יליזבטה גלינקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יליזבטה גלינקה
Елизавета Петровна Глинка
לידה 20 בפברואר 1962
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בדצמבר 2016 (בגיל 54)
הים השחור, בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Елизавета Петровна Поскрёбышева עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק First Moscow Hospice עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.doctorliza.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יליזבטה פטרובנה גלינקה (ברוסית: Елизаве́та Петро́вна Гли́нка; הידועה כדוקטור ליזה, До́ктор Ли́за; נולדה ב-20 בפברואר 1962, מוסקבה - מתה ב-25 בדצמבר 2016, במי הים השחור ליד סוצ'י, במחוז קרסנודר, רוסיה) הייתה אשת ציבור ופעילת זכויות אדם. נדבנית, רופאה מומחית להחייאה[1], מנכ"ל הארגון הציבורי הבינלאומי "סיוע הוגן". הייתה חברה במועצה הנשיאותית לפיתוח חברה אזרחית וזכויות אדם[2][3][4].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילידת קירוב במשפחתו של איש צבא פיוטר סידורוב ותזונאית, מומחית לקולינריה ומגישת הטלוויזיה גלינה פוסקריובישבה. בנוסף ליליזבטה ואחיה, שני בני דודים שנשארו יתומים מגיל צעיר התגוררו במשפחתם[5].

בשנת 1986 סיימה את לימודיה במכון הרפואי הממלכתי השני במוסקבה, עם תואר בהחייאה והרדמת ילדים[6][7]. בשנת 1990 היגרה לארצות הברית עם בעלה, עורך דין אמריקני ממוצא רוסי גלב גלובוביץ' גלינקה[8]. בשנת 1991 קיבלה תואר רפואי שני ברפואה פליאטיבית. מקורות מסוימים טענו שהייתה לה אזרחות אמריקאית. כשהיא גרה בארצות הברית, התוודעה לעבודות ההוספיס ועבדה שם חמש שנים.

היא השתתפה בעבודת ההוספיס הראשון במוסקבה, ואז, יחד עם בעלה, עברה לשנתיים למדינה השכנה, אוקראינה[6]. בשנת 1999, ייסדה בקייב, הוספיס צמוד לבית חולים אונקולוגי. הייתה חברת מועצת המנהלים של קרן העזרה להוספיסים "ורה". הייתה מייסדת ונשיאת הקרן האמריקאית VALE Hospice International [9].

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 הקימה במוסקבה את הארגון הציבורי הבינלאומי "סיוע הוגן", בחסות מפלגת "רוסיה הוגנת", אף שהיא עצמה הכחישה כי השתתפה פעילות של המפלגה הפוליטית "רוסיה הוגנת"[10]. הארגון מעניק תמיכה כלכלית ומעניק סיוע רפואי לחולי סרטן גוססים, חולים בעלי הכנסה נמוכה וחסרי בית. מדי שבוע היו נוסעים מתנדבים לתחנת פבלצקי, מחלקים מזון ורפואה לחסרי בית ומעניקים להם סיוע משפטי ורפואי בחינם[11]. על פי דו"ח משנת 2012, בממוצע כ-200 איש בשנה הארגון שלח לבתי חולים במוסקבה ובפרבריה[12]. הארגון גם מארגן גם נקודות חמות עבור חסרי בית.

בשנת 2010, גלינקה, בשמה, אספה סיוע חומרי לטובת קורבנות שריפות יער ברוסיה. בשנת 2012 ארגנו גלינקה וארגונה אוסף חפצים לקורבנות שיטפונות בקרימסק שבדרום המדינה. בנוסף, היא השתתפה בגיוס כספים לקורבנות שיטפונות אחרים כשהצליחה לגייס למעלה מ-16 מיליון רובל[13].

בינואר 2012, יחד עם אישי ציבור אחרים, היא הפכה למייסדת "ליגת הבוחרים", ארגון שמטרתו לפקח על שמירת זכויות ההצבעה של האזרחים[14]. עד מהרה נערכה בקרת מס מטעם רשויות המס הפדרליות בקרן "סיוע הוגן", שהביאה לחסימת חשבונות הארגון לזמן קצר[15].

