מבצע מקצה שיפורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תפיסת ספינת מחבלים אנג'ל
היאכטה אנגל בשירות המחבלים הפלסטינים שנתפסה בלב ים נגררת לחיפה על ידי ספינת טילים.
היאכטה אנגל בשירות המחבלים הפלסטינים שנתפסה בלב ים נגררת לחיפה על ידי ספינת טילים.
היאכטה אנגל בשירות המחבלים הפלסטינים שנתפסה בלב ים נגררת לחיפה על ידי ספינת טילים.
מערכה: כנגד המחבלים הפלסטינים
מלחמה: בין מלחמות לבנון
תאריכי הסכסוך יולי 1988 – 5 באוגוסט 1988 (כ־5 שבועות ויום)
מקום במרכז הים התיכון
עילה שיבוש הובלת קציני פת"ח
תוצאה ארבעה קציני פתח נעצרו,
הצדדים הלוחמים

הכח הימי של הפת"ח

מנהיגים
יצחק שמיר  יאסר ערפאת 
מפקדים

אל"ם יוסי לוי

מאזן מוסטפא פכרי חמאש

כוחות

ארבע ספינות משייטת ספינות הטילים

יאכטה אנג'ל

אזור תפיסת היאכטה אנג'ל 4 באוגוסט 1988[1].
אזור תפיסת היאכטה אנג'ל 4 באוגוסט 1988[1].

מבצע מקצה שיפורים התקיים בין 2 ל-8 באוגוסט 1988, במהלכו נלכדה היאכטה "אנג'ל" (לשעבר "דורוטי"). הסטי"לים אח"י גאולה, "יפו", קשת ומולדת היו באימון שגרתי בפיקוד יוסי לוי. אח"י "גאולה" גילתה את היאכטה. היאכטה "אנג'ל" הייתה בדרכה מיוגוסלביה ללוב, ונלכדה דרומית למפרץ טרנטו - איטליה. על סיפונה נלכדו 4 קצינים מהכוח הימי של הפת"ח, בהם סגן מפקד הכוח הימי וקצין השלישות של הפת"ח. המבצע התנהל הרחק מחופי הארץ וכיוון שלא תוכנן מראש כמבצע השתלטות הוא בוצע על ידי לוחמי ספינות הטילים ללא השתתפות שייטת 13 כמקובל במקרים דומים. תפיסת ספינת המחבלים אנג'ל היא הלכידה הרחוקה ביותר מחופי ישראל.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספינה "אנג'ל" נרכשה ביוון על ידי ארגון הפת"ח בשנת 1983 והייתה לספינה הגדולה והמודרנית ביותר שברשות הארגון. אורך הספינה 33 מטר ודחק הספינה 170 טון. ביולי 1988 נשלחה הספינה לסדרת שיפוצים מקיפה בנמל דוברובניק שביוגוסלביה בעלות כוללת של כ-300 אלף דולר. בתקופה זו שהו ארבע ספינות משייטת ספינות הטילים באימון במרכז הים התיכון. כשבוע לאחר תחילת האימון קיבל כוח הסטי"לים ממפקדת חיל הים הודעה בדבר יציאת ספינת המחבלים אנג'ל אל הים ונשקלה אפשרות לעצור אותה. לאחר קבלת הידיעה גיבש מפקד השייטת יוסי לוי תוכנית להצבת מארב לספינה בנתיב מעבר צפוי שלה בים האדריאטי ולהשתלטות עליה.

פיקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהגיע המידע נמצא מפקד חיל הים אברהם בן שושן בשליחות. התנהל דיון בין הרמטכ"ל אהוד ברק לראש מספן הים עמי אילון לגבי משלוח צוות השתלטות מלוחמי שייטת 13. אילון הכיר היטב את הלוחמים שכנע שצוות השתלטות מלוחמי שייטת ספינות הטילים יוכל לבצע את המשימה.

מהלך המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסטי"לים נפרסו במרחק של מספר קילומטרים זו מזו בים האדריאטי במרחק של כ-400 ק"מ מנמל דוברובניק, בניסיון לזהות את "אנג'ל" שהייתה צפויה לחלוף ביניהן. ב-3 באוגוסט, לאחר כמעט שתי יממות של המתנה ולאחר שכמות הדלק והמזון שבסטי"לים חייבה חזרה לישראל, זוהתה האנג'ל מבין הספינות הרבות שחלפו בנתיב. בעת הזיהוי האזור היה ריק מאניות אחרות והוחלט לעצור את "אנג'ל". כוח הסטי"לים התקרב לאניה כשהשמש בגבו ובמרחק של כקילומטר קרא לה באנגלית לעצור. לאחר ש"אנג'ל" התעלמה מהקריאה נורו לעבר חרטומה צרור יריות ממקלע 20 מ"מ והיא עצרה. מפקד האניה מאזן מוסטפא פכרי חמאש חשב שהצרור נורה מאניית מלחמה איטלקית ועלה על הסיפון יחד עם עוד שלושה קציני פת"ח, מכונאי וטבח. עם הצוות עלה לסיפון כלב זאב.

