מרכז העסקים הראשי של מודיעין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרכז העסקים הראשי של מודיעין
מידע
עיר מודיעין-מכבים-רעות
מדינה ישראל
שטח כ-350 דונם
מפת השדרה והטיילת
פסנתר רחוב ליד טיילת המים
מסעדה בטיילת
בריכה אקולוגית - סדרת בריכות מהוות בית גידול לצמחי מים ולדגים ומזמינות ציפורים מהסביבה. סינון המים הזורמים מבריכה לבריכה נעשה באמצעים ביולוגים.
מעבר תת-קרקע מתחת לרחוב ערער מכיוון השדרה לרחבת הקניון.

מרכז העסקים הראשי של מודיעין (המע"ר של מודיעין) הוא אזור מרכזי של עסקים ובילוי בעיר מודיעין שנמצא בין שדרות החשמונאים לרחוב תלתן ובין כיכר העירייה לרחוב פיקוס. במרכזו של האזור, לאורך שדרות דם המכבים, עוברת טיילת. משני צדי השדרה נבנו בנייני משרדים ובנייני דירות, כאשר הקומה הראשונה בכל הבניינים היא קומה מסחרית. שטחו של מרכז העסקים הראשי הוא כ-350 דונם. השדרה המרכזית מייצרת רצף אורבני עירוני עבור הולכי הרגל ומהווה חיבור כל המרכיבים של מרכז העיר: כיכר התחבורה, פארק ענבה, תחנת הרכבת מודיעין – מרכז, קניון עזריאלי ומבני ציבור נוספים.

אחרי פתיחתה, השדרה הפכה למרכז בילוי פופולרי בקרב התושבים. ביוזמת העירייה, נערכית בשדרה הופעות רחוב, פסטיבלים, ואירועי תרבות שונים. בזמן האירועים העירוניים השדרה נחסמת על ידי עמודים חשמלים מתרוממים (Bollard) שמותקנים בכביש משני צדי השדרה ובכך השדרה כולה, כולל הכבישים, הופכת למדרחוב.

התכנון הכולל של מע"ר מודיעין בוצע על ידי אדרכלית נוף ברברה אהרונסון, אדריכל מירון כהן, וחברת "ספדיה אדריכילם".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהקמת העיר הבניה התרכזה בשכונות מגורים ושטח גדול במרכז העיר נשאר ריק יותר מ-20 שנה. רק בחלקו העליון, מול בניין העירייה התקיים "מרכז הקבלנים" - כעשרה מבנים יבילים שאוכלסו על ידי סוכנויות תיווך נדל"ן וחברות קבלניות שפעלו בעיר, המתחם פונה באפריל 2018[1].

בתחילת שנות האלפיים פורסמו מספר מכרזים לבניה במע"ר שלא צלחו[2]. עד שבתחילת 2015 בוצע ניסיון נוסף ופורסם מכרז להקמת מתחם המסחר והעסקים של המע"ר, שיכלול מספר בנייני משרדים עם קומת מסחר. כעבור כחצי שנה, בסוף אוקטובר 2015 פרסמה רשות מקרקעי ישראל את שמות חמש החברות שזכו במכרזים הזה[3]:

  • חברת "דונה שי נכסים בע"מ" שזכתה במגרש מספר 104 בשטח של 5,461 מ"ר.
  • חברת "יפה נוף ש.ש. ייעוץ ניהול ובנייה בע"מ" שזכתה במגרש מספר 105 בשטח של 5,590 מ"ר. בהמשך, חברת ברייטהולץ המר ושות' ארגנה קבוצת רוכשים ובמגרש נבנה בניין רקיע.
  • חברת "CPM" של עמיקם אורן שזכתה במגרש מספר 106 בשטח של 4,491 מ"ר. בדצמבר 2021 חברת CPM מכרה את המגרש לחברת דוידסון (קבוצת הנדל"ן שבבעלות קרן ודנה בן דוד). לפי התכנון, קבוצת דוידסון תקים בניין משרדים ומסחר של 8 קומות, עם שטח כולל של 20 אלף מ"ר[4].
  • חברת "טעמ"ן נדל"ן בע"מ" שזכתה במגרש מספר 107 בשטח של 3,738 מ"ר.
  • חברת "יעקובי יוניברסל ייזום והשקעות בע"מ" שזכתה במגרש מספר 108–109 בשטח של 4,851 מ"ר.