באוקטובר 2012 הייתה חברה בוועדה הפדרלית של מפלגתו של מיכאיל פרוחורוב, מפלגת המצע האזרחי ובנובמבר 2012 צורפה למועצה הנשיאותית לפיתוח החברה האזרחית וזכויות האדם.

גלינקה במשרדי קרן הסיוע העירונית "דוברוטה" בעיר דונצק, יוני 2015.

עם פרוץ הסכסוך המזוין במזרח אוקראינה סייעה לאנשים המתגוררים בשטחי דונצק ולוהנסק. באוקטובר 2014 היא האשימה את הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) בסירוב להעניק ערבויות למשלוח תרופות בתואנה "אנחנו לא אוהבים את המדיניות של הנשיא שלך"[16]. ראש המשלחת האזורית של ה- ICRC לרוסיה, בלארוס ומולדובה, פסקל קוטה, הכחיש את ההאשמות הללו[17][18]. בסוף אוקטובר 2014, גלינקה העבירה ריאיון לפורטל פראבמיר, שם נאמר לכאורה המילים: "כמי שמבקרת באופן קבוע בדונצק, אני אומרת שאין שם חיילים רוסים, בין אם אוהבים לשמוע את זה או לא". גלינקה עצמה הכחישה גרסה זו של הטקסט, שלאחריה הודה הפורטל בטעותו ופרסם גרסה מתוקנת של הראיון: "כמי שמבקרת באופן קבוע בדונייצק, לא ראיתי שם חיילים רוסים"[19]. מאוחר יותר, בריאיון למגזין סנוב, הבהירה גלינקה שהיא מדברת רק על התצפיות האישיות שלה.[20]

בפעולה הומניטרית בדונבס, גלינקה קיבלה את תמיכת הרשויות הרוסיות. בפרט, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו מספר 1134 בשנת 2014, שהפך לפרויקט האישי שלה של הוצאת ילדים חולים ופצועים מאזור הלחימה בדונבאס לפרויקט ממשלתי (בפרויקט היו מעורבים משרד החירום של רוסיה, משרד הבריאות והפיתוח החברתי, כמו גם ועדת החקירות של הפדרציה הרוסית[21].

יחד עם החזית העממית הרוסית, היא ארגנה את העצרת "אנחנו מאוחדים" במרכז מוסקבה ב-4 בנובמבר 2014, בה השתתפו מספר מפלגות רוסיות ופרלמנטריות. לדברי גלינקה, "מטרת הפעולה היא להראות שאנחנו למען אחדות ושלום, שאנחנו חייבים להיות מסוגלים לנהל משא ומתן. אם אנשים לא יודעים להקשיב אחד לשני, אז טרגדיות כמו הדונבס, <...> תזכורת לאחדות העם הרוסי, על הצורך לאחד את זה. כעת מתפתח מצב קשה מאוד ברחבי רוסיה. אלה הסנקציות והאשמות בלתי מבוססות"[19][22].

בשנים 2015–2016 היא ביקרה את האזרחית האוקראינית נדז'דה סבצ'נקו, שהועמד לדין ברוסטוב על הדון, וסייעה לשחרר את הנאשמים בפרשיות דומות[23].

מאז 2015, במהלך המלחמה בסוריה, גלינקה ביקרה שוב ושוב במדינה במשימות הומניטריות - היא הייתה מעורבת במסירה והפצה של תרופות ובארגון הסיוע הרפואי לאוכלוסייה האזרחית בסוריה[24][25].

תחת יליזבטה גלינקה קיבלה קרן הסיוע שלה תרומות רבות, כולל מגורמים גדולים ברוסיה. בפרט, ויאצ'סלב וולודין תרם 5 מיליון רובל בכל שנה[21]. ממשיכתה של גלינקה קסניה סוקולובה (שהפכה לנשיאת הקרן מיד לאחר מותה) גילתה 40 מיליון רובל בחשבונות הקרן. בנוסף, לרשות גלינקה עמד סכום מזומן משמעותי מכמות התרומות שלא נרשמו בחשבונות הקרן. מבין הסכומים הללו שילמה גלינקה משכורות לעובדי הקרן. לדברי סוקולובה, לאחר מות גלינקה, "קופת הקרן" הזו נעלמה.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מעניק לגלינקה את פרס הפדרציה הרוסית על הישג יוצא דופן בתחום פעילות הגנת זכויות האדם, שבועות בודדים לפני מותה. 6 בדצמבר 2016.