לאחר שהכוח הישראלי זיהה את "אנג'ל" בוודאות, נשקלה האפשרות להטביע אותה באש מחשש לקרב השתלטות עם נפגעים לכוח צה"ל ללא יכולת פינוי מהיר לישראל. לבסוף הוחלט על ידי מפקדת חיל הים בהתייעצות עם שר הביטחון יצחק רבין להשתלט על הספינה. ספינות הטילים הקיפו את "אנג'ל", וחוליית השתלטות בפיקוד רס"ן ישראל אהרוני (קצין משייטת 13 שעשה התמחות לפיקוד על סטי"ל)[2], עלתה על סיפונה באמצעות סירת גומי. המחבלים נכנעו ללא קרב והתברר כי אין בירכתיים מחבלים נוספים או מטענים ממולכדים.

לאחר ההשתלטות הוחלט לגרור את הספינה לישראל. במטרה למנוע גילוי על ידי ציים זרים, נמחק שם האניה, אלמנטים בה נצבעו בצבעים אחרים וחלקים אחרים כוסו בבד.
כדי למנוע תנועה מחשידה הוחלט כי הספינה תשוט בכוחות עצמה בשעות היום כשהיא מושטת על ידי לוחמי שייטת ספינות הטילים מהירותה בתנועה חופשית הייתה 6 קשר. בשעות הלילה נגררה על ידי הספינות בעיקר אח"י קשת (סער 4.5) שפיתחה מהירות כ-12 קשר. לאחר ארבע יממות הגיעה הספינה למים הטריטוריאליים של ישראל.

לאחר המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל הוחלט לשמור את מעצר הספינה בסוד. הספינה נותרה במרחק 40 ק"מ מחיפה. צוותים של צה"ל פירקו ממנה ציוד ולקחו מסמכים. כלב הזאב שנתפס על סיפון האניה הועבר לידי הכלבן של הקומנדו הימי[3]. לאחר מספר שבועות הוכנסה לנמל חיפה והועגנה באזור המצופים ליד שובר הגלים הראשי. אזור בו עוגנות ספינות שאינן בשימוש. בארגון הפת"ח לא נודע דבר על נסיבות היעלמותה של היאכטה. לאחר מספר חודשים הביעו הפלסטינים חשד שמא ישראל קשורה בהיעלמות. הספינה שהייתה עשויה מעץ הרקיבה ולבסוף טבעה.

ספינות ומפקדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינות ומפקדים
ספינה תמונה מפקד פעילות תמונה
שייטת ספינות הטילים
סמל שייטת ספינות הטילים
סמל שייטת ספינות הטילים
אל"ם יוסי לוי (קצין) מפקד המבצע
מפקד פלגה 33 סא"ל אלי רונן
[א]
אח"י גאולה ספינת פיקוד
נמרוד גלעד
אח"י קשת (סער 4.5)
ספינת טילים מדגם סער 4.5 נירית, 1990.
ספינת טילים מדגם סער 4.5 נירית, 1990.
אריה נגלר גרירת היאכטה בלילות
רס"ן אריה נגלר מפקד אח"י קשת 1988
רס"ן אריה נגלר מפקד אח"י קשת 1988
מפקד פלגה 34 סא"ל ניר מאור
[ב]
אח"י יפו (סער 4)
עידו שבח
אח"י מולדת
אח"י מולדת נכנסת לנמל אלכסנדריה, ביקור ראשון של ספינות חיל הים הישראלי במצרים, 4 במאי 1980.
אח"י מולדת נכנסת לנמל אלכסנדריה, ביקור ראשון של ספינות חיל הים הישראלי במצרים, 4 במאי 1980.
שלומי מיכאל
אח"י נגה
נתן אברהם תדלוק הספינות מדרום לכרתים
היאכטה אנג'ל
ספינת המחבלים אנג'ל מושטת שנתפסה בלב ים מושטת לנמל חיפה
ספינת המחבלים אנג'ל מושטת שנתפסה בלב ים מושטת לנמל חיפה
רס"ן אבי ארזוני השטת היאכטה לנמל חיפה.
צוות השתלטות רס"ן ישראל אהרוני קצין גנ"ק שהיה בעברו לוחם שייטת 13.

מקורות וקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלכס פישמן מבצע מקצה שיפורים, חשיפה ראשונה: כך לכד חיל הים את היכטה האישית של יאסר ערפאת בעומק הים האדריאטי, ידיעות אחרונות, 31 באוקטובר 1997.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צילום מתקופה מוקדמת יותר.
  2. ^ צילום מתקופה מאוחרת יותר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המקור: משה אימבר וגדי אריאל, שייטת 3 ספינות הטילים בחיל הים 2005.
  2. ^ אלכס פישמן, ידיעות אחרונות, מוסף השבת, "כך לכד חיל הים את היאכטה האישית של יאסר ערפאת בעומק הים האדריאטי", 31.10.1997.
  3. ^ אריה נגלר השתתפות במבצע מקצה שיפורים באתר משמר המורשת הימית.