הצעת מטבע ראשונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הצעת מטבע ראשוניתאנגלית: Initial Coin Offering; ראשי תיבות: ICO) היא סוג של אמצעי מימון להשקת מטבעות מבוזרים. ההצעה נערכת לרוב במתכונת של מימון המונים אך ייתכנו גם מקרים של הצעות פרטיות אשר אינן פתוחות בפני כלל הציבור. במהלך ההצעה נמכרים המטבעות המבוזרים לידי משקיעים בתור "מטבעות" או "אסימונים" ולעיתים כקופונים אשר ניתנים להחלפה במטבעות עצמם לאחר בנייתם הסופית על גבי הבלוקצ'יין, בתמורה לכסף פיאט או למטבעות מבוזרים אחרים.

פעילות זו עשויה להוות מקור מימון לחברות הזנק חדשות, ומאפשרת להן להימנע מרגולציות המטילות תנאים והגבלות על פעולות גיוס כספים מהציבור, וכמו כן הופכת מתווכים בדמות בנקים ובתי השקעות אשר עלולים לדרוש אחוזים מרווחים עתידיים או כניסה לשותפויות, ללא רלוונטיים[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצעת המטבע הראשונה בעולם נערכה ביולי 2013 והייתה של המטבע מאסטרקוין, האב טיפוס של פרויקט "רילקוין" המוכר כיום בשם טתר, המטבע היציב המוביל בשוק שערכו שקול לדולר האמריקאי. כעבור שנה ערכה רשת אתריום הצעה משלה ובמהלך 12 שעות גייסה כ-3,700 מטבעות ביטקוין אשר היו שווים באותה העת כ-2.3 מיליון דולר[2].

שיטת הגיוס החלה לצבור פופולריות רבה במהלך שנת 2017; עד אמצע השנה הוקמו לפחות שמונה עשר אתרי אינטרנט שתפקידם היה לנטר הצעות חדשות[3]. השקת מטבע מבוזר בחודש מאי של חברת הדפדפן ברייב גייסה כ-35 מיליון דולר תוך פחות מחצי דקה[4][5]. אפליקציית המסרים קיק אספה כ-98 מיליון דולר בחודש ספטמבר[6][7][8].

בספירה שנערכה בסוף השנה, נרשמו בממוצע כחמישים הצעות מטבע חדשות מדי חודש, אשר גייסו בסך הכל הון הגבוה פי ארבעים מזה שנאסף אשתקד[9][10], כאשר ההצעה הגבוהה ביותר הייתה של המטבע המבוזר פיילקוין, אשר אספה סכום בגובה 257 מיליון דולר, רובו תוך פחות משעה[11]. עם זאת, סך הכסף שנאסף עדיין אינו שקול לשני אחוזים מכלל ההון המגויס בכל שנה על ידי הנפקות ראשונות לציבור.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל המחסור באסדרה בתחום והקושי ביישום פיקוח מרכזי שימשו הצעות מטבע רבות ככלי לביצוע הונאות ורמאויות[12][13][14][15]. פחות מחצי מסך ההצעות שורדות יותר מארבעה חודשים לאחר גיוסן הרשמי[16].

הוועדה לניירות ערך ולבורסות של ארצות הברית הזהירה משקיעים מפני הונאות הדומות להרצת מניות בהן אדם מסוים או גוף עסקי משקיעים מכספם במטבע מבוזר חדש על מנת ליצור עניין ולמשוך משקיעים נוספים, אולם ברגע שהשווי עולה הם מוכרים את חלקם תמורת רווח ומשאירים את אלו שנפלו קורבן עם נכס חסר ערך בידיהם[17].

סנאפצ'ט, לינקדאין ומיילצ'ימפ הגבילו חברות המשווקות הצעות מטבע ראשוניות על גבי הרשתות שלהן[18]. ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, אמר ב-2017 כי "ישנן הרבה הצעות מטבע ראשוניות שלדעתי הן לא יותר מרמאות מוחלטת, ואנשים צריכים להיזהר מאוד מדברים הקשורים לנושאים האלו"[19].

