אביאם סלע – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ בוט: החלפת טקסט אוטומטית (-(?:‎|‏)+([א-תֲֳִֵֶַָֹּּ]) +\1)
מ הסרת תבנית:אין תמונה משדה תמונה בתבנית, בערך בו יש הצגה אוטומטית של "אין תמונה"#
שורה 1: שורה 1:
{{חייל
{{חייל
|שם=אביאם סלע
|שם=אביאם סלע
|תמונה={{אין תמונה|גבר|יישור=ללא}}
|תמונה=
|כיתוב=
|כיתוב=
|נולד=[[7 בינואר]] [[1946]]
|נולד=[[7 בינואר]] [[1946]]

גרסה מ־14:56, 17 בפברואר 2017

תבנית:חייל אביאם סלע (נולד ב-7 בינואר 1946), טייס בחיל האוויר הישראלי ומפעילו של הסוכן הישראלי יונתן פולארד.

ביוגרפיה

סלע (במקור סלביוסיסקי) נולד בחיפה, למד בבית הספר הריאלי והתגייס לצה"ל בשנת 1963. עם גיוסו התנדב לקורס טיס, אותו סיים כטייס קרב. במלחמת ששת הימים טס על מטוסי מיסטר במסגרת טייסת 109. היה חלק מהקבוצה הראשונה שהתאמנה בישראל על מטוסי F-4 פנטום האמריקאים והיה ממקימי טייסת 69, ("טייסת הפטישים"). במלחמת ההתשה שירת כטייס פנטום בטייסת 69. ב-8 בפברואר 1970 רשם במבצע פריחה 8 הפלה של מיג 21 מצרי, ההפלה הראשונה לפנטום בירי תותחים. ב-30 ביולי 1970 הפיל מטוס מיג 21 שהוטס על ידי טייס סובייטי במהלך קרב אוויר מעל שטח מצרים[1]. בסך הכל הפיל לאורך שירותו 5 מטוסי אויב.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים שהה בארצות הברית במסגרת קורס מקצועי, חזר לישראל ולחם כסגן מפקד טייסת 69. בשנים 1976 עד 1979 פיקד על טייסת האחת ולאחר מכן יצא ללימודי תואר שני באוניברסיטת תל אביב. בשנים 1980 עד 1983 עמד בראש מחלקת מבצעים של חיל האוויר, ובמסגרת זו פיקד על הצוות שתכנן את תקיפת הכור האטומי בעיראק ואף השתתף בו[2].

בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים, בה טילי קרקע-אוויר בשירות צבאות ערב גרמו אבידות קשות לחיל האוויר הישראלי, הצליחו לפגוע משמעותית בחופש הפעולה של חיל האוויר לאורך כל ימי הלחימה, הוחלט בחיל האוויר להקים צוות שימצא פתרון לבעיה. הצוות כלל את צבי לפידות ממכון ויצמן למדע, יצחק בן ישראל ומנחם קראוס, המתכנת הראשי של מכון ויצמן. הוא פעל בעיקר בין השנים 1973 ל-1978, וקיבל תקציבים גדולים. הצוות בראשות סלע קיבל בשנת 1976 את פרס חיל האוויר על הצלחת פיתוח מערכת ממוכנת לשליטה ובקרה "פריסקופ".[3][4] תוצאות הפרויקט עמדו למבחן לראשונה במלחמת לבנון הראשונה, ונחלו הצלחה מרשימה, כאשר פיקד סלע מן הקרקע על מבצע ערצב 19 לתקיפת סוללות טילי הקרקע-אוויר בבקעת הלבנון. סלע זכה להוקרה רבה על ניהולו של המבצע המוצלח.

לאחר מלחמת לבנון נשלח סלע לארצות הברית ללימודים. ג'ונתן פולארד, קצין באגף מודיעין של הצי האמריקני, פנה אליו כדי שיעזור לו להעביר מידע מסווג לישראל. בשנים 1984 ו-1985 פעל סלע כמפעילו של פולארד, והעביר את המידע הרב שסיפק ללשכה לקשרי מדע (לק"ם) במשרד הביטחון.