בהמשך עוד מספר חברות זכו במכרזים הנוספים של רשות מקרקעי ישראל:

  • חברת "עד 120" זכתה במגרש 102 עבור הפרויקט של דיור מוגן.
  • חברת "חיים זקן" זכתה במגרש 103 ובנתה בצומת שדרות דם המכבים ורחוב הרכבת, שני בניינים של הפרויקט "אחוזת אביתר", המכיל 44 דירות ו-2,000 מ"ר של שטחי מסחר לחנויות ועסקים[5].
  • "חברת חנן מור" בנתה במע"ר, לאורך רחוב פיקוס, פרויקט מגורים בן חמישה בניינים הכולל 92 יחידות דיור ושטחי מסחר לחנויות ועסקים[6].
  • "חברת זילברמינץ" זכתה במגרש 12 ומקימה לאורך רחוב הרכבת, בניין מגורים (88 יחידות דיור), שיכלול גם משרדים ומסחר. תכנון-זרחי אדריכלים בע"מ.
  • "חברת זילברמינץ" זכתה במגרש 112 שגודלו 5.9 דונם, ומתכננת להקים בשטח שהיה בעבר מרכז הקבלנים, בניין משרדים ומסחר[7].

המגרשים הנוספים במתחם שימשו להקמת מבני ציבור:

העבודות בניה במתחם התחילו באפריל 2015[8].

במהלך 2017 קיבלה חברת "אפריקה ישראל מגורים" היתר בנייה לפרויקט עירוב השימושים הראשון במתחם מע"ר של מודיעין. הפרויקט שפורסם תחת שם "שדרות הסביונים" כולל מגורים ומסחר בשטח כולל של 40,300 מ"ר. במסגרת הפרויקט נבנו 13 בניינים, הכוללים 196 יח"ד ושטח מסחרי בקומת קרקע של 4,200 מ"ר[9]. הפרויקט נבנה על מגרשים 114 ,115, ו-116 שבהם החברה זכתה בשנת 2015[10].

במהלך 2017 הוחלפו ייעודי קרקע בין מגרש 256 למגרש 113. נקבע שעל מגרש 113 יבנה מבנה ציבורי ועל מגרש 256 ישמש לבניית מרחב מגורים מעורב. היום על מגרש 113 פועל חניון לבאי בניין עירייה והמע"ר[11].

בתחילת 2018 מִנְהֶלֶת אופק פרסמה מכרז להקמת מסעדות ובתי קפה במע"ר[12].

בתחילת 2018 חברת "דה לה פניה השקעות" זכתה במכרז לחכירת מגרש 800 בגודל 350 מ"ר. הבניין שיוקם על המגרש יהיה בניין יחיד ובקומת הקרקע שטח מסחר. המגרש נמצא מול נקודת הקצה הדרומית של בנייני דמרי שמעבר לכביש שדרות החשמונאים[13].

מרכז העסקים הראשי וטיילת דם המכבים נחנכו באוקטובר 2019.

במהלך 2019 זכתה קבוצת עזריאלי בשני מגרשים במע"ר, במגרש 21 הנמצא סמוך לקניון ובמגרש 10 (שטחו 17 דונם) שנמצא מול קניון מצידו השני של רחוב ערער. על מגרש 21 מקימה קבוצת עזריאלי שני מגדלים שכוללים בית מלון (תכנון: קימל אשכולות אדריכלים בע"מ). על מגרש 10 מתוכנן לקום מרכז רפואי גדול תחת הנהלת קו"ח כללית. ייתכן שבעתיד יושלם הקומפלקס של בניינים במגרש 10, במגרש 21 והקניון הקיים למרחב מסחרי אחד, כאשר גשר עילי להולכי רגל יקשר ביניהם[14].

