מרכז הצופים הבין-לאומי בקנדרסטג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרכז הצופים הבינלאומי בקנדרסטג

מרכז הצופים הבין-לאומי בקנדרסטגאנגלית: Kandersteg International Scout Centre; בראשי תיבות: KISC) הנמצא בשווייץ הוא המרכז הבינלאומי הרשמי והגדול ביותר השייך לארגון הצופים העולמי[1]. המרכז מספק חדרים, בקתות ואתרי קמפינג המכסים קרקע של 17 דונם. הוא פתוח לחברי תנועת הצופים בכל ימות השנה, כמו גם למי שאינו חבר בתנועת הצופים ברוב הימים בשנה. יותר מ-11,000 צעירים מלמעלה מ-40 מדינות שונות מגיעים לבקר במרכז בכל שנה[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1921 ראש הצופים של שווייץ, וולטר פון בונשטטן, ביקר בעיירה קנדרסטג בחופשה ומצא בקתה אלפינית ריקה ישנה. הבקתה נבנתה בשנת 1908 כדי לשכן את עובדי הבנייה למנהרת Lotschberg. בשנת 1913, כאשר בניית המנהרה הסתיימה, הבקתה נשארה בשימוש על ידי חברת הרכבת. פון בונשטטן הרגיש שמיקום זה יכול להיות מקום המפגש הבינלאומי שהיה חלומו של רוברט באדן פאוול בו צופים מכל רחבי העולם יהיו יכולים לפגוש. פון בונשטטן כתב לו כדי לספר על המציאה. התגובה הייתה חיובית ובפברואר 1923 הוקמה אגודת בית הצופים הבינלאומי. ב-12 באפריל 1923 הבקתה והקרקעות הסמוכות נקנו בסכום של 15,100 פרנקים שווייצרים, והמרכז הבינלאומי לצופים הוקם. בשנת 1930 באדן פאוול ביקר באתר בעצמו.

עד לימים אלו, האתר הורחב ושופץ פעמים רבות, עם החדר הראשון הלאומי, 'החדר ההולנדי' בשנת 1927, ורכישת קרקעות נוספות בשנת 1929. במהלך מלחמת העולם השנייה, שימש המרכז לבית חיילים צרפתים[3]. בשנת 1950 נרכשו מבנים ושטחים נוספים, כולל היער ליד הנהר Kander, והמרכז החל להיפתח גם בחורף. שם המרכז שונה ל-Kandersteg International Scout Centre בשנת 1977. בשנת 1980, אתרי קמפינג חדשים נוצרו, יחד עם מתקני שירותים נוספים, אם כי המרכז עבר תקופה קשה מבחינה כלכלית. בשנת 1994 הוקמה הקרן למרכז הצופים הבינלאומי קנדרסטג הוקמה והחלה עבודה על פרויקט הרחבת הבקתה שנפתחה ב-1 ביוני 1996. בחודש דצמבר 2002, הוקמה קומה עליונה במבנה "הבקתה החדשה" - New Chalet. בשנת 2009, המרכז פתח בניין אירוח חדש בשם Kander-Lodge, רכש את הבניין השכן ה-Sunneblick, ושיפץ את קומת הקרקע של הבקתה הישנה באופן מלא.

בחודש מאי 2020, בעקבות נגיף הקורונה שהתפשט בכל העולם, המרכז עצר את כלל הפעילות במשך כחודש וחצי בפעם הראשונה מאז הקמתו.[4]

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת ההגעה ל-KISC

הכפר הקטן, השווייצרי המסורתי של קנדרסטג (כ-1,200 תושבים) ממוקם בגובה של 1,200 מטר מעל פני הים, 65 קילומטר דרומית לברן, בקנטון ברן, ליד Lötschenpass ו-Gemmipass. הכפר ידוע בתור אתר תיירותי ובתור מקום טוב לטיולים רבים בהרי האלפים השווייצריים. ניתן להגיע לקנדרסטג על ידי כבישים ורכבות: הוא ממוקם על קו הרכבת הראשי צפונית לאיטליה.

מרכז הצופים נמצא בקצה הדרומי של הכפר. במהלך עונת התיירות, אוטובוס רגיל יוצא מתחנת הרכבת המקומית ובכל ימי השנה, כל מי שעונד עניבת צופים יכול לנסוע חינם באוטובוסים בתוך הכפר.

