לוריסדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לורסידון
שמות מסחריים בישראל
לטודה
נתונים כימיים
כתיב כימי C28H36N4O2S
מסה מולרית 492.256 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים פרמוקוקינטיים
מטבוליזם כבד (CYP3A4-mediated)
זמן מחצית חיים 18–40 שעות
הפרשה

צואה 67–80%,

כלייתי 9–19%
בטיחות
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון B1 (אוסטרליה), קטגוריית סיכון B עריכת הנתון בוויקינתונים
דרכי מתן מתן פומי
מזהים
קוד ACT N05AE05 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 367514-87-2
PubChem 213046
ChemSpider 184739
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לורסידוןאנגלית: Lurasidone) היא תרופה אנטי פסיכוטית המשמשת לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעה דו קוטבית.[1] התרופה נמכרת בין היתר תחת השם המסחרי לטודה (Latoda) והיא ניתנת דרך הפה. התרופה אינה רשומה בפנקס התרופות של מדינת ישראל.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורסידון אושרה לראשונה לשימוש רפואי בארצות הברית בשנת 2010.[1] בשנת 2013, אושרה בקנדה, ועל ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). גרסאות גנריות אושרו בארצות הברית ב-2019, והפכו לזמינות ב-2023. בשנת 2021 הייתה זו התרופה ה-193 הנפוצה ביותר בארצות הברית, עם יותר מ-2 מיליון מרשמים.

שימוש רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורסידון משמשת לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעה דו-קוטבית. בהפרעה דו-קוטבית, ניתנת הן כמונותרפיה, והן כטיפול משלים לליתיום ולחומצה ולפרואית.

סוכנות התרופות האירופית אישרה שימוש בלורסידון לטיפול בסכיזופרניה מגיל 13 ומעלה, אך לא לטיפול בהפרעה דו קוטבית. בארצות הברית משמשת לטיפול בסכיזופרניה מגיל 13 ומעלה, כמו גם באפיזודות דיכאון של הפרעה דו קוטבית מגיל 10 ומעלה, כמונותרפיה ובשילוב עם ליתיום או חומצה ולפרואית במבוגרים.

ביוני 2020 אושרה לורסידון ביפן, שמונה שנים לאחר אישורה הראשון בארצות הברית. לדיכאון דו קוטבי ולסכיזופרניה.[3]

לורסידון אינו מאושר על ידי ה-FDA לטיפול בהפרעות התנהגות בקרב מבוגרים עם שיטיון.

התוויות נגד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורסידון אסור לאנשים הנוטלים מעכבים חזקים של אנזים הכבד CYP3A4 או מעוררים כדוגמת קארבאמזפין וריפמפיצין. האנזים CYP3A4 מעורב בעיכול תרופות. מעכבים כגון מיץ אשכוליות חוסמים את תפקודו וכתוצאה מכך כמות התרופה גדולה מדי בגוף. בארצות הברית התרופה לא מומלצת לשימוש בילדים.

בטיחות במהלך הריון והנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בלורסידון בנשים הרות לא נחקר ואינו מומלץ; במחקרים בבעלי חיים, לא נמצאו סיכונים. גם הפרשה בחלב אם אינה ידועה אך לורסידון אינו מומלץ לנשים מניקות.

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות הלוואי של לורסידון כוללות ישנוניות, הפרעות תנועה, בחילות ושלשולים.[1] תופעות לוואי חמורות המשותפות עבור כל התרופות האנטי-פסיכוטיות הלא טיפוסיות העשויות לכלול דיסקינזיה מאוחרת, כמו גם תסמונת נוירולפטית ממארת, סיכון מוגבר להתאבדות, אנגיואדמה ורמות סוכר גבוהות בדם. למרות שפחות נפוץ שלוריסדון יגרום לרמות גבוהות של סוכר בדם, עלולה להתרחש תסמונת היפרגליקמית היפראוסמולרית. אצל מבוגרים עם פסיכוזה כתוצאה משיטיון, זה עלול להגביר את הסיכון למוות.

