יחסי מזרח טימור – פקיסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי מזרח טימורפקיסטן
מזרח טימורמזרח טימור פקיסטןפקיסטן
מזרח טימור פקיסטן
שטחקילומטר רבוע)
14,874 796,095
אוכלוסייה
1,373,399 243,613,189
תמ"ג (במיליוני דולרים)
3,163 376,533
תמ"ג לנפש (בדולרים)
2,303 1,546
משטר
רפובליקה פדרלית דמוקרטית רפובליקה אסלאמית פדרלית ודמוקרטיה פרלמנטרית

יחסי מזרח טימור–פקיסטן הם היחסים הבילטרליים בין מזרח טימור ופקיסטן.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי המדינות כוננו יחסים דיפלומטיים זמן קצר לאחר עצמאותה של מזרח טימור בשנת 2002. שתי המדינות נהנות מיחסים לבביים. הדיפלומט הפקיסטני לשעבר מר ג'משד מרקר שניהל בהצלחה את משאל העם במזרח טימור כנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם נערץ מאוד בקרב הנהגת מזרח טימור. באופן דומה, חברי כוחות ההגנה הפקיסטניים מילאו תפקידים חשובים כחלק מכוחות שמירת השלום של האו"ם במזרח טימור. ממשלת מזרח טימור העניקה עיטורים לרבים מקציני הצבא בשנים האחרונות, שהיו חלק מכוח שמירת השלום במזרח טימור. ב-26 באפריל 2017, שגריר פקיסטן באינדונזיה קרא לסגן שר הבריאות של מזרח טימור שביקר בג'קרטה לתמוך במועמדותה של פקיסטן לארגון הבריאות העולמי (WHO)[1].

קיימת קהילה קטנה של כ-100 פקיסטנים במזרח טימור. רובם אנשי עסקים קטנים העוסקים בחייטות ולמעטים מהם יש משרות פרטיות במגזרים שונים. לאחר ליברליזציה של הגבלות ויזה על ידי ממשלת אינדונזיה, פקיסטנים המתגוררים במזרח טימור יכולים כעת לנסוע בקלות דרך אינדונזיה בזמן שהם נוסעים מ/אל פקיסטן. הקהילה הפקיסטנית גם הקימה את איגוד הפקיסטנים במזרח טימור (APTL) במאי 2017. הארגון עורך קבלות פנים בימים הלאומיים של פקיסטן ומזמין גם את הקהילה הדיפלומטית. העמותה גם מסייעת בפתרון בעיות הקהילה[1].

יחסי סחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחסי הסחר בין שתי המדינות צוברים תאוצה. הייצוא של פקיסטן למזרח טימור בשנת 2018 הסתכם ב-11.6 מיליון דולר, עלייה של 485% מאז השנים הקודמות. המוצרים העיקריים הם דגנים, סוכר וממתקים, ירקות אכילים ומוצרים פרמצבטיים. סך היבוא של מזרח טימור באותה שנה היה קצת יותר מחצי מיליארד דולר[1].

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 יחסי מזרח טימור–פקיסטן באתר שגרירות פקיסטן באינדונזיה