החברות הסיניות ואיבו, באידו וטנסנט אסרו על פרסומי הצעות מטבע ראשוניות בפלטפורמות האינטרנטי שלהן. כמו כן חברת האפליקציות והאינטרנט היפנית ליין, וחברת יאנדקס הרוסית, החילו איסורים דומים[20].

הרשות להתנהלות פיננסית בממלכה המאוחדת פרסמה אזהרה על כך שהצעות מטבע ראשוניות הן השקעות בעלות אפיק סיכון גבוה במיוחד, בחלק מהמקרים הן הונאות, ולעיתים רבות אינן מציעות כל הגנה או ביטחון למשקיעים. אפילו במקרים לגיטימיים בהם הכוונה העומדת מאחורי ההצעה אינה זדונית, הפרויקטים הממומנים נמצאים בשלב פיתוח מוקדם מאוד ועתידם הכלכלי טרם ניתן לחיזוי[21]. הרשות האירופאית לניירות ערך ובורסות הזהירה כי הצעות מטבע ראשוניות כרוכות בסיכון כלכלי גבוה והמשקיעים בהן עלולים לאבד את כל כספם[22].

רגולציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבעות מבוזרים ונכסים דיגיטליים אחרים הם אמצעים טכנולוגיים המוטמעים על גבי יומן מבוזר המבוסס בבלוקצ'יין, וניתנים לקנייה, מכירה והעברה, בידי כל אדם וללא צורך באישור רשמי, רישום בעלות, או תיווך מידי גוף מרכזי כגון בנק. אמצעי תשלום אלו מועברים בקלות מעבר לגבולות מדיניים וגאוגרפיים. מצב זה מקשה על רגולטורים ורשויות מרכזיות בפיקוח וניטור על בעלות הנכסים האלו ותנועותיהם.

תנודתיות גבוהה במחירי הביטקוין ושוק הקריפטו בדצמבר 2017 הובילה גופים רגולטורים בכל העולם לפעול בנוגע ליישום אסדרה בתחום. הגברת הקצב נבעה במידה מסוימת גם מריבוי מקרים של גניבות דיגיטליות, מניפולציות שוק והרצת מניות[23].

מדינות העולם מגלות גישות שונות כלפי ענף הבלוקצ'יין, ויחסן משתנה בהתאם לחוקים המקובלים בכל מדינה, ולטבעם של הנכסים הדיגיטליים הספציפיים העומדים בפני המחוקק. קיימות שתי גישות עיקריות מנקודת המבט הרגולטורית: מטבע תשתית ומטבע מגובה.

מטבע תשתית הוא אמצעי התשלום המרכזי של רשת הבלוקצ'יין או כזה המשתמש בה כגוף מארח, וערכו נגזר מיחסי ההיצע והביקוש הנקבעים על פי מחיר האינדקס של כלל הבורסות הסוחרות בו. הדוגמה הקלאסית למטבע מהסוג הזה היא הביטקוין, המכובד על ידי גופים, חברות ואף מדינות כאמצעי תשלום מקובל עבור שירותים או סחורות.

מטבע מגובה הוא יחידה דיגיטלית המייצגת נכס הקיים בעולם שמחוץ לבלוקצ'יין, כגון מטבעות יציבים כמו הטתר או הדאי אשר ערכם מגובה על ידי הדולר האמריקאי. בנקים וגופים מרכזיים אחרים הפנו זה מכבר את מבטם לכיוון המטבעות המגובים בשל הפוטנציאל הטמון בהם ליישור המערכת הכלכלית הממוסדת עם התפתחות העצמאות הטכנולוגית, וקידום פיתוחים חדשים; דוגמה אחת מני רבות היא השקת יחידות כסף דיגיטליות אשר יהיו תחת פיקוח בנקאי.