תופעות הלוואי דומות בדרך כלל לתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות. לתרופה יש פרופיל תופעות לוואי נסבל יחסית, עם נטייה נמוכה לשינויים במרווחי QTc,[4] עלייה במשקל ותופעות לוואי הקשורות בשומנים בדם. במטא-אנליזה משנת 2013 של היעילות והסבילות של 15 תרופות אנטי פסיכוטיות, נמצא כי לוריסדון מייצרת את העלייה השנייה הנמוכה ביותר (אחרי הלופרידול) במשקל, הארכת מרווח QT הקטנה ביותר, תופעות הלוואי הרביעיות בכמותן החוץ-פירמידליות (אחרי הלופרידול, זוטפין וכלורפרומאזין). והסדציה השישית הפחותה (אחרי פאליפרידון, סרטינדול, אמיסולפרייד, אילופרידון ואריפיפרזול).

כמו בתרופות נוירולפטיות לא טיפוסיות אחרות, השימוש בלורסידון בקרב קשישים נעשה בזהירות מכיוון שהוא מעמיד אותם בסיכון מוגבר לשבץ מוחי או להתקף איסכמי חולף; עם זאת, הסיכונים הללו לא צפויים להיות גדולים יותר מאלה הקשורים לתרופות אנטי פסיכוטיות מקבוצות אחרות. באופן דומה, לא משתמשים בלורסידון לטיפול בפסיכוזה הקשורה לדמנציה, שכן עדויות הראו תמותה מוגברת עם שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות. עלייה במשקל מדווחת סביב 15 אחוז מהמשתמשים. תופעות לוואי אפשריות אחרות כוללות הקאות, אקתיזיה, דיסטוניה, פרקינסוניזם, נמנום, סחרחורת, הרגעה ובחילות.

הפסקת שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוסחה הלאומית הבריטית ממליץ על נסיגה הדרגתית בעת הפסקת נטילת תרופות אנטי פסיכוטיות כדי למנוע תסמונת גמילה חריפה או הישנות מהירה. תסמיני הגמילה כוללים בדרך כלל בחילות, הקאות ואובדן תיאבון. תסמינים אחרים עשויים לכלול אי שקט, הזעה מוגברת ובעיות שינה. לעיתים קרובות פחות תיתכן תחושה של סיבוב העולם, חוסר תחושה או כאבי שרירים. התסמינים חולפים בדרך כלל לאחר פרק זמן קצר.

קיימות ראיות לא מספיקות לכך שהפסקת השימוש בתרופות אנטי פסיכוטיות עלולה לגרום לפסיכוזה. זה גם עלול לגרום להישנות של מצב המטופל. לעיתים רחוקות יכולה להופיע דיסקינזיה מאוחרת עם הפסקת התרופה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוריסדון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Drugs.com. American Society of Health-System Pharmacists. Archived from the original on 21 March 2019. Retrieved 21 March 2019., Lurasidone Monograph for Professionals, Drugs.com (באנגלית)
  2. ^ משרד הבריאות, מאגר התרופות, באתר israeldrugs.health.gov.il
  3. ^ IR News | Investor Relations. Sumitomo Pharma. Archived from the original on 10 October 2022. Retrieved 10 October 2022., Sumitomo Dainippon Pharma Announces Approval of Atypical Antipsychotic Agent, LATUDA Tablets in Japan | Sumitomo Pharma, www.sumitomo-pharma.com (באנגלית)
  4. ^ Afzal Javed, Holger Arthur, Logos Curtis, Lars Hansen, Sofia Pappa, Practical Guidance on the Use of Lurasidone for the Treatment of Adults with Schizophrenia, Neurology and Therapy 8, 2019-05-16, עמ' 215–230 doi: 10.1007/s40120-019-0138-z

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.