מריה צ'ובאנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מריה צ'ובאנו
Maria Ciobanu
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 3 בספטמבר 1937 (בת 86)
Roșiile, Vâlcea County, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Maria Diaconu עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Maria Ciobanu עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פולקלור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רומנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Ion Dolănescu עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Grand Officer of the Order of Cultural Merit (27 בפברואר 2004)
  • העיטור הלאומי לשירות נאמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריה צ'ובּאנורומנית: Maria Ciobanu; נולדה ב-3 בספטמבר 1937) היא זמרת רומנית, הפכה לכוכבת בארצה כמבצעת של שירי-עם בעיקר מהאזור הדרומי של רומניה, ממונטניה ואולטניה. בדומה לזמרי פולקלור אחרים, היא שרה גם כן רומנסות ( "רומנצות" ברומנית) ושירים עירוניים שהולחנו על ידי מלחינים מקצועיים והפכו חלק ממסורת העם.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריה צ'ובאנו נולדה בבמשפחה ענייה ומרובת ילדים ביישוב הקטן הוטרואיה Hotăroaia, חלק מהכפר רוׁשילה (מבטאים:רושִיאִילה) Roşiile שבמחוז ולצ'ה בחבל מונטניה. היא הייתה בת הזקונים בין שבעה ילדים. [1] במשפחה לרבים היו כשרונות מוזיקליים. אביה, יון, המכונה צ'ובאנו ("רועה הצאן"), צאצא של רועים רומנים שעברו לוולאכיה מטרנסילבניה, היה נגן עממי בקונטרבס ובכלי הנקרא צמבל שהוא חלק חשוב בתזמורות הלאוטארים ברומניה והונגריה. האם, ניקוּליצה, אשתו השנייה של יון, הייתה, מצידה, מבורכת בקול מצוין. מימי ילדותה קלטה מריה מהר את שירי הלאוטרים והצטיינה בזמרתה בזמן שליוותה את הכבשים למרעה, בעת עבודות השדה ובחגיגות בכפר. בגיל 15 התיתמה מאביה [1]

בקריירה המקצועית שלה כזמרת, שהתחילה בגיל 22, בשנת 1959, אימצה מריה את הכינוי של אביה "צ'ובאנו". [2]

בגיל 25, באפריל 1962, מריה צ'ובאנו התקבלה (יחד עם עמיתתה אירינה לוגין), בבחינות כניסה ללהקת "צ'וקרליה" ("העפרוני") הייצוגית והמפורסמת בבוקרשט. כסולנית במסגרת להקה זו, שיש לה לפי המנהג השאול מברית המועצות המעמד של "להקת משרד הפנים" (האחראי על המשטרה) הייתה לה פעילות אמנותית עשירה מאוד שבה שהלכה ושכללה את כישוריה כזמרת. אחרי שנת 2001 העדיפה להצטרף ללהקה שהוקמה על בסיס הטאראף המפורסם של יון אלבשטיאנו, "דויינה אילפובולוי", גם כן בבירה הרומנית.

מריה צ'ובאנו יפת המראה כבשה את לבבותיהם של צעירים רבים בכפר שלה ובסביבתו. אחרי נישואים ראשונים שנמשכו שנה לבעל קנאי ואלים בשם טנסיה, ומערכת זוגית נוספת, בשנות ה-1970 נישאה בשנית, במשך 4 שנים, לזמר יון דולנסקו (2009-1944), הצעיר ממנה ב-7 שנים. בחתונתם השתתפו אלפי אורחים ושני האמנים היו למעין זוג מלכותי זוהר של השירה העממית הרומנית. גירושיהם היו קשים ויון דולנסקו הצליח לזכות בחזקת בנם, יונוץ, אז בן השנתיים וחצי ולהרחיקו ממנה למשך למעלה מעשרים שנה. יונוץ דולנסקו, שהפך גם הוא לימים לזמר של מוזיקה עממית, חידש בשנת 1994 את הקשר עם אמו ולאחר מכן אחרי עשרות שנים הצליח לשכנע את הוריו להופיע שוב בדואט על אותה במה.

בשנת 1977 כשהייתה כבר בשיא הקריירה שלה זכתה מריה צ'ובאנו בפרס הראשון בתחרות של הסולנים המקצועיים בתחום המוזיקה העממית ברומניה. מריה צ'ובאנו עשתה סיורים רבים ברחבי ארצה ובחו"ל, כולל בברית המועצות לשעבר, בארצות הברית, בישראל (בה ביקרה פעמיים), אוסטריה, ארצות השפלה, דנמרק, מלטה, איטליה וכו'. רוב שיריה שירים מוקדשים לאהבה ,לגעגועים לאנשים היקרים, לשמחות ולתהפוכות שבמעגל החיים, יצירות שבדרך כלל נוצרו באזורים מונטניה ואולטניה, על סגנון שירתם המיוחד הכולל גם קריאות הנקראות "הֶאוליט" hăulit שיש בהן לפעמים משהו מטכניקת היודל. בין להיטיה:

  • "Şarpe, şarpe de dudău" ("נחש, נחש ארסי"),
  • "Azi noapte când m-am culcat " ("אמש כששכבתי לישון")
  • "Mult,mi-i drag mie Mărin"," מִרין אהוב עלי מאוד "
  • Ia-mă dor şi du-mă, du-mă!” "קחו אותי, געגועי "

או השירים בסגנון hăulita:

  • "A naibii e iubitu", "נבזה הוא אהובי"
  • "Spune-mi neică, mergi, nu mergi?”, "תגיד, דודי ,תבוא אם לא?"
  • "Hăulesc gorjencele" ("בנות גורז' קוראות hăulita")
  • "Lie, ciocârlie" "ליה צ'וקרליה" (ליה עפרוני)

בשנת 1981 מריה צ'ובאנו התחתנה רביעית עם מאמן הכדורסל מירצ'ה קמפיאנו, האלמן של ידידתה הקרובה, הזמרת איליאנה סררויו שנפטרה בשנת 1979. בשנים האחרונות בני הזוג מתגוררים לסירוגין בניו יורק וברומניה. [3]

למריה צ'ובאנו 3 ילדים: 2 בנות ובן. הבנות הן ליליאנה וקמליה. שנולדו לה מהנישואים הראשונים והשניים. קמליה התחתנה עם אזרח אמריקאי והיגרה לארצות הברית. ליליאנה (לאונטינה) עקרה בשנת 1988 לצרפת ונעשתה מפורסמת כסופרן אופרה תחת השם לאונטינה ודובה (Leontina Vaduva) (Văduva). מריה צ'ובאנו נענשה על ידי השלטון צ'אושסקו על סירוב בתה לחזור למולדת. נאסר שידור הקלטותיה ברדיו ובטלוויזיה במשך למעלה משנה, עד למהפכת 1989 שהפילה את הדיקטטורה הקומוניסטית. כאמור, בנה שלה ושל יון דולנסקו הוא זמר הפולקלור יונוץ דולנסקו (נ' 1972)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]