יחסי טרינידד וטובגו – ספרד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי טרינידד וטובגוספרד
טרינידד וטובגוטרינידד וטובגו ספרדספרד
טרינידד וטובגו ספרד
שטחקילומטר רבוע)
5,128 505,370
אוכלוסייה
1,537,393 47,484,761
תמ"ג (במיליוני דולרים)
27,899 1,397,509
תמ"ג לנפש (בדולרים)
18,147 29,431
משטר
דמוקרטיה ליברלית מונרכיה חוקתית

יחסי טרינידד וטובגו–ספרד הם היחסים הדו-צדדיים והדיפלומטיים בין טרינידד וטובגו וספרד.

יחסים היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריסטופר קולומבוס הגיע לאי הראשי ב-31 ביולי 1498 וקרא לו "ארץ השילוש הקדוש" תוך שהוא מכנה את האי הנקרא כיום טובגו "צורה יפה". על השליטה באיים אלו לחמו מאוחר יותר ספרדים, אנגלים, הולנדים וצרפתים; הייתה אפילו מושבה של לטבים מקורלנד.

בשנת 1530 אנטוניו סדינו השיג חוזה להתיישב בטרינידד במטרה לגלות את אל דוראדו ולשלוט בסחר העבדים. בשנת 1532 ניסה להקים יישוב, אך נמנע בקרב קומוקוראפו. הוא פרש לאי מרגריטה וחזר בשנה שלאחר מכן, כאשר היה יכול לבנות את יישובו בקומוקוראפו (מוקוראפו הנוכחי) בפורט אוף ספיין. לאחר הניסיון הכושל למשוך מתנחלים נוספים לטרינידד, נאלץ סדינו לפרוש בשנת 1534.

בשנת 1553 הותר לחואן סדיניו להתיישב בטרינידד, אך החוזה מעולם לא בוצע. בשנת 1569 הקים חואן פונסה דה לאון את מושבת סירקומסיון, כנראה ליד לבנטיל הנוכחית. בשנת 1570 המושבה ננטשה. בשנת 1592 הקים אנטוניו דה ברריו את המובלעת הקבועה הראשונה, סן חוסה דה אורוניה. סר וולטר ראלי, בחיפוש אחר "אל דוראדו" בדרום אמריקה, נחת בטרינידד ב-22 במרץ 1595 ותקף את סן חוסה דה אורוניה ולכד את בריו ואת המפקד טופיאווארי.

מחוז טרינידד נוצר במאה ה-16 על ידי הספרדים, ובירתו הייתה סן חוסה דה אורוניה. בסוף המאה ה-18 השליטה הייתה ספרדית כחלק מהקפטן הכללי של ונצואלה אך במהלך המלחמות הנפוליאוניות, בפברואר 1797, החל כוח בריטי בכיבוש השטח. בשנת 1802 כחלק מחוזה השלום של אמיין עברו האיים טרינידד וטובגו לבריטניה. מצידה, צרפת, שהייתה לה תביעות גם על השטח, הקצתה רשמית את שאיפותיה לבריטניה בשנת 1814.

יחסים דיפלומטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי המדינות כוננו יחסים דיפלומטיים בשנת 1976, אם כי היה צורך להמתין 40 שנה לפתיחת שגרירות ספרד קבועה במדינה זו, המכסה גם את גיאנה, סורינאם, ברבדוס, גרנדה, סנט לוסיה, סנט וינסנט והגרנדינים, הקהילה הקריבית / CARICOM, לארגון מדינות מזרח הקריביים / OECS-OECS, והתאחדות מדינות הקריביים / ACS.

ב-9 בדצמבר 2013 ערך שר החוץ של הרפובליקה של טרינידד וטובגו, וינסטון דוקרן, ביקור רשמי במדריד (ביקור ראשון של שר חוץ טרינידדי בספרד). הוא נפגש עם השר לענייני חוץ ושיתוף פעולה, עם מזכיר המדינה לשיתוף פעולה בינלאומי / SECIPI, כמו גם עם ה-SG של Instituto Cervantes. הביקור אפשר לזהות תחומי שיתוף פעולה רבים בתחום הפוליטי, הכלכלי והמסחרי, החינוכי והתרבותי. השר דוקרן גם ביקר בבית הספר הדיפלומטי הספרדי ובמרכז הטכנולוגי של REPSOL במוסטולס והציג את הזדמנויות ההשקעה במדינתו בשיחה בפני יזמים ספרדים בקאזה דה אמריקה.

מצדו ביקר שר החוץ ושיתוף הפעולה של ספרד בטרינידד וטובגו (וגיאנה) ב-19 וב-20 במאי 2014 במסגרת המערכה לטובת המועמדות הספרדית למושב לא קבוע במועצת הביטחון של האו"ם בשנים 20152016. [1]

יחסים כלכליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים הכלכליים מצומצמים, למעשה, לתחום האנרגיה, אם כי בתחום זה הם חשובים. REPSOL הונהגה במדינה החל משנת 1995, כאשר התגלו מאגרי גז גדולים בחוף טרינידד, ולאחר השקעה של יותר מ-3.1 מיליארד דולר. כיום 10% מהגז הטבעי הנצרך על ידי ספרד מגיע מטרינידד וטובגו (היא הספקית החמישית בגודלה). הנוכחות של REPSOL צומצמה מאוד כאשר בפברואר 2013 היא המשיכה למכור את כל נכסי הגז הטבעי שלה במדינה. [2]

שיתוף פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שמדובר במדינה עם הכנסה גבוהה, טרינידד וטובגו אינה מדינה מועדפת לתוכנית האב לשיתוף פעולה ספרדי.

עם זאת, קיימת תוכנית שיתוף פעולה אזורית עם CARICOM (וטרינידד וטובגו, אם כן, נהנות מכמה פעולות אזוריות). שיתוף הפעולה עם CARICOM (ההסכם נחתם ביולי 1999) בנוי סביב מנגנונים מוסדיים (פגישות ספרד–CARICOM, ועדת שיתוף פעולה משותפת) ומנגנון פיננסי (הקרן המשותפת ספרד–CARICOM), המבצע את הפעילויות שזוהו על ידי הוועדה המשותפת של הקרן ואושרו על ידי הוועדה המשותפת. כיום יש לקרן משאבים בסביבות 1.7 מיליון דולר. ניהול התוכנית האזורית מתבצע מ-OTC בקראקס. [3]

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ficha de Trinidad y Tobago Office of Diplomatic Information Ministry of Extreme Affairs and Cooperation. Section: Diplomatic relations.
  2. ^ Ficha de Trinidad y Tobago Office of Diplomatic Information. Ministry of Extreme Affairs and Cooperation. Section: Economic relations.
  3. ^ Ficha de Trinidad y Tobago Office of Diplomatic Information. Ministry of Extreme Affairs and Cooperation. Section: Cooperation.
  4. ^ Ficha de Trinidad y Tobago Office of Diplomatic Information. Ministry of Extreme Affairs and Cooperation. Section: Representation Data.