מתקני המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-Chalet[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק המרכזי של המרכז הוא הבקתה, אשר מורכבת משני חלקים, Old Chalet ו-New Chalet. בניין זה מכיל את מרכז הקליטה של המקום ואת המשרדים, כמו גם מתקנים וחדרים בעבור אורחים. השלמת ההרחבה בשנת 1996 הגדילה באופן משמעותי את המקום, הוסיפה הסקה מרכזית, מתקני תברואה מודרניים קבועים עם מים חמים, חנות מזכרות, חדרי ישיבות, שירות דואר, טלפונים ציבוריים, בר קפה, כביסה, חדר עזרה ראשונה ומתקני אינטרנט. ישנם חמישה מטבחים מאובזרים וחשמליים זמינים לשימוש.

הבקתה פתוחה כל ימות השנה והיא מנוהלת כמו רוב אכסניות נוער, עם דגש על חיי קהילה ושיתוף פעולה. האורחים יכולים לעזור בניקיון הבניין. הבקתה מעוטרת בעניבות צופים, מכתבי תודה מאורחים, כמו גם תמונות, פוסטרים ותגים (פאטצ'ים) המציגים את משפחת תנועת הצופים ברחבי העולם.

ה-Old Chalet מספק לינה ל-172 אנשים ב-23 חדרים, כל חדר עם בין 3 ל-22 מיטות. ברוב החדרים יש שולחנות וכיסאות. החדרים נקראים על שם ארגוני צופים לאומיים או אזורי צופים שעזרו לשפץ ולקשט את החדר. ה-New Chalet מספק אירוח לצוות המקום, חדרי ישיבות, וחדרי אירוח משודרגים ל-27 אנשים בתשעה חדרים עם 3 מיטות, אשר זמינים מחוץ לעונת הקיץ.

שטח המחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכניסה למחנה

שטח המחנה יכול להכיל עד 1,400 אנשים ביותר מ-60 אתרים שונים. בממוצע במהלך הקיץ, באתר יש סביב 750 אורחים בכל זמן נתון. בעוד שהקבוצות נמצאות קרוב אחת לשנייה, כל קבוצה יכולה להיות בטוחה במחנה משלה, מה שמבטיח אווירה בינלאומית וגם פרטיות. בכל האתרים יש מים זורמים בקרבת מקום, ישנם שירותים ומקלחות עם מים חמים בהישג יד, אשר הקבוצות הלנות במקום עוזרות לשמר במהלך שהותן. יש חנות פתוחה באתר במהלך הקיץ ומשרד המחנה פתוח רוב הזמן. יש גם חדר ייבוש ומספר אזורי פיקניק ומתקני ברביקיו.

המחנה היה במקור שטח פסולת טבעית שנוצר בזמן בניית המנהרה, כך שמספר אתרים במחנה מלאים בסלעים. הרכבת פועלת קרוב לחלק משטחי המחנה, כך שיכול להיות רועש לפעמים.

ארבעה בניינים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוף מבקתת Ueschinen

המגדל היה במקור תחנת הכוח כאשר הרכבת נבנתה ועכשיו יש בו שני חלקים: המגדל עצמו ו-Lötschberghaus (בניין השינה). בסך הכול יש חדרי אירוח ל-57 אנשים - ארבעה חדרים עם 12 מיטות ב-Lötschberghaus וחדר משופץ עם תשע מיטות במגדל. המתקנים כוללים שירותים ומקלחות עבור בנים ובנות, מאובזרים במטבח גדול, סלון עם אח פתוחה ומרפסת.

בצד השני של הנהר Kander נמצא בניין ה-Kander Lodge. יש לו שמונה עשר חדרי שינה פשוטים כשבכל אחד 2 מיטות, עם חדרי רחצה משותפים. יש מבנה מטבח, חדר אוכל, סלון, וחדר ישיבות. הבניין נבנה במקור בכפר הסמוך Mitholz, ובעשורים האחרונים, שימש כמשרד וכחלל תצוגה עבור מנהרת Lötschberg. בשנת 2008, לאחר שהמנהרה נפתחה, המבנה הועבר ממקום Mitholz למקומו הנוכחי באתר Kandersteg.

ב-2009, נרכש ה-Sunneblick, בקתה ישנה עם אותה היסטוריה כמו ה-Chalet וה-Kander-Lodge. במקור זה היה בניין אירוח של העובדים במנהרת הרכבת ב-Frutigen. ברבע הראשון של המאה ה-20, היא עברה מ-Frutigen ל-Kandersteg. ב-Sunneblick יש 47 מיטות, פינת אוכל/משחקים/חדר ישיבות, מטבח מאובזר וגם סלון. הוא זמין לשימוש על ידי יחידים, קבוצה או ניתן לשכור חדרים נפרדים.