ב-25 בדצמבר 2016 היא מתה בהתרסקות מטוס ליד סוצ'י[26]. היא ליוותה משלוח תרופות לסוריה לבית החולים האוניברסיטאי תשרין בלטקיה[27][28][29]. היא זוהתה בבדיקת ד.נ.א. בינואר 2017[30]. ב-16 בינואר 2017, נקברה סמוך למנזר נובודביצ'י במוסקבה, בבית העלמין נובודוויצ'י[31], חלקה 4, שורה 28, קבר 22.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלה הוא עורך דין אמריקני ממוצא רוסי בשם גלב גלובוביץ' גלינקה, בנו של משורר ומבקר ספרות רוסי, מהגר הגל השני בשם גלב אלכסנדרוביץ' גלינקה[32], נכדו של העיתונאי אלכסנדר סרגייביץ' גלינקה (וולוז'סקי)[33].

היו לה שלושה בנים (קונסטנטין ואלכסיי וילד מאומץ בשם איליה), הבכורים קונסטנטין ואלכסיי גרים בארצות הברית. איליה הצעיר מתגורר בסרטוב[6][34].

הייתה נוצרייה פרבוסלבית[35], התנגדה להמתות חסד[36].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאיון לערוץ הטלוויזיה Dozhd ב-27 בדצמבר 2016, תיאר סטניסלב בלקובסקי את גלינקה כ"דמות של יחסי ציבור". "היא הייתה אשת יחסי ציבור של המלחמה בדונבס, היא הייתה אשת יחסי ציבור של המלחמה בסוריה, ולכן יש לה במידה רבה אחריות מוסרית לכל דבר", אמר בלקובסקי. קטע זה הוצג בשידור חי, אך נחתך מההקלטה שפורסמה באתר האינטרנט של הערוץ. בלקובסקי אישר את הסרת הקטע כצעד "לטובת הערוץ"[37].

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקומות על שמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמה נקרא בית הבראה קליני צבאי לילדים בעיר יבפטוריה (01.16.2017).[31] [38]

בית החולים הרפואי הרפובליקני לילדים בגרוזני[39] וההוספיס ביקטרינבורג נקראים על שמה.

ביוזמתו של בוריס גרבנשצ'יקוב, בפברואר 2017, נערך במוסקבה פסטיבל צדקה "אנשים שונים", שהוקדש ליליזבטה גלינקה[40].

ביום השנה למותה, ב-25 בדצמבר 2016, בעיר גורלובקה, שבשליטת הרפובליקה העממית של דונצק, נחנך לוח זיכרון ליליזבטה גלינקה[41][42].

בינואר 2019, נקרא על שמה בית הספר החדש מספר 214 ברובע פרבוומאיסקי בעיר נובוסיבירסק וכעת נקרא "בית הספר העל יסודי על שם יליזבטה גלינקה."

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2017 פרסמה הרפובליקה העממית של לוהנסק בולי דואר עם הכתובת "תודה, ד"ר ליזה!"[43].

הסרט "דוקטור ליזה" בבימויה של ילנה פוגרביז'סקאיה על פעילותה של גלינקה הוצג ברשת REN[44] וזכה בפרס TEFI -2009 כסרט התיעודי הטוב ביותר[45].

אולפני "KIT" (שבבעלות גזפרום-מדיה) יחד עם מרכז ההפקה "IVAN", ערוץ NTV ובתמיכת משרד התרבות הפיקו סרט קולנוע עלילתי דוקטור ליזה (2020), על דוקטור ליזה עם צ'ולפן חמטובה בתפקיד הראשי. בסרט השתתפו גם קונסטנטין חבנסקי, אנדריי בורקובסקי, יוליה אאוג וטימופיי טריבונצב. במאית הסרט אוקסנה קראס נבחרה לביים משום שזכתה בפרס בפסטיבל הסרטים קינוטאבר עם סרטה "הילד הטוב". סרט זה מספר על יום אחד בחייה של גלינקה, כאשר אפילו במלאת 30 שנה לחתונתה עם בעלה היא לא הצליחה שלא לעצור בקופת הקרן שלה, שם היא מוצאת את עצמה במעגל של עניינים דחופים ואינה מצליחה למצוא לעצמה זמן פנוי באמת. יציאת הסרט מתוכננת לשנת 2020[46].

