מוצב רותם

חוף דרום לבנון נשקף ממוצב קדמי של צה"ל בראס ביאדה.
העברת השליטה במוצב רותם של צה"ל לידי צד"ל במסגרת שינויים בהיערכות המבצעית של צד"ל בגזרה המערבית שבאזור הביטחון בדרום לבנון ולקראת נסיגת כוחות צה"ל, 16 במאי 2000
"פתיחת ציר" ברצועת הביטחון בכביש היורד ממוצב צה"ל שקיף אל חרדון לראס ביאדה. (1986)

מוצב רותם (ראס ביאדה) היה מוצב של חיל הים על שפת הים התיכון בגזרה המערבית ברצועת הביטחון בלבנון, צפונית לראש הנקרה. המוצב ספג באופן קבוע פגיעות מאש מחבלים שנורתה מהכפר הסמוך מנסורי. אל המוצב הוביל כביש החוף הלבנוני שהתחיל מראש הנקרה דרך העיירה א-נאקורה עד מבואות צור. מזרחית למוצב שכנו שלושה מוצבים של צבא דרום לבנון: חמרה, בידה ושקיף אל חרדון. דרומית למוצב הייתה ממוקמת מפקדת האו"ם ומוצב צד"ל בא-נאקורה. מוצב רותם נחשב למוצב הצפוני ביותר של צה"ל בגזרה המערבית באזור הביטחון.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוצב שימש כנקודה אסטרטגית בעיקר לחיל הים משום שהשקיף מראש הצוק על אזור מפרץ העיר צור, עובדה שאפשרה לצה"ל לעקוב אחר תנועת כלי שיט המתקרבים למים הטריטוריאליים של ישראל. בנוסף מהמוצב ניתן היה לעקוב אחר הפעילות הקרקעית של חזבאללה בבסיסיו שמצפון לרצועת הביטחון ולאתר יציאות של נשק תלול מסלול. במוצב הייתה תחנת מכ"ם ותצפית של חיל הים שאוישה על ידי אנשי מילואים עד שנת 1993 וכוח סדיר למן שנה זאת ועד היציאה מדרום לבנון, עמדת תצפית וטווח של התותחנים שאוישה על ידי צוות "מעופף" שדילג חליפות בין רותם למוצב שקיף אל חרדון שהוחלף בשנת 1995 בצוותים סדירים של יחמ"מ, ופלוגת חי"ר לשם אבטחת המוצב. מחלקת החי"ר הייתה מחוזקת ברגמים מהפלוגה המסייעת של הגדוד שלה, שני טנקים ושני גששים. בנוסף היה ממוקם במוצב צוות שהפעיל מכ"ם "קשת", מכ"ם קרקעי נייד, שנועד לעקוב אחר תנועת כוחות אויב בלילה.

תחנת המכ"ם כיסתה את השטח בין חמרה לבין צור וזאת עקב הטופוגרפיה של האזור וקו החוף, הגורמת לכך שכל אזור חמרה, אל מנצוריה, ראשדייה עד צור היה בשטח שלא היה ניתן לכסות אותו ממוצב חיל הים בראש הנקרה. תפקיד המוצב היה לתצפת באמצעים מיוחדים על אזור החוף בדגש על אזורי מחנות הפליטים. למוצב הימי היה תפקיד נוסף: מניעת חריגת סירות דיג אשר הפליגו דרומה ואשר היו עלולות לאיים על המוצב, להעביר אמצעי לחימה לפיגועי התאבדות כנגד כלי שיט של חיל הים, או לנסות להוריד שחיינים או צוללים לפיגועים בארץ. מעבר לתצפית הימית, כוח החי"ר והטנקים שבמוצב היוו כוח הגנה וגיבוי למוצבי צבא דרום לבנון (צד"ל) בגזרה.

במשך השנים ספג צה"ל כמה אבדות בתקריות במוצב ובסביבתו. ב-1985 ניסו מחבלים להגיע למוצב עם מכונית נפץ, הרכב פוצץ בסמוך למחסום האו"ם ולא היו נפגעים.

ב-6 בדצמבר 1994 נהרג סמל ראשון אבי אבוקסיס מחטיבת הנח"ל, כאשר כח צה"ל שעסק בפתיחת ציר באזור ראס ביאדה נפגע ממטען צד. אבוקסיס היה מפקד אחד הנגמ"שים של הכוח.[1] ב-3 במאי 1999, נהרג סמל ראשון מולו נגטו וחייל נוסף נפצע באורח בינוני, בפיצוץ מטען צד, סמוך למוצב.[2] ב-25 בינואר 2000 נהרג סמל ראשון רפאל זנגוויל מחטיבת גבעתי, מטיל שפגע ישירות בעמדת התצפית של המוצב.[3]

מוצב רותם פונה והועבר לאחריות גדוד 81 של צד"ל ב-16 במאי 2000. כמו מוצב טייבה לפניו, עבר מוצב רותם לידי צד"ל במבצע לילי. צה"ל השאיר לצד"ל חלק מהציוד הלא מבצעי, כמו מיכלי מים וגנרטורים.[4] ב-18 במאי תקף חזבאללה את מוצב רותם אך נסוג לאחר שספג 47 הרוגים ועשרות פצועים. ב-23 במאי, בשעה אחת עשרה בבוקר, פקד צה"ל על כל יחידות צד"ל לסגת אל הגבול הישראלי. ב-24 במאי, בעקבות התמוטטות צד"ל, ניטש המוצב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוצב רותם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]