זאב רז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאב רז
לידה 1947 (בן 77 בערך)
גבע, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
דרגה אלוף-משנה (אוויר) אלוף-משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מבצע אופרה  מבצע אופרה
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
עיטורים
צל"ש הרמטכ"ל  צל"ש הרמטכ"ל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרמטכ"ל רפאל איתן מעניק לרז את צל"ש הרמטכ"ל לאחר המבצע. בימין התמונה יושב יפתח ספקטור, 16 ביוני 1981
ריאיון עם זאב רז, 1984

זאב רז (נולד ב-1947) הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת אלוף-משנה ששירת כטייס קרב בחיל האוויר הישראלי. רז עמד בראש המבנה שהפציץ את הכור הגרעיני העיראקי במבצע אופרה ועוטר על כך בצל"ש הרמטכ"ל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רז נולד וגדל בקיבוץ גבע, נכד למייסדי הקיבוץ. דודו היה נחמן רז שכיהן כמזכ"ל איחוד הקבוצות והקיבוצים וחבר הכנסת מטעם המערך. למד בתיכון בעין חרוד והדריך בנוער העובד והלומד.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התגייס בפברואר 1966 לקורס טיס מס' 54 אותו סיים במגמת קרב בנובמבר 1967. אחרי הקורס הוצב בטייסת מיסטרים בתל נוף. סיים בהצטיינות קורס מדריכי טיסה ושירת בבית הספר לטיסה, בקורס טיס ובקורס מדריכים. במלחמת ההתשה ביצע את גיחתו המבצעית הראשונה כשהפציץ מוצב מצרי במטוס מיסטר. לאחר מכן שירת כטייס מטוסי סקייהוק ומטוסי F-4 פנטום ("קורנס"). ב-1971 שובץ כטייס פנטום בטייסת 69. במלחמת יום הכיפורים שירת בטייסת 69 כמוביל מבנה והשתתף בגיחות רבות בחזית הסורית והמצרית. ב-7 באוקטובר 1973 הפיל מטוס מיג 21 סורי בקרב אוויר. לאחר המלחמה, ב-29 באפריל 1974, השתתף בקרב אוויר שהתפתח באזור החרמון עם שמונה מטוסי המיג-21 הסוריים, שחיפו על מטוסי צילום, בקרב הופלו ארבעה מטוסי מיג 21, כשרז והנווט אברהם ברוך רושמים הפלה אחת בעצמם. רז השתחרר מצה"ל ועבד במשק החקלאי בקיבוצו, אך לאחר שנה החליט לחזור לשירות הקבע. הוא שירת במטה חיל האוויר וכסגן מפקד טייסת 69 (סמ"ט א').

בדצמבר 1977 מונה למפקד טייסת 69 לאחר מותו בתאונה מבצעית של מפקד הקודם, אבשלום רום (פרידמן). בשנת 1980 עמד בראש משלחת קליטת מטוסי F-16 נץ אשר שימשו לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-7 ביוני 1981. רז היה בין הבודדים ששותפו בהכנות למבצע, והוא נבחר, כמפקד טייסת 117, להוביל את התקיפה. בעקבות הצלחת המבצע, בו הושמד הכור כליל, זכה לצל"ש הרמטכ"ל מידי רפאל איתן, על "גילוי מנהיגות, רמה מקצועית גבוהה ותעוזה".

ב-21 באפריל 1982 השתתף בקרב האוויר הראשון בהיסטוריה נגד מטוסי מיג 23 והפיל אחד משני המטוסים הסוריים שהשתתפו בו, כאשר טס במטוס F-16 נץ 107.

רז שירת כראש ענף במחלקת המבצעים של החיל וכראש יחידה במינהלת פרויקט הלביא. בשנים 1986 עד 1989 כיהן כמפקד בית הספר לטיסה. שינה את מִבנה קורס-הטיס ועשה (עם האוניברסיטה הפתוחה) את הצעד הראשון שהוביל לאקדמיזציה של קורס זה.

קריירה עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחרורו מצה"ל, ניהל, במשך שש שנים, את "מכללת בֶזֶק לטלקומוניקציה" וכן שתי חברות סטארט-אפ, שאחת מהן הקים.

הקים, עם פרופ' מיכה פופר וד"ר יוסי שוב, את "צומ"ת", גוף המטפל בהשבחת ארגונים בשלושה ממדים: עבודת-צוות, מנהיגות ותרבות התחקיר.

במקביל, עוסק בשיווק ופיתוח עסקי בתחום התעופה הצבאית.

פעילות חברתית ופוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רז חבר בפעילות מול הפלסטינים במסגרת המלכ"ר "Minds of Peace" (אנ').

בעקבות המחאה החברתית בישראל 2011 הקים קבוצת הפייסבוק "גֵּיסות הרוח" במטרה לתת במה לשיח חברתי ומוסרי.

ב-2020 נמנה עם חברי הקבוצה שהגישה עתירה לבג"ץ נגד האפשרות להטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו ולאחר שהעתירה נדחתה, היה מיוזמי "מכתב הטייסים" ("555 פטריוטים") לנשיא המדינה ראובן ריבלין, לפני הבחירות לכנסת העשרים ושלוש בפנייה שלא להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים[1].

בפברואר 2023, בעקבות פרסום תוכנית הרפורמה המשפטית, הוא ציטט בפייסבוק את פרופסור אבשלום אליצור, שמאז חזר בו, וכתב: "אם יקום ראש ממשלה ויטול לעצמו סמכויות דיקטטוריות, ראש הממשלה הזה בן מוות". לאחר כמה דקות מחק זאב את הפוסט והתנצל: "הפוסט שהעליתי כאן עם המילים 'דין רודף' היה ציטטה של אדם שחזר בו, ומחקתי אותו. אינני מזדהה עם פוסט זה ועם רוח הדברים"[2]. בעקבות זאת הוא זומן לחקירה משטרתית ב-5 בפברואר 2023[3].

בשנת 2023 נמנה עם מייסדי התנועה הדמוקרטית האזרחית.[4]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רז הוא בעל תואר ראשון במדע המדינה ופסיכולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני במנהל עסקים (MBA) מאוניברסיטת תל אביב.

ב-2020 פרסם רז את ספר הסיפורים בחזרה מהירח, בהוצאת הקיבוץ המאוחד[5].

היה נשוי לגילה ולהם ארבעה ילדים, בהם שלומית עוזיאל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זאב רז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גיא פורן, ‏הסיפור שמאחורי מכתב הטייסים: "ידענו שאין לנו ברירה אחרת", באתר מעריב אונליין, 26 בפברואר 2020
  2. ^ יקי אדמקר, טל שלו, אלי אשכנזי ואמיר בוחבוט‏, "בן מוות": טייס שהפציץ את הכור בעיראק קרא להרוג "ר"מ שינהיג דיקטטורה" - וחזר בו, באתר וואלה!‏, 4 בפברואר 2023
  3. ^ [אחרי שאמר לאולפן ynet "לא פנו אליי מהמשטרה": אל"ם במיל' זאב רז עוכב לחקירה]
  4. ^ התנועה הדמוקרטית האזרחית, באתר "גיידסטאר"
  5. ^ אתר למנויים בלבד רחל אליאור, הדברים החשובים באמת סמויים מן העין, באתר הארץ, 8 במאי 2020