גורל הקרן של גלינקה לאחר מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותה של גלינקה הפכה קסניה סוקולובה לנשיאת הקרן[21]. היא הציעה לסרגיי מירונוב ליצור מרכז רפואי ופטרונות על שמה של גלינקה במוסקבה. לשם כך ביקשה סוקולובה בניין במוסקבה. מירונוב פנה לפוטין, שהנחה את ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין לפעול בעניין. מאחר שהקרן של גלינקה נתמכה גם על ידי יו"ר קבוצת האופוזיציה קבוצת הלסינקי, ליודמילה אלכסייבה. היא ביקשה מפוטין חסות אישית עבור הקרן. לאחר מכן קיבל הקרן את פרס RBC.

עם זאת, עד מהרה החלו חילוקי דעות בהנהגת הקרן. גנרל ועדת החקירות ברוסיה, פ. קומיסרוב, אמר כי הוא היה חבר של גלינקה וכי בשל פרויקט הקמת מרפאה מסחרית על ידי ראש הקרן, הוא סירב להצטרף לחבר הנאמנים של הקרן[21]. חברת הדירקטוריון נטליה אבילובה שלחה לתקשורת עותק של מסמך הביקורת הפנימית של הקרן, וממנו יוצא כי הוצאות המינהל עולות על הוצאות צדקה. בדצמבר 2017 הופיע סיפור ברשת REN-TV שנאמר כי נשיאת הקרן סוקולובה העלה את משכורתה חמש פעמים, כשהיא מוציאה יותר על עורכי דין מאשר על תרופות למחלקות, ומבקרים נכים אינם יכולים אפילו להיכנס למשרד החדש של הקרן, מכיוון שאין מסוע מתאים.