ה-Ueschinen Hut ממוקם בעמק Ueschinen, בגובה של 1,890 מטרים, בערך שעתיים עד שלוש שעות הליכה מהמרכז. הבקתה פתוחה בדרך כלל ממאי עד אוקטובר. במהלך הקיץ היא משמשת בעיקר כבסיס טיפוס וטיולים, אבל היא עשויה להיות בשימוש על ידי קבוצות בכל עת, אם מזג האוויר מאפשר. הצריף הוא למעשה חצי רפת, אז לפעמים זה קצת רועש בלילה. במקום יכולים לישון עד 30 אנשים, יש מטבח מאובזר במלואו עם תנור עצים, כללי חיים ואכילה בחדר, שירותים מיוחדים – אין חשמל, אין מקלחת.

מחנות ופעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר יש היסטוריה של מחנות, היסטוריה זו מתחילה עם קורס תג היער ה-50, שאורגן בשנת 1926, ומחנה הצופים הבוגרים העולמי הראשון עם 2,500 צופים מ-23 מדינות בשנת 1931. אחרי המלחמה, בשנת 1953, מחנה הצופים הבוגרים העולמי ה-5 חזר ל-Kandersteg עם 4,000 צופים מ-22 מדינות, ובשנת 1992 שוב התקיים המחנה ה-9 עם כמעט 2,500 אנשים מ-50 מדינות.

ב-1979, האתר אירח את מחנה Kristall, עם 1,700 צופים מ-42 מדינות. המחנה היה אחד מאלה שהחליפו את ג'מבורי הצופים העולמי ה-15 אשר בוטל באותה שנה. בשנת 1980, ועידת הצופים של אזור אמריקה השתמשה במקום לכינוס השנתי ואפילו בתדירות גבוהה יותר למחנות. ב-2007, המרכז אירח את KanderJam שהיווה קישור לקראת ג'מבורי הצופים העולמי ה-21, עם מעל ל-2,000 אנשים מכל רחבי העולם שהגיעו למקום כדי לחגוג את שנת ה-100 של צופיות. שנה לאחר מכן, בשנת 2008, המרכז ניהל משחקי החורף הראשונים של תנועת הצופים העולמית.

תוכני הפעילות המוצעים על ידי המרכז מבוסס על שלושה נושאים של ארגון הצופים העולמי, חברות, הרפתקה ואיכות הסביבה, שנועדו לסייע לאורחים ללמוד, להתפתח, וליהנות. בקיץ המקום מציע, בתוך שלושת הנושאים, תוכנית שבועית קבועה ובינלאומית הכוללת מדורה בינלאומית, תחרויות שונות, ברביקיו, כמו גם מגוון רחב של פעילויות יומיומיות כגון מסלולי טיול, טבע, סדנאות, טיולים, טיפוס צוקים, מלאכת יד, אופני הרים, מצנחי רחיפה, רפטינג וטיולים בחלקים השונים של שווייץ. בחורף, התוכנית מציעה מגוון של פעילויות שלג אלפיניות כגון קרוס קאנטרי סקי וסנובורד. יש גם מגוון רחב של פעילויות אחרות סביב Kandersteg, כמו מזחלות, קרלינג, החלקה על הקרח, טיפוס על קרח ופרזול שלג.[5]

לאורך כל השנה, מרכז הצופים הבינלאומי מציע פעילויות לקבוצות. האפשרויות משתנות עם העונה ועם הזמן המדויק של הביקור. על ידי השתתפות בתוכנית, האורחים יכולים לזכות באותות שונים עבור כל אחד מהנושאים. אלה נועדו להפגיש את האורחים בכל הגילאים, לאומים ותרבויות, ולעודד אותם לחוות, ללמוד ולהעריך את הסביבה האלפינית.

צוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות Kandersteg

בשנת 1973, מונה קורט מטץ כמנהל הראשון של המרכז במשרה מלאה, אודות לתמיכה של Kenneth Macintosh ושל קרן ארצות הברית לצופים בינלאומיים. מאז, צוות העובדים במקום גדל ופועל לאורך כל השנה עם מנהלים הנעזרים בסגני-מנהלים וצוות בינלאומי של מתנדבים השוהים במקום משלושה חודשים ועד מספר שנים. צוות המתנדבים מגויס בכמויות שונות בהתאם לעונות השנה כדי לסייע עם תפעול המתקנים של המרכז והפעלת התוכנית המוצעת.

