מחזור כישור הזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף כישור הזמן)
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מחזור כישור הזמן
The Wheel of Time
ספרי הסדרה
אביב חדש
עין העולם
המצוד הגדול
שובו של הדרקון
האופל
אש הרקיע
אדון הכאוס
כתר החרבות
נתיב הפגיונות
לב החורף
צמתי הדמדומים
סכין החלומות
עם בוא הסער
מגדלי חצות
זיכרון האור
מידע כללי
מאת רוברט ג'ורדן/ברנדון סנדרסון
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
מקום התרחשות The World of the Wheel עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה15 בינואר 1990 - ‏8 בינואר 2013
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
מספר ספרים 14 (אנגלית)
28 (עברית)
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001782071
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחזור כישור הזמןאנגלית: The Wheel of Time, "גלגל הזמן") היא סדרת ספרי פנטזיה אפית שכתב ג'יימס אוליבר ריגני ג'וניור, תחת שם העט רוברט ג'ורדן. ספרי הסדרה יצאו לאור בין השנים 1990 ו-2013.

ג'ורדן, שהלך לעולמו בשנת 2007, הספיק לכתוב אחד עשר ספרים מתוך שנים עשר הספרים שתכנן במקור, כמו גם ספר עצמאי ובו עלילת הקדם. הספר האחרון בסדרה, השנים עשר במספר, הושלם על ידי הסופר ברנדון סנדרסון לאחר פטירתו של ג'ורדן. סנדרסון נבחר על ידי עורכת הספרים ואלמנתו של ג'ורדן, הארייט מקדוגל, להשלים את כתיבת העלילה תוך שימוש בהנחיות ומידע שהשאיר אחריו ג'ורדן, ובשילוב מקטעים שג'ורדן הספיק לכתוב.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם שבו זיכרונות הופכים לאגדות ואגדות למיתולוגיות, עד שהן חוזרות שוב ושוב עם סיבוב הכישור, המיתולוגיה מספרת על מאבק בין אדון האופל וחסידיו - המבקשים להחריב את העולם ולעצבו כרצונם - לבין האנושות, ובראשה המכונה "הדרקון", זה אשר סתם את החור בכלאו של אדון האופל.

בערבו של חג מקומי מגיעים לכפר נידח שני זרים, מוריין ולאן. השניים מחפשים אחר האדם אליו התגלגלה נשמתו של הדרקון, ובמסגרת החיפוש הם מגלים עניין בשלושה נערים. במהלך הלילה הכפר מותקף, והם מסבירים לשלושת הנערים כי אדון האופל מעוניין באחד מהם, וכי עליהם לברוח לעיר בה שולט מסדר האאס סדאי בכדי להציל את עצמם ולמנוע התקפות עתידיות על כפרם. שלושת הנערים מקבלים את הסברם של הזרים, ומתגבשת קבוצה לבריחה מהכפר. לאחר הבריחה, הקבוצה מתפצלת והעלילה עוקבת אחרי הדמויות השונות ותפקידן במערכה הגדולה ההולכת ומתרחבת בין כוחות האור והאופל. מערכה שעל פי הנבואות היתה צפויה להביא לחורבן המוסדות, הממלכות וההסדרים הקיימים, בקרב גדול שזכה לשם טראמון גאידון, הקרב האחרון.

הכתיבה וספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הפרקים כתובים מזווית ראייה והלך המחשבות של גיבור אחד (אך לפעמים יותר), אך בגוף שלישי. בראש כל פרק ישנו סמל הרומז לדמות, ארגון או אומה הפועלים בפרק, לעיתים באופן לא גלוי. כל ספר באנגלית מכיל פרולוג שסוגר קצוות מהספר הקודם.

בהוצאה החדשה של הספר הראשון באנגלית ובעברית (From the Two Rivers) נוסף קדימון בשם מוקדם יותר - עורבים (Earlier—Ravens) המתאר אירועים בשדה אמונד מספר שנים לפני תחילת הסיפור.

הספרים תורגמו לעברית, בהוצאת אופוס, וכל כותר פוצל לשני כרכים נפרדים, כאשר שם האחד הוא תרגום הכותר מאנגלית, ושם השני, נקבע בדרך כלל, על פי שם אחד הפרקים העיקריים בו (גם באנגלית יצאה גרסה מפוצלת לצעירים, אולם שמות הספרים שונים).

בשנת 2022 החלה הוצאת אופוס להוציא את הספרים במהדורה חדשה, שם הסדרה קוצר לכישור הזמן וכל שני כרכים נקראים באותו שם (כמו במהדורה האנגלית). כמו כן עודכן התרגום והספר עבר עריכה נוספת. נכון ליולי 2023 יצאו לאור מחדש ששת הכרכים הראשונים בסדרה (אשר מקבילים לשלושת הספרים הראשונים בגרסא האנגלית).