לאחר מכן עזבה אבילובה את דירקטוריון הקרן, ויחד עם גלב גלינקה, בעלה של יליזבטה, רשמו את קרן "דוקטור ליזה" על שם יליזבטה גלינקה[21]. אבילובה כתב תלונה לוועדת החקירות של הפדרציה הרוסית על שימוש לרעה ב"סיוע הוגן" וכתוצאה מכך, הוגש תיק פלילי נגד נשיאת הקרן, קסניה סוקולובה, בשנת 2018.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יליזבטה גלינקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Доктор Лиза: её смерть стала личным горем для тысяч людей". נבדק ב-2017-05-02.
  2. ^ Состав совета
  3. ^ Павел Цапюк. "Доктор Лиза (Елизавета Петровна Глинка)". Проекты. Сайт Павла Цапюка (pawlick.ru). נבדק ב-2014-11-02.
  4. ^ Анастасия Кирилловых (2009). "Доктор Лиза: «Мы все — странники»". Газета «Берег», № 7.
  5. ^ Борзенко А. (2011-11-14). "Взрослые о детстве: Доктор Лиза". Большой город.
  6. ^ 1 2 3 Рудницкая А. (2007-07-05). "Doctor_liza". Эксперт Online.
  7. ^ "Школа злословия: Елизавета Глинка". Школа злословия. 2007-09-24.
  8. ^ Глинки возвращаются в Россию. Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
  9. ^ "Биографическая справка на сайте РИА Новости". אורכב מ-המקור ב-2011-02-17. נבדק ב-2010-08-17.
  10. ^ "Доктор Лиза: «Я всегда на стороне слабого» - Справедливая помощь Доктора Лизы". doctorliza.ru. נבדק ב-2019-08-27.
  11. ^ Ремарчук М. (2007-12-06). "Доктор Лиза и бомжи: в поисках людей…". רי"א נובוסטי.
  12. ^ Доктор Лиза, официальный блог (2012-08-13). "Просто статистика". Живой Журнал.
  13. ^ "Собчак и доктор Лиза собрали 16 млн для детей Крымска". Би-би-си. 2012-07-17.
  14. ^ "В России создана «Лига избирателей»". Интерфакс. 2012-01-18.
  15. ^ "Налоговая заморозила счета благотворительного фонда доктора Лизы, помогающего бездомным". Газета.Ru. 2012-02-01.
  16. ^ "Я бы каждого политика взяла в реанимацию, где лежат раненые дети Донецка" – Коммерсантъ FM – Коммерсантъ
  17. ^ Тарасенко П. У нас большое желание вернуться в Донбасс. // Коммерсантъ. — № 193. — 23.10.2014. — С. 8.
  18. ^ Доктор Лиза опровергла присутствие российских войск в Донецке. Телеканал Дождь, 31.10.2014
  19. ^ 1 2 "Доктор Лиза: Ни критикам, ни советчикам мне сказать нечего". Православие и мир. 2014-10-31. אורכב מ-המקור ב-2015-02-01. נבדק ב-2015-02-02.
  20. ^ Елизавета Глинка: Импотенция — это когда женщина ездит на войну спасать детей, а мужчины поливают её за это дерьмом. Сноб, 24.11.2014.
  21. ^ 1 2 3 4 5 "Ксения Соколова: "Лиза Глинка сказала бы мне: «Ты дура, Соколова!»". אורכב מ-המקור ב-2018-08-10. נבדק ב-2018-08-10.
  22. ^ Партии проведут единое шествие по Тверской в День единства. РБК, 27.10.2014.
  23. ^ «На доктора Лизу вылили потоки грязи»: портрет на фоне войны
  24. ^ Елизавета Глинка предложила создать в Сирии миссию по доставке лекарств. Интерфакс.
  25. ^ Доктор Лиза заявила о намерении отправиться в Сирию. Известия
  26. ^ "Список пассажиров, находившихся на борту Ту-154 Минобороны России". Министерство обороны Российской Федерации. נבדק ב-2016-12-25.
  27. ^ Катастрофа Ту-154: из-за чего погибли Доктор Лиза и хор Александрова? / Редакция. 19 декабря 2019 г.
  28. ^ רוסיה אבלה: פוטין הורה לפתוח ועדת חקירה
  29. ^ ידיעות אחרונות, המקהלה שנמחקה
  30. ^ "Доктор Лиза опознана среди жертв катастрофы Ту-154" (ברוסית). ТАСС. 2017-01-13. נבדק ב-2017-01-13.
  31. ^ 1 2 "Военному детскому санаторию в Евпатории присвоено имя Елизаветы Глинки". ИА Regnum. 2017-01-16. נבדק ב-2017-01-16.
  32. ^ Глеб Глинка
  33. ^ "Глинки возвращаются в Россию". Высшая школа экономики. 2008-07-21. נבדק ב-2016-12-26.
  34. ^ Дмитрий Минаев (2014-09-27). "Третий сын". Газета «Симбирский курьер».
  35. ^ Подготовил Александр БОРЗЕНКО (2007-03-28). "Почему в России так сложно делать добрые дела?". Портал Милосердие.ru.
  36. ^ "Эвтаназия. Аргументы «за» и «против»". רי"א נובוסטי. 2007-04-17.
  37. ^ Телеканал «Дождь» вырезал слова Белковского о Елизавете Глинке как «пиарщике войны» — Znak.com, 28.12.16
  38. ^ "О присвоении имени Елизаветы Глинки Евпаторийскому военному детскому клиническому санаторию". Правительство России. 2017-01-16. נבדק ב-2017-01-16.
  39. ^ "Детской больнице в Грозном будет присвоено имя Елизаветы Глинки" (ברוסית). ИА «Росбалт». 2016-12-26. נבדק ב-2016-12-26.
  40. ^ Рок-фестиваль в память о Докторе Лизе пройдет в Москве по инициативе Бориса Гребенщикова
  41. ^ Мемориальную доску в память о Докторе Лизе открыли в Горловке " ДНР — ДОНЕЦКАЯ НАРОДНАЯ РЕСПУБЛИКА, НОВОСТИ ДНР, САЙТ ДНР
  42. ^ Мемориал Елизавете Глинке (видео)
  43. ^ "Луганский Информационный Центр — "Почта ЛНР" вводит в обращение художественную почтовую марку "Спасибо, доктор Лиза!" (ФОТО)". lug-info.com. נבדק ב-2018-09-25.
  44. ^ "Фильм «Доктор Лиза» на Рен-ТВ". אורכב מ-המקור ב-2009-01-24. נבדק ב-2010-08-17.
  45. ^ Анна Синькова (2009-12-02). "ТЭФИ не столько конкурс". ТЭФИ. Фонд «Академия российского телевидения». נבדק ב-2013-05-16.
  46. ^ Про Доктора Лизу снимают художественный фильм