חדשים הנוצרים מפיצולים ברשת. שכבת היישום, המספקת גישה למפתחים ליצור יישומים מבוזרים, מטבעות, ארנקים ופרויקטים אחרים על גבי הבלוקצ'יין[3].

מטבע טרוניקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבע הפלטפורמה הרשמי נקרא טרון או טרוניקס (TRX) ומשמש עבור ביצוע עסקאות וגביית העמלות הכרוכות בהן, הפקדה לשם צבירת ריבית, ותגמול משתמשים התורמים לאחזקת הרשת. בראשיתו נוסד המטבע כאסימון על רשת אתריום (ERC-20) ובשל כך היה מוגבל לכמות מקסימלית של 100 מיליארד יחידות, אולם הגבלה זו בוטלה מעצמה לאחר מעברו לבלוקצ'יין החדש של הפלטפורמה[27].

מטבעות TRC-10 וTRC-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל משתמש בעל חשבון ברשת טרון יכול ליצור מטבע מבוזר חדש בעלות של 1024 מטבעות טרוניקס. על אף כן, הפלטפורמה מבדילה בין שני סטנדרטים מהותיים של מטבעות הקרויים TRC-10 וTRC-20.

מטבע TRC-10 הוא מטבע מבוזר רגיל המשמש כאמצעי תשלום פשוט ותו לא, בעל עמלות עסקה נמוכות מאוד. זהו סוג פופולרי במיוחד מאחר שהוא מהיר לבנייה ואינו דורש כל ידע בתכנות.

מטבע TRC-20 הוא למעשה סטנדרט לחוזה חכם הדומה למקבילו על בלוקצ'יין אתריום, מטבע ERC-20. במילים אחרות, אלו מטבעות שתפקידם מורכב יותר ונקבע על ידי חוזה חכם. הקוד המרכיב את החוזה יוצר פרוטוקול או אוסף של חוקים המכתיבים את אופן פעולת המטבע ודרכי השימוש בו. בניית מטבעות אלו התאפשרה לאחר הטמעת המכונה הווירטואלית של טרון בבלוקצ'יין, מכונת טיורינג שלמה המאפשרת פריסה של חוזים חכמים.

להבדיל מרשת אתריום הגובה עמלות גז גבוהות כאמצעי למניעת ספאם והצפת הרשת, משתמשת טרון בהגבלות על רוחב הפס והאנרגיה כאמצעי בטיחות. עם זאת, העמלות הנגבות בגין שימוש במטבעות אלו גבוה פי 1000 מזה של סוג הTRC-10, אך עדיין נמוכות משמעותית מאלו של רשת אתריום[28].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Justin Sun postponed a $4.6 million lunch with Warren Buffett, plowed $10 million into GameStop stock, and lost out on a $69 million NFT. Here's a look at the crypto whiz kid.", Business Insider, Theron Mohamed, March 12, 2021.
  2. ^ 1 2 "Tron Whitepaper V1.0", Whitepaper, Tron Foundation.
  3. ^ 1 2 "Tron - Advanced Decentralized Blockchain Platform V2.0", Whitepaper, Tron Foundation, December 10, 2018.
  4. ^ "TRON: empowering a decentralized world", The News Minute, Team Giottus, December 20, 2021.
  5. ^ "Tron is cashed up with US$70 million from a coin sale before China’s ICO ban. Where is it going?", South China Morning Post, Amanda Lee, July 31, 2018.
  6. ^ "What is Tron?", Tutorials Link, July 20, 2021.
  7. ^ "Hype Man Of The Century", The Verge, Chris Harland Dunaway, September 29, 2020.
  8. ^ "It's official: Tron TRX CEO and founder, Justin Sun, buys BitTorrent", Globalcoin, Ali Qamar, June 12, 2018.
  9. ^ "BitTorrent Sells to Blockchain Entrepreneur Justin Sun", Variety, Janko Roettgers, June 11, 2018.
  10. ^ "Tron Acquires BitTorrent in $140 mln Buyout", Coincentral, Colin Harper, June 20, 2018.
  11. ^ "TRON Cryptocurrency Founder Plans to Buy BitTorrent Inc", Torrentfreak, May 25, 2018.
  12. ^ "BitTorrent just launched a TRON-based cryptocurrency token", The Next Web, Bryan Clark, January 3, 2019; Archived From The Original On January 3, 2019.
  13. ^ "BitTorrent unveils cryptocurrency so users can pay for faster download times", VentureBeat, Dean Takahashi, January 3, 2019. Archived From The Original On January 3, 2019.
  14. ^ "Crypto Caribbean: Tron founder to become diplomat for Grenada", Al Jazeera, Olga Kharif, December 17, 2021.
  15. ^ "Tron Crypto Price Takes a Tumble as Justin Sun Steps Away From TRX", Investor Place, Brenden Rearick, December 18, 2021.
  16. ^ "Justin Sun Is Retiring From Tron – But Not Crypto", Coindesk, Muyao Shen, December 17, 2021.
  17. ^ "Tron Carves Out A Space In The Metaverse, Building An Ecological Complex In Cryptovoxels", Coingape, Stan Peterson, December 7, 2021.
  18. ^ "Tron Builds First-Ever Ecological Complex in Cryptovoxels Metaverse", U.Today, December 4, 2021.
  19. ^ "Tron Partners with MetaEstate to Build First-Ever Ecological Complex", Fx Empire, Hassan Maishera, December 6, 2021.
  20. ^ "Is Tron plagiarized? White paper controversy hits cryptocurrency", Inverse, Mike Brokwn, January 9, 2018. Archived From The Original On February 16, 20181.
  21. ^ "The Multi-Billion Dollar Plagiarism Scandal", Plagiarism Today, Jonathan Bailey, February 1, 2018. Archived From The Original On September 1, 2019.
  22. ^ "DOS attack by consuming all CPU and using all available memory", HackerOne, Danishshrestha, January 14, 2019. Archived From The Original On May 6, 2019.
  23. ^ "TRON suffered from a critical bug that could’ve crashed its entire blockchain", The Next Web, David Canellis, May 2, 2019. Archived From The Original On May 6, 2019.
  24. ^ "TRON critical security flaw could break the entire blockchain", ZD Net, Charlie Osborne, May 7, 2019. Archived From The Original On May 8, 2019.
  25. ^ "How TRON (TRX) Works & It’s Stages of Development", Block Publisher, Collins Valentin, April 3, 2018.
  26. ^ "TRON (TRX) and the Road (map) to Success", Global Coin, Maja Rogic, June 7, 2018.
  27. ^ 1 2 "Justin Sun Responds to TRON Network’s Hard Cap", Medium, Ryan Dennis, Feburary 3, 2020.
  28. ^ "What are the differences between TRC10 and TRC20 Tokens?", Tronscan, Tronscan Support.