# שם הספר בעברית שם הספר באנגלית שנת יציאה בעברית שנת יציאה באנגלית מספר עמודים
1 העידן שחזר The Eye of the World 1997 1990 415
2 עין העולם 409
3 החיפוש הגדול The Great Hunt 1997 1990 357
4 קרן ואלר 309
5 שובו של הדרקון The Dragon Reborn 1997 1991 335
6 לב האבן 272
7 עם עלות השחר The Shadow Rising 1997 1992 394
8 האופל 372
9 היציאה מהשממה The Fires of Heaven 1998 1993 373
10 אש הרקיע 414
11 אדון הכאוס Lord of Chaos 1998 1994 415
12 כס האמירלין 450
13 האמירלין הצעירה A Crown of Swords 1999 1996 310
14 כתר החרבות 321
15 נתיב הפגיונות The Path of Daggers 1999 1998 225
16 עת לברזל 305
17 ניחוח הטירוף Winter's Heart 2001 2000 268
18 לב החורף 290
19 צמתי הדמדומים Crossroads of Twilight 2004 2003 337
20 עת השינוי 264
21 סכין החלומות Knife of Dreams 2006 2005 423
22 עגור הזהב 334
טרילוגיית זיכרון האור (שני כרכים בעברית) ספר 1 עם בוא הסער The Gathering Storm 2013 2009 880
טרילוגיית זיכרון האור (שני כרכים בעברית) ספר 2 מגדלי חצות Towers of Midnight 2014 2010 988
טרילוגיית זיכרון האור (שני כרכים בעברית) ספר 3 זיכרון האור A Memory of Light 2014 2013 1034

בנוסף לספרי הסדרה, הוציא ג'ורדן לאור שני סיפורים קצרים. הראשון נכתב בשלהי שנות התשעים ונקרא The Strike at Shayol Ghul[1]. עלילתו קודמת לעלילה המרכזית בכמה אלפי שנים. לבסוף יצא לאור בדפוס בספר The World of Robert Jordan's The Wheel of Time. בשנת 2004 יצא לאור סיפור נוסף, המהווה פרולוג לסדרה, בשם אביב חדש (New Spring). סיפור זה יצא לאור בראשונה כסיפור קצר, הנושא את אותו השם, באסופת סיפורי פנטזיה קצרים בשם "אגדות" בעריכת רוברט סילברברג (תורגם לעברית בהוצאת אופוס בשנת 2000 בשם "אגדות- חלק 1"), ולאחר מכן הורחב ועובד לספר עצמאי. סיפורים נוספים אשר נועדו להיכתב כרקע לסדרה הראשית תוכננו על ידי ג'ורדן, אך לא יצאו אל הפועל בטרם הלך לעולמו.

בנוסף לספרים עלילתיים, ראו אור גם ספרים אנציקלופדיים. בשנת 1997 פורסם ספר עזר לסדרה, שנקרא The World of Robert Jordan's The Wheel of Time, והוא כולל מידע רב על העולם שלא פורסם עד אותה העת, לרבות מפות של חלקי העולם שטרם הוצגו. ג'ורדן ציין כי הספר ברובו קאנוני, אם כי הוא כתוב מנקודת מבט של היסטוריון בתוך העולם וככזה נוטה לטעויות כתוצאה מניחושים והטעיות. בשנת 2015 יצאה לאור אנציקלופדיה מקיפה של הסדרה, בשם The Wheel of Time Companion: The People, Places, and History of the Bestselling Series, שהוכנה על ידי עוזריו של רוברט ג'ורדן ואלמנתו, העורכת של ספריו.

כמו כן, שני חלקים מעבודת הכתיבה של ברנדון סנדרסון שלא נכללו בתוך ספרי הסדרה, פורסמו כסיפורים קצרים. האחד, בשם River of Souls, פורסם בתוך Unfettered: Tales by Masters of Fantasy בשנת 2013. ואילו השני, A Fire Within the Ways, אשר איננו נחשב ליצירה קאנונית, פורסם בתוך Unfettered III, בשנת 2019.

הרקע לעלילת מחזור כישור הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתחוללת על רקע עולם בו המיתוס השולט הוא כי בראשית ברא הבורא את כישור הזמן. בעת סיבובו הבלתי פוסק של הכישור, נטווה מארג שהוא ביטוי של העולם, פעולותיהם וגורלם של בני האדם. תפיסה מעמיקה יותר של פעולת הכישור, מזהה תבניות היסטוריות חוזרות הנפרשות על פני אלפי שנים. תקופות אלה מכונות עידנים, ואף שבכל עידן עשויות להתקיים ציוויליזציות שונות, לעידנים מסוימים ישנם עקרונות מארגנים זהים. חירותם של בני האדם ביחס לתוכנית הטוויה של הכישור יחסית, והיא תלויה במידת השפעתם בעולם וחשיבותם למארג שאותו הכישור טווה. נשמות בני האדם באות לעולם בהתאם לתפקיד שהכישור מיעד להם במארג הנטווה.