להלן רשימה של מנהלי המרכז (והמדינות מהן הגיעו), והשנה בה הם קיבלו את התפקיד:

  • 1973: קורט מטץ (שווייץ)
  • 1978: מייקל Mürwald (אוסטריה)
  • 1982: רוברט האג (הממלכה המאוחדת)
  • 1984: מארק לומברד (שווייץ)
  • 1992: איידן ג'ונס (הממלכה המאוחדת)
  • 1996: ג'ון מופאט (הממלכה המאוחדת)
  • 2002: מרים הרצברג (הולנד)
  • 2005: מארק קניפנברג (הולנד)
  • 2011: מרים היידלברג (שווייץ)
  • 2015: פליפה מרקוייס (ברזיל)
  • 2019: ג'ק היגינס (הממלכה המאוחדת)
  • 2024: חביאר "פאני" פטיסקו (ספרד)[6]

צבע המדים של צוות המרכז הבינלאומי לצופיות היה משתנה מדי שנה, אך משנת 1989 הצבע הוורוד נבחר ומאז לא השתנה שוב. מאז, חברי הצוות של המקום ידועים בשם "Pinkies". בנוסף לחולצה הוורודה שהם לובשים, הם עונדים עניבת צופים המייצגת את הרקע שלהם בצופים. אנשי הצוות חייבים לעמוד בשלושה תנאים: להיות מעל גיל 18 ביום התחלת העבודה, להיות מסוגלים לתקשר באנגלית ולהיות חברים לארגון הצופים העולמי או לאגודת הצופות והמדריכות העולמית.

איש צוות אחד ראוי לציון הוא מייקל אדוארדס, אשר התנדב במרכז הבינלאומי לצופיות קנדרסטג[7].

במהלך השנים היו גם מספר מצומצם של ישראלים אשר זכו להיות חלק מצוות מרכז הצופים הבינלאומי בקנדרסטג: עופר גבאי, דור פוזנר, בעז שליין, סתיו קורנס ואביב קורנס.

משלחות מישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז ימיה הראשונים של תנועת הצופים העבריים בישראל יצאו נציגי התנועה לבקר במרכז הבינלאומי בשוויץ כחלק מהכשרות וכנסים בינלאומיים שהתקיימו במקום. בשנת 2017, יצאה משלחת חניכים רשמית ראשונה מישראל לקנדרסטג, מטעם שבט "אריות" גדרות כחלק מתוכנית המשלחות הבינלאומיות של המחלקה לקשרים בינלאומיים.[8] בשנת 2022 התרחבו המשלחות לשוויץ עם מעל 140 משתתפים ב-4 משלחות שונות. שנת 2023 היוותה שיא חדש בכמות הישראלים בקנדרסטג עם מעל 300 משתתפים ישראלים ב-13 משלחות שונות שהתפרסו על פני 6 שבועות רצופים במהלך הקיץ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • A history of KISC (במאי 2009). A history of KISC (1st ed.). Kandersteg, Switzerland: Kandersteg International Scout Centre. p. 32. ISBN 9783033019997. {{cite book}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ World Scout Centre, www.scout.org
  2. ^ KISC.ch, "Annual Report 2014 & 2015", Kandersteg International Scout Centre
  3. ^ Kandersteg International Scout Centre, A history of KISC, ראשונה, Kandersteg, Switzerland: KISC, מאי 2009, עמ' 32
  4. ^ Kandersteg International Scout Centre is reopening on 1 July 2020, Kandersteg International Scout Centre, ‏2020-03-29 (באנגלית)
  5. ^ "Winter Activities - Kandersteg International Scout Centre". KISC.ch. נבדק ב-2016-06-15.
  6. ^ Meet our new Director, Kandersteg International Scout Centre, ‏2024-03-19 (באנגלית)
  7. ^ Eddie 'the Eagle' Edwards: jumping into the limelight - archive, 13 February 1988, the Guardian, ‏2018-02-13 (באנגלית)
  8. ^ שבט אריות גדרות במשלחת לשוויץ - מלמדים צופים מכל העולם לעשות מורל! | By משלחות תנועת הצופים | Facebook, נבדק ב-2024-01-10