כאשר שירותי הביטחון האמריקניים גילו את פרשת הריגול, הם פשטו על ביתו של פולארד כדי לעצור אותו. פולארד ברח לשגרירות ישראל, אך לא הורשה להיכנס. סלע הגיע אף הוא לשגרירות, הורשה להיכנס, ונמלט ממשפט בארצות הברית.

בתקופתו בחיל האוויר נחשב סלע קצין מבטיח במיוחד, והיו שסימנו אותו כמפקד חיל האוויר לעתיד. הוא שירת כמפקד בסיס רמון של החיל, ואף הוחלט על מינויו למפקד בסיס תל נוף וקידומו לדרגת תת-אלוף. הוא נכנס לתפקיד מפקד הבסיס ולאחר חמישה שבועות, באופן חסר תקדים, בלחץ אמריקני כבד בוטל המינוי[5], והוא נאלץ לפרוש מחיל האוויר בדרגת אלוף משנה לאחר שנתיים בהן הדריך במכללה לביטחון לאומי.

סלע בוגר לימודי כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים ומוסמך לניהול מאוניברסיטת תל אביב. סיים בארצות הברית תואר מוסמך במערכות מידע מהפקולטה ליישומי מחשב ומערכות מידע, של אוניברסיטת ניו יורק. לימודי הדוקטורט שלו נפסקו עם בריחתו, והוא המשיך אותם בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. את עבודת הדוקטור עשה בהנחייתו של פרופ' ניב אחיטוב, והיא נושאת את השם "אמידת ערך מידע נתפש וערך מידע ריאלי עבור מערכות תומכות החלטה בתנאי סביבה של מחסור בזמן".

לאחר שחרורו שימש דירקטור בחברת מעלות, ב-1990 הקים חברה בשם "סיבם" שעסקה בייעוץ אסטרטגי בתחומי מערכות מידע. בספטמבר 2003 נמכרה החברה, שבה הועסקו 40 עובדים, לחברת מטריקס. סלע המשיך לעבוד בחברת מטריקס כמנהל חטיבת הביטחון והייעוץ האסטרטגי[6]. בשנים 2006-2005 שימש יו"ר במכון אדם מילוא. במקביל, שותף סלע במבשלת בירה בירה אלכסנדר.

סלע נשוי ליהודית, עורכת דין במקצועה, ואב לשלושה ילדים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    יואב לימור, הנץ ממאלט, באתר ynet, 9 באוגוסט 2007.
  2. ^ יפתח ספקטור,"רם וברור", ידיעות ספרים, 2007, עמוד 316, "את שיחתנו התחלנו בדיוק בשעת היציאה מההפצצה. השעה שבה השמיע מוביל המבצע סא״ל זאב רז את מילת הקוד 'צ׳רלי'. את ההודעה קלט אביאם סלע שטס מאחור, והוא שהעביר אותה בקשר לדויד עברי שישב במפקדת חיל־האוויר בארץ. משמעות המילה היתה: 'המשימה בוצעה, אין נפגעים'."
  3. ^ דן סלע, ישיבה בבור, בטאון חיל האוויר 100, דצמבר 1994
  4. ^ סימה קדמון, סלע הגנתנו - הנשק הסודי מאחורי ההצלחה המסחררת של חיל האוויר במלחמת לבנון היה "פריסקופ" - מערכת בקרה ושליטה מתוחכמת שפותחה בחשאי במכון ויצמן - מתוך "ידיעות אחרונות", המוסף לשבת, 1 ביוני 2012
  5. ^ אתר למנויים בלבד אמיר אורן, פרדוקס פולארד: נתניהו יחזיר את אולמרט?, באתר הארץ, 29 בדצמבר 2013.
  6. ^ ד"ר אביאם סלע, מנהל חטיבת הייעוץ האסטרטגי ומנהל חטיבת הביטחון, אתר חברת מטריקס