מרכיב נוסף של המיתוס הוא כי ברגע הבריאה, כבל הבורא ישות שזכתה לכינוי אדון האופל, כך שלא תוכל לבוא במגע עם העולם. מי שהשכלתו רחבה מארבע אמותיו, יודע כי בעבר אדון האופל שוחרר מכלאו ולאחר מאבק אדיר נכלא בשנית. למרות שאדון האופל נכלא, בשל טבעו המחזורי של הכישור, כלל לא בטוח כי זהו ניצחון סופי. ובשל נצחיותו של הכישור, ייתכן כי המאבק בין הצדדים מתחולל משחר הבריאה, והמאבק שהאנושות זוכרת כלל איננו המאבק הראשון, וגם לא האחרון.

זוהי התפיסה הכללית המקובלת, אף כי מרבית האנשים אינם מטרידים עצמם במשמעויותיה או השלכותיה הפילוסופיות, למעט האמונה בקיומו של הכישור ובגלגולן של הנשמות.

ככל שהזיכרון ההיסטורי שבימי עלילת הספר הולך לאחור, הוא מגיע רק כ־3000 שנים לפני התרחשות העלילה. תקופה זו מתוארת כתקופה של שגשוג וקדמה, והיא מכונה עידן האגדות. מעט הסיפורים על התקופה מתארים תקופה של שפע וקידמה בכל התחומים. לצד תיאורים של מכשור מתקדם, תקופה זו גם מציינת את שיא פיתוחו של הכוח האחד, מקור אנרגיה הנגיש לחלק מבני אדם. הכוח האחד זוהה עם מקור האנרגיה הבלתי נדלה המסובב את כישור הזמן. השימוש בו, המכונה "תיעול", איפשר את ביצוען של פעולות שלמי שהכוח אינו נגיש לו, נראות כמו קסם. מתעלים רבים התארגנו יחד להביא רווחה לעולם, וברבות הזמן כונו "משרתים לכל", ובשפתם, אאס סדאי. בעידן זה, ובאמצעות הכוח האחד ביצעו האאס סדאי מעשים מדהימים, העוקפים את הישגי הטכנולוגיה המוכרת לנו, והביאו לידי שלום עולמי ושגשוג כלל אנושי.

לצד האידיליה, בעידן האגדות הוכשרו התנאים שאפשרו לאדון האופל לבוא במגע עם העולם. שני חוקרים יצרו חור במה שהתברר ככלאו של אדון האופל, ואיפשרו לו לבוא במגע עם העולם. מגעו של אדון האופל עיוות את סדרי הטבע והחי, ובשל כוחו הרב היו מי שבחרו לשרתו. השפעתו של אדון האופל הביאה לחורבן האידיליה וקצו של עידן האגדות. אנשים שהאמינו בכוחו ובהבטחותיו, חלקם מחשובי האסס סדאי, נעשו לתומכיו. במלחמה שנמשכה 300 שנים ונקראה מלחמת הכוח, נלחמו מתנגדי אדון האופל, שראו בעצמם כוחות האור, אל מול צבאותיו המפלצתיים של אדון האופל.

בשלהי המלחמה, וכשאנושות עמדה בפני הפסד, אחד מראשי המצביאים של כוחות האור, מתעל בשם לואס תרין טלמון (נהגה: לוּז ת'הרין טלאמון), שכונה "הדרקון", יצא למבצע שנועד להטליא את החור שנפער בכלאו של אדון האופל. הפעולה הצליחה, ולואס תרין כלא את אדון האופל מחוץ לכישור, יחד עם מנהיגי כוחות האופל שנכחו במקום, אאס סדאי שבגדו באנושות, ונודעו בשם הארורים. אך התקפת הנגד של אדון האופל זיהמה את סאידין, החצי הגברי של הכוח האחד. הזיהום חלחל בהכרתם של הגברים המתעלים, ולא עבר זמן רב עד שדעתם נטרפה. כך, לואס תרין שנודע לתהילה בזכות הצלתו את האנושות, נודע גם כטובח השארים, לאחר שבטירופו הרג את אשתו וכל משפחתו. מתעלים אלה הסתובבו בעולם, כשהם זורעים הרס. הם החריבו ערים, הפכו ארצות ושיטחו הרים, זעזעו את הארץ וייבשו אוקיינוסים. החורבן העצום נפסק לאחר מותם או לאחר שנפלו בידיהן של נשים מתעלות, אשר סירסו את יכולתם לתעל. תקופה זו, כונתה בשם עידן השיגעון, והמאורעות בשם שבירת העולם, כיוון שבמהלכה עוצבו מחדש פני הארץ והיבשות.