בתחילת דצמבר 2021 נחנך מבנה מנהל ההנדסה של העירייה בשדרה. בנוסף למנהל ההנדסה התאכלסו במבנה חברות בת של העירייה: החברה הכלכלית מודיעין ומִנְהֶלֶת אופק[15]

בסוף שנת 2021, זכתה חברת הנדל"ן "גלעד מאי" במגרש 256 שנמצא צפונית למועדון גריי. מדובר בשטח בגודל 7.6 דונם שעליו החברה מקימה פרויקט My Avenue שכולל שבע בניינים בני 5–7 קומות, שיכללו 123 יחידות דיור. שלושה מהמבנים מוקמים לאורך השדרת דם המכבים, ואילו ארבע הבניינים האחרים יוקמו לאורך רחוב תלתן[16][17].

בסוף 2021 החלה בניית פרויקט לדיור מוגן עבור חברת "עד 120" מקבוצת הפניקס. המתחם נבנה על מגרש 102, צמוד לרחוב ערער, מול תחנת הרכבת מודיעין מרכז, והוא משתרע על פני למעלה מ־8,300 מ"ר, וכולל בניין מגורים בגובה של 15 קומות, אשר יכלול 250 יחידות דיור, בשטח כולל של כ־20 אלף מ"ר, ועוד כ־10,000 מ"ר של שטחי שירות שונים[18]. תכנון הפרויקט: יסקי מורסיון אדריכלים ומתכנני ערים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכזו של המתחם, מאזור כיכר העירייה ועד לרחוב פיקוס, עוברת שדרות דם המכבים, המהווה המשכו של רחוב דם המכבים. השדרה מתאפיינת בעירוב שימושים, הקומות הראשונות של הבניינים מיועדות למסחר והן פונות אל עבר השדרה. השדרה היא ברוחב של 46 מטרים עם מדרכות רחבות, בנות שבעה מטרים ומדרכה להולכי רגל מכל צד, חנייה לאורך השדרה, כביש נסיעה.

בתהליך התכנון נעשתה חשיבה מעמיקה על נושא ההצללות בעונת הקיץ החמה, והוחלט בין היתר כי בתי הקפה והמסעדות יוקפו בעצים גבוהים ומצילים. כחלק מהקמת מרכז העיר, הוקם חניון תת-קרקעי המיועד לכ-400 כלי רכב - חניון השדרה, אשר משרת את כלל באי המקום.

הטיילת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכזה של השדרה עוברת טיילת ברוחב 19 מטרים ובאורך כקילומטר, הכוללת גינון, ספסלים, מזרקות מים, מתקני משחק, שבילי הליכה ושביל אופניים. בנוסף הוקמו בטיילת מבנים קטנים המאכלסים מסעדות. לשני צדי הטיילת עוברים כבישים חד כיוונים. לאורך הטיילת במרכז השדרה, ליד מקומות בעלי עניין, הוצבו עמודי מידע והכוונה עם שם המקום והסבר קצר. בחלק העליון של ההטיילת, אחרי כיכר העירייה, ליד מסעדת "קסבה", נמצאים בריכות האקולוגיות. בהמשך אמפי קטן, פסנטר רחוב וטיילת מים זורמים המרוצפת באבני גרניט טבעיות ואחריה מספר מסעדות. בחלק התחתון של הטיילת, אחרי מסעדת "פסטה בסטה" פועלת מזרקה ייחודית המציגה מופעי מים וכוללת 2 משטחים של 30 זרנוקי מים כל אחד. בשעות הערב הזרנוקים פועלים בשילוב מוזיקה ותאורה צבעונית.

