מחית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחית
מאכלים
סוג food paste עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים ירק, פרי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צלעות טלה עם מחית תפוחי אדמה וסלט ירקות
הכנת מחית עם ממעך

מְחִית (פִּירֶה, מצרפתית: Purée) היא מאכל המתקבל ממעיכת ירקות מבושלים או פירות. המחית הנפוצה בישראל היא מחית תפוחי אדמה, המוגשת לרוב כתוספת למנה בשרית; מנה פופולרית היא שניצל עם מחית תפוחי אדמה. מחית תפוחי אדמה משמשת גם למילוי בורקס ובלינצ'ס.

מחיות מירקות אחרים, כגון בטטה, אפונה, תרד ובזיליקום, מוגשות כשלעצמן או כתוספת למאכלים אחרים.

להכנת מחית מבשלים את הירק במים, לרוב מומלחים, ולאחר מכן מועכים אותו באמצעות ממחה חשמלי, ממעך או באמצעות מזלג. ייתכנו דרגות מעיכה שונות, אולם הטעם משתפר כאשר המחית אינה גושית מדי או נוזלית מדי.

לשיפור הטעם יש המוסיפים בעת הבישול או המעיכה תבלינים כגון פלפל שחור, מוצרי חלב כגון חלב, גבינות, חמאה, שמנת או שמן צמחי.

קיימות גם מחיות פרי, כגון ערמונים, בננות, אגסים או מנגו, המשמשות חומר גלם לקינוחים שונים. מאכל מפירות שרוסקו נקרא רסק, למשל "רסק תפוחי עץ" או "רסק עגבניות".

מחיות ירק, פרי ובשר משמשות כמזון תינוקות החל מגיל חצי שנה לערך, כאשר התינוק עובר בהדרגה ממזון נוזלי בלבד (חלב אם, או תרכובת מזון לתינוקות) למזון מוצק. ניתן להכינן בבית, או לרכשן ארוזות בצנצנות המותאמות בתכולתן ובנפח המזון שבהן לשלבי התפתחות שונים של התינוק.

במטבח הפרסי מרק "גושטה-קובידה" ("בשר דפוק") מוגש כשלצידו מחית בשר וירקות שבושלו בו. סקורדליה היא סוג של מחית במטבח היווני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]