לעידן השגעון ולשבירת העולם היו השלכות רבות. רשומות היסטוריות ומדעיות אבדו והושמדו, הטכנולוגיה נסוגה ואורחות החיים הותאמו למצב החדש. שימושים רבים של הכוח האחד, נשכחו, ובני האדם למדו לפחד מהיכולת לתעל. אימה מיוחדת עוררו גברים בעלי היכולת לתעל, שכן אלו היו עתידים במוקדם או במאוחר לאבד את שפיותם ולפגוע בסביבתם. האאס סדאי, שבעידן האגדות כלל גברים ונשים בעלי יכולת לתעל, נבנה מחדש כארגון על טהרת הנשים, אשר הקימו מצודה גבוהה שכונתה המגדל הלבן, ובחשו בפוליטיקה העולמית. במקביל, הבריתות שהחזיקו מעמד במהלך מלחמת הכוח התפרקו, אוכלוסיות היגרו למקומות שונים, גבולות נעלמו או השתנו, ונוצרו מסגרות לאומיות שונות.

אך למרות שאדון האופל נכלא בידי לואס תרין, כ-1,000 שנים לאחר שבירת העולם, החלו צבאות של יצורי האופל ששרדו את מלחמת הכוח, מרביתם טרולוקים, יצורים הנראים כהכלאה מפלצתית של בעלי חיים עם בני אדם, לפלוש אל הארצות המיושבות. פלישות אלה והמאבק האנושי בהן כונו מלחמות הטרולוקים. מול התקפות טרולוקים ומספריהם הגדולים, עמדה ברית שכונתה 'ברית עשר האומות'. ברית זו הונהגה על ידי מנטהרן (נהגה: מנהת'רהן) אשר הודות להקרבתה ועמידתה בפני האופל ניצחו כוחות האור את צבאות הטרולוקים, אך היא עצמה הושמדה כליל.

כ־1,000 שנים לאחר מלחמות הטרולוקים עלה לגדולה מלך צעיר בשם ארתור פנדרג טנריל (נהגה: ארטור פיהנדרג טאנריאל), שכונה ארתור הוקינג. הוקינג איחד תחת שליטתו את כל האומות ביבשתו לאימפריה, ואפילו שלח צי, בפיקוד בנו לותר (נהגה: לות'יר) אל מעבר לאוקיינוס. אף שכוחות אלה לא שבו וגורלם לא נודע באימפריה, הם הגיעו אל העולם החדש שמעבר לאוקיינוס כבשו אותו והתבססו בו. ארתור הוקינג ראה בעצמו לוחם למען הצדק, ושנא אאס סדאי או כל דבר הקשור לכוח האחד: עשרים שנה צרו כוחותיו על עיר המצודה של המגדל הלבן, אך ללא הכרעה. עם מותו, ממלכתו התפלגה בין יורשיו, ששקעו במלחמת ירושה שנמשכה מאה שנים. עם שכוך המלחמה, התעצבו הגולות והלאומים פחות או יותר כפי שהם מוכרים בעת תחילת עלילת הסדרה, המתחילה לקראת סופו של מה שמכונה אצל ההיסטוריונים, העידן השלישי.

ביקורת על הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידוש מסוים שהיה בעת כתיבת הסדרה שנבע בין היתר בשל מורכבות העלילה, היה פיתוחן המקביל של מספר דמויות ראשיות, כאשר בכמה מן הספרים ישנן דמויות ראשיות שכלל לא מופיעות או נזכרות במספר פרקים בלבד. ייחוד נוסף של הסדרה בא לידי ביטוי במספרן העצום של הדמויות המובחנות בשמן (2,782 דמויות).

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת מכשפי החוף הוציאה באוקטובר 2001 משחק תפקידים בשיטת ק20 המבוסס על הסדרה (The Wheel of Time Roleplaying Game) וב־2002 הוציאה הרפתקאה מוכנה בשם The Prophecies of the Dragon. עקב אי הסכמות עם ג'ורדן וחוסר הצלחה כלכלית הופסקה מאז התמיכה במוצר ולא יוצאות לו יותר הרחבות חדשות. ספרים אלו לא תורגמו לעברית.

בנוסף יצא לאור ספר בשם The World of Robert Jordan's The Wheel of Time (ידוע גם כמדריך וכספר הלבן הגדול) המתאר את העולם וגם הוא לא תורגם לעברית.

בשנת 2021, עלתה לשידור סדרת מחזור כישור הזמן המבוססת על עלילת הספרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחזור כישור הזמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בעבר פורסם באתר ההוצאה