ריהוט רחוב עוצב תחת קונצפט אחיד, כך שגדרות, ספסלים, פנס רחוב ועמודי תאורה, עמודי מידע והכוונה, קולרים, פחי אשפה ומיחזור מעוצבים באותו סגנון ומשולבים בסביבה.

המבנים בשדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השדרה מכילה מבני תעסוקה המאכלסים משרדים, בנייני מגורים ומוסדות ציבוריים, כאשר כל המבנים כוללים גם חנויות בקומת הרחוב.

בצד המזרחי של השדרה מתחיל בבית ההנדסה והתכנון של מודיעין, אחר כך המתחם המשולב של מסחר ומגורים שהוקם על ידי חברת "אפריקה ישראל" ומסתיים בבית הופעות המונהל על ידי "מועדון הגריי", לידו נמצא "חניון השדרה".

בצד מערבי המבנה הראשון הוא מוזיאון מורשת החשמונאים, ליד המוזיאון קיימת רחבת המופעים ומצג אורקולי, בצד השני הוקם אמפי לכ-100 מקומות ישיבה. אחרי המוזיאון נמצא מבנה תחנת המשטרה של מודיעין, אחר כך, מעבר לרחוב משה סנה, נמצאים מספר בנייני משרדים: יעקובי, דונה 1, רקיע (תכנון: אלטמן אדריכלים), דונה 2 (תכנון: אלטמן אדריכלים) ובניין של "פרויקט חיים זקן". בפינת הרחובות הרכבת וערער נבנה פרויקט דיור מוגן "עד 120", בצד השני של רחוב הרכבת נבנה פרויקט של "זילברמינץ ובנו", לאורך רחוב פיקוס נבנה פרויקט בנייני מגורים של חברה "חנן מור". ליד הקניון ומעבר חרחוב ערער נבנים מרכזים של עזריאלי.

שני רחובות חוצים את השדרה: רחוב רכבת ורחוב משה סנה שמוחברים ביניהם גם על ידי רח' מתתיהו הכהן.

בקצה המערבי של השדרה נבנה רחבת המע"ר, במרכז הרחבה מתוכנן שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי. מסביב נבנים מבנים של שתי קומות המיועדות למסחר ומשרדים ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים.

בקצה דרום מערבית של המע"ר נמצא הקניון העירוני שנפתח ביוני 2008 ובצמוד אליו "כיכר התחבורה" המאכלסת בתוכה את התחנה המרכזית של העיר שנפתחה באוגוסט 2017 וגם תחנת הרכבת מודיעין מרכז.

קיים חיבור עם "כיכר התחבורה" על ידי מעבר תת-קרקעי מתחת לרחוב ערער.

תוכניות עתידיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכזת בזק במודיעין, ליד מבנה קו"ח מכבי. נבנה ב-2000. נכון ל-2023 מיועד להריסה.

ברחוב תלתן, קרוב לבניין טרם וקו"ח מכבי, במגרש 20 בגודל של כשני דונמים, נמצא מתחם מרכזת בזק שנבנה ב-2000. המתחם היה נטוש ולא בשימוש מעשור השני של המאה ה-21. באוגוסט 2022 ועדת המשנה לתכנון ובניה של עיריית מודיעין אישרה להפקדה את שינוי ייעודו של השטח משטח בייעוד למתקנים הנדסיים לשטח בייעוד למגורים ג' ואת התכנית להקמת שני בנייני מגורים בגובה שש ושבע קומות, שיכילו 42 יחידות דיור חדשות, במקום מבנה בזק ההיסטורי אשר ייהרס. בדומה למתחמי מגורים האחרים במע"ר, יוקם בתחתית הבניינים שטח מסחרי שישתרע על פני 5,600 מ"ר[19].

