להיות שם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף להיות שם (סרט))
להיות שם
Being There
מידע כללי
מאת יז'י קושינסקי
שפת המקור אנגלית
סוגה סאטירה
מקום התרחשות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הרקורט עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1970
מספר עמודים 117
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מודן
תאריך 1970
תרגום אהרן בר
סדרה
ספר קודם צעדים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-370-01453-1
הספרייה הלאומית 001835210, 003668827, 001895087, 002141429
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להיות שםאנגלית: Being There) הוא ספר, שכתב הסופר הפולני יז'י קושינסקי, ויצא לאור בשנת 1970. הספר תורגם לעברית על ידי אהרן בר ויצא בהוצאת מודן בשנת 1970.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מגולל את סיפורו של שאנס גרדינר, אדם מוגבל שכלית, אשר מתגורר בביתו של אדם אמיד. תפקידו של שאנס הוא לטפל בגן הנוי של פטרונו. אין לשאנס כל קשר עם העולם החיצון מלבד צפייה בטלוויזיה. כאשר נפטר בעל הבית, לא נותרת לשאנס ברירה אלא לצאת לראשונה בחייו אל העולם הגדול. שאנס, לבוש בבגדיו היפים ביותר של פטרונו, יוצא מן הבית ונדרס על ידי מכונית מפוארת. כאן מתחיל סיפורו של אדם מוגבל שכלית, שאת כל ידיעותיו על העולם שאב מגינון ומן הטלוויזיה, ובכל זאת מטפס אט אט במעמדו החברתי, ובסופו של דבר הופך ליועץ לנשיא ארצות הברית.

ספר זה הוא למעשה ביקורת על החברה המודרנית בה צריך לדעת לדבר נכון, לדבר כפי שנהוג בטלוויזיה, כאשר למעשה אין צורך שיהיו דברים מאחורי המילים.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1979 יצא סרט קולנוע, המבוסס על הספר, בבימויו של האל אשבי ובכיכובם של פיטר סלרס ושירלי מקליין. עבור הסרט עובד הספר לכדי סאטירה קומית.

בסרט, שאנס אינו מוצג כאדם עם לקות משכל, אלא כאנאלפבית עם לקות נוירולוגית חריפה ולא מוגדרת, שמזכירה מאפיינים אוטיסטים. שאנס חסר עוררות מינית, חסר תסכול, חסר הומור וכל הבנה לרמזים. לקותו גורמת לו לדבר תמיד בסגנון יבש, חף מגינונים וקר רוח. צירוף סגנון דיבור זה ללבושו המהודר גורם לו להיתפס כאדם משכיל ומכובד. בכל פעם, שהוא אינו מבין מה עליו לומר, הוא עובר לדבר על הנושא היחידי שלמד לעומק בכל חייו - עבודת הגינה. הציבור וכמוהו גם הנשיא, תופס את דבריו על אודות עבודת הגינה כמטפורות פוליטיות מעמיקות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]