מצב זה מקשה על יוצרי מטבעות וגופים עסקיים העובדים בתחום להבין באילו מדינות נחשבת פעילותם לחוקית, ועל משתמשים ומשקיעים במטבעות מבוזרים, לדעת אילו רגולציות ותקנות מס חלות על נכסיהם.

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוועדה האוסטרלית לניירות ערך והשקעות פרסמה הצהרה בספטמבר 2017 המספקת הנחיות כלליות לפעילות בתחום הנכסים המבוזרים, והנחתה כי החוקיות של הצעות מטבע ראשוניות תיקבע בהתאם לנסיבות הספציפיות בכל מקרה[24][25].

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוועדה לניירות ערך ולבורסות של ארצות הברית רמזה ביולי 2017 כי בסמכותה להטיל חוקים פדרליים על הצעות מטבעות ראשוניות. הוועדה לא הצהירה כי כל המטבעות המבוזרים המושקים ייחשבו מעתה והלאה כניירות ערך, אלא רק מסרה שהחלטות הנעשות בעניין ישתנו בהתאם לנסיבות בכל מקרה ומקרה. באפריל 2019 פרסמה מסמך מנחה הכולל יותר משלושים גורמים אשר עשויים לקבוע האם נכס דיגיטלי נחשב לנייר ערך.

גיברלטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממשלת גיברלטר גיבשה מסגרת להטלת רגולציות על עסקים העוסקים בטכנולוגיית בלוקצ'יין ויומנים מבוזרים, אשר נכנסה לתוקף ב-1 ינואר 2018. תקנות המסגרת כוללות הנחיות בדבר הצעות מטבע ראשוניות ומציעות כלי שליטה כלכליים וסטנדרטים[26][27].

סין[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבע רשויות רגולטוריות כלכליות אסרו ב-4 בספטמבר 2017 על כל עיסוק או פעילות הקשורים להצעות מטבע ראשוניות בגבולות הרפובליקה העממית של סין, ודרשו כי הרווחים שנצברו מהן עד אז יוחזרו למשקיעים או שהאחראיים להן יאלצו לעמוד בפני "העונשים החמורים ביותר המעוגנים בחוק"[28]. פעולה זו הובילה למכירה המונית של נכסים מבוזרים בגבולות המדינה. טרם הטלת האיסור גייסו הצעות מטבע סכום הקרוב ל-400 מיליון דולר מידי 100 אלף משקיעים סינים[29]. על אף כן, כעבור שבוע הודיע בכיר סיני בערוץ טלוויזיה לאומי על כך שהאיסור זמני ויימשך רק עד שתוקם מדיניות רגולטורית יציבה.

שווייץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שיחסה על שווייץ כלפי תחום הבלוקצ'יין נחשב לידידותי, בספטמבר 2017 הודיעה הרשות לפיקוח על שווקים פיננסים על פתיחת חקירה כנגד מספר לא ידוע של הצעות מטבע ראשוניות, ומסרה כי תבחן האם נערכו בהתאם לרגולציות החלות במדינה[30][31].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Concise Fintech Compendium", School Of Management Fribourg Switzerland, Patrick Schueffel; Archived From The Original On October 24, 2017.
  2. ^ "Ethereum falls on report that the second-biggest cryptocurrency is under regulatory scrutiny", CNBC, Kate Rooney, May 1, 2018.
  3. ^ "The Ultimate List of ICO Resources: 18 Websites That Track Initial Cryptocurrency Offerings", Startup Management, William Mougayar, March 13, 2017.
  4. ^ "Internet company Brave raises $35m in less than 30 seconds", Capital, James Hester, June 1, 2017.
  5. ^ "Startup Raises $35 Million in 30 Seconds With Crypto-Currency Offering", Fortune, Mathew Ingram, June 2, 2017.
  6. ^ "Kik ICO Raises Almost $100M Becoming the Highest Profile ICO Company", Coinspeaker, Maria Konash, January 31, 2020.
  7. ^ "SEC Sues Kik for $100M ICO Raise — Why This Could Change Everything", Forkast, Angie Lau, June 11, 2019.
  8. ^ "The SEC is suing Kik over its $100m Kin token ICO", ZD Net, Asha Barbaschow, June 5, 2019.
  9. ^ "Why initial coin offerings are exploding – and how companies can avoid the landmines", Silicon Angle, Robert Hof, August 25, 2017.
  10. ^ "Bankers Ditch Fat Salaries to Chase Digital Currency Riches", Bloomberg, Camila Russo, Lulu Yilun Chen, July 25, 2017.
  11. ^ "Filecoin ICO Raises Record $250 Million from Accredited Investors", CCN, Josiah Wilmoth, August 20, 2017.
  12. ^ "Buyer Beware: Hundreds of Bitcoin Wannabes Show Hallmarks of Fraud", The Wall Street Journal, Coulter Jones, Shane Shifflett, May 17, 2018.
  13. ^ "ICO – Howeycoins; If you responded to an investment offer like this, you could have been scammed – HoweyCoins are completely fake!", Investor Gov, U.S. Secutirities And Exchange Commision.
  14. ^ "Initial Coin Offerings (ICOs): Risks, Regulation, and Accountability", Regulation Of Financial Institutions Journal, December 5, 2017.
  15. ^ "ICO Bubble? Startups Are Raising Hundreds of Millions of Dollars Via Initial Coin Offerings", Inc., John Koetsier, July 14, 2017.
  16. ^ "Half of ICOs Die Within Four Months After Token Sales Finalized", Bloomberg, Olga Kharif, July 9, 2018.
  17. ^ "SEC Warns Scammers Are Using ICOs to Pump and Dump", Fortune, Jeff John Roberts, August 29, 2017.
  18. ^ "3 Key Factors Behind Bitcoin's Current Slide", TheStreet, Jordan French, April 2, 2018.
  19. ^ "ICOs — the hottest craze in cryptocurrencies — is an ‘absolute scam,’ Wikipedia Founder Jimmy Wales says", CNBC, Joumanna Bercetche, October 5, 2017.
  20. ^ "Twitter and LinkedIn ban cryptocurrency adverts – leaving regulators behind", Independent, Thomas Wilson, March 28, 2018.
  21. ^ "Bitcoin scam alert: ICO fraud warning for investors from watchdog", Express, Lana Clements, September 17, 2017.
  22. ^ "ESMA alerts investors to the high risks of Initial Coin Offerings (ICOs)", European Securities And Markets Authority, November 13, 2017.
  23. ^ "Bitcoin Steadies Amid U.S., Japan Regulatory Clampdown Concern", Bloomberg, Benjamin Robertson, Camila Russo, Lily Katz, April 4, 2018.
  24. ^ "17-325MR ASIC provides guidance for initial coin offerings", Australian Securities And Investments Commission, September 28, 2017.
  25. ^ "Crypto-assets", Australian Securities And Investments Commission.
  26. ^ "Gibraltar Moves to Legalize and Regulate ICOs", Cryptoslate, Dylan Dedi, February 12, 2018.
  27. ^ "Gibraltar plans to introduce ‘World’s First’ ICO regulations", Coin Insider, February 12, 2018.
  28. ^ "China Bans Digital Coin Offers as Celebrities Like Paris Hilton Tout Them", The Wall Street Journal, Paul Vigna, September 4, 2017.
  29. ^ "Go Ahead, Try to Stop Initial Coin Offerings", Bloomberg, Elaine Ou, September 6, 2017.
  30. ^ "New Virtual Currencies Hit Barriers in U.S. and 2 Other Nations", The New York Times, Nathaniel Pooper, September 29, 2017.
  31. ^ "FINMA is investigating ICO procedures", Finma, September 29, 2017. Archived From The Original On November 16, 2018.