מעל תחנת רכבת מודיעין מרכז מתוכנן לקום מתחם מסחר, תעסוקה ודיור בגודל של 27 אלף מ"ר. המתחם ייבנה בשיטת .B.O.T ותקופת הזיכיון תימשך ל-98 שנים[20].

בפינת הרחובות הרכבת ומתתיהו הכהן מתוכנן לקום הפרויקט רחבת הירידים, המתחם החדש ייבנה במגרש 220, ויכלול חניון תת-קרקעי בן 350 מקומות חניה. שיתפרש על פני שלוש קומות. רחבת הירידים תכלול רחבה פתוחה ומבנה מסחרי חד-קומתי, שתכיל מסעדות ובתי קפה. רחבת הירידים החדשה תשמש לטובת אירועים עירוניים ושווקים. כמו כן יוקמו במקום טרסות ישיבה מעוצבות והצללות, אמת מים ושטחים ירוקים. מעבר הולכי הרגל לתוך הרחבה יהיה מרחוב מתתיהו הכהן. העבודות צפויות להסתיים בשנת 2024[21].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ""מרכז הקבלנים": הסוף", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 14 בינואר, 2018
  2. ^ "מרכז מודיעין: ניסיון שני", עופר פטרסבורג, אתר ynet, 23 ביולי, 2003
  3. ^ "הושלם שיווק מתחם המסחר והמשרדים במע"ר", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 28 אוקטובר, 2015
  4. ^ הושלמה עסקת רכישת מגרש 106 במע"ר, ערן קמינסקי, אתר מודיעין ניוז, 16 בדצמבר, 2021
  5. ^ "הפרויקט של חיים זקן במע"ר בשלבי סיום השיווק", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 28 ביולי, 2020
  6. ^ "מגביהים קומות במע"ר", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 23 בדצמבר, 2018
  7. ^ "פחות קומות, יותר שטחים", אתר מודיעין ניוז, 24 בינואר, 2023
  8. ^ "מחר: פתיחה רשמית של העבודות על המע"ר", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 12 אפריל, 2015
  9. ^ ”שדרות הסביונים” במודיעין יוצא לדרך, יובל ניסני, אתר כל העיר מודיעין, 02/07/2017
  10. ^ "רשות מקרקעי ישראל מגישה: שיטת "מצליח"", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 1 באפריל, 2015
  11. ^ "לא רצינו חור גדול במרכז המע"ר", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 3 באוגוסט, 2017
  12. ^ "משכונת המע"ר במודיעין: פורסם מכרז להקמת מסעדות ובתי קפה", יובל ניסני, אתר כל העיר מודיעין, 19 בפברואר, 2018
  13. ^ "גם מגרש 800 במע"ר מצא בעלים", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 28 בינואר, 2018
  14. ^ "המגרש האחרון במע"ר נמכר לקבוצת עזריאלי", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 17 באוקטובר, 2019
  15. ^ מבנה חדש למנהל תכנון והנדסה של עיריית מודיעין, אתר "מודיעין נט", 12 בדצמבר, 2021
  16. ^ "המגרש האחרון במע"ר נמכר תמורת 130 מיליון שקל", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 2 בנובמבר, 2020
  17. ^ "האחרון במע"ר יוצא לדרך", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 23 באוגוסט, 2022
  18. ^ בריכה, מסעדה וחדש כושר: הדיור המוגן החדש במע"ר מודיעין יוצא לדרך, באתר mynetmodiin, ‏2021-10-14, שי אלבלינג, אתר מודיעין mynet, 14 באוקטובר, 2021
  19. ^ "עוד דירות קטנות במרכז העיר", יהודה גולן, אתר מודיעין ניוז, 14 באוגוסט, 2022
  20. ^ "מגדל הרכבת יוצא לדרך", אתר מודיעין ניוז, 4 בדצמבר, 2023
  21. ^ "משלימים את המע"ר", אתר מודיעין ניוז, 